Miten tukea alkoholistimiestä?
Pikkuhiljaa tilanne meni siihen, että miehen piti saada pari kaljaa joka ilta töiden jälkeen ja viikonloppuna kunnon tinttaamista vähintään 2 päivää putkeen. Taisi itsekin säikähtää asiaa ja päätti olla nyt tällä viikolla arkena juomatta. Tämä on hienoa ja olen tosi iloinen kun näin päätti tehdä. Mies on nyt tosi kärttynen ja etäinen ja minä yritän antaa tilaa vaikka on yksinäinen olo ja kaipaan meidän keskusteluja ja yhteistä aikaa. Pelottaa myös, että hän kiskoo nyt viikonloppuna entistä enemmän kun on sen 4 päivää ollut juomatta. Meillä on suunnitteilla kivaa ohjelmaa viikonlopuksi ja pelottaa, että kaikki menee pilalle jos hän kiskoo viinaa kaksin käsin. Pitäisikö asiasta puhua vai pahennanko vain tilannetta kun hänellä on muutenkin pinna kireällä? Ihan sairas dynamiikka nyt tässä, tiedostan sen itsekin. "Jätä se sika" ei ole nyt ratkaisu, mutta olisiko ajatuksia tai neuvoja tähän?
Kommentit (92)
Ihan ensimmäisenä: jos teillä on jotain suunnitelmia viikonlopuksi, niin älä odota miehen pilaavan niitä. Jos hän ei ole siinä kunnossa, että tulee mukaan niin lähde yksin.
Voi olla, ettei se ole samanlaista itsekseen, mutta näytä että olet sanojesi mittainen. Älä uhkaile erolla, jollet sitä tarkoita.
Itse lankesin välillä lapsellisiin kostoihin: kerran piti lähteä lomamatkalle autolla, miehen piti olla ajokunnossa. No ei ollut. Minua raivostutti, koska hän oli LUVANNUT. Lupausten rikkominen, se, että KAIKKI jäi viinalle kakkoseksi oli pahinta. Mutta siis perhe autoon, minä kuskiksi.
Koska kuski päättää musiikin, soitin koko matkan Munamiehen cd-levyä ja lauloimme lasten kanssa mukana.
Ei sekään saanut miestä pohtimaan, kannattiko se krapula hankkia.
Valitettavasti ainoa tapa tukea on ottaa omat arvot harkintaan. Sitten pitää miettiä mihin suostuu. Onko mies ja yhteinen elämä oikeasti sen arvoista että hänen alkoholinkäyttönsä sanelee yhteiselämänne säännöt?
Ap täällä. Kysyjille tiedoksi, että ollaan kolmekymppisiä ja ei ole lapsia.
Juoppo voi toipua. Kävin itse alkoholismin aiheuttaman hel vetin läpi. Nyt on viides vuosi kuivilla menossa. Jälkeenpäin mietittynä olennaisin asia oli juuri läheisten tuki. Tärkeää on tasapainoilla sen välillä, että ymmärtää toisen riippuvuutta, mutta vaatii myös jämäkästi muutosta. Pelkkä juomisesta valittaminen ei auta. Itselläni se vain lisäsi salaa juomista.
Peikonlehti kirjoitti:
Ap täällä. Kysyjille tiedoksi, että ollaan kolmekymppisiä ja ei ole lapsia.
Ai jai, pitkä elämä tasapainoilua on tulossa, jos tuon miehen valitset. Minä en kyllä tuota miestä valitsisi kun ei ole vielä lapsiakaan ja noin nuorena ehdit vielä vaihtaa. Jos mies olisi entinen alkoholisti ja ollut jo useamman vuoden raitis, niin tilanne olisi toinen.
Ap, suosittelen sulle kirjaa Isä pullossa. Se on tosin alkoholistin lapsen kirjoittama, mutta myös alkoholistin puolisolle siinä on paljon asiaa.
Jos lapsuudenperheessäsi ei ole ollut alkoholismia ja miehesi on ensimmäinen juoppo lähipiirissäsi, on ehkä vaikea uskoa miten piinaavasta ja tuhoisasta sairaudesta on kyse. Jos alkoholisti saa lopetettua, hän tekee sen ainoastaan omasta tahdostaan. Ja valehtelu kuuluu taudin kuvaan. Alkoholisti saattaa vuosia lupailla vähentävänsä, lopettavansa, olevansa selvin päin päivänä x, jne.
Sinänsä onnellinen tilanne että olet vielä nuori eikä teillä ole lapsia. Irroittautuminen on helpompaa jos siihen päädyt.
Joku tuolla kirjoitti läheisriippuvuudesta. Kannattaa todellakin hakea tietoa siitä ilmiöstä. Onnea matkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaimo lupasi poskihoidon jokaisesta selvästä päivästä, nyt onnellinen ja 4 vuotta selvänä.
4vuotta ei ole mitään, ja kuukauden poskihoidottomuuden jälkeen oletkin peltikiinni baarissa.
