Kertokaa rehellinen vastaus: miksi käytät merkkilaukkua?
Kommentit (71)
Jos laukkua käytetään vuosikymmeniä, kuten väitätte, miten se pysyy puhtaana ja siistinä, etenkään sisäpuolelta? Jos niitä ei saa vesipestä, viettekö ne jonnekin laukkupesulaan? Itsellä peruslaukut kestävät muutaman vuoden, jonka jälkeen ne alkavat kulahtaa sekä sisältä että ulkoa. Vain nailonlaukut ovat ikuisia, sillä ne on helppo pestä!
Vierailija kirjoitti:
Jos laukkua käytetään vuosikymmeniä, kuten väitätte, miten se pysyy puhtaana ja siistinä, etenkään sisäpuolelta? Jos niitä ei saa vesipestä, viettekö ne jonnekin laukkupesulaan? Itsellä peruslaukut kestävät muutaman vuoden, jonka jälkeen ne alkavat kulahtaa sekä sisältä että ulkoa. Vain nailonlaukut ovat ikuisia, sillä ne on helppo pestä!
Mitä sä siellä laukussasi oikein kuljetat?
Ehkä olen perussiisti ihminen mutta ihmettelen aina kirppiksiä kierrellessä, millaiseen kuntoon jotkut saavat laukkunsa ja kehtaavat vielä tuoda ne myyntiin.
Mä säilytän meikit meikkipussissa, kynät kynäpussissa, eväät omassa rasiassaan, mahdolliset vaihtokengät menee kenkäpussissa. Ja nämä siis kaikki sinne isoon laukkuun. Kerran 20 vuoden aikana mulla on vuotanut joku viallinen limpparipullo mutta senkin imaisi meikkipussi eikä itse laukku.
Nahkalaukkujen ulkopintaa on tietenkin tapana huoltaa aivan eri tavalla kuin nailonisten: rasvalla, ei vedellä.
Vierailija kirjoitti:
Muutama yli kummenen vuotta vanha luikkari löytyy. Nyt en ostaisi enää Vuittonin laukkuja..niillä on vähän pissiksen leima. Tykkään laadusta joten kokoelmastani löytyy mm. Mulberryä, Guccia, Longchampsiä, Coachia ja Chloeta.
Oikeasti: kuinka monta laukkua te omistatte? Kokoelma laukkuja?! Äh, ostakaa mieluummin kultaa, jos on liikaa rahaa.
Merkkilaukku välittää viestin:
Olen epävarma itsestäni ja omasta arvostani, joten hankin laukun kohottamaan itsetuntoani. Arvoni ovat materialistiset, ja kiinnitän myös muissa ihmisissä huomiota ulkoisiin asioihin ja arvioin heidät niiden perusteella joko itseäni korkeammalle tai matalammalle tasolle.
Kuka haluaa välittää itsestään tällaista kuvaa muille?
Monet logolliset merkkilaukut ovat vain noloja, johtuen piratismista. MK satoine feikkiversioineen on kärsinyt jo inflaation, samoin LV:n logo aiheuttaa lähes myötähäpeää. Laadukas laukku sinänsä puoltaa kyllä paikkansa, hyvät ompeleet, vetoketjut, taskut, huolella tehdyt yksityiskohdat ja taattu tyyli kestävät aikaa ja hankinta on johonkin pisteeseen asti hintansa väärti, esim. Mulberryn hinta/laatusuhde on ok. Sitten on nämä ökylaukut, joissa hintakupla on vain osa laukun himoittavuutta ja perustuu siihen, että saatavuus on rajoitettua ja ettei niihin kaikilla ole varaa.
Koska haluan näyttää kaukana keskitason yläpuolella olevaa statustani.
Lisäksi toki pidän laadukkaista tavaroista. Viimeisen päälle materiaaleista huolella valmistettua on nautinto katsoa ja koskea.
En omista mitään super luksusta, mutta minulla on paljon laukkuja laidasta laitaan. Kaksi Mulberryä (toinen ostettu uutena, toinen käytettynä, käytän näitä vähiten), pari Marimekkoa, yksi Lumi, ylsi Ralph Lauren, yksi Marc Jacobs, yksi Liebeskind Berlin, pari Malene Birgeriä sekä useita muita merkittömiä. Olen ostanut laukut ihan puhtaasti ulkonäön takia. Jokaiseen laukkuun on siihen sopivat kengät/kenkiä, kelloja, koruja sekä huiveja. Olen mätsännyt asusteet sopimaan toisiinsa jo opiskeluajalta saakka. Silloin käytin paljon kirppareita ja nykyisinkin vielä aina joskus.
InstagramIin liityttyäni huomasin että meitä on muitakin (esim. sana_von_sinnen, daydreamingmussu). Olen itsekin kohtuullisen aktiivinen sosiaalisessa mediassa, mutta siellä laukuistani ei ole yhtään kuvaa, vaan tilit keskittyvät ulkoiluharrastukseeni, luontoon jne.
Ihan samalla logiikalla ostan asioita kotiini eli asioita mistä pidän. Löytyy designia, mutta paljon myös vanhaa ja esim. astioita on ostettu paljon ahkerilta kirpparikierroksilta aina reissatessa
:D no monia syitä varmaan on mutta yksi on se, että asiakkaiden oletetaan haluavan niin. Valitsevat mieluummin "voittajan" näköisen.
Mikä lasketaan merkkilaukuksi?
Luksuslaukkuna pidän vähintään 5000 EUR laukkuja, eli tusinanevefulleja en laske luksuslaukuiksi.
Vierailija kirjoitti:
En pidä "halpislaukkujen" ulkonäöstä muutaman käytön jälkeen. Ostaan siis merkkilaukkuja laadun ja ulkonäön vuoksi. En osta mitään missä näkyy iso logo esim. Chanel tai LV. Ostan siis laukkuja joista ei päällepäin näy mistä ne on vaan "tietäjät tietää".
No mitä merkkejä nämä tämmöiset "tietäjät tietää" laukut sitten ovat?
En pidä "halpislaukkujen" ulkonäöstä muutaman käytön jälkeen. Ostaan siis merkkilaukkuja laadun ja ulkonäön vuoksi. En osta mitään missä näkyy iso logo esim. Chanel tai LV. Ostan siis laukkuja joista ei päällepäin näy mistä ne on vaan "tietäjät tietää".