Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ihmiset on sellaista vauva/taapero vihamielistä nykyään?

Vierailija
16.02.2021 |

Vaikka se on ihan normaali ihmisen elämänvauhe? Jokainen meistä on ollut sellainen joskus. Miten sellainen viaton pieni ja avuton ihmisenalku voi aiheuttaa niin paljon ärsytystä joissakin? Mihin ihmisten hoivavietti on kadonnut? Onko se sitten vain evoluution tapa hoitaa liikakansoitusta, että nykyihmisillä on pienentynyt hoivavietti vai onko ihmiset yksinkertaisesti tulleet nykymenon takia itsekkäimmiksi ja kylmemmiksi? Esimerkiksi joo vauvan itku voi olla todella korviakin riipivää joskus, mutta ei se minua ainakaan ärsytä sillä ymmärrän, että se vauvojen ainoa tapa kommunikoida, kun eivät vielä osaa kertoa mikä mättää.

Esimerkiki bussissa eilen oli pieni vauva rattaissa, joka päätti sitten vetää raivarit ja epätoivoinen äiti yritti sitten hyssytellä parhaansa mukaan niin ei, kun joku tietämätön teini sitten tokaissut kaverilleen aika kovaäänisesti, että "No voi helvetti, jäädään seuraavalla ja ootetaan nextii dösää vaiks"

Ja sitten muistuu mieleen viime vuoden alussa, kun oli suvussamme pitkästä aikaa ristiäiset ja vauvaa sitten sukulaiset pitivät sylissä, paitsi suvun nuori "lastentekoiässä" oleva nainen, kehotin häntä hymyssäsuin ottamaan myös vauvan syliinsä niin voin ottaa heistäkin yhteiskuvan niin nainen siihen vaisusti takakireä hymy huulillaan vastasi, että "no joo, hmm jaa, katotaan tossa myöhemmin ehkä" ja siirtyi takavasemmalle, josta päättelin, että ei kiinnosta.

Yksi ystäväni nauroi, että voisi haluta lapsen, jos saisi skipattua vauva/taapero vaiheen kokonaan pois. Että vanhemmat lapset on ihan hauskoja, mutta ei pidä vauvoista.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hoivavietti ole mihinkään hävinnyt, päinvastoin.

Sitä hukutetaan nykyään vaan koiriin, ei lapsiin.

Nykyään nuoret parit muuttaa avoliittoon ja hankkii koiran - ei mene naimisiin ja hanki lasta.

Ajat muuttuu.

Vierailija
22/47 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomat-hullu taas vauhdissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauvoja on niin vähän ettei niihin "turru", jos niitä olisi joka kadun kulmassa niin ne eivät herättäisi niin kauheasti huomiota.

Kadulla tulee päivittäin paljon miehiä ja naisia vastaan, pariskuntiakin, mutta vauvoja on kyllä todella vähän katukuvassa nykyään. Surullista.

Eikös just ollut juttua jossain, että huhtikuussa on oikea vauvasuma ja että vauvoja syntyy nyt tavallista enemmän? Mä tiedän kolme pariskuntaa, jotka saa vauvan maalis-toukokuussa. Ja vuosiin ei ole yhtään vauvaa lähipiiriin osunut (edellinen syntynyt neljä vuotta sitten).

Vierailija
24/47 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä ärsyttää nämä lasten vanhemmat. Esimerkiksi jos kahvilassa on jonoa, niin tarviiko sen nelivuotiaan antaa itse valita syötävät. Lasten annetaan riekkua ja sotkea niin kaupoissa kuin kahviloissa, vanhemmat selvästi pelkää aiheuttaa pahaa mieltä pikkuisille.

Vierailija
25/47 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska nykyään vanhemmat eivät enää kasvata taaperoitaan lainkaan! Hirveää huutoa, kitinää, vaatimista, räkimistä, lyömistä, potkimista jne. ja sitten saa tahtonsa läpi, koska vanhemmat eivät osaa kieltää mitään eivätkä kasvata lapsiaan. En ole vihamielinen, mutta nykyään on pakko olla aika neutraali. Nimittäin taannoin juttelin hetken eräälle pienelle pihalla ja äiti säntäsi kauempaa välittömästi, tempaisi lapsen pois ja alkoi tuijottaa minua kuin mitäkin pedaria. :/ Olen nainen, yli 50, jonka omat lapset ovat aikuisia enkä ole vielä mummo.

Siis yhdyn kyllä tähän. Jotenkin tuntuu että taaperoikäisiä pidetään jotenkin vajaina etteivät voi osata käyttäytyä vaan se huutoitkupotkuraivoaminen on normaalia lapsen toimintaa ajasta ja paikasta riippumatta eikä siitä tarvitse opettaa pois koska ”ne ovat vielä niin pieniä”. Vauvan huudon ymmärrän mutta en enää 2-3 vuotiaan huutoa ja rääkymistä.

Vierailija
26/47 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä se vihamielisyys kohdistuu ihan kaikkiin ikäluokkiin ja kaikkeen mahdolliseen tekemiseen. Vihaa vihaa vihaa. 

Vierailija
27/47 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska nykyään lapsiperheet eivät halua lapsen rajoittavan mitään eikä lasta rajoitettavan mitenkään. Aikaisemmin oli selviö että lapset eivät automaattisesti pääse mukaan kaikkialle jos eivät osaa käyttäytyä, vaan esim. ravintolaan pääsi mukaan vasta kun pöytätavat olivat kunnossa. Lapsilta myös odotettiin käytöstapoja eikä lapsi todellakaan saanut tehdä mitä itseä sattui huvittamaan. Nykyään tilanne on valitettavasti toinen, ja siitä se lapsivihamielisyys kumpuaakin. Lyhyesti sanottuna: lapsiperheet p*rseilevät eikä kukaan sitä jaksa katsella.

Lasten tunteita ja tunneilmaisua ei saa kieltää. Sellaisella kieltämisellä kasvatetaan vain mielenterveysongelmia. Lasta ei myöskään tule lytätä tai alistaa, vaan kasvattaa hänestä itsenäinen ja hyvän itsetunnon omaava. Lisäksi ihan tutkimusten mukaan suurin osa rankaisumenetelmistä ja erilaisista pakkokeinoista mitä lapsiin on ennen vanhaan sovellettu on haitallisia lapsille. Em. menetelmiä käyttävä vanhempi ottaa myös riski siitä, että hänestä tehdään lastensuojeluilmoitus.

Vierailija
28/47 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahallahan ne pelotellaan, suorastaan valehdellaan kuinka lapsi on kallis ja vie rahat ja mahdollisuudet elämään. Kummasti meillä pienituloisilla on varaa moneen lapseen, rakentaa omakotitalo jne.

Vierailija
29/47 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään nuoret parit muuttaa avoliittoon ja hankkii koiran - ei mene naimisiin ja hanki lasta.

Ajat muuttuu.

Ja tämä jos mikä on sairasta. Koirissako on Suomen tulevaisuus?

Mikään ei estä sinua kompensoimasta tilannetta hankkimalla niitä kakaroita nurkat täyteen. Mikä estää? Mua ei kyllä kukaan tuu käskee lisääntymään, sen sijaan hankin huushollin täyteen vaikka kissoja jos koirat niin sapettaa!

Mä en oo kenellekään velkaa lapsen verran. Mä aion kuolla lapsettomana, ja nukahdan joka ilta tyytyväisenä siitä, että se sinunkaltaisia ihmisiä harmittaa toisten onni ja vapaus.

Vierailija
30/47 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattiloukkaantumista taas omasta suppeasta näkökulmasta. Tervemenoa katsomaan, miten luonnollisessa elämänvaiheessaan olevia vanhuksia kohdellaan missä hyvänsä, niin saat jotain makua siitä mitä on oikeasti vihamielisyys. 

Vierailija
31/47 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin käyttäytyvät ihmiset on ihan jees iästä riippumatta. Huonosti käyttäytyvät inhottaa, ja lapsi jos käyttäytyy huonosti niin käyttäytyy yleensä mamma ja isukkikin. Ja vauvan itkua en siedä, vaikka se onkin vauvan normaalia käytöstä. Ei toisten vauvojen itkuja kuulemma muut äiditkään oikein siedä, ainoastaan sen oman ja sillehän voi ja kuuluu jotain tehdäkin.

Koirissa sama homma, hyväkäytöksiset ovat kivoja ja sitten on niitä huonokäytöksisiä. Silloin on aina hihnan päässä se vielä koiraakin pahempi ihmisyksilö.

Vierailija
32/47 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajat muuttuu.

Ja tämä jos mikä on sairasta. Koirissako on Suomen tulevaisuus?

Mikään ei estä sinua kompensoimasta tilannetta hankkimalla niitä kakaroita nurkat täyteen. Mikä estää? Mua ei kyllä kukaan tuu käskee lisääntymään, sen sijaan hankin huushollin täyteen vaikka kissoja jos koirat niin sapettaa!

