Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tukea alkoholistimiestä?

Peikonlehti
16.02.2021 |

Pikkuhiljaa tilanne meni siihen, että miehen piti saada pari kaljaa joka ilta töiden jälkeen ja viikonloppuna kunnon tinttaamista vähintään 2 päivää putkeen. Taisi itsekin säikähtää asiaa ja päätti olla nyt tällä viikolla arkena juomatta. Tämä on hienoa ja olen tosi iloinen kun näin päätti tehdä. Mies on nyt tosi kärttynen ja etäinen ja minä yritän antaa tilaa vaikka on yksinäinen olo ja kaipaan meidän keskusteluja ja yhteistä aikaa. Pelottaa myös, että hän kiskoo nyt viikonloppuna entistä enemmän kun on sen 4 päivää ollut juomatta. Meillä on suunnitteilla kivaa ohjelmaa viikonlopuksi ja pelottaa, että kaikki menee pilalle jos hän kiskoo viinaa kaksin käsin. Pitäisikö asiasta puhua vai pahennanko vain tilannetta kun hänellä on muutenkin pinna kireällä? Ihan sairas dynamiikka nyt tässä, tiedostan sen itsekin. "Jätä se sika" ei ole nyt ratkaisu, mutta olisiko ajatuksia tai neuvoja tähän?

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä paras ketju tästä aiheesta mitä olen lukenut. Itsellä kasvavat käyttömäärät, nyt 20 annosta/viikko, keskiolutta, iltaisin. En halua lopettaa, haluan jarruttaa riippuvuuden kehittymistä ja terveyshaittoja.

Riippuvuuden kehittymistä hidastan pitämällä pakkotaukoja, 1-2vrk alkoholista. Joskus jo tuntuu ärtyisyyttä.

Terveyshaitoissa olen huolestunut alkoholin aiheuttamasta painon noususta, nyt 102kg, 184cm. Oireena myös väsymys aterioiden jälkeen. Eniten huolestuttaa tieto että maksan kunnon huonontuminen ei oireile mitenkään.

M60

Vierailija
42/92 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se. Itse olen aikoinaan tapaillut kahta alkoholistiksi paljastunutta miestä. Ne ei koskaan muutu eikä lopeta juomista. Älä tuhlaa aikaasi luusereihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi taivas, kunnon kynnysmattomeininkiä. Miten varovasti voit kävellä munankuorilla, jottei juoppo puoliso retkahda!? Mieti nyt vähän itsekin.

Jos olet oikein kiltti ja kiva, niin ehkä hän lopettaa juomisen ja alkaa hyväksi mieheksi, niinkö? Kokeile ja huomaa, ei taatusti toimi. Teet vain itsestäsi naurettavan.

Vierailija
44/92 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annat sille kunnon pirtua ja pelkällä kraanavedellä,näin lääkärit neuvovat jos juoda pitää...kaikissa muissa on toxiceja siis ihan kaikissa sivulitkuja ja niiden epäpuhtauksia.

Vierailija
45/92 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoppo on juoppo vaikka voissa paistaa. Hae itsellesi apua al anonista ja kerro juopolle että ensin sinä, sitten viina. Valinta on hänen. Etkä odota ja vonkaa mitään. Pidät huolen omasta elämästäsi. Viinalle et pärjää.

Vierailija
46/92 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholiriippuvuus on synnyttyään heroiinin luokkaa. Harva pääsee eroon ennen kuolemaansa.

Googlappas tupakka vastaa heroiinia riippuvuudeltaan...

Vierailija
47/92 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano miehelle että jos mies ei lopeta alkoholinkäyttöä niin alkoholinkäyttö kyllä lopettaa miehen.

Voit tietysti sanoa että se on moro jos mies vielä juopottelee.Sano että pelleily loppuu nyt.

Vierailija
48/92 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä tässä tukea tarvitset ja ehkä terapiaakin. Opettele tykkäämään itsestäsi, arvostamaan itseäsi. Pidä itsestäsi huolta, älä siitä juopota, ellet halua syyllistää itseäsi.

Vierailija
49/92 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholiriippuvuus on synnyttyään heroiinin luokkaa. Harva pääsee eroon ennen kuolemaansa.

