Paraneeko mieliala oikeasti ruokavalion muutoksella?
Ruokavalioni on retuperällä, syön paljon herkkuja päivittäin ja en juurikaan mitään terveellistä eli esim. kasviksia tai hedelmiä. Olen aina väsynyt ja todella kiukkuinen.
Niin onko teillä oikeasti muuttunut mieliala paremmaksi ruokavalion muuttamisella terveellisempään vai onko se vaan huuhaa puhetta?
Kommentit (17)
Huomaan todella radikaalin eron jos vertaa päivää, jolloin olen syönyt mäkkiaterian vs. päivä jolloin syön vaikka tonnikalamunasalaatin. Mättöpäivänä olo on väsynyt, kiukkuinen eikä jaksais tehdä mitään. Munasalaattipäivänä on ihan normaali ok olo ja jaksaa touhuta jotain edes.
Riippuu mistä se mielialan huonous johtuu. Jollei kemiallista vikaa ole, niin kyllä vain.
Jo pelkästään se että alkaa syödä kunnollisen, terveellisen aamupalan kohottaa mielialaa, piristää ja vie sitä karkinhimoakin pitkälle iltaan. Olin itekin ennen tosi huono syömään aamupalaa, mitä nyt kahvia join ja sitten lounas oli eka päivän ruoka. Ei hyvä.
Mutta turha saarnata tai hehkuttaa kun samaa saa lukea joka roskalehdestä. Mitäpä jos kokeilisit itse? Sitoudu YHDEKSI VIIKOKSI syömään hyvä aamupala. Jos et keksi miten koostaa, netissä on miljoona ohjetta. Suunnittele viikonloppuna valmiiksi niin helpompi noudattaa. Jos ei viikon jälkeen ole parempi, jätä sikseen.
Paranee mieliala, paranee koko olemus, iho erityisesti, turvotus, punoitus poistuu jne.
Minulla on allergioita esim maito, viljat jne ja voin todella hyvin kun pidan ruokavalion.
Mieliala paranee kun mm proteiinia on riittavasti ja sisainen tulehdustila kontrollissa.
Se tulehdustila on yhteydessa mielialaan.
Se muuten kans, että voi kokeilla syödä useammin. Mulla on nykyään aina laukussa joku pieni proteiinipatukka ja piltti smoothiepussi. Ihan siltä varalta että ateriaväli venähtää, tulee edes jotain syötyä ja noi on helppoja kuljettaa, säilyy eikä vaadi lusikoita tms
En tiedä, mutta kyllä mulle tulee väsymys ja minimasis kun vetää pizzaa ja kolaa.
Kyllä nyt on taas ruokailut niin viturallaan että kokoajan vaan väsyttää, pahinta on saada ruokailut toimimaan niin että ei tulisi näitä jaksoja kun syö huonosti, rasvaa, suolaa, sokeria, kaikkea aivan liikaa...
Itse olen huomannut todella suuren muutoksen ja olen vähemmän masentunut nyt kun olen siirtynyt tervelliseen ruokavalioon. Ei se muutos ihan päivässä näy, mutta kyllä pikku hiljaa huomaa eron kun syö kasvispainotteisesti ja välttää pitkälle jalostettuja tuotteita ja lisäaineita. Auttaa myös väsymykseen. Liikunta (kevytkin) vaikuttaa kanssa todella paljon.
Kyllä. Terveyteen vaikuttaa ratkaisevasti, raavin päätäni paljon vähemmän kun otin kasviöljyä. Tosin tuo herkkujen määritelmä on minulle hämärä. Kunnon ruoka ei ole varsinaisesti herkkua?
Täällä myös yksi, joka siirtyi terveyssyistä syömään vain puhtaista raaka-aineista itse tehtyä ruokaa kaikenlaisten pakastepizzojen, einesten, proteiinipatukoiden yms. mukaruuan jälkeen. Ja luulin syöväni terveellisesti, koska vedin silloin tällöin smoothien tai salaatin. Ei ole liioittelua sanoa, että koen nyt eläväni uudessa kehossa. Astma, masennus, fibromyalgia ja liikakilot bye bye.
Valmispasta on tehty viikko sitten, sitä on kuljeteltu muovipaketissa satoja kilometrejä, siihen on lisätty säilöntäaineita ja poistettu tai jätetty pois helposti pilaantuvia, terveellisiä ainesosia.
Tekaisen itse keittiössä pastan kesäkurpitsasta, tuoreista tomaateista, oliiviöljystä, sienistä ja saksanpähkinästä ja syön sen saman tien.
Kummalla ruualla luulet olon olevan energisempi ja kaikin puolin parempi?
Kyllä. Olen ollut keto-vhh-ruokavaliolla jo useamman vuoden. Hyvin nopeasti hävisi väsymys ja uupumus. Lisäksi olen huomannut, etteivät vastoinkäymiset ja ajoittaiset murheet heilauta enää hyvinvointiani samoin kuin ennen.
Suolistobakteereilla on vagushermon kautta yhteys aivoihin, mikä säätelee myös mielialaa. Esim dopamiinintuotantoa.
Paranee, miehillä. Naiset pysyy kyllä yhtä kiukkusina ja negatiivisina vaikka söisivät mitä. Sitä luonne vikaa ei ruualla korjata. Että jatka vaan sitä karkkien mussuttamista ja kiukuttelua
Herkut (rasva, sokeri) saavat aikaan hyvän olon ja mitä paremman olon saa niin sitä jyrkempi lasku. Jos lopetat herkuttelun niin saat sillä jo tasaisemman mielialan. Ei tule niitä hyvän olon tunteita ruoasta, mutta toisaalta ei tule niitä jyrkkiä laskujakaan.
Myös ruokavalion monipuolisuus voi auttaa mielialaan kun saa tarvittavia vitamiineja ja hivenaineita. Ruokavalio myös vaikuttaa suolistoon, ja sitä kautta myös mielialaan.
Suurin osa aivojen välittäjäaineista syntyy suolistossa, esimerkiksi suurin osa onnellisuushormoni serotoniinista. Suoliston vointi riippuu pitkälti siitä mitä syöt.
Huono ruoka lisää elimistösi tulehdusta. Tulehdus lisää sytokiinien määrää. Ne taas vaikuttavat aivoihin ja aiheuttavat masentunutta oloa.
Aloita rauhoittamalla vuorokaudesta selkeä tauko suolistolle, vaikka 12 tuntia aluksi. Lisää kuidun määrää. Vointisi varmaan hieman paranee jo tällä.
Myös liikunta ihan oikeasti parantaa vointia.
Sinun ei tarvitse voida noin huonosti.
Kokeile tankata auto vedellä ajaa. Kokeile sen jälkeen ajaa bensalla. Kummalla kulkee paremmin?
Muistan jostain lukeneeni, että aivojen hyvinvointi riippuu yli 90 prosenttisesti siitä, mitä on suolistossa. Jos on syönyt pitkään huonolaatuista ruokaa, se alkaa näkyä aivojen mielihyvähormooneissa.
On muuttunut. Jouduin sairastelun takia muuttamaan ruokavaliotani todella rankasti.
Sivuoireina iho parani, mieliala koheni, laihduin ja piristyin.