Mä en oo kenellekään velkaa lapsen verran. Mä aion kuolla lapsettomana, ja nukahdan joka ilta tyytyväisenä siitä, että se sinunkaltaisia ihmisiä harmittaa toisten onni ja vapaus.

Palaappa asiaan silloin, kun olet eläke-iässä. Jos elät pitkään, sinua odottaa aika monen vuosikymmenen yksinäisyys. Ah sitä onnea.

Onnea se onkin, kun ei tartte kahtella perintöä kärkkyviä jälkeläisiä, jotka eivät vielä siltikään tule katsomaan muulloin kuin ns. pakkopäivinä. On ihmisiä, jotka alkavat kiukuttelemaan ja riitelemään vanhusten omaisuuksista ja raha-asioista.

Perhe ei ole tae, että sinua tullaan rakastavasti katsomaan vanhainkotiin säännöllisesti. Tässä maassa ei hallita sellaista kulttuuria kuin vanhusten kunnioittaminen.

Vierailija
33/47 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en ymmärrä, mä olen lapsesta asti rakastanu pienempiä lapsia, ja nykyäänkin sydän sykähtää aina kun oon vauvojen lähellä 🥰 Harmittaa kun taidan itse jäädä lapsettomaksi, mutta pitää löytää muu tarkoitus elämään :)

Vierailija
34/47 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tietynikäisen naisen pitäisi haluta vauva syliinsä?

Miksi taas tietynikäisen miehen ei tarvitse ottaa vauvaa syliin ja kukaan ei ihmettele?

Niinpä. Mlnä en ole koskaan ollut kiinnostunut kenenkään muun lapsista vai omistani. Miksi ihmeessä haluaisin jonkun toisen vauvan syliini?

Ja se tyrkytys saa kyllä aikaan vastenmielisyyden, ei halua saada oma.

Vierailija
35/47 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos ”lapsentekoiässä” olleella sukulaisnaisella ei ole kokemusta vauvoista / pikkulapsista ja tunsi olonsa epämukavaksi ja/tai epävarmaksi, eikä sen takia halunnut ottaa vauvaa syliin? Olen vähän alle 30-vuotias nainen, jolla ei ole kokemusta vauvoista. Suvussamme on edellisen kerran ollut vauva 20 vuotta sitten, kun serkkuni syntyi. Veljeni sai syksyllä lapsen. Olen ihan vilpittömästi iloinen hänen ja vaimonsa puolesta. Samalla tunnen oloni todella epämukavaksi, kun joka kerta tavatessa vähintään yksi henkilö on ollut tyrkyttämässä ”Ota nyt vauva syliin!”. En todellakaan tiedä, miten pidellä vauvaa. Vauva on melkein joka kerta itkenyt sylissäni, vaikka olen pidellyt niin, kuin on neuvottu. Itkun takia muut hössöttävät: ”Sä pidät sitä väärin, niin siksi itkee!” Ja olen siis pidellyt juuri niin, kuin on neuvottu. Ilmeisesti kuitenkin jollain tavalla väärin, koska vauva itkee. Itse koen nuo tilanteet niin, että niistä tehdään tahallaan hirveä show, jotta päästään hössöttämään, kuinka vauva itkee juuri minun sylissäni. Ihan suoraan sanottuna tunnen oloni tosi vaivautuneeksi aina, kun näen veljen perhettä, eikä tee enää mieli ottaa vauvaa syliin sen itkun ja hössötyksen takia.

Vierailija
36/47 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten sijoitukset laitoksiin maksaa niin paljon ettei kukaan ala kohta.

Vierailija
37/47 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka itellä onkin lapsia, niin ne on jo sen verran isoja ettei ne itke/huuda /mölyä.

En jaksa kuunnella. Käy korviin. Enkä ylipäänsä ole niin lapsirakas, että jaksan kaikkien tenavia.

En mä niitä inhoo mut ei ne herätä mitään "oi, ihana" fiilistä.

Se vaan käy korviin se meteli.

Vierailija
38/47 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten todellisuudentaju on hämärtynyt. Luonnollisia asiat koetaan riesana tässä epäaidossa maailmassa.

Luonnolliset*

Paskakin on luonnollista.

Vierailija
39/47 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oliko kaikissa tilanteissa kyse AP:stä ja AP:n vauvasta?

Vierailija
40/47 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen uusi lapsi on askel kohti ylikansoitetun maapallon tuhoa.