Kummankin (tupakka ja alkoholi) aiheuttama riippuvuus on heroiinin luokkaa. Tupakalla se syntyy nopeasti, alkoholilla hitaammin. Mutta kun riippuvuus on syntynyt, hyvin harva pääsee siitä eroon ennen kuolemaansa.

Vierailija
50/92 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi olutta arkisin ei kyllä kuulosta paljolta, mutta jos hän on niistä riippuvainen niin silloin riippuvuus on syntynyt.

Sinun on hyvä ymmärtää, että kyse on aivojen mielihyväreseptoritasoissa olevasta riippuvuudesta ja ellet itse ole sitä kokenut, et osaa kuvitella millaista se on. Alkoholi kirjaimellisesti muuttaa aivoja.

Alkoholiriippuvainen ei lopeta juomista siksi, että joku pyytää. Ei edes siksi että joku kiristää tai uhkaa. Hän lopettaa vasta kun lopettamattomuuden hinta on fyysisesti, psyykkisesti ja/tai taloudellisesti kestämätön - eikä yleensä silloinkaan.

Päihdelinkistä paihdelinkki.fi voit lukea sekä alkoholistien että heidän läheistensä kokemuksia.

Vierailija
51/92 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummankin (tupakka ja alkoholi) aiheuttama riippuvuus on heroiinin luokkaa. Tupakalla se syntyy nopeasti, alkoholilla hitaammin. Mutta kun riippuvuus on syntynyt, hyvin harva pääsee siitä eroon ennen kuolemaansa.

alkoholi ja tupakka ovat parhaat orjuutus- ja ryöstöhuumeet.

Vierailija
52/92 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies juopottelee niinkauan kun annat hänen niin tehdä.

Mies pitää laittaa valinnan eteen.Voi vapaasti valita kumman ottaa.Vaimo vai alkoholi?

Toisesta pitää sitten luopua.

Vierailija
53/92 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annat sille kunnon pirtua ja pelkällä kraanavedellä,näin lääkärit neuvovat jos juoda pitää...kaikissa muissa on toxiceja siis ihan kaikissa sivulitkuja ja niiden epäpuhtauksia.

alkoholihuume on aina yhtä myrkyllistä, oli se pirtua tai ei.

Vierailija
54/92 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies pitää laittaa valinnan eteen.Voi vapaasti valita kumman ottaa.Vaimo vai alkoholi?

Alkoholisti valitsee alkoholin, koska huumeriippuvuus on hyvin voimakas.

Vierailija
55/92 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juoppo voi toipua. Kävin itse alkoholismin aiheuttaman hel vetin läpi. Nyt on viides vuosi kuivilla menossa. Jälkeenpäin mietittynä olennaisin asia oli juuri läheisten tuki. Tärkeää on tasapainoilla sen välillä, että ymmärtää toisen riippuvuutta, mutta vaatii myös jämäkästi muutosta. Pelkkä juomisesta valittaminen ei auta. Itselläni se vain lisäsi salaa juomista.

Minä lopetin juomattomuuden 6,5 vuoden jälkeen. Elämä, joka alkuun oli tuntunut hyvältä pitkän juomisen jälkeen, muuttui harmaaksi, en saanut mielihyvää mistään, en suklaasta, ruuasta, liikunnasta, lukemisesta enkä mistään. Aina sama masennus, apaattisuus, haluttomuus. Niinpä päätin, että sallin itselleni taas alkoholin käytön.

Ensimmäiset neljä vuotta menivät hyvin, käyttö oli ihan kohtuullista, vaikka yksin enimmäkseen joinkin (en ollut parisuhteessa enkä tykännyt käydä baareissa). Siitä se sitten sitä seuraavien kahdeksan vuoden aikana on kuitenkin taas yltynyt ja viime vuonna selviä vuorokausia oli vähemmän kuin yhden käden sormilla laskettava määrä. Viikkoannokset yli 30/vko.

