Onko kenellekään suositeltu lapsen päiväkotiin laittoa?
Meillä suositeltiin neuvolassa, että 3,5 vuotias laitettaisiin 2-3 päiväksi viikossa päiväkotiin, koska on melko ujo ja arka ja th lisäsi siihen vielä, että helpottaisi minuakin, kun on vauva tulossa.
Jotenkin vain tuntuu niin julmalta laittaa yksi päiväkotiin ja jäädä itse kahden lapsen kanssa kotiin. 3,5 vuotias on siis vanhin ja sitten olisi kaksi nuorempaa lasta.
Tässä olen nyt miettinyt viikon päivät, että haenko päiväkoti paikkaa kahdeksi päiväksi viikossa. Meillä ei ole minkäänlaisia kerhomahdollisuuksia missä voisi käydä, joten olisihan se lapsellekin vaihtelua.
Miten te tekisitte? Ja missä iässä lapsi alkaa kaivata sitä ikäistään seuraa?
Kommentit (26)
Nin se vaan on että yleensä vanhemmat pillastuvat kun päiväkoti tai neuvola ehdottaa lapsen hyväksi jotain. Senpä takia obat kokemukseni mukaan erittäin varovaisia ja rima mitään ehdottaa korkealla ja asioista ei puhuta niiden oikella nimillä - minuakin se loukkaa.
minäkin olisin halunnut/haluaisin kuulla suoraan heti oikeilla sanoilla mistä on kysymys, kun lapsellani oli ongelmia PK:ssa.
Myöhemmin selvisi, että lapsella on aspergerin syndrooma. Mutta kukaan ei koskaan uskaltanut ehdottaa PK:ssa mitään ja pääsimme jatkotutkimuksiin vain oman aktiivisuutemme ansiosta. Ei se niin kuuluisin olla. Säälittää se lapset joiden vanhemmat eivät ole valveuteneita tai eivät halua hyväksyä tosiasioita.
Äläkä sinä AP nyt mitään huonoa omaa tuntoa tunne jos 3,5v:si menee päiväkotiin, vaikkei mitään olisikaan. Suuri enemmistä euroopan lapsista menee ppäiväkotiin tai kouluun 3v, vaikka äiti on kotona, ja vaikka varhaiskasvatuksen ammattilaisten taso on siellä ihan eri kuin täällä. Suomessa vaan on nää oudot mielipiteet. että - kerho hyvä / pk paha - vaikka mitä ihmeen eroa siinä on PK:ssa on vaan koulutetumpi henkilökunta
Jos sun 3,5 -vuotias on vilkas, ja 2 -vuotias vielä vilkkaampi ja vielä on se nuorinkin siinä ja vauva tulossa, älä edes mieti vaan toimi!
Yleensä vanhemmat pelkäävät päiväkotia ihan turhaan. Ja paljastit sen perivian, että pelkäät, että lastasi tarkkaillaan salaa. Hah, älä anna tapahtua mitään salaista. Se on ihan susta itsestä kiinni.
vaan siitä että sellaisten asioiden näkeminen vaatii pitemmän ajan ja jokaäiväisen ympäristön.
Kaikille lapsille, olivat he ujoja tahi eivät suositellaan päiväkotia jos mistäkin syystä.
Vierailija:
Sun vanhin 3,5vuotias voi taantua nuorempien tasolle jos ainoat lapsikaverit on omat pienemmät sisarukset.Ei kyllä takulla älykkyyslaske ja taido petä jos on lapsi joukossa vanhin , viisain ja se , joka neuvoo ja opastaa ( näyttää mallia)
Olen itse puhunut neuvolassa pojan vilkkaudesta ja itse otin tuon ujoudenkin ja hoitoon jäämis haluttomuudenkin puheeksi.
Ikävämpää minun mielestä olisi se että päiväkoti ja neuvola " salaa" tarkkailee lastani, epäillen että jotain on vialla...
ap