"Muovimatot repsottavat, seinässä reikiä: Pienituloisen Sannan kaksion vuokra on nousemassa 705 eurosta yli 1000 euroon – toimitusjohtaja pitää korotuksia perusteltuina"
Sehän on se sanonta että tyhmä ei ole se joka pyytää vaan se joka maksaa. Mutta pakko sanoa tosta asunnon kunnosta että huh mihin kuntoon tuo vuokralainen on tuon asuntonsa saanut:
Kommentit (93)
Eletään hetkessä kirjoitti:
Eikös vuokralla asumisen pitänyt olla edullista ja vaivatonta ja omistusasumisen kahlitsevaa ja kallista? Vuokralla ei ainakaan käärinliinojen taskut turhaan täyty, vai mitä?
Pienituloisilla ei tule ikinä olemaan varaa omistusasuntoon. Ei voi tällasella palkalla pistää paljoa mitään säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kaun kuin kela maksaa vuokratukea nousevat vuokrat. Pidän tästä jokseenkin.
Asun Saksassa ja omistan 3 kämppää Suomessa.Ei nousisi jos sinä et nostaisi vuokraa ahneuksissasi
Jaakko asuu yksin Turussa. Asunnon vuokra on 615 e/kk. Hänellä ei ole muita asumiskuluja.
Jaakon asumistuessa huomioon otettavat tulot ovat 726 e/kk.Perusomavastuun määrä lasketaan kaavalla:
0,42 x [726 e – (606 e + 100 x 1 + 224 e x 0)] = 0,42 x (726 e – 706 e) = 0,42 x 20 = 8,40 e/kk.Koska perusomavastuu on alle 10 euroa, sitä ei oteta huomioon.
Enimmäisasumismenot Turussa yksin asuvalle ovat 400 e/kk. Koska vuokra ylittää enimmäisasumismenot, asumistuen määrä lasketaan niiden mukaan.
Asumistuki on 80 % enimmäisasumismenoista eli 400 e x 0,8 =
320 e/kk.
Jaakko maksaa itse asumisesta 615 e – 320 e = 295 e.
https://www.kela.fi/asumisen-tuet-maara-ja-maksaminen
Olet käsittänyt asumistuen täysin väärin. Jaakolla ei ole itsellään tuota 320 euroa, joten Kela maksaa sen hänen puolestaan. Mikäli nostat vuokraa tuen verran eli 320 euroa, niin Jaakko jää asunnottomaksi, koska hänen asumistukensa ei nouse.
Näin juuri. Ilman asumistukea Jaakko ja kaikki muut jaakot voisivat maksaa 295€ asunnostaan. Lopulta vuokra asettuisi tähän summaan.
Ei asettuisi, koska vuokranantajalla on maksettavana mahdolliset lainat ja vastikkeet jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh jos tuolta näyttää tonnin vuokra-asunto. Reikä katossa, reikiä seinässä, rumat eripari"sisustukset", rumat muovimatot, repsottava reuna, haalistunut möhnärengas likakaivon ympärillä kylppärissä, irtonainen keittiönovi.
Ja eikö tuo keittiönovikin ole hirveän helppo korjata - kaapeista/saranoista tarkistus minkämerkkinen sarana, pikainen googletus ja siitä uuden saranan tilaus tai rimpautus toimittajalle. Vanha sarana irti ja roskikseen, uusi sarana paikoilleen. Sama juttu noiden katon ja seinien reikien kanssa, ja repsottavan listan. Googletus, tilaus, asennus.
Vuokranantajallehan nuo kuuluisivat, mutta jos ne ei korjaa niin tuskin pahastuvat jos vuokralainen itse korjaa tuollaiset pikkujutut. Tonnin arvoinen tuollainen luukku ei ole missään nimessä! Tuolla rahalla maksaisi jo isoa asuntolainaa...
T. Alle 600/kk omistusasuja
Kaikki ei halua vuokran päälle enää maksaa omasta pussista ylimääräistä joka kuuluisi vuokranantajan korjata.
Ja on siitä ylimääräistä vaivaa myös. Vuokralla asutaan monesti juurikin helppouden vuoksi. Ei sen takia että saat rempata itse omaan laskuun vuokranantajan asuntoa.
Kyllä vuokralainen on vastuussa itse rikkomistaan kohdista, ei vuokranantajan omaisuutta saa tuhota. Tuollainen oven repiminen saranoiltaan ei kuulu normaaliin kulumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä h...ttiä!? Maksatetaanko ihmisillä kaksiosta 700-1000€ vuokraa?
