Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko ajatellut opettaa lapsesi lukemaan ennen kouluikää?

Vierailija
07.08.2006 |

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein valitettavasti koulussa tulee näille kotona opetetuille lapsille ongelmia esim. tavutuksen kanssa. Olellista hommassa on opettaa lapsi lukemaan äänteillä eikä kirjainten nimillä.

t. Lasten hiostamisesta huolestunut ope

Vierailija
2/26 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio varsinaisesti opettaa, mutta jos oppii itse, niin en aio estellä. Hommaan tarvittaessa kirjainpalikoita tms. Lukemiseen oppimisen herkkyyskausihan on 4 v, joten Suomessa tässä asiassa tullaan auttamattomasti jälkijunassa, kun vasta 7-vuotiaita opetetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tuskin opettamalla opetetaan. Toki jos lapsi on hirmu kiinnostunut, niin ehkä sitten....

Vierailija
4/26 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten vanhemmat ovat jotenkin syrjäytyneitä tmv. Suurin osa kuitenkin osaa jo ennen koulun alkua.

Vierailija
5/26 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opin itsekseni 3-vuotiaana.

Vierailija
6/26 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei ole jälkeenjäänyt tai syrjäytynyt tai vaarassa sellaiseksi tulla, jos ei osaa kouluun tullessaan lukea. Oma esikoiseni oppi ekalla hienosti normaalitahdissa, ei kiinnostanut aiemmin, mutta koulu motivoi upeasti, niinkuin kuuluukin. Lukemaan oppiminen on vielä nyky-Suomessakin ekan luokan keskeisin tiedollinen tavoite. Toka lapseni aloittaa nyt eskarin, oppii lukemaan, jos oppii tai sitten ei, opettaa en aio. Saan nimittäin opettamisesta tarpeeksi työssäni, kun opetan pieniä koululaisia lukemaan. Itse en osannut vielä ekan luokan jouluna lukea, mutta ihan hyvin olen koulussa ja elämässä pärjännyt, älliä on todistuksessa pitkä rivi.

Vierailija
7/26 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tai sitten vanhemmat ovat jotenkin syrjäytyneitä tmv. Suurin osa kuitenkin osaa jo ennen koulun alkua.

Vierailija
8/26 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin ekalla luokalla.

Olin koulussa aina todella hyvä, keskiarvo oli huonoimmillaan 9. Loistavat ykioopilaspaperit, sittemmin erittäin hyvin menneet yliopisto-opinnot.

Eli ei se lukamaan opettaminen ennen koulun alkua ainakaan koulumenestystä takaa. Koulussa voi olla hyvä muutenkin.

Luulen että mulla ainakin olisi ekaluokka tullut tylsäksi jos olisin jo osannut lukea.

Vierailija
9/26 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten tämän meidän perheen tilanteen...

Ihan keskiluokkaisia olemme, perhe pysynyt ehjänä eli olemme täyssisäruksia ja minä opin vasta koulussa (viimeisten joukossa luokaltamme) lukemaan, siskoni 5-vuotiaana ja veljeni 3-vuotiaana...??? Ja älystä tuskin on kiinni, sillä lukiossa saimme kaikki yhtä hyvät paperit, jos kesiarvolla ja ulioopilas arvosanoilla mitataan, joten en usko olevani meistä mitenkään " tyhmin" ...;)

Vierailija
10/26 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että meitä ei ketään opetettu kotona lukemaan, veljeni ja siskoni oppivat itse lukemaan...

Vierailija
11/26 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kirjaimia opetan ja sellaista. Jos halua on niin enemmänkin. Itse opin ennen ekaa luokkaa lukemaan. En mä tollasia mieti. Mut lapset on niin pieniä vähän aikaa, tarkoitan saavat olla lapsia pienen aikaa ni annan heidän olla sitä rauhassa.

Vierailija
12/26 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin niillä lapsilla on sitten hankalaa pysyä paikoillaan kun muut opettelevat kirjaimia....

Vierailija
13/26 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppi lukemaan itse 5v1kk iässä. Kiinnostui kirjaimista ja mallista kirjoittamisesta 3-vuotiaana, ja olin aika varmakin, että oppii myös lukemaan itse. Nyt poika menee eskariin, mutta into kirjoittamiseen ja lukemiseen on mennyt lähes täysin. Toivottavasti innostuu uudelleen.

Vierailija
14/26 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen menee nyt ekaluokalle eikä osaa lukea, ei tunne kaikkia kirjaimiakaan. En edes osaisi opettaa lukemista, joten olen katsonut parhaaksi antaa tuon tehtävän opettajalle. Kahta nuorempaakaan lasta en aio opettaa.

Tottakai heidän kiinnostuksensa mukaan ollaan harjoilteltu mallista kirjoittamista ja jonkin verran ollaan harjoiteltu kirjaimia.

Vierailija
15/26 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2v8kk on pitkän aikaa osannut aika monta kirjainta ja tapailee oman nimensä kirjoittamista (koneella siis kun tunnistaa kirjaimet, ei tietysti kynällä osaa vielä niin selkeitä kirjaimia vaikka siinäkin muutamat helpot esim. A, I ja O on aika hyviä).

Siis mitenkään ei olla patistettu, mutta oli n. 1v9kk (viime syksynä) kun alkoi koko ajan kysellä, että " mitä tossa lukee?" , " mikä kirjain tuo on?" ja halusi " lukea" kaikki kyltit mitä kaupungilla tuli vastaan. Kerran yhtä mainoskylttiä " tavaili" talvella, niin yks mummo käveli ohi ja jäi tuijottamaan ja kysyi multa, että " niin MINKÄ ikäinen tuo lapsi on?"

Siis kun toinen kysyy kirjaimia niin en viitsi jättää vastaamatta, ettei vaan vahingossa opi niitä ja lukemaan. Ellei jostain syystä tuo innostus häviä niin uskon, että osaa lukea ennenkuin täyttää 4v. Itse olen " ulkolukenut" muutamia kirjojani 3-vuotiaana ja 5-vuotiaana olen jo lukenut ja kirjoittanut (sain 5-vuotislahjaksi oman mekaanisen kirjoituskoneen). Mies on oppinut myös lukemaan 4-5-vuotiaana. Ei ole koskaan koulussa mielestämme ollut silti tylsää. Molemmilla ollut opettaja joka on ohjannut sekä lukemaan oppineita että niitä jotka eivät ole vielä oppineet.

Vierailija
16/26 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä olisi sen kamalampaa kun pieni lapsi joka kaupassa tavaa lehtien lööpeistä murhajuttuja yms. selitä niitä sitten neljä-viisivuotiaalle

Vierailija
17/26 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

numerot on ihan eri juttu

Vierailija
18/26 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikoinaa tosi tylsää ekaluokalla kun osasin lukea ja muut ei. tein luokan takaosassa " edistyneempien" tehtäviä kun muut opettelivat tavaamaan ja lukemaan.

Vierailija
19/26 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koin lukemisen kamalan hankalaksi eka luokalla ja opetin aikoinani pikkusiskoni lukemaan.

Vierailija
20/26 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulun alkua edeltäneenä keväänä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän