Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Talvilomalla Lappiin, koronavarovainen puoliso tuomitsee

Vierailija
16.02.2021 |

Olen todella kypsä läheisyyden määrään, joka kahden hengen taloudessa on koronan vuoksi kohta vuoden vallinnut. Rakastan miestäni, mutta olen huomattavasti häntä ekstrovertimpi ja etenkin viimeiset pari kuukautta olen ollut todella kiehumispisteessä. Olen talvi-ihminen ja rakastan kaikkia talviurheilulajeja. Mieheni voi tulla seuraksi vähän kävelemään jäälle, mutta ei viihdy yli 45 min ulkoilmassa, eikä etenkään luistele tai hiihdä. Voin käydä kotikonnuillakin hiihtämässä, mutta yksin harrastaminen ahdistaa jo sekin.

Koulujen talvilomalla on tilaisuus mennä sisareni ja tämän perheen kanssa Lappiin, mökkiin, en aio lasketella enkä käydä ravintolassa eli yhtään siskoni perheen ulkopuolista kontaktia ei tule. Miehen mielestä tämä on idioottimaista tässä pandemiatilanteessa ja hän tuomitsee ajatuksen täysin. Olisin yhteistyökykyisempi, jos hän sitten sen sijaan hiihtäisi ja lumikenkäilisi kanssani viisi päivää kotikonnuilla ja viettäisimme yhdessä talvilomaa. Mutta näin ei tulisi missään nimessä tapahtumaan, vaan hän katsoo elokuvia ja minä käyn yksin hiihtolenkeillä. Olen jo useamman kerran koronan aikana halunnut käydä tapaamassa sisareni perhettä, mutta miehen perusteluiden vuoksi olen jättänyt menemättä. Näiden aiempien suunnitelmien lykkääntymisen vuoksi olen varmaan sisimmässäni jo melko katkera, vaikka se epäreilua toista kohtaan onkin.

Siispä olen aikalailla siinä pisteessä, ettei minua kiinnosta yhtään, mitä mies tästä suunnitelmasta on mieltä. Koko tilanne näyttäytyy koko suhteemme symbolina, jossa kutistan unelmiani, jotta ne mahtuisivat mieheni mukavuusalueelle. Melkein tuntuu jo siltä, että jos hän tämän vuoksi haluaisi erota minusta, mielummin laittaisin asunnon myyntiin kuin jättäisin menemättä talvilomareissulle. Tämä on tietysti naurettava ajatus, mutta kertoo asian ympärille koostuneesta tunnemyrskystä.

Ei lapsia, jotka jäisivät toisen hoidettavaksi. Kumpikaan ei ole riskiryhmää.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meki lähdemme Lappiin ensiviikolla hiihtolomaksi, ihanaa päästä hiihtämään :) Kamat kasaan ja menoks, kadut jos jätät

menemättä ja mietit muuten siellä

sohvallas että "nytki oisin hiihtämässä".

Vierailija
22/52 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko mahdollista pitää jonkinlainen karanteeni ennen kotiinpaluuta?

Voin varmaan pitää jonkinlaisen karanteenin, tosin joudun tekemään sen jossain vuokratussa paikassa / hotellissa / airbnb tms. koska ei ole omaa mökkiä tai muuta, jossa voisin olla etätöissä ja silti erossa miehestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän miestäsi. En halua sairastua koronaan ja vituttaisi ihan sikana, jos mieheni toisi koronan kotiin. Ja toisi sen ihan vaan siksi, että pitää ängetä toisen perheen kanssa sisätiloihin.

PS: keväällä oli koronan lisäksi toistakin hengitystievirusta liikkeellä. Et voi tietää kumman sait. Lisäksi vastustuskykysi on jo kadonnut.

Vierailija
24/52 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta vaikuttaa että miehesi on ns. 'janari'. Kannattaa miettiä kyllä tarkoin suhteen jatkoa, jos tällaisissa normaaleissa asioissa hän vinkuu vastaan, kuin pikkupoika. Vuosikymmenien kuluessa varmaan tulee muitakin asioita, joissa hän ei voi edes yrittää sinun mieliksesi, kuin talviurheilu. 

Vierailija
25/52 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastimme joulukuun rajuakin rajumpaa influenssaa. Meni joulukuun suunnitelmat ja joulukin pipariksi. Oltiin monta viikkoa tosi kipeitä.

Lääkäri sanoi että nyt ei tarvi enää niin koronaa pelätä, koska näin kovan taudin jälkeen ei pöpöjen pitäisi iskeä.

Päätettiin ottaa vahinko takaisin ja mennään koko perhe Lappiin, kun aletaan nyt olemaan sellaisessa kunnossa. Ei mitään joulua viettämään vaan talvilomaa.

Näin siis meillä.

Vierailija
26/52 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän miestäsi. En halua sairastua koronaan ja vituttaisi ihan sikana, jos mieheni toisi koronan kotiin. Ja toisi sen ihan vaan siksi, että pitää ängetä toisen perheen kanssa sisätiloihin.

PS: keväällä oli koronan lisäksi toistakin hengitystievirusta liikkeellä. Et voi tietää kumman sait. Lisäksi vastustuskykysi on jo kadonnut.

Minäkin ymmärrän miestäni. Ihan todella ymmärrän. Mutta hyvä tahtoni on ilmeisesti kulunut loppuun, koska vaikka ymmärrän häntä, ei minun tee mieli enää jättää asioita tekemättä hänen mielipiteensä vuoksi. Monastihan pariskunnan neuvottelutilanteissa, joissa ei löydy kultaista keskitietä, vaaka kallistuu sen puoleen, että jotain EI tehdä, jos molemmat eivät ole samaa mieltä. Koska on helpompi jättää tekemättä ja menemättä kuin mennä tai tehdä iso muutos, joka on itselle äärimmäisen epämukava. Alanpa vaan olla kypsynyt siihen, että tunnen kovin useasti jäävän ilman asioita, joita haluaisin tavoitella tai tehdä, koska ne eivät käy puolisolleni. 

En mieti eroa hiihtolomareissun vuoksi vaan siihen kärjistyy vuosikausien ahdistus, jota joudun tuntemaan aina, kun mies torppaa tai tylpistää suunnitelmia, joista olen innostunut.

AP

Vierailija
27/52 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mennään lappiin, hiihdetään päivän kaksi yksinänsä. Sitten kyllästyttää ... ja  kas kummaa tekee mieli vähän diskoamaan muiden lapin bilettäjien joukkoon. Tulee otettu alkoa ja sitten panetttaa. Mukaan tarttuu joku saman henkinen etelän ääliö jonka kanssa vedellään ilman kumia ja maskeja.

Vierailija
28/52 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mennään lappiin, hiihdetään päivän kaksi yksinänsä. Sitten kyllästyttää ... ja  kas kummaa tekee mieli vähän diskoamaan muiden lapin bilettäjien joukkoon. Tulee otettu alkoa ja sitten panetttaa. Mukaan tarttuu joku saman henkinen etelän ääliö jonka kanssa vedellään ilman kumia ja maskeja.

En ole eläissäni harrastanut seksiä tuntemattoman kanssa, minulla on ollut tasan kaksi seksikumppania, joista mieheni on toinen. Diskoaminen ei tässä pandemiatilanteessa kävisi mielessänikään. 

AP

Vierailija
29/52 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun te sinne Lappiin niin haluatte niin ette ajattele ollenkaan paikallisia. Lapin ainoa keskussairaala on Rovaniemellä, muilla pienillä paikkakunnilla on vain terveyskeskukset. Lapin keskussairaala palvelee siis koko Lapin asukkaita erikoissairaanhoidossa. Keskussairaalan teho-osastolla on 8 !!! tehohoitopaikkaa. Joten jos viette koronan Lappiin niin miettikää miten tuo 8 paikkaa riittää kaikille sairastuneille pikkukylien mummoille ja papoille. Olen ymmärtänyt että kriisitilanteessa paikkoja voidaan muutama lisätä mutta ei niitä liian monta ole. Ja koronapotilaiden lisäksi teho-osastoilla on muitakin potilaita, leikkauspotilaat, onnettomuuspotilaat jne. Joten please, älkää viekö koronaa Lappiin. Ajatelkaa hetki joitakin muitakin kuin itseänne.

Vierailija
30/52 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites ne siskon perheen kontaktit ennen lomaa ja lomalla? Ne on kaikki laskettava myös sinun kontakteiksi. 

Vierailija
31/52 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee kuten hyväksi näet.

Tosiasia on, et vaikka pakkaisi ruokia hieman mukaankin, on Lapissa melko pakko jossakin kohtaa käydä kaupassa tekemässä jotakin täydennystä. Tai no, googlasin, että esim Jouni kaupalla näyttää olevan kotiinkuljetuspalvelu. Eli jos johonkin turistirysään majoittuu, niin ehkä kotiinkuljetuskin on mahdollinen.

Itsekin tiedän perheen, joka on matkaillut Lapissa tänä talvena. Eli kyllä osa ihmisistä tekee niin. Minä en heitä tuomitse.

Itse vietin joulun kotosalla. Työkavereista lopulta monikaan ei lopulta ollut jättänyt väliin sukulaisten tapaamista, vaikka muuten ja etukäteen ennen joulua olivat koronan suhteen hyvin tarkkoja. Tai lähinnä niin, että paheksuvat Muiden tekemisiä korona-aikaan.

Vierailija
32/52 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin voit mennä lappiin kun matkustat kontrolloidusti lentokoneella ja taksilla. Etkä käy kuin kerran tai kaksi munkikahvilla paikallisessa. Markkukin on samaa mieltä.

Maaret, Helsinki

Vierailija
33/52 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapinreissun voi tosiaan tehdä myös ilman koronariskiä. Se vaatii vain aivojen käyttöä, kunnon suunnittelua ja rahaa.

Vierailija
34/52 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapinreissun voi tosiaan tehdä myös ilman koronariskiä. Se vaatii vain aivojen käyttöä, kunnon suunnittelua ja rahaa.

No ei välttämättä niin paljon rahaa. Me tehtiin viime keväänä tällainen turvallinen hiihtoreissu. Olimme varanneet mökin la-la, mutta Uusimaa suljettiin lähtöä edeltävänä perjantaina. Mökin omistaja kannusti meitä matkaan aikaisemmin ja lähdimmekin keskiviikkona ja tulimme takaisin seuraavan viikon sunnuntaina. Ennen lähtöä olimme etätöissä ja kotona ns. omaehtoisessa karanteenissa. Tilasimme viikon ruuat kaupasta kotiin ja reissun aikana yhden täydennyksen paikallisesta kaupasta mökille.

Ajoimme kolmella puskapissatauolla ja kuskin vaihdolla pääkaupunkiseudulta Lappiin. Liikennettä ei ollut nimeksikään, huoltoasemat yms. oli suljettuna. Söimme eväitä matkalla. Perillä kävimme joka päivä hiihtämässä, muuten oltiin mökillä kuten tavallisestikin, saunottiin, syötiin, luettiin ja nautittiin elosta. Näimme ladulla 2-4 muuta ihmistä päivässä. Emme seurustelleet kenenkään kanssa.

Diili oli se, että jos kummallekaan tulee flunssanoireita, ajamme saman tien kotiin. Ei tullut. 10 päivää saatiin hiihdellä mahtavassa kevätkelissä ja hyvin rauhallisilla laduilla. Virallisten latutietojen mukaan huolto oli lopetettu, mutta todellisuudessa niitä ajettiin koko ajan. 

