Vierailija

Olen ollut sairauslomalla Joulukuun puolivälistä asti. Ensimmäinen sairausloma kirjoitettiin vuoden 2020 loppuun ja sen jälkeen pamahti kuukausi lisää - 1.2. asti. Sille ajalle myönnettiin sairauspäiväraha. Kävin 28.1. lääkärissä, joka kirjoitti lisää sairauslomaa 20.2. asti. Lähetin uuden sairauslomatodistuksen saman tien ja ensin viikkoon kelan sivuilla ei näkynyt mitään, kunnes viime viikolla sinne tuli tieto "hakemus saapunut 31.1. - käsiteltävänä".

Vieläkään ei ole tullut tietoa seuraavasta maksusta/maksupäivästä. Keskimääräinen sairauspäivärahan käsittelyaika tällä hetkellä on 23 päivää, mutta eihän tätä käsitellä uutena sairaulomana, kun sairausloma jatkuu. Vai käsitelläänkö?

• ylös 2
  • alas 1

Kommentit (20)

Vierailija

Up. Tässä alkaa olla pieni paniikki, kun edelliset sairauspäivärahat meni jo kaikki sairaala-, ambulanssi- ja terveyskeskusmaksuihin :(

Vierailija

Hei. Juuri paininut samojen asioiden kanssa ja Kelalle asioista soitellut. Ja kyllä, käsittely kestää yhtä kauan, kuin uuden hakemuksen. Samaan jonoon ne menevät ja samalla tavalla arvioidaan tilanne kohdallasi uudelleen. Asiaa voi halutessaan yrittää pyytää kiirehtimään. Alkuvuosi on nyt ruuhkaista aika muutenkin Kelassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Eikös ap:lla ole rahaa yhtään säästössä juuri tälläisiä tilanteita varten?

Jos ei ole, ja ruokakin loppuu niin täytynee hakea sitä toimeentulotukea.

Eihän siinä muutakaan mahdollisuutta ole.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Minä olin lähes 3kk ilman rahaa Kelan hitauden takia. Kaiken lisäksi sairaspäiväraha hylättiin joten jouduin lisäksi odottamaan työttömyyspäivärahaa.
Ei ollut enää säästöjä ja toimeentulotukea en saanut. Ainoat tulot oli lapsilisät 199e.

Vierailija

Omalla kokemuksella voin neuvoa, että jos sairaus jatkuu Kelan rahoille asti, niin lääkärinlausunnosta kannattaa pyytää todella laaja ja yksityiskohtainen. Esim. suoraan B-lauaunto. Miten sairaus vaikuttaa ja estää työhön palaamisen. Jne.
Helpottaa käsittelyä Kelassa. Pelkkä dg ei riitä tai oikeuta tukiin.

Eikä lääkäritkään valttämättä kiireessään huomaa ajatella asiaa.

Vierailija

Mulla kesti jatkohakemuksen käsittely 6 vkoa vaikka oli saman sairauden jatkosta kyse. 31.12 päättyi edellinen ja 28.12 laitoin uuden hakemuksen sisään. Perjantaina sain päätöksen ja 1. erän tälle vuodelle, sekin vielä väärin laskettu. 

Vierailija

Sama täällä. Mun B-lauunto meni kelalle 22.1. eikä vieläkään ole kuulunut mitään. Mulla on joulukuultakin saamatta sairauspäivärahoja, koska palkkaa sain vain silloin alkukuun ja sitten loppui palkanmaksu. Kelalta tuli vain viesti, että odottavat palkkatietoja työnantajalla. Luulin, että niillä on tulorekisteri käytössä. Sairaala- ja hoitolaskuja tulee, mutta rahaa ei mistään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Omalla kokemuksella voin neuvoa, että jos sairaus jatkuu Kelan rahoille asti, niin lääkärinlausunnosta kannattaa pyytää todella laaja ja yksityiskohtainen. Esim. suoraan B-lauaunto. Miten sairaus vaikuttaa ja estää työhön palaamisen. Jne.
Helpottaa käsittelyä Kelassa. Pelkkä dg ei riitä tai oikeuta tukiin.

Eikä lääkäritkään valttämättä kiireessään huomaa ajatella asiaa.

Mä olen ollut alusta asti Kelan rahoilla, koska olin sairastumistani edeltävänä aikana työttömyysrahalla. Sairauspäiviä on kelan sivujen mukaan nyt kertynyt 26 päivää, ja 60 päivään asti A-todistuksen pitäisi olla riittävä.