Kyllä sen jälkeen kannattaa jo juhliakin.
Itse aiheeseen sen verran, että todella vaikeaa se on, äijän pystyyn nosto. Sitten kun mies on jossain minnesota- tms. hoidossa (sinne hän päätyy, jos ei kuole), on elämän ja kuoleman kysymys, onko perhettä tukemassa vai ei. Ei ennen.
Ap täällä. Kiitos kommenteista. Läheisriippuvuus on tuttu ilmiö. Isä oli alkoholisti jne. En nyt ole kuitenkaan miestäni jättämässä, enemmän on hyvää kun huonoa meidän suhteessa. Tämä asia on iso ja varjostaa kaikkea, tiedän sen.
Mies suuttui kun yritin ottaa sitä puheeksi, että vieroitusoireita on minusta nyt ilmassa. Taisi lähteä töiden jälkeen ryyppäämään tänään.
Minä katson nyt al anonin yhteystiedot ja menen kokoukseen tällä viikolla. Vertaistuki olisi paikallaan. Kiitos vielä teille!
Alkoholiriippuvuus on synnyttyään heroiinin luokkaa. Harva pääsee eroon ennen kuolemaansa.
Alkoholisti ja heroinisti on riippuvuutensa suhteen ihan samassa tilanteessa. Toisen käyttämä tappava ja kova huume vain on laitonta, ja maksaa moninkertaisesti mitä laillinen ja sitä myy vain rikolliset.
Käytettyä ainetta pitää kuitenkin saada ihan joka päivä, mutta koska alkoholi on laillista sen hankkimiseen ei yleensä tarvitse tehdä rikoksia, vaan suuren osat juomisesta rahoittaa veronmaksajat erilaisten tukien muodossa.
Joskus tarvitaan ns. kovaa rakkautta. Joko lopetat suhteen juoppoon mieheen tai ainakin muutat erilleen ja seuraat tilannetta, meneekö hoitoon jne.
Läheinen ei voi toimia terapeuttina.
Niin kauan kuin hyysäät ja kuuntelet, mahdollistat miehen juomisen ja menet samalla itse rikki.
nonni, nyt se alkoi jo töniä sua.
kohta heiluu nyrkit ja sitten veitset.
Voi ap, tukeminen on lopulta vain mahdollistamista yleensä. Alkoholisti osaa kaataa syyt sun niskaan.
Olen pahoillani sun tulevaisuuden suhteen.
Lähde viikonlopuksi jonnekin, jos voit. Jätä mies yksin, juo minkä juo. Tuntuu raa’alta, mutta muuta mahdollisuutta ei ole. Hänen on annettava ”upota”, jotta voisi uida pintaan takaisin.
Samassa jamassa meilläkin, nyt tilanne siinä pisteessä , että miehellä tutkimuksiin meno vakavan sairauden epäily. Herättääkö juomisen lopettamiseen, kun ei nyt omasta mielestään mitään ongelmaa juomisen suhteen? Nähtäväksi jää.
Suurin osa alkoholisteista menehtyy alkoholihuumeeseen, vaikka tekisitte mitä tahansa. Sen verran kova huume on kyseessä. Tuhoaa lopulta noin viidenneksen kokeilijoistaan.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa alkoholisteista menehtyy alkoholihuumeeseen, vaikka tekisitte mitä tahansa. Sen verran kova huume on kyseessä. Tuhoaa lopulta noin viidenneksen kokeilijoistaan.
alkoholi on paras kova huume ihmisten orjuuttamiseen ja ryöstämiseen.
halpa tuottaa ja aiheuttaa todella voimakkaan riippuvuuden kunhan sitä vain tarpeeksi pitkään ja säännöllisesti käyttää.
Alkoholismiin on vain yksi lääke.Alkoholin käyttö pitää loppua kokonaan.
Olen ollut nuorena pahasti alkoholisoitunut.Nyt alkoi 35.vuosi ilman alkoholia.
Oletko katsonut niitä lihava-ohjelmia telkkarista. Niissä läheiset tuovat tarvitsevalle roskaruokaa. Eli Kossupullo olis kiva.
Miehesi on kärttyinen, koska ei saa olutta. Kiukuttelee, ja etsimällä etsii nyt syytä avata sen oluen.
Älä luota liikaa siihen, että ensi viikonloppuna teette kaikkea sitä kivaa, mitä olette yhdessä suunnitelleet.
Täällä jo moni on neuvonut kokemuksen syvällä rintaäänellä sinua suunnittelemaan omat juttusi ja menosi, ja mies voi tulla mukaan, jos on kunnossa. Se onkin järkevää, ja oikeastaan ainoa keino elää alkoholiongelmaisen ihmisen kanssa.
Hirvittää hieman, mitä teille tulevaisuus tuo vielä tullessaan. Harvalla tilanne ainakaan paranee. Mutta toivotaan parasta!
Vertaistukea saa Päihdelinkin sivuilta, jos tulee tarvetta.