8v kertoo kaikki "salaisuudet" ja paljastukset eteenpäin
Meille on tulossa vauva, mutta raskaus on vielä melko alussa niin ei olla haluttu kertoa vielä "julkisesti" asiasta, toki läheisimmät ihmiset tietää. Eilen kuitenkin tytön luokkakaverin äiti tuli vastaan Prismassa ja onnitteli vauvasta.
Ollaan myös suunniteltu uuden kodin rakentamista ja itseasiassa myös tehty tarjous uudesta tontista. Asia on siis hyvin alkutekijöissään eikä ole vielä edes varmaa toteutuuko koko juttu. Siitäkin kummasti tämä tytön ystävän äiti tiesi.
On kertonut myös paljon pienempiä salaisuuksia joilla ei ole niin väliä. Harmittaa kuitenkin kun asiat ei pysy hetkeäkään vain meidän tiedossa ja pitää hirveästi suunnitella milloin kenellekin kertoo mistäkin asiasta ettei kukaan kuule "vääriltä" henkilöiltä. Täällä pienessä kunnassa kun asiat leviää helposti.
En haluaisi pimittää omalta lapselta näin isoja juttuja mutta kieltämättä sekin on käynyt mielessä...
Kommentit (28)
Selvennä lapsellesi mitä salaisuus tarkoittaa.
Hän on lapsi vielä, eikä ole kehittynyt tunnepuolella täysin. Ota karkeita esimerkkejä, jotta varmasti ymmärtää salaisuuden paljastamisen olevan inhottavaa tälle toiselle osapuolelle.
Ei lapset osaa säilyttää salaisuuksia :D Aika hankalaa myös jos noin pieni lapsi tietää noin valtavasti hänen elämäänsä vaikuttavia asioita joita ei saa sitten edes kertoa kellekään. Miksi kuormitatte lasta?
Me ollaan lapsille kerrottu pikkusisaruksista aina pari kolme kuukautta ennen syntymää ja samalla julkaistu someen päivitykset. Ei oo siinä ollut ongelmaa.
8v on vielä pieni eikä voi velvoittaa pitämään noin isoja asioita salassa
Ei 8vuotiaalle pidä kertoa mistään alussa olevista raskauksista, aina on kuitenkin myös keskenmenon riski niin onko se sitten sen 8vuotiaan asia itkea sitä pari senttistä sikiötä kuolleena sisaruksena?
Älkää kertoko. Muutenkin hirveä pettymys lapselle jos vaikka on ehtinyt jo unelmoimaan uudesta kodista ym ja se ei sitten toteudukaan
lasten kannalta aika tylsiä juttuja, joten tytön on varmaan kaverinsa luona käytessään kertonut noista kaverin äitille. jos olisi kaverilleen kertonut, niin ei olisi noin tylsiä juttuja kertonut eteenpäin äitilleen.
Pakkoko sille lapselle on kaikkea kertoa!?! Tottakai se kertoo, te vanhemmat olette esimerkkejä siinä perheessä, hyvässä ja pahassa. Voi pyhä sylvi näitä uusavuttomia.
Oletat että 8-vuotias osaa toimia aikuisen tavoin? Toivottavasti ette ainakaan millään tavalla anna lapsen ymmärtää, että hän tekee jotain väärää, kun asetatte hänet mahdottomaan tilanteeseen. Minä vaan mietin kuka se lörppäsuu tässä mahtaa olla...
Vierailija kirjoitti:
lasten kannalta aika tylsiä juttuja, joten tytön on varmaan kaverinsa luona käytessään kertonut noista kaverin äitille. jos olisi kaverilleen kertonut, niin ei olisi noin tylsiä juttuja kertonut eteenpäin äitilleen.
Höpö höpö. Itse lipsautin vahingossa ala-asteella koko luokan kuullen että mulle syntyy pikkusisarus. Olin siitä tosi innoissani. Oli äiti ihmetellyt mistä apteekkari oli osannut heti onnitella vauvasta
Me kerroimme isommille sisaruksille tulevasta vauvasta tai muista isoista asioista siinä vaiheessa, kun edelleen kertominen sopi hyvin.
Tuntien esim. eräiden naissukulaisten tavan a) kysellä lapsilta b) puhua kaikille kaikkien kaikki asiat.
Mä en kerro omille lapsille mitään tuollaisista isoista suunnitelmista ennen kuin ovat varmempia. Pojat on kuitenkin jo yläasteella
Ainahan kyllä aikuiset ovat asiansa kuiskutelleet sitten keskenään jos yksityistä asiaa ja miksi arkaluonteisia asioita pitäisi kertoa lapselle kun vielä lapsina puhelevat helposti kaiken kuulemansa.
JSSAP
Jos Sijaltainen nousisi.
Lopeta kertominen. Ei se lapsi rikki mene vaikka ei heti saakaan kaikkea tietää
Ap itse toimi hölmösti. Lapsille kerrotaan raskaudesta vasta kun perheen ulkopuolisetkin saa tietää. Luulisi jokaiselle olevan itsestäänselvyys, ettei lapsi ole mikään aikuinen ja kertoo tietysti muille.
Kerro lapselle tuossa vaiheessa vain sellaisia asioita, joita on lupa puhua eteenpäin. Ja säilytä itse salaisuutesi.
mahtaa olla raskasta kun koko elämä on salaisuuksia. oletteko jossain todistajansuojeluohjelmassa?
Lähinnä kummastuttaa, miksi aikuinen tekee lapsesta jonkun uskotun, jolle kerrotaan salaisuuksia. Lapselle on luonnollista kertoa asioita ja tuommoinen aiheuttaa turhaa syyllistämistä, kun odotetaan, että lapset on jotain pieniä aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Oletat että 8-vuotias osaa toimia aikuisen tavoin? Toivottavasti ette ainakaan millään tavalla anna lapsen ymmärtää, että hän tekee jotain väärää, kun asetatte hänet mahdottomaan tilanteeseen. Minä vaan mietin kuka se lörppäsuu tässä mahtaa olla...
Tämä!!! Mä olin se, jolle vanhemmat puhui kaikki asiat ja sitten suuttuivat, kun olisi pitänyt tajuta, että niitä ei saa puhua muille. Sitten kun lopetin kaikesta puhumisen muille, niin suututtiin, et kyllähän sä nyt normaali asioista voit puhua.. mistäs mä 7v oisin tiennyt, et mitkä on normaaliasioita, kun vanhemmat puhuu kaikki mulle..vieläkin suututtaa!!!!
Ei kahdeksanvuotiaan kuulu minusta tietää mitään alussa olevista raskauksista ja jostain suurista vaiheessa olevista talosuunnitelmista - miksi hänen pitäisi tietää ja mitä hyötyä siitä on? Stressaavaa ja epäolennaista tietoa jos sitä pitäisi salailla. Tottakai lapsi innoissaan kertoo eteenpäin uutisia. Itse en kertoisi edes aikuisille tuollaisia kesken olevia suunnitelmia jos en halua niiden leviävän.