Paluumatkalla pysähdys Uudenmaan rajalla, missä poliisisetä katsoi umpihankisuksia auton katolla ja sanoi olevansa kateellinen ja toivotti tervetulleeksi kotiin. 

Tänä keväänä sama homma, tosin normaalituristimäärällä paikan päällä eikä saada samaan hintaan pidennystä mökkivuokraan.

Vierailija
35/52 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee kuten hyväksi näet.

Tosiasia on, et vaikka pakkaisi ruokia hieman mukaankin, on Lapissa melko pakko jossakin kohtaa käydä kaupassa tekemässä jotakin täydennystä. Tai no, googlasin, että esim Jouni kaupalla näyttää olevan kotiinkuljetuspalvelu. Eli jos johonkin turistirysään majoittuu, niin ehkä kotiinkuljetuskin on mahdollinen.

Itsekin tiedän perheen, joka on matkaillut Lapissa tänä talvena. Eli kyllä osa ihmisistä tekee niin. Minä en heitä tuomitse.

Itse vietin joulun kotosalla. Työkavereista lopulta monikaan ei lopulta ollut jättänyt väliin sukulaisten tapaamista, vaikka muuten ja etukäteen ennen joulua olivat koronan suhteen hyvin tarkkoja. Tai lähinnä niin, että paheksuvat Muiden tekemisiä korona-aikaan.

Näin on, olet aivan oikeassa. Ja omassakin elämänpiirissä on nähtävissä sekä joulunaikaan että sen jälkeen koronakypsymistä. Varmasti se vaikuttaa itseenikin. Mies seuraa eri kanavia kuin minä ja on, ymmärrettävästi ja ihailtavasti, huolissaan ja periaatteellinen. Looginen tilanne ei täysin ole, koska koronaa on enemmän kotipaikkakunnallamme kuin Lapissa, ja siskoni kotipaikkakunnallani ei ole ole ollut yhtään tartuntaa viikkoihin. Koronariski on siis suurin täällä kotona, kaupassa ja ravintolassa, joissa käymistä mies ei ole lopettanut eikä esim. koe tarvetta tilata ruokaostoksia kotiinkuljetuksella. Silti miehen mielessä matkustaminen on suuri riski, ikään kuin korona tietäisi että ihminen on lomamatkalla ja tarttuisi silloin helpommin kuin kotipaikkakunnalla. Mies ei myöskään täysin tunnu ymmärtävän testauksen roolia koronan torjunnassa eikä olisi kertaakaan käynyt koronatestissä omien flunssaoireidensa vuoksi, työtehtävien vuoksi on pari kertaa käynyt, mutta on pyöritellyt silmiään kun itse olen käynyt testissä, vaikka voin ihan hyvin olla etätöissä flunssassakin.

Ehkä eniten minua tilanteessa kyrsiikin se, että mieheni koronahuolet tuntuvat olevan vain ja ainoastaan itsekkäitä huolia siitä saako HÄN tartuntaa, eikä hän tunnu kantavan huolta laajemmasta tilanteesta tai viruksen leviämisestä yleensä, vaikka puheista voisi toisin päätellä. Olen siis itsekin tullut enemmän ja enemmän itsekkääksi ja nyt ilmeisesti kupsahtanut kokonaan aidan toiselle puolelle minäminä-asenteineni.

AP

Vierailija
36/52 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan ymmärrän teitä molempia, mutta silti...kyllä sinä ehdit talviurheilemaan Lappiin vielä myöhemminkin, miksi on ihan pakko mennä just nyt koronan aikana? Tuo mitä joku ehdotti, että sulla ja siskolla eri majoitus ja tapaatte vain ulkona, on järkevää, jos nyt kuitenkin menet. Mieti myös sitä, missä siskosi perhe asuu, missä te asutte, kuinka paljon muita ihmisiä olette tavanneet viime aikoina vai oletteko olleet eristyksissä. Itse en lähtisi kenenkään sellaisen kanssa, joka on riekkunut pitkin kyliä.

