Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kenellekään suositeltu lapsen päiväkotiin laittoa?

Vierailija
07.08.2006 |

Meillä suositeltiin neuvolassa, että 3,5 vuotias laitettaisiin 2-3 päiväksi viikossa päiväkotiin, koska on melko ujo ja arka ja th lisäsi siihen vielä, että helpottaisi minuakin, kun on vauva tulossa.

Jotenkin vain tuntuu niin julmalta laittaa yksi päiväkotiin ja jäädä itse kahden lapsen kanssa kotiin. 3,5 vuotias on siis vanhin ja sitten olisi kaksi nuorempaa lasta.

Tässä olen nyt miettinyt viikon päivät, että haenko päiväkoti paikkaa kahdeksi päiväksi viikossa. Meillä ei ole minkäänlaisia kerhomahdollisuuksia missä voisi käydä, joten olisihan se lapsellekin vaihtelua.

Miten te tekisitte? Ja missä iässä lapsi alkaa kaivata sitä ikäistään seuraa?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti syyllistän itseäni vaikka tiedän että lapsi varmasti päiväkodissa vain viihtyy. Meillä myös aika ujo tapaus ja puhekin aika epäselvää, joten toivon hoidosta tähänkin apuja.

Itse kaipailee jo kovasti kavereita ja kysyessä on ainakin vielä sitä mieltä että päiväkotiin haluaa. Kumpaankin (siis kerhoon myös) ollaan käyty tutustumassa.

Pois otan jos hoito ei suju/lapsi ei viihdy kun ei kuitenkaan pakollista ole. Ajattele niin että hoitopäivinä sulla on sit mahdollisuus laittaa niitä kotitöitä pois tai levätä niin pystyt paremmin nauttia lapsista loppupäivän. :)

Vierailija
2/26 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän todennäköisesti on ollut hiukan huolissaan tai kokee että lapsi todella tarvitsee päiväkotia. Th on asiantuntija ja turha pillastua vanhempana. Monet vanhemmat voivat hermostua jos päiväkodissa tarjotaan tukitoimia. " eihän meidän lapsessa ole mitään vikaa" tyylillä. Kyllä ne on ammatti ihmisiä siellä päivähoidossakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuin sanotaan niin alle 3 v. paikka on kotona mutta kyllä sitä vanhemman paikka on _ainakin osapäiväisesti ja osaviikkoisesti_ kerhossa tai päiväkodissa! Varsinkin jos ei ole kovin sosiaalinen tapaus, niin kanssakäyminen ikätovereiden kanssa on todella tärkeää!

Hae ja vie ihmeessä ainakin kaksi kertaa viikossa 3-4 tunniksi!

Vierailija
4/26 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli 2 päivää viikossa. Itse olin kotona 1v4kk vanhan pojan ja kaksosten 2kk kanssa. Oma kokemus oli se , että poika koki jotenkin asian niin että kun vauvat syntyivät halusin laittaa hänet pois kotonta, vaikka asia kyllä selitettiin hänelle. Tuli tosi pahat uhmat ja ongelmat:( Poika otettiin pois hoidosta, ja taas kaikki hyvin. Ei huutoa ja känkkäystä. Ei nyt kaikilla lapset välttämättä reagoi näin lapsethan ovat yksilöitä.

Vierailija
5/26 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas on joku tietämätön terkkari asialla! Koti on lapsen paras paikka ja päiväkoti vasta sen jälkeen. Mitäs kun vauva syntyy ja lapsesi näkee, että äiti ja vauva jäävät kotiin ja itse " joutuu" päiväkotiin? Jos haluat ujouden lisäksi mustasukkaisuutta lapsellesi niin vie ihmeessä! Meillä on 3 lasta: 6kk, 2v, ja 3,5v. eikä tule mieleenkään viedä heitä päiväkotiin, koska olen itse kotona. Käymme kerhoissa, uimassa ja puistoissa. Lisäksi kotona luetaan, askarrellaan ja piirretään ja käymme kylässä lapsiperheissä. Tämä siis aivan erinomainen vaihtoehto päiväkodille :) Enkä toisekseen jaksaisi " raahata" uhmistamme päikkäriin ja herättää kesken unien, koska meillä aamuisin nautitaan pitkistä herätyksistä :)

Vierailija
6/26 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ei samalla oven avauksella tuoda vauvaa kotiin ja viedä isompaa hoitoon. Lisäksi asiat pitää " markkinoida" lapsille oikein esim. tässä tapauksessa hienona isojen juttuna johon eivät pienemmät pääsekään.

