Kuinka kestän vielä 2 kk työssä, joka ahdistaa?
Aikaisempaa kokemusta minulla ei työstä ollut, olen kokemattomin työntekijä tuossa paikassa. Työhön kuuluu monta eri asiaa, opittavaa on ollut paljon ja taas tuli uutta. Ihan kaikkea en ole sisäistänyt vieläkään. Työ on lisäksi hyvin kiireistä, ja pitää vahtia montaa asiaa yhtä aikaa.
Olen saanut kritiikkiä siitä, että olen liikaa kysynyt apua/varmistanut miten joku asia tehdään. En vain mahda sille mitään, että vaikka yritän parhaani, niin joitain asioita joudun vielä varmistamaan. Nyt olen ollut pari kuukautta siis paikassa töissä, ja vielä toiset 2 kuukautta jäljellä. Asioista tullaan usein sanomaan aika tylysti, ja nykyisin ahdistaa todella paljon mennä töihin. Miksi edes palkkasivat minut, kun tiesivät että aiempaa kokemusta ei ole.. Eihän hetkessä kaikkea uutta voi oppia. Minulle sanottiin jo ensimmäisen viikon aikana töissä, että nyt pitäisi jo osata itse.
Mutta kysymys kuuluukin, miten kestän viimeiset 2 kuukautta, kun töihin meno ahdistaa? Tuntuu että siellä pidetään minua vain surkeana työntekijänä. Olen jatkuvasti väsynyt ja stressaantunut, töihin meno suorastaan pelottaa. Kukaan työkavereista ei vaikuta pitävän minusta, koska olen kokemattomin.
Kommentit (12)
Olen ollut samassa tilanteessa! Itse ratkaisin asian irtisanoutumalla koeajan aikana ja menin muuslle töihin.
Itse aikoinaan järjestin/suunnittelin joka viikolle jonkun mukavan palkinnon itselleni siitä että kestin taas tämänkin viikon. Esimerkiksi kampaajalla käynti, uusi vaate, herkkuillallinen jne..mitä nyt sinulle onkaan mieleistä? Se myös auttaa kun on tiedossa tarkka päivämäärä jolloin se paska on lopullisesti ohi. Äkkiä se 2kk hurahtaa, usko pois!
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut samassa tilanteessa! Itse ratkaisin asian irtisanoutumalla koeajan aikana ja menin muuslle töihin.
Harkitsin tuota irtisanoutumista kyllä, mutta ajattelin että voisi sitten vaikeutua työnhaku ainakin saman alan hommiin jatkossa. Ja onhan tuo todella hyvä työkokemus.
- Ap
Hankkiudu koronakaranteeniin. Se on niin helppo keino pysyä muutama viikko pois töistä ettei ole tosikaan.
Hankit heti viikon vapaata perustuen vatsatautiin. Sen viikon aikana järkkäät itsellesi akuuttitarpeeseen lainan, joka kattaa tulojesi menetyksen verrattuna siihen, että jatkaisit työtä; lopetat myös tuhlailun, kun et enää ole palkkaa saava henkilö. Etsit viikon aikana itsellesi uuden työn, tai sitten et. Muussa tapauksessa myyt psyykkisen hyvinvointisi halvalla.
Kyse on siitä, että olet ahdistunut, ja 2 kk väkisin voi olla sinulle siitä syystä tuhoisa. Sinun on vain päätettävä, kumpi on arvokkaampaa sinun tilanteessasi: raha vai muu hyvinvointi. Ettei käy niin, ettei siitä rahastakaan ole lopulta enää iloa, kun olet hajalla.
Kaksi kuukautta menee hujauksessa. Sekin pitäisi helpottaa, että sulla on selkee päivä tiedossa työn loppumiselle. Sitten ollaan jo melkein kesässä, aattele sitä niin ei tunnu enää kovin pahalta.
Itse en kestäisi ja vähät väliä jostain työkokemuksesta jos oma henkinen terveys on noin kovalla koetuksella.
Olen irtisanoutunut vastaavassa tilanteessa. Ja kyllä kannatti, en tuhlaa terveyttäni työn takia!
Vierailija kirjoitti:
Yleensä naiset käyttää ns menkkakorttia kun työt ei kiinnosta.
Mikä on menkkakortti, ja missä työssä sitä voi käyttää? Jos tarkoitat kuukautisia, en tiedä yhtään työtä jossa niiden takia voisi olla pois. Ei ainakaan omassani, jota tehdään kameran edessä, satoi tai paistoi.
Jos työ on uusi eikä aikaisempaa kokemusta alalta ole, ei voida vaatia, että viikossa laaja-alaisen työn oppisi. Millainen työnohjaaja sinulla on? Yritä kestää. Saat kuitenkin työkokemusta tuosta tehtävästä.
Alat vaan laskemaan päiviä. Niin minäkin teen, vaikka teen mukavaa työtä. Kun olisi muutakin tekemistä.