Lisäksi jos haluat oikeasti olla huomaavainen miestäsi kohtaan, jäät tietenkin matkasi jälkeen karanteeniin etkä näe miestäsi lainkaan ennen karanteenin päättymistä.

Myös kotikonnuillasi hiihtämisestä puhuit. Eikö siskosi perhe voisi hiihtää kanssasi siellä? Onko pakko mennä Lappiin asti, siellä on talviloma-aikana monta muutakin ja koronariski on suuri.

Vierailija
37/52 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen pitäisi etukäteen miettiä, miten sitten toimitaan jos sairastutaan. Etenkin jos ollaan ilman omaa autoa, millä pääsisi kotiin tartuttamatta muita (jos vaan joku jaksaa ajaa). Olen kerran saanut Lapin reissussa kaamean flunssan ja se kotimatka omalla autolla meni nukkuessa. Mies pakkasi auton, siivosi mökin ja ajoi yksin 1000 km. Jos hän olisi ollut se, joka tuli kipeäksi reissussa, en tiedä miten olisin itse suoriutunut lähtövalmisteluista ja kotimatkasta.

Vierailija
38/52 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies haluaa vaan tekosyyn möllöttää introverttinä yksin kotona. Mielestäni matkasi kuulostaa niin matalan riskin reissulta, että sinuna kyllä lähtisin ja jättäisin miehen yksin kotiin katsomaan telkkaa. Joo, matkustamisessa on riskinsä, mutta korpeen lähtö viikoksi on eri asia, kuin puikkelehtia lentokentän läpi täydessä lentokoneessä jonnekin Kanarialle.

Vierailija
39/52 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies haluaa vaan tekosyyn möllöttää introverttinä yksin kotona. Mielestäni matkasi kuulostaa niin matalan riskin reissulta, että sinuna kyllä lähtisin ja jättäisin miehen yksin kotiin katsomaan telkkaa. Joo, matkustamisessa on riskinsä, mutta korpeen lähtö viikoksi on eri asia, kuin puikkelehtia lentokentän läpi täydessä lentokoneessä jonnekin Kanarialle.

Lisään, että jos miehesi oikeasti välittäisi hyvinvoinnistasi, hän lähtisi kanssasi talviurheilemaan ihan kotiseuduilla.

Vierailija
40/52 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisen pitäisi etukäteen miettiä, miten sitten toimitaan jos sairastutaan. Etenkin jos ollaan ilman omaa autoa, millä pääsisi kotiin tartuttamatta muita (jos vaan joku jaksaa ajaa). Olen kerran saanut Lapin reissussa kaamean flunssan ja se kotimatka omalla autolla meni nukkuessa. Mies pakkasi auton, siivosi mökin ja ajoi yksin 1000 km. Jos hän olisi ollut se, joka tuli kipeäksi reissussa, en tiedä miten olisin itse suoriutunut lähtövalmisteluista ja kotimatkasta.

Erittäin hyvä pointti! Sain viime talvena elämäni ensimmäisen influenssan (rokotuksesta huolimatta, ennen koronaa). Olin koko päivän kokouksessa toisella puolella pääkaupunkiseutua kun päivän mittaan alkoi olla "taidan olla saamassa flunssan -olo". Lähdin vähän etuajassa kotimatkalle. Kun olin kävellyt vartin matkan juna-asemalle, soitin miehelleni, josko hän pääsee hakemaan minut kotiasemaltamme, koska epäilin, etten selviä 1,5km kävelystä enää. Olin ihan järkyttävän kipeä päästessäni kotiin ja seuraavana aamuna oli selvää, että kyseessä ei ole perusflunssa (lääkäriin => influenssatesti => Tamiflu ja reilun viikon sairasloma). Jos kokous olisi ollut jossain Brysselissä, en tiedä, miten olisin selvinnyt kotimatkasta. Tauti iski päälle todella nopeasti.