Ihan oikeesti, nyt pois sieltä pääkaupunkiseudulta. Kaksion saa jopa 550€ kuussa muualta. Meitä asuu 2 niin 275€/kk per hlö on summa jolla pienituloinenkin elää ihan toisella tavalla!Niin, oliko niitä töitä siellä landella?
Töitä on koko Suomessa. Vai luuletko, että kehä kolmosen ulkopuolella kaikki elävät kelamasseilla?
Tiedät itsekin, että leijonanosa duuneista on kehäkolmosen sisällä. Älä nyt tyhmää esitä.
Sinun ei näemmä tarvitse edes esittää.
No missä ne työt tässä maassa on?
Niitä on jokapuolella kun aukaisee vain silmät. Esim. laikkareista on nyt huutava pula koko maassa. Varastotyöntekijöitä ja raksahenkilöstöä etsitään aina. Väki alkaa ikääntymään, joten kaikki terveydenhuoltoon liittyvä tarvii / tulee tarvimaan lisää väkeä.
Mutta kun niistä töistä ei makseta paljon! Eikä muuten ole yhtään paikkaa kävelymatkan päässä kotoa! Eikä mulla ole kokemusta! Kävin väärät koulut! Lorvimalla saa saman! Maa on jäässä ja on liukasta!
No mutta jos lorvimalla saa saman, niin miksi kukaan olisi valmis käyttämään 1/3 ajastaan työhön, joka on omasta mielestä perseestä? Työttömyys on ihanaa! Asun omistusasunnossa isossa kaupungissa (ok-talo) ja olen työtön enkä voisi olla onnellisempi missään työssä, vaikka tuloni tuplaantuisivat. Tämähän on optimaalista; on kaikki päivät aikaa tehdä just mitä haluan, eikä tarvitse silti asua missään paskaisessa vuokra-asunnossa, vaan kesätkin saan laittaa omaa puutarhaa kun muut homehtuvat töissä. Ja joo, varmaan kuulostaa provolta tämä, mutta ei ole. Olen akateeminen, mutta töitä ei oikeasti ole. Ja nyt kun olen pakosta ollut työtön ja huomannut, että elämässä on muutakin kuin työt ja raha, olen onnellisempi kuin koskaan.
Jos rakennuksessa on korjaustarpeita ja esimerkiksi katot ja putket käyttöikänsä päässä niin millä niiden rempat rahoitetaan? Tuo on kaupungin omistama yhtiö eli muiden kaupunkilaisten rahoillako? Eli niiden rahoilla jotka maksavat samalla alueella melkein tuplasti tuota vuokraa?
Mikä velvollisuus kaupungilla on ylipäätään omistaa mitään asuntoja?
Vierailija kirjoitti:
Jos rakennuksessa on korjaustarpeita ja esimerkiksi katot ja putket käyttöikänsä päässä niin millä niiden rempat rahoitetaan? Tuo on kaupungin omistama yhtiö eli muiden kaupunkilaisten rahoillako? Eli niiden rahoilla jotka maksavat samalla alueella melkein tuplasti tuota vuokraa?
Fuusion myötä remppakulut voidaan jyvittää kaikkien Auroranlinnan asukkaiden kesken, jolloin maksajiksi eivät jää ainoastaan entiset Korkotukiasuntojen asukkaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kaun kuin kela maksaa vuokratukea nousevat vuokrat. Pidän tästä jokseenkin.
Asun Saksassa ja omistan 3 kämppää Suomessa.Ei nousisi jos sinä et nostaisi vuokraa ahneuksissasi
Jaakko asuu yksin Turussa. Asunnon vuokra on 615 e/kk. Hänellä ei ole muita asumiskuluja.
Jaakon asumistuessa huomioon otettavat tulot ovat 726 e/kk.Perusomavastuun määrä lasketaan kaavalla:
0,42 x [726 e – (606 e + 100 x 1 + 224 e x 0)] = 0,42 x (726 e – 706 e) = 0,42 x 20 = 8,40 e/kk.Koska perusomavastuu on alle 10 euroa, sitä ei oteta huomioon.
Enimmäisasumismenot Turussa yksin asuvalle ovat 400 e/kk. Koska vuokra ylittää enimmäisasumismenot, asumistuen määrä lasketaan niiden mukaan.
Asumistuki on 80 % enimmäisasumismenoista eli 400 e x 0,8 =
320 e/kk.
Jaakko maksaa itse asumisesta 615 e – 320 e = 295 e.
https://www.kela.fi/asumisen-tuet-maara-ja-maksaminen
Olet käsittänyt asumistuen täysin väärin. Jaakolla ei ole itsellään tuota 320 euroa, joten Kela maksaa sen hänen puolestaan. Mikäli nostat vuokraa tuen verran eli 320 euroa, niin Jaakko jää asunnottomaksi, koska hänen asumistukensa ei nouse.
Näin juuri. Ilman asumistukea Jaakko ja kaikki muut jaakot voisivat maksaa 295€ asunnostaan. Lopulta vuokra asettuisi tähän summaan.
Silloin ei olisi vuokra-asuntoja tarjolla. Ei kukaan yksityinen eikä yhtiökään harjoita asunnonvuokrausta hyväntekeväisyytenä, saamatta siitä tuloja.
Helsingissä on nyt vuokra-asuntoja enemmän kuin koskaan ennen on ollut. Kalliita ovat, mutta niitä on.
Olen jo kauan ihmetellyt Suomen kaupunkien hintatasoa: nukkavieruja vanhoja homeasuntoja ja keskellä ei mitään tyyliin jokaisella pitäisi olla auto, tai vieressä minialepa josta kaikki aina loppu, asunnon näköala voi olla tyyliin roskakatokselle tai parkkipaikka. Silti vuokrat 800-1500e kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä h...ttiä!? Maksatetaanko ihmisillä kaksiosta 700-1000€ vuokraa?
Ihan oikeesti, nyt pois sieltä pääkaupunkiseudulta. Kaksion saa jopa 550€ kuussa muualta. Meitä asuu 2 niin 275€/kk per hlö on summa jolla pienituloinenkin elää ihan toisella tavalla!Niin, oliko niitä töitä siellä landella?
Töitä on koko Suomessa. Vai luuletko, että kehä kolmosen ulkopuolella kaikki elävät kelamasseilla?
Tiedät itsekin, että leijonanosa duuneista on kehäkolmosen sisällä. Älä nyt tyhmää esitä.
Sinun ei näemmä tarvitse edes esittää.
No missä ne työt tässä maassa on?
Niitä on jokapuolella kun aukaisee vain silmät. Esim. laikkareista on nyt huutava pula koko maassa. Varastotyöntekijöitä ja raksahenkilöstöä etsitään aina. Väki alkaa ikääntymään, joten kaikki terveydenhuoltoon liittyvä tarvii / tulee tarvimaan lisää väkeä.
Mutta kun niistä töistä ei makseta paljon! Eikä muuten ole yhtään paikkaa kävelymatkan päässä kotoa! Eikä mulla ole kokemusta! Kävin väärät koulut! Lorvimalla saa saman! Maa on jäässä ja on liukasta!
No mutta jos lorvimalla saa saman, niin miksi kukaan olisi valmis käyttämään 1/3 ajastaan työhön, joka on omasta mielestä perseestä? Työttömyys on ihanaa! Asun omistusasunnossa isossa kaupungissa (ok-talo) ja olen työtön enkä voisi olla onnellisempi missään työssä, vaikka tuloni tuplaantuisivat. Tämähän on optimaalista; on kaikki päivät aikaa tehdä just mitä haluan, eikä tarvitse silti asua missään paskaisessa vuokra-asunnossa, vaan kesätkin saan laittaa omaa puutarhaa kun muut homehtuvat töissä. Ja joo, varmaan kuulostaa provolta tämä, mutta ei ole. Olen akateeminen, mutta töitä ei oikeasti ole. Ja nyt kun olen pakosta ollut työtön ja huomannut, että elämässä on muutakin kuin työt ja raha, olen onnellisempi kuin koskaan.
Hyi.
Minä siis raadan täyttä päivää, että sinä saat lorvia. Oksettavaa. Mene töihin, pummi.
Suomen asunnot venäjän tasoa ja kehnoja, mutta hinnat paljon kalliimpia. Ja moni vuokrausfirmakin on alunperin venäläisten, saavat kunnon rahat. Vuokrarajoituksia ei ole, mitä tahansa saa pyytää.
Vierailija kirjoitti:
Sannalla on asiat melko mukavasti kun on saanut asua ilmaiseksi yhteiskunnan kustannuksella. Jos asuminen ja eläminen maksaa itselle oikeasti 0 euroa kuussa, niin vain suomalainen tuillaeläjä on niin röyhkeä ett kehtaa vielä valittaa. Eilen näytettiin kuvaa jenkeistä lumimyrskyn keskeltä kun koditon kurkisti lumen alta teltastaan ja oli ikionnellinen kun joku oli tuonut huovan ja vähän ruokaa avuksi.
Teidän kuvitelmat asumistuista on virheelliset.
Asuntoni maksaa hiukan päälle 300 euroa eikä asumistuki silti kata koko summaa.
Jos muuttaisin samalla paikkakunnalla 600 euron kämppään, maksaisin siitä itse yli 300 euroa.
Olipa huonot kuvat. Ihan siisti kämppä ja hyvällä alueella. Vuokrakaan ei paha. Turhaa valitusta...