Olen niitä alkoholisteja, joiden toimintakyky on korkea. Kaikki nämä vuodet olen ollut työelämässä ja edennyt urallani, viimeksi viime kuussa sain jälleen uusia vastuualueita ja kehuja siitä,  kuinka menestyksekkäästi olen työni tehnyt. Poissaoloja töistä ei ole edes vuosittain ja silloin kun on ollut, ne ovat olleet ihan aitoja flunssajaksoja joihin on liittynyt korkea kuume.

Puolisoni ei tiedä todellisia juomamääriäni. Hän tietää, että juon oluen joka ilta, toisinaan myös viiniä, viikonloppuisin aina viiniä, mutta hänellä ei ole aavistustakaan siitä, että niiden lisäksi minulla on aina teräviä, joita otan salaa. Ja ennen kuin joku väittää, että kyllä hän tietää mutta ei vain ole kertonut niin totean, että minulla on täysi syy uskoa, että ei tiedä. En lähde avaamaan asian taustaa sen enempää.

Vierailija
56/92 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa tilanteessa jo toisen kerran elämässäni. Nyksä osaa vaan peitellä tissuttelunsa paremmin, pulloja löytyy ihmeellisistä paikoista. Minulta niitä ei tarvitse piilotella, silti tekee niin, tietää varmaan itsekin että ei ole asiat ihan kunnossa. Välillä herää itse siihen että kuluu liikaa, sitten ollaan vähän aikaa ilman ja taas alkaa. Pystyn kestämään kun e humaltuminen näy päälle, eikä ole väkivaltainen. Täys persereikä kyllä kun on ilman. En puutu koska tiedän että apu ei löydy ulkoa. Juon itse tosi harvoin ja vähän.

Eksästä erosin kun joi yökaudet, ja petti. Ekassa AlAnonin kokouksessa sieluuni iskostui lause "etäänny hänen vaikeuksistaan rakkaudella". Ymmärsin että en ole hänen hoitajansa ja oma paranemisen alkoi, jonkin ajan päästä erosin.

Nyksä on lisännyt juomistaan pikku hiljaa. Olen kyllä nähnyt missä mennään mutta olen antanut hänen jatkaa. Muutaman kerran olen sanonut että ei oo ihan turvallisissa rajoissa käyttö, että onko miettinyt terveyttään. Ihan selkeä alkoholisti. Eniten kyllä vituttaa Juri tuo mitä kuvailut, kun ei enää osaa käyttäytyä. Muhun ei tarvitse purkaa sitä pahaa tuultaan.

En tiedä mihin johtaa, olen myös pohtinut sitä AlAnoniin menemistä. Isäni oli myös alkoholisti, että ei oikein jaksaisi resuta enää tän asian kanssa.

Ota etäisyyttä, hän voi käyttää kaikkea mitä teet tekosyynä juomiselleen jos ei ole vielä myöntänyt itselleen olevansa alkoholisti. Älä suostu siihen. Se peli ei ikinä lopu hyvin.

Vierailija
57/92 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholisti valitsee alkoholin, koska huumeriippuvuus on hyvin voimakas.

Tämän jälkeen mies on yksi päihdekuolemien tilastossa.

Vierailija
58/92 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholistin tukeminen on pahinta, mitä alkoholisoituneelle ihmiselle voidaan tehdä.

Asiassa on kaksi vaihtoehtoa, hyväksyä alkoholismin vaikutukset tai asettaa rajat. Mitä pidempään alkoholismi jatkuu, niin sitä pahempi siitä on päästä eroon.

Vierailija
59/92 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholistin tukeminen on pahinta, mitä alkoholisoituneelle ihmiselle voidaan tehdä.

Asiassa on kaksi vaihtoehtoa, hyväksyä alkoholismin vaikutukset tai asettaa rajat. Mitä pidempään alkoholismi jatkuu, niin sitä pahempi siitä on päästä eroon.

Ap taitaa tukea ja rakastaa miehensä raittiiksi... Eikä tajua, ettei siinä onnistu.

Vierailija
60/92 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

alkoholi ja tupakka ovat parhaat orjuutus- ja ryöstöhuumeet.

Näin on. Siksi ne ovatkin laillisia ja voimakas riippuvuus takaa satojen miljardien eurojen voitot huumekauppiaille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän