Talvilomalla Lappiin, koronavarovainen puoliso tuomitsee
Olen todella kypsä läheisyyden määrään, joka kahden hengen taloudessa on koronan vuoksi kohta vuoden vallinnut. Rakastan miestäni, mutta olen huomattavasti häntä ekstrovertimpi ja etenkin viimeiset pari kuukautta olen ollut todella kiehumispisteessä. Olen talvi-ihminen ja rakastan kaikkia talviurheilulajeja. Mieheni voi tulla seuraksi vähän kävelemään jäälle, mutta ei viihdy yli 45 min ulkoilmassa, eikä etenkään luistele tai hiihdä. Voin käydä kotikonnuillakin hiihtämässä, mutta yksin harrastaminen ahdistaa jo sekin.
Koulujen talvilomalla on tilaisuus mennä sisareni ja tämän perheen kanssa Lappiin, mökkiin, en aio lasketella enkä käydä ravintolassa eli yhtään siskoni perheen ulkopuolista kontaktia ei tule. Miehen mielestä tämä on idioottimaista tässä pandemiatilanteessa ja hän tuomitsee ajatuksen täysin. Olisin yhteistyökykyisempi, jos hän sitten sen sijaan hiihtäisi ja lumikenkäilisi kanssani viisi päivää kotikonnuilla ja viettäisimme yhdessä talvilomaa. Mutta näin ei tulisi missään nimessä tapahtumaan, vaan hän katsoo elokuvia ja minä käyn yksin hiihtolenkeillä. Olen jo useamman kerran koronan aikana halunnut käydä tapaamassa sisareni perhettä, mutta miehen perusteluiden vuoksi olen jättänyt menemättä. Näiden aiempien suunnitelmien lykkääntymisen vuoksi olen varmaan sisimmässäni jo melko katkera, vaikka se epäreilua toista kohtaan onkin.
Siispä olen aikalailla siinä pisteessä, ettei minua kiinnosta yhtään, mitä mies tästä suunnitelmasta on mieltä. Koko tilanne näyttäytyy koko suhteemme symbolina, jossa kutistan unelmiani, jotta ne mahtuisivat mieheni mukavuusalueelle. Melkein tuntuu jo siltä, että jos hän tämän vuoksi haluaisi erota minusta, mielummin laittaisin asunnon myyntiin kuin jättäisin menemättä talvilomareissulle. Tämä on tietysti naurettava ajatus, mutta kertoo asian ympärille koostuneesta tunnemyrskystä.
Ei lapsia, jotka jäisivät toisen hoidettavaksi. Kumpikaan ei ole riskiryhmää.
Kommentit (52)
Kanavoit koronaväsymyksen mieheesi ja kohdennat häneen kaiken sen, mikä meitä monia muitakin ottaa päähän ja väsyttää.
Olet tähän asti jaksanut, niin koeta jaksaa vielä. Tämä talvi on mennyt suurimmalla osalla ihan samalla tavalla kuin sinullakin jättämällä kivat asiat tekemättä ja elämällä aika lailla minimaalisesti, miten muuten eläisi.
Anna miehesi olla varovainen. Muuntoviirukset tarttuvat yhä helpommin ja suuremmassa määrin, joten ihan vaan tiedoksesi miten jo pelkkä altistuminen vaatii parit testit sekä kahden viikon karanteenin. Kiva notkua kotona hyväkuntoisena ja odotella sairastuuko /tartuttiko siskon perheeseen.
On järkevää ulkoilla ja tehdä sitä riskittömästi, mutta mieti voisiko miestä saada innostumaan vaikkapa lumikenkäilystä. Menkää laavulle tulistelmaan yms. Kyllä sinä keksit!
Eikö sulla ole kavereita kotisi lähellä? Ota joku kaveri hiihtämään ja ulkoilemaan, jos mies ei tykkää talviliikunnasta. Miksi tarvii Lappiin asti mennä?
Jos ette tarvitse laskettelurinteitä tai ravintoloita, miksette vuokraa siskosi perheen ja miehesi kanssa yhdessä mökkiä jostain muualta kuin noiden tarpeettomien palvelujen läheltä? Saisitte olla yhdessä kaikki, osa voisi hiihtää ja lumikenkäillä ja osa kökkiä mökissä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sulla ole kavereita kotisi lähellä? Ota joku kaveri hiihtämään ja ulkoilemaan, jos mies ei tykkää talviliikunnasta. Miksi tarvii Lappiin asti mennä?
Ei ole montaa, eikä yhtään jotka olisivat lomalla samaan aikaan kuin minä. Helsingissä, entisellä kotipaikkakunnalla, kavereita on riittämiin. Miten musta tuntuu, että objektiivisesti katsottuna riski on pienempi sairastua Lapissa pikkupaikkakunnalla asuvien siskon porukoiden kanssa kuin helsinkiläisten kavereiden kanssa Nuuksiossa hiihtäessä.
Mieheni raahaaminen mukaan aktiviteetteihin, joista hän ei pidä, ei ole nautinnollista kummallekaan. Huomattavasti paremmin viihdyn yksin, hänen kanssaan on kuin ulkoilisi vastahakoisen esiteinin kanssa. (Ja edelleen, miehessä on lukuisia hyviä ominaisuuksia ja syitä, miksi sovimme hyvin toisillemme. Mutta harrastusten tasolla emme kohtaa.)
AP
Vierailija kirjoitti:
Jos ette tarvitse laskettelurinteitä tai ravintoloita, miksette vuokraa siskosi perheen ja miehesi kanssa yhdessä mökkiä jostain muualta kuin noiden tarpeettomien palvelujen läheltä? Saisitte olla yhdessä kaikki, osa voisi hiihtää ja lumikenkäillä ja osa kökkiä mökissä.
No eihän tämä ratkaise alkuperäistä ongelmaa, joka mielestäni tulee siitä, että ap on menossa asumaan samaan mökkiin perheen kanssa, joka ei kuulu heidän normaaliarkeen ja sitten siirtää heiltä mahdollisesti saamansa koronan kotona miehelleen. Sitä kait se mies pelkää. Eihän tuossa ap:n suunnitelmassa muita koronariskejä mielestäni ole kuin mahdollinen julkinen liikenne + sisaren perhe.
lappilainen kirjoitti:
Kun te sinne Lappiin niin haluatte niin ette ajattele ollenkaan paikallisia. Lapin ainoa keskussairaala on Rovaniemellä, muilla pienillä paikkakunnilla on vain terveyskeskukset. Lapin keskussairaala palvelee siis koko Lapin asukkaita erikoissairaanhoidossa. Keskussairaalan teho-osastolla on 8 !!! tehohoitopaikkaa. Joten jos viette koronan Lappiin niin miettikää miten tuo 8 paikkaa riittää kaikille sairastuneille pikkukylien mummoille ja papoille. Olen ymmärtänyt että kriisitilanteessa paikkoja voidaan muutama lisätä mutta ei niitä liian monta ole. Ja koronapotilaiden lisäksi teho-osastoilla on muitakin potilaita, leikkauspotilaat, onnettomuuspotilaat jne. Joten please, älkää viekö koronaa Lappiin. Ajatelkaa hetki joitakin muitakin kuin itseänne.
Aaivan, koska teho-osastothan ovatkin olleet täynnä tähänkin asti.
Edes sairaalahoidossa ei tällä hetkellä KOKO Suomessa ole montaakaan ihmistä verrattuna siihen, kuinka moni on koronatartunnan saanut. Lopettakaa jo tuo panikointi teho-osastopaikkojen kanssa, tuota samaa on kuunneltu kohta vuosi. Koronan takia ne teho-osastot ei täyty sen enempää kuin influenssankaan. Ihan jo lukuja katsomalla sen näkee, jos osaa lukea. Sen sijaan, että uskoo tuohon panikoivaan mututietoon.
Vierailija kirjoitti:
Kanavoit koronaväsymyksen mieheesi ja kohdennat häneen kaiken sen, mikä meitä monia muitakin ottaa päähän ja väsyttää.
Olet tähän asti jaksanut, niin koeta jaksaa vielä. Tämä talvi on mennyt suurimmalla osalla ihan samalla tavalla kuin sinullakin jättämällä kivat asiat tekemättä ja elämällä aika lailla minimaalisesti, miten muuten eläisi.
Anna miehesi olla varovainen. Muuntoviirukset tarttuvat yhä helpommin ja suuremmassa määrin, joten ihan vaan tiedoksesi miten jo pelkkä altistuminen vaatii parit testit sekä kahden viikon karanteenin. Kiva notkua kotona hyväkuntoisena ja odotella sairastuuko /tartuttiko siskon perheeseen.
On järkevää ulkoilla ja tehdä sitä riskittömästi, mutta mieti voisiko miestä saada innostumaan vaikkapa lumikenkäilystä. Menkää laavulle tulistelmaan yms. Kyllä sinä keksit!
Osut kyllä naulan kantaan, että kanavoin varmasti koronaväsymystä mieheeni ja hänen vastustukseensa. Olen myös väsynyt elämään ikään kuin kahden tulen välissä, koska mieheni on lähipiiristäni ehdottomasti varovaisin, ja kohta vuoden olen torjunut ja liedennellyt muiden läheisteni tapaamisideoita ja ehdotuksia sellaisiksi, että ne kävisivät myös miehelle tai kieltäytynyt niistä. Esim. jätin juhlimatta ystäväni syntymäpäiviä, koska niitä olisi juhlittu neljän (eli lopulta kolmen, koska en mennyt) hengen kesken helsinkiläisessä ravintolassa. Suurimmalla osalla minun elinpiiriäni vaikuttaa olevan enemmän sosiaalista elämää kuin meillä, ja harrastuksia ja kotimaan matkoja koronasta huolimatta. En näe niitä perheitä, jotka ovat hissutelleet kotona tapaamatta isovanhempia maaliskuusta asti. Sen sijaan näen naapurissa ravaavan ystäviä kylässä joka toinen viikonloppu.
En saa miestä innostumaan liikunnasta enkä jaksa enää yrittää, hänen motivaationsa luonnossa liikkumista kohtaan on lähellä nollaa.
AP
Mielenkiintoista, mutta myös tavallaan huojentavaa, että aloituksen peukutukset ovat tasan puolesta ja vastaan (tai näin tulkitsen). Tältä myös minun pääni sisällä tuntuu ja näissä epävarmoissa vesissä painii ehkä tällä hetkellä joku muukin.
Ehkä yritän vielä kerran keskustelun avaamista aiheesta, tällä kertaa siten, että ottaisimme miehen kanssa vastakkaisen kannan ja puhuisimme asiasta ikään kuin toisen suulla. Sieltä saattaisi olla vielä mahdollista kaivaa esiin myötätuntoa, joka nyt on kortilla.
Tartuntatilannetta itse toki seurailen ja jos kotipaikkakunnallani, siskon paikkakunnalla tai Lapissa tartunnat nousevat jyrkästi, olen valmis itse siirtämään matkan. (Ei ole siis vielä viikolla 8.)
AP
Koronapyskoosissa on osa suomalaisista.
Turhaa pelkoa koko korona
Korona ei ole vaarallinen
Globalistit ajaa alas kansallisvaltioiden taloudet.
nyt stop koronahössötykselle
kansalaistottelemattomuus kunniaan
maskit roskiin ne ei suojaa ketään ja ovat epäterveellisiä
Vierailija kirjoitti:
lappilainen kirjoitti:
Kun te sinne Lappiin niin haluatte niin ette ajattele ollenkaan paikallisia. Lapin ainoa keskussairaala on Rovaniemellä, muilla pienillä paikkakunnilla on vain terveyskeskukset. Lapin keskussairaala palvelee siis koko Lapin asukkaita erikoissairaanhoidossa. Keskussairaalan teho-osastolla on 8 !!! tehohoitopaikkaa. Joten jos viette koronan Lappiin niin miettikää miten tuo 8 paikkaa riittää kaikille sairastuneille pikkukylien mummoille ja papoille. Olen ymmärtänyt että kriisitilanteessa paikkoja voidaan muutama lisätä mutta ei niitä liian monta ole. Ja koronapotilaiden lisäksi teho-osastoilla on muitakin potilaita, leikkauspotilaat, onnettomuuspotilaat jne. Joten please, älkää viekö koronaa Lappiin. Ajatelkaa hetki joitakin muitakin kuin itseänne.
Aaivan, koska teho-osastothan ovatkin olleet täynnä tähänkin asti.
Edes sairaalahoidossa ei tällä hetkellä KOKO Suomessa ole montaakaan ihmistä verrattuna siihen, kuinka moni on koronatartunnan saanut. Lopettakaa jo tuo panikointi teho-osastopaikkojen kanssa, tuota samaa on kuunneltu kohta vuosi. Koronan takia ne teho-osastot ei täyty sen enempää kuin influenssankaan. Ihan jo lukuja katsomalla sen näkee, jos osaa lukea. Sen sijaan, että uskoo tuohon panikoivaan mututietoon.
Onneksi teho-osastot eivät ole tällä hetkellä koronan takia täynnä, siihen ainoa syy on se että olemme onnistuneet rajoituksilla hillitsemään tautia. Unohdat tyystin sen että teho-osastoilla on muitakin potilaita kuin koronapotilaita, teho-osastot on alunperin rakennettukin aivan muille potilaille kuin koronapotilaille. Ei Lapissa tarvitse kuin yksi iso tieliikenneonnettomuus jossa 2-3 autoa ja paljon pahoin loukkaantuneita ja Rovaniemen teho on täynnä. Mihis sitte laitetaan syrjäkylässä infarktin saanut pappareinen tehohoitoon tai Rovaniemellä syntynyt tehohoitoa tarvitseva vauva? Ei ole mitään mututietoa osata hiukan ajatella ja varautua mahdollisiin tuleviin kriiseihin ja yrittää niitä sitten parhaansa mukaan vältellä -perus riskianalyysia. Itse vietin keväällä viikon tehohoidossa yhdessä yliopistosairaalassa ja onneksi ei oltu tilanteessa jossa olisi jouduttu punnitsemaan kuka sen paikan saa. Toivottavasti sinäkään et sellaiseen joudu tai sinun perheesi ei sellaiseen tilanteeseen joudu joten kannattaa hieman osata riskiarvoida mitä tekee ja mitä jättää tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Menet vaan. Antaa koronavarovaisen jäädä kotiin turvaan. Jos kontaktit jää minimiin, niin ei ole mitään syytä olla tapaamatta läheisiään. Jos kaikki osapuolet ovat terveitä, luonnollisesti.
Ennen joulua oli hirveä huuto ja haloo siitä, että kaikkien pitäisi pysyä oman ydinperheen kanssa. Oman somen, ja muunkin median mukaan puoli Suomea reissasi lapsuudenkoteihin ja lappiin jne. Ja tartunnat eivät kohonneet tästä syystä.
Hyvin nousussa näyttävät nyt olevan kun tullut varianttejakin. Sitäkö sinunlaiset ihmiset odottaa että milloin ryöpsähtää ja sitten ollaan vaan että - hups - no ei voi mitään. Jos ei muuta kykene ajattelemaan niin yrittäisitte edes ajatella niitä joille teidän turistikohde on koti. Lapin koronatilanne on vielä rauhallinen, sitä ei tarvitse mennä riskeeraamaan varsinkin kun hoidon kapasiteetti on siellä mitä on.
-entinen lappilainen, joka ei todellakaan ole menossa sinne nyt
Tämä on kyllä hyvin totta ja tässä maailmantilanteessa, jossa flunssaisena ei noin vain lähdetäkään yksin etukäteen bussilla kohti kotia, tärkeä pohdittava asia. Kiitos tästä! Minulla on vain kerran elämässäni ollut kunnolla invalidisoiva flunssa/influenssa, mutta se olikin sellainen kuumeinen oksennushoure, että en olisi voinut mitenkään matkustaa, saati julkisilla.