Toinen synnytys verrattuna ensimmäiseen
Millainen toinen synnytys oli? Etenikö nopeammin vai hitaammin? Lyhenikö ponnistusaika, käynnistyikö itse vai käynnistettiinkö? Tuliko pahoja repeämiä vai pääsikö helpommalla kuin ensimmäisessä?
Kommentit (18)
Kiire sen kanssa tuli, kun piti se esikoinen järjestää hoitoon välissä. Olin sairaalaan tullessa 9 cm auki.
Hyvin sujui kaikki.
Toinen synnytys oli nopeampi ja kipeämpi, mutta toipuminen oli silti nopeampaa ja vähemmän repeämiä.
Mulla oli eka pitkä ja vaikea ja tuli repeämiä. Toinen oli todella helppo vaikka kilon painavampi vauva. 3 tuntia sairaalaan tulosta syntyi, ja niin vähillä kivuilla etten edes harkinnut mitään epiduraaleja tai muuta. Tyyliä normaalit menkkakouristukset ja sitten vauvan tullessa ulos lyhytaikainen venymiskipu. Ei repeämiä eikä mitään, olin heti synnytyksen jälkeen ihan kunnossa tekemään mitä vaan.
Ponnistusaika?? En minä ainakaan ponnistellut yhtään synnyttäessäni. Yritin vain pysyä rentona.
Mutta joo, toinen synnytys on helpompi, JOS se saa toteutua normaalisti. Eli ei käynnistetty tms.
1. kesto 10h
2. 1h20min
3.1h15min
4. 42 min
Ponnistusaika kaikissa 9 min. 1. oli vaikein, toipuminen hitainta.
Muut kivuliaita mutta toivuin heti
Ensimmäinen synnytys alkoi lapsivedenmenolla, kun taas toinen supistuksilla (ja lapsivesi meni vasta ponnistusvaiheessa).
Toisen synnytyksen supistuskivut olivat paljon lievemmät kuin ekassa, joten ehdin olla sairaalassa vain 15 min ennen toisen lapsen syntymää kun en ymmärtänyt synnytyksen olevan niin pitkällä.
Ponnistusvaihe ekassa 5 min ja toisessa 4 min. Ekassa repesin ja leikattiin väliliha eikä tikkejä laskettu, kun taas toisessa tuli vain pieni nirhauma ja kolme tikkiä. Toinen lapsi oli isompi, vaikka molemmat syntyivät tasan samalla raskausviikolla ja päivällä.
Paikat ovat valmiiksi venyneet ja osin revenneet, joten minulke riitti kun otin sellaisen kyykkypissa-asennon hieman ravistelin itseäni. Mieskätilö, jonka en antanut koskea itseeni toi pesuvadin, johon tenava tipahti kuin itsestään - ei siis kannata olla ensisynnyttäjä, vaan siirtyä suoraan kakkoseen.
Minä sain esikoisen 19-vuotiaana.
Synnytys kesti 5,5 h josta ponnistusvaihe n.10 min. Repesin, en yhtään ymmärtänyt ponnistaa "oikein," eli silloin kun kätilö käski. Puskin vaan hädissäni 😅 ja sen vuoksihan niitä repeämiä tuli. Kerkesin saada epiduraalin minkä vuoksi en myöskään tuntenut sitten supistuksia. En pystynyt istumaan kunnolla moneen päivään ja tarpeilla käynti teki ihan tappavan kipeää.
Toinen syntyi sitten 7 v myöhemmin. Eri sairaala, eri käytännöt. Synnytys kesti 8,5 h ja ponnistusaika oli muistaakseni 25 min, vauva ei vaan millään meinannut tulla ulos. En saanut puudutusta vaikka pyysin monta kertaa ja kun viimein sen olisin saanut, oli jo liian myöhäistä kun olin kokonaan auki.
Sattui ihan p erkeleesti. Olin siis ihan varma että kuolen ja halkean kun vauva tulee ulos.
Kipu tosin auttoi keskittymään sen verran että kuuntelin sanatarkkaan kätilöä, miten ja milloin pitää ponnistaa ja kuinka kauan.
Tuli pieni repeämä ja toivuin nopeasti. Vauvakin oli tosi virkeä heti alkuun.
Epiduraalillahan on vaikutusta maidonnousuun, vauvan virkeyteen ja äidin toipumiseen. Olisin silti sen mielelläni ottanut, en ole ikinä semmoista kipua tuntenut.
Toinen oli paljon nopeampi, mutta samalla myös kipeämpi kun ei ehtinyt saada kivunlievitystä. Onneksi oli vaan 15 min matka sairaalaan, muuten olisi syntynyt matkalle.
Eka käynnistettiin, lapsivesien menosta synnytykseen n. 4 tuntia. Olisi tullut nopeammin mutta napanuora oli pari kieppiä kaulan ympärillä. Epiduraali annettiin ja episotomia, koska jouduttiin ottamaan imukupilla ulos.
Toka syntyikin sitten suunnitellulla sektiolla raskausaikaisten komplikaatioiden takia.
Toinen oli kivuton, oli todella hyvät lääkkeet. Mutta lapsi on perätilassa niin erilainen synnytys kuin eka.
Toinen syntyi paljon nopeammin, ponnistusvaihe oli 18 min kun ekassa se oli 45min. Toinen vauva oli pienempi, synnytys helpompi ja kätilö ihanampi kuin ekassa. 👌
Ensimmäinen oli helppo ja nopea, pari viikkoa ennen laskettua aikaa eli lähinnä ehdin ihmetellä mitä nyt tapahtui.
Toinen oli kivulias, lähinnä pystyin uikuttamaan, kesken kätilöjen ja opiskelijoiden vuoronvaihdon, mitään kivun lievitystä en ehtinyt saada, ensimmäisen helpon synnytyksen jälkeen olin toisesta pitkään järkyttynyt. Lapsen kokoon nähden kuulemma pienet paikat, vaikka vauva ei ollut 4kg.
Ensimmäinen alkoi vesien menolla, hyvin pian alkoi kovat supistukset joissa ei oikeastaan ollut mitään taukoja. Lapsi syntyi 5 tuntia myöhemmin, synnytyksen kestoksi merkittiin vähän alle neljä tuntia. Ponnistus 20 min. Sain epiduraalin joka oli ihana helpotus, sain levättyä tunnin verran ja sitten kätilö totesi että olen täysin auki ja saa ponnistaa kun tuntuu siltä. Ei tikkejä, palauduin hyvin. 3,3 kg vauva.
Toinen alkoi supistuksilla jotka vähitellen tihenivät, edelliseen verrattuna en ollut varma onko synnytys käynnissä vai ei, mutta lähdettiin näytille kun oli riski nopeaan synnytykseen. Siellä todettiin että on tihkunut lapsivettä ja olin 4 cm auki. Ekaan verrattuna paljon helpompi, ja koska supistuksissa oli taukoja, pystyi välillä lepäämään. Pärjäsin pitkään ilokaasulla, lopuksi pyysin epiduraalin, sain spinaalin. Ponnistusvaihe 4 min, ei tikkejä. Kokonaiskesto 6,5 tuntia, vauva 2,9 kg.
Helpompi. Eka oli kyllä nopeampi.