Ainakin toistaiseksi se pelkkä diagnoosi on riittänyt. Itse hakemuksessa (silloin joulukuussa) mun piti itse kertoa vapaamuotoisesti, miten sairaus haittaa työskentelyä.

Vierailija

Päivitys 23.2.

Edelleen käsiteltävänä. Sairauslomaa jatkettiin 12.3. asti ja lähetin uuden sairauslomatodistuksen.... 

Syvä huokaus.

- ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minä odottelin 8,5 viikkoa. :))) Tsemppiä, sitä monesti tarvitaan näissä...
Kiitos. Mä olen ihan hyvässä asemassa, kun äiti on auttanut vähän, mutta onhan se vähän noloa, kun aikuinen ihminen kuitenkin olen.

On kuitenkin tuhansia, jotka ei saa apua lähipiiriltä, jolloin tällainen tilanne on varmaan ihan kamalan stressaavaa. Mulla on kuitenkin ruokaa ja katto pään päällä, eikä tarvitse pelätä että sähköt katkaistaan tai vuokra jäisi maksamatta. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Minä olin lähes 3kk ilman rahaa Kelan hitauden takia. Kaiken lisäksi sairaspäiväraha hylättiin joten jouduin lisäksi odottamaan työttömyyspäivärahaa.
Ei ollut enää säästöjä ja toimeentulotukea en saanut. Ainoat tulot oli lapsilisät 199e.

Mutta sulla olikin puolison tulot, koska muuten olisit saanut toimeentulotukea. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Mutta sulla olikin puolison tulot, koska muuten olisit saanut toimeentulotukea. 

Mitäpä luulet riittikö puolison 1000e tulot?

Vierailija

Minulla kesti jatkosaikun käsittely n. 8 viikkoa, ja lopulta hylättiin, vaikka oli erikoislääkärin kirjoittama B-lausunto, jonka mukaan en sovellu normaaliin työhöni sairasloman aikana. Kelasta tuli kuitenkin päätös, että ”sairauspäiväraha on hylätty, koska katsomme että diagnoosi ei estä normaaliin työhön paluuta, emmekä pidä sinua työkyvyttömänä”. Hienoa että pystyvät tekemään Kelassa tuollaisen päätöksen näkemättä ihmistä, ja erikoislääkärin ja työterveyslääkärin lausunnoilla ei ole mitään väliä.

Vierailija

Nopeimmillaan on käsitelty parissa päivässä, hitaimmillaan on mennyt päälle kaksi kuukautta.

Vierailija

Miksi muka puolison tulot vaikuttavat? Eikö vähintään pidä ilmoittautua työkyvyttömäksi työnhakijaksi jolloin saa sairaspäivärahaa odottaessa jotain tuloa eli työttömyyspäivärahaa/työmarkkinatukea jonka sitten kela vähentää sairaspäivärahan maksusta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miksi muka puolison tulot vaikuttavat? Eikö vähintään pidä ilmoittautua työkyvyttömäksi työnhakijaksi jolloin saa sairaspäivärahaa odottaessa jotain tuloa eli työttömyyspäivärahaa/työmarkkinatukea jonka sitten kela vähentää sairaspäivärahan maksusta.

Jos on työsuhteessa (eli on jäänyt töistä saikulle ja palaa töihin saikun jälkeen, eli työsuhde ei ole katkennut missään kohtaa) ei voi ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi, eikä siis saada työttömyyskorvausta. Ja toimeentulotukea ei saa, jos puoliso tienaa tarpeeksi elämistä varten, tai tilillä on säästöjä.

Vierailija

Joo mulla kans hakemus saapunut 21.1. ja käsiteltävänä on edelleen.

Jostain kumman syystä Kelan käsittelyajoissa on joka viikko merkitty käsittelyajaksi tuo 23 päivää (käyn välillä tarkistamassa, sivu ainakin väittää että tuo luku päivittyisi säännöllisesti). Päivittäisivät tuon edes ajantasalle, niin ei ihmiset kyselis turhaan hakemusten perään. Joskus kun käy niinkin, että on jotain puutteita hakemuksessa, mutta siitä ei ilmoiteta hakijalle (itselle kävi näin aiemmin työttömyysetuutta hakiessa).

Ens viikolla ois jo uus lääkäriaika, mikä tuntuu vähän typerältä, kun ei edellisestäkään saikusta oo päätöstä saanut :D Että jos ei saikut mee läpi Kelalle, niin turhaanpa niitä sitten hakee.

Vierailija

Tyhmä kysymys: tarkoittaako tuo Kelan käsittelyaika arkipäiviä vai ei? Jotenkin hämäävä tuo pelkkä päivä-sanan käyttö.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.