Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko ihan normaali käytäntö, että, kun yläkoululainen sairastuu kesken päivän, opettaja soittaa kotiin asiasta?

Vierailija
15.02.2021 |

Ala-asteella soitettiin ja sen ymmärrän. Mutta äsken ope soitti että mun ysiluokkalainen (täyttää muutaman viikon päästä 16) poika oli oksentanut ja valittanut mahakipua niin lähetti kotiin. Olin vaan sillee et ok. Mitäpä minä töistä käsin asialle voin

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lasten kouluissa on selvästikin ollut rento suhtautuminen siihen, että kun sairastuu niin voi itsenäisesti vain lähteä. Korona-aikana on tullut uudet ohjeet, että sairastuessa kesken päivän on terkkarilla jokin erityistila, jonne pitää siirtyä odottamaan hakijaa kotiin. Koska oikeastaan mitkä vaan oireet voi olla koronaa eikä pitäisi kulkea tuolla levittämässä. Mutta käytännössä harva sinne terveydenhoitajalle menee enää tällä hetkellä, vaan hoitaa itse itsensä jollain tavalla suoraan kotiin.

Vierailija
22/38 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se hyvä vanhemman tietää, missä nuori on ja missä kunnossa. Jos nuori lähetetään omin päin kotiin ja kotona vointi heikkeneekin, niin on hyvä, että vanhempi on ylipäätään tietoinen nuoren sairastumisesta. Koulun henkilökunta tahtoo yleensä varmistaa, että nuori on turvassa ja joku katsoo hänen peräänsä.

Koulusta lähtemisen jälkeen nuori on huoltajan vastuulla. Opettaja ei oikein voi laittaa viestiä perään, että pääsihän nuori turvallisesti kotiin. Pakko pystyä luottamaan, että huoltaja huolehtii.

Oma tapauksensa on myös ne, joissa nuori on esimerkiksi kyytioppilas, joka ei kesken päivän pääse kotiin kävellen/pyörällä/julkisilla vaan joutuisi joko kulkemaan huoltajan kyydillä tai odottamaan koulukyytiä. Lisäksi joskus tulee vastaan näitä tapauksia, joissa nuori valittelee kipeää oloa, että pääsisi omalle lomalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäpä taas esimerkki siitä, miten epäkiitollista työtä saattaa olla opettajan työ. Teet mitä vain niin valitetaan.

Ja kuka vanhempi ei halua tietää lapsen sairastumisesta? Minä ainakin haluaisin soittaa lapselle ja kiirehtiä kotiin, jos se on mahdollista.

Opettajan on omaltakin kannalta parempi siirtää vastuu pois itseltään. Entä jos tilanne onkin vakavampi kuin aluksi näyttää?

Vierailija
24/38 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kohtaan mahakipu tuntuu? Voi olla umpisuolentulehdus. Se voi alkaa ihan yhtäkkiä

Vierailija
25/38 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan tekstiviesti riittäisi ja olisi käytännöllisempi yläkoululaisen kohdalla, mutta on se hyvä jotenkin ilmoittaa.

Vierailija
26/38 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan tekstiviesti riittäisi ja olisi käytännöllisempi yläkoululaisen kohdalla, mutta on se hyvä jotenkin ilmoittaa.

Olettaen, että yläkoululainen kertoo opettajalle.

Mutta kyllä, nykyään jo ihan vastuukysymysten vuoksi olisi kaikkien kannalta hyvä, että opettaja varmistaa vanhempien tietävän, että (peruskoululainen) on sairastunut ja vanhemmat sitten ratkaisee, miten tulee kotiin.

Vierailija
27/38 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän lasten kouluissa on selvästikin ollut rento suhtautuminen siihen, että kun sairastuu niin voi itsenäisesti vain lähteä. Korona-aikana on tullut uudet ohjeet, että sairastuessa kesken päivän on terkkarilla jokin erityistila, jonne pitää siirtyä odottamaan hakijaa kotiin. Koska oikeastaan mitkä vaan oireet voi olla koronaa eikä pitäisi kulkea tuolla levittämässä. Mutta käytännössä harva sinne terveydenhoitajalle menee enää tällä hetkellä, vaan hoitaa itse itsensä jollain tavalla suoraan kotiin.

Tuo on kyllä aika lain rajamailla, tuo 'senkun lähdet itsenäisesti kotiin peruskoulusta jos tunnet itsesi kipeäksi'.

Periaatteessa, kun se oppilas ei ilmesty seuraavalle tunnille, opettajan pitäisi huolestua ja olla yhteydessä rehtoriin ja vanhempiin ja sa lapsi pitää etsiä. Koulun alueelta kun ei saa poistua ja koulu on vastuussa siitä lapsesta oppituntien ajan.

Itse olisin kiitollinen jos koulusta tuollaisessa tapauksessa ilmoitettaisiin - tietäisin esim mennä suoraan töistä kotiin katsomaan miten lapsi pärjää (käymättä esim kaupan tai vaikkapa isomummo kautta) - tai jopa jos mahdollista lähtisin kesken päivän selvittämään, onko koronatestauksen paikka jne.

Vierailija
28/38 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääseekö se teini yksin koronatestiin, vai oletko edelleen "vaan sillee et ok. Mitäpä minä töistä käsin asialle voin"

Siis sun duunipäivän jälkeenkin?

Korona-aikana tulee, tai ainakin pitäisi tulla soittoa vanhemmille oppilaan sairastuessa koukupäivän aikana. Sun teinillä on koronaoireita, vaikka kyseessä voi tietenkin olla myös ihan tavallinen vatsatautikin. Ilman koronatestiä ei voi tietää, mistä vaihtoehdosta on kyse.

Vierailija
29/38 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan nyt korona-aikana soittelevat. Ja onhan tommonen oksentaminen isompi juttu kuin joku paha olo tai pääkipu jolloin se on enemmänkin itse päätettävissä jääkö vai lähteekö.

Vierailija
30/38 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oli tosi ystävällistä opelta!

Mun esikoinen meni aina kouluterkalle kun sai migreenikohtauksen. Terkka sitten soitti minut hakemaan.

Nyt terkat on koronatöissä joten ehkä se ope siksi soitti.

Vierailija
31/38 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten kävi?

Vierailija
32/38 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatteletko että koska on jo "kohta 16v" ei sun tarvi enää välittää? Onnea valitsemallas tiellä

Vierailija
33/38 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen puhelun aikana vastuu lapsesta siirtyi sinulle huoltajana.

Vierailija
34/38 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että soitti, välittävä opettaja. Miten niin et mahda sille, että lapsesi on sairastunut mitään? Eikö se opettajan puhelu ollut vain tiedoksianto ettet ihmettele kun lapsi on lähtenyt kesken päivän kotiin. Entä jos opettaja olisi soittanut että lapsellasi katkesi jalka, lähti nilkuttamaan kotiin päin, mahtaisitko sille mitään? Soita nyt lapselle ja kysy mikä vointi ja vie mennessäsi keltaista jaffaa.

Vierailija
35/38 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi poikarukka. Toivottavasti et ole se 60-luvun kylmä äiti joka heittää oksennusämpärin pojalle ja sanot että oksenna siihen jos tarvii ja pese itse..

Miksikö mietin...

Vierailija
36/38 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se soitto oli open velvollisuus

Vierailija
37/38 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaali käytäntö. Oppilaan pitää ilmoittaa opettajalle tai jollekin toiselle aikuiselle, ja tämä aikuinen ilmoittaa kotiin. Tekstiviestiä ei kannata laittaa, sillä ei voi mistään tietää, luetaanko se, kun eivät kaikki kuitenkaan siihen vastaa mitään. Soittaminen siis parempi.

Vierailija
38/38 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutat melko tunteettomalta äidiltä. Olisin itse ollut kiitollinen soitosta ja soittanut lapselle että pääsikö/pääseekö kotiin vai tuunko hakemaan.