Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia ovat lapsiperheet, jotka asuvat slummiutuneessa lähiössä?

Vierailija
07.08.2006 |

Siis ei nyt ihan sananmukaisesti slummiutuneessa, mutta kaikki ymmärtänevät mitä tarkoitan. Tarkoitan lähiöitä tyyliin Jakomäki Hesassa, Jyrkkälä/Perno/Pansio/Halinen/Lauste/Varissuo Turussa, Hervanta Tampereella..yms. Ovatko lapsiperheet siellä useimmiten ongelmallisia tapauksia, viinaa, huumeita, väkivaltaa, köyhyyttä? Ja miksi ihmeessä sossu sijoittaa näitä ongelmaperheitä aina tietyille alueille? Nämä alueet sitten työllistävät poliisia.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että asuinalueen sisälläkin voi vaihdella meno aika reilusti.

Täällä on yksi lähiö aika huonossa maineessa, pari taloa asutettu lähinnä narkeilla ja juopoilla. Sitten parin talon päässä on ystäväni talo, iso parveke kauniilla metsämaisemalla, turvallinen leikkipiha ja ei läpikulkuliikennettä. Ei mitään häiriötä mistään.

Ja ikärakenne-jutusta olen ihan samaa mieltä!

Vierailija
22/32 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun irtautuu ostarista vaikka 500m on meininki ihan toinen.. itse asun 2 km päässä ostoskeskuksesta oikein rauhallisella pientaloalueella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan ei oo tarttenut pelätä vaikka kieltämättä kaikenlaista on tullut nähtyä.

Mä oon vähän rasisti luonteeltani ja en tykkää muuttaa paikkoihin missä on paljon maahanmuuttajia. Huonoja kokemuksia heistä. Muuten ns. slummialueilla asuu ihan tavisperheitä, ei kaikilla ole ongelmia päihteiden kanssa.

Vierailija
24/32 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

en käykkään siellä ostarilla kuin sellasia pikku juttuja joskus,postissa käyn siinä ja hyvin harvoin esim kaupassa... muutenkin käytäs kuiten isommassa kaupassa mieluummin

Vierailija
25/32 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat muistot vain hyviä. Kiva piha ja paljon leikkikavereita.

Mutta äiti on kertonut juttuja. Kuulemma olin menossa ulos ja olin palannut sisälle, kun en uskaltanut ulos koska portaissa nukkui mies joka haisi pahalle.

Vierailija
26/32 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähiöissä on metsät täynnä koiranpaskaa, ihan eri meininki kuin lännessä. Sekin kertoo jotain asukkaista.

Vierailija
27/32 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joilla vanhemmilla on ongelmia tai sitten ovat niin köyhiä että ei ole varaa mennä minnekään muualle vuokralle.

Usein köyhyys (kuten rikkauskin) " periytyy" . Ne ihmiset jotka ovat eläneet koko ikänsä ns. slummialueella, eivät itse tajua alueen huono-osaisuutta. Ovat tottuneet ja tuntevat olonsa jopa kotoisaksi kotimaisemissa (näin ainakin yhdellä kaverillani).

Suomessa on jo tunnettu ilmiö (kiitos laman) jossa vanhemmat ovat itse olleet pitkäaikaistyöttömiä, köyhiä, kouluttamattomia, ns sosiaaliluusereita, ja sitten lapset omaksuvat saman tavan elää vanhemmiltaan. Kaikki ihmiset eivät ole reippaita, yritteliäitä, fiksuja saatikka omatoimisia.

Mutta painotan vielä, että tämä ei tarkoita että jos olet työtön ole laiska luuseri! Puhun nyt vain eräästä marginaaliryhmästä...

Vierailija
28/32 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja puhun nyt oikeilla suomlaisilla slummialueilla eli Tampereella Härmälän puukerrostaloissa ja tai Multisillassa asuvista lapsiperheistä. Hervanta ei ole ollut slummi sitten 1970-luvun, se on nykyään taas esim saanut asumisviihtyvyyden palkintoja, siellä on palvelut, puistoja, Pietilän pariskunnan suunnittelema keskusta, laadukkkaasti rakennettua kerros- ja pientalokantaa jne. Muiden paikkakuntien mainituista paikoista en tiedä.

Useimmat suomalaiset kaupungit eivät ole 30 vuoteen sijoittaneet kaupungin vuokra-asuntoja samoihin " slummi" -kaupunginosiin tai edes samoihin taloihin vaan sirotelleet sinne tänne. Näin " ongelmatapaukset" eivät keskity. Ja tosi on, sen enempää Hervanta kuin ne oikeatkaa slummit eivät työlistä poliisia juuri muita enempää (Tästä poikkeuksena tampereen hipposkylä ja ratakadun puutalot, mutta niissä ei tosiaan asu lapsiperheita vaan rappioalkoholisteja...)

kolmanneksi on todettava, etteivät kaikki kaupunginvuokrakämpissä asuvat siis tosiaan ole mitään ongelmaihmisiä ja sosiaalitapauksia. Ja että ongelmaihmisiä ja sosiaalitapauksia ja mielenterveysvaikeuksista kärsiviä on paljon niissäkin jotka eivät asu kaupungin vuokrakämpissä.

Vierailija:

Siis ei nyt ihan sananmukaisesti slummiutuneessa, mutta kaikki ymmärtänevät mitä tarkoitan. Tarkoitan lähiöitä tyyliin Jakomäki Hesassa, Jyrkkälä/Perno/Pansio/Halinen/Lauste/Varissuo Turussa, Hervanta Tampereella..yms. Ovatko lapsiperheet siellä useimmiten ongelmallisia tapauksia, viinaa, huumeita, väkivaltaa, köyhyyttä? Ja miksi ihmeessä sossu sijoittaa näitä ongelmaperheitä aina tietyille alueille? Nämä alueet sitten työllistävät poliisia.

Vierailija
29/32 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan Itä-Hgin lähiössä, ihan metron vieressä ASO-asunnossa. Talo on rauhallinen, asunto hieno, sisäpiha leikkimiseen, mutta masentaa katsoa ikkunasta ulos, kun metroaseman pihassa on aamusta iltaan juoppoja, sammuneita ja ainakin kerran viikossa joku valuu verta päästä. Poika on nyt vähän yli 1v, enkä halua asua tässä enää ensi vuonna, kun poika alkaa kävellä pitempiä reittejä ja saati sitten, kun alkaa tajuta maailman menosta jotain. Kyllähän juoppoihin ym. varmaan törmää joka paikassa, mutta aamusta iltaan on liikaa. Niin, täällä asutaan, koska asumnen on kuitenkin halpaa ja hoitovapaalla ollessani raha on vähissä!

ps. tuo koiranpaska-juttuun olin kyllä revetä. APUA!

Vierailija
30/32 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ennen kun muutettiin tänne itään, asuttiin Manskun varrella, mutta siellä oli liian meluisaa ja asunto oli ihan älyttömän epäkäytännöllinen, kun vessaankaan en enää mahtunut ollenkaan ison mahani kanssa. Niin, ja melutaso oli siellä kyllä paljon suurempi, kun naapurini veti aina parin päivän putkia kavereiden kanssa. Juopoista ym. häiriköistä: kympissä kotiin mennessä näin senkin, miten ratikkaan kustaan, joten ei ne METSÄSSÄ olevat koirankakat juurikaan haittaa.

Vierailija
31/32 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskelijana, ja tulevana työntekijänä hