Onko terapiassa tai psykoterapiassa mahdollista käydä halvalla? Tai onko mistään "self help" -oppaasta hyötyä`?
Otsikossa kysymys.
Minulla on ongelmia sosiaalisissa tilanteissa ja itsetuntoni on aina ollut pohjamudissa. Vanhempani olivat/ovat alkoholisteja. Koulu meni penkin alle. Aamuisin ja iltaisin ahdistaa ja heräilen monta kertaa yössä stressin takia. En juo kofeiinipitoisia juomia, olen normaalipainoinen ja verikoetulokset ovat olleet ok. Saan kilpirauhaslääkitystä, koska molemmat kilpirauhaseni on poistettu kokonaan.
Kävin joskus 10 vuotta sitten Kelan tukemassa psykoterapiassa, mutta silloinkin jouduin pulittamaan 150-200e kuukaudessa terapiaistunnoistani. Rahat oli aina tiukilla ja huomasin lopulta vain toivovani, että voisin keskeyttää terapian rahanmenon vuoksi... Stressaa aloittaa koko rumba alusta, mutta en voi jatkaa enää näin. Tämä jatkuva yksinäisyys ja pelko ihmisistä sairastuttaa ja tappaa minut vielä joku päivä. Käyn siis normaalisti töissä, mutta sielläkään ei ole ketään, ketä joskus ottaa hihasta kiinni ja kysyä kuulumisia.
Mietin, onko mitään vaihtoehtoja olemassa; miten minun kannattaisi lähteä työstämään mielenterveyttäni? Olen nyt yrittänyt työstää ulkonäköäni, mutta tuntuu, että vaikka miten kuntoilen ja syön terveellisesti, en tule koskaan olemaan kaunis. Ihmiset karttavat minua sekä ulkonäköni että luonteeni takia.