Vierailija
7/26 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tiuskit tai puhuit tiukkaan sävyyn niin ehkä terkka vain ajatteli että olet kovilla ja olisi helpotus saada esikko hoitoon edes joskus... Saisi siellä päiväkodissa huomiotakin kun sinulla kohta huomio kohdistuu siihen pieneen nyytiin.

Ei millään pahalla, mutta minusta ei huono ehdotus!!!

Vierailija
8/26 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytön diagnoosi on psykomotorisen kehityksen viivästymä. Ja juuri tämän vuoksi tarha hyvä paikka. Saa erityisryhmässä asiantuntevaa kuntoutusta ja mallioppimista muilta lapsilta.

Mutta pelkän ujouden ja arkuuden poistamiseksi en lastani tarhaan veisi.

Vierailija
9/26 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

samalla kun vien esikoista eskariin niin ei tarvi sit erikseen ajella kerhoon. :)

Vierailija
10/26 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan tarvitse laittaa...

Vierailija
11/26 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi päivää viikossa kuulostaa oikein hyvältä määrältä, jos kerran kerhomahdollisuutta ei ole eikä ikätoveriseuraa muuten lähellä.

Vierailija
12/26 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ajatella myös äidin olevan tosi väsynyt ja suositella hoitoa siksi.

Vierailija
13/26 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me haettiin pojalle 3v6kk tarhapaikkaa pari pv viikossa, ihan sen takia että saisi ikäistään seuraa. Poika on muutenkin niin energinen, että luulen tarhan tekevän vain hyvää! Ei niinkään sen takia, että minulle jää aikaa pienemmälle sisarelle vaan ihan että saapi poika opetella leikkimään muiden kanssa. Hän kun ei ole paljoa muiden kanssa leikkinyt, mitä nyt satunnaisesti puistossa ja näkee että nauttii täysillä kun on samalla tasolla oleva kaveri!

Mutta harkitse ja tee niin kuin teidän perheelle sopii. Tottahan koti on aina se paras paikka lapselle. Lapset kyllä sopeutuu tilanteisiin.

Vierailija
14/26 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko väsynyt? jos et ole niin älä vie lastasi päiväkotiin.

Vierailija
15/26 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi alkaa kaivata ikäistään seuraa 3v ja ylöspäin. Tietysti yksilöllisesti. Sun vanhin 3,5vuotias voi taantua nuorempien tasolle jos ainoat lapsikaverit on omat pienemmät sisarukset. Ei tietenkään välttämättä, mutta kyllä siel päiväkodis kehittyy paljon hyviä taitoja, vaikka itse olisitkin selllainen äiti joka keksii kaikennäköstä ohjelmaa lapsille, niin siel päikkäris kuitenkin ikätovereilta taas voi oppia uusia juttuja. Enkä mä nyt sanois et se nyt suuresti sun omaa työtäs helpottaa jos päiväkotiin laitat pariks päivää. Siinä on kuitenkin ne päiväkotiin viemiset ja hakemiset ja mites taas pienempi sitten viihtyy kun tottunu et isompi kotona. Mut lasten etua jos ajattelee ni mä kyl hakisin sitä paikkaa..

Vierailija
16/26 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...jos olet itse jaksamisen äärirajoilla tai kehityksessä on viivettä, niin sitten suosittelen lämpimästi päiväkotia.

Onko lapsellasi kavereita? Onko lähistöllä esim. seurakunnan avointa päiväkerhotoimintaa? Ota lapsesi kanssa sellainen sosiaalistamisprojekti. Liikkukaa paljon ihmisten ilmoilla, kyläilkää, kutsukaa vieraita, käykää puistossa, kerhossa. Ensi alkuun yhdessä ja laitattte vaikka tavoitteeksi, että ensi syksynä sitten yksin vaikka muskariin.

Vierailija
17/26 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpompaa sinulle ja varmaan mielekkäämpää lapsellekin se 2 x viikossa tarha, kuin se että voimiesi äärirajoilla koitat keksiä niitä virikkeitä.

Vierailija:

Onko lapsellasi kavereita? Onko lähistöllä esim. seurakunnan avointa päiväkerhotoimintaa? Ota lapsesi kanssa sellainen sosiaalistamisprojekti. Liikkukaa paljon ihmisten ilmoilla, kyläilkää, kutsukaa vieraita, käykää puistossa, kerhossa. Ensi alkuun yhdessä ja laitattte vaikka tavoitteeksi, että ensi syksynä sitten yksin vaikka muskariin.

Vierailija
18/26 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

en mitenkään halua pelotella, mutta meille suositeltiin myös joskus noilla vaiheilla päiväkotia pariksi päiväksi, koska lapsi oli " touhukas ja kiinnostunut mutta hyvin vetäytyvä ja ujo" .

No päiväkodissahan ongelmat jatkuivat ja koulussa vielä pahenivat. Selvisi, että lapsi on HFA, korkeatasoinen autisti: äly riittäisi vaikka mihin mutta kommunikaatiokyvyt eivät.

Asioita selvitellessäni minulle selvisi sekin, että päiväkotia ei niinkään suositella " ujojen lasten hoitamiseksi pois ujoudesta" - eikä päiväkoti siihen pystyisikään - vaan siksi että siinä nähdään ovatko ongelmat pysyviä/tuleeko niitä lisää/menevätkö ne pois. Sitten osataan ohjata lisätuen ja kuntoutuksen piiriin jos se on tarpeen.

Vierailija
19/26 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. Juuri viime viikolla neuvolaas joutui th:n ristikuulusteluun (minkälainen pyörä sinulla on ym. kysymykset) jolloin poika pisti suun kiinni. Hetken aikaa siinä kuunneltuaan alkoi puhumaan ja kertomaan, mutta värit ja esineiden koot oli vielä hakusessa, vaikka poika osaakin kotona sanoa mikä on punainen ym. perusvärit, mutta ei osannut näyttää mikä on pienin tai isoin pallo/talo.

Meillä ei ole seurakunnan kerhomahdollisuuksia ja poika on vilkas kotona. Itse en tunne itseäni mitenkään väsyneeksi ja luulisin jopa, että poika voisi nauttiakin päiväkodista kunhan sinne tottuisi. On tosi kiinni meissä vanhemmissa, eikä mielellään jää minnekään ilman meitä.

en todellakaan usko että tuo helpottaa minun jaksamista millään lailla koska tämä 3,5 vuotias on rauhallinen tuohon meidän 2-vuotiaaseen verrattuna. =)

Tällä hetkellä kallistun enemmän tuohon päiväkotiin juuri sen takia että leikkikavereita täällä ei kovin ole koska naapurit on päiväkodissa...

On kai se äidille aina kova paikka, ja luulen että tässäkin tilanteessa se olen minä joka tuon asian raskaammin ottaa...=)

ap

Vierailija
20/26 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla siis peruskivenä on : päiväkpti huono - koti hyvä. Monet kuitenkin sitten toteavat, että tietysti erityistapauksissa voivat hyväksyä päiväkodin.

Mitäpä jos tämä nyt olis sellainen erityistapaus. Saattaa tosiaan olla, että th kokonais valtaisemmin ajattelee lasta - epäileekin jotain, mutta kun eivät vanhemmat kestä sitäkään, että tyhmät th:t antaa diagnooseja vaikka vain kertoisivat epäilyistään, joten on helpompi puhua arkuudesta etc. . Ja th ajattelee, että hyvä jos lapsi pääsee päiväkotiin , jossa ammattilaiset näkevät miten lapsi toimii ryhmässä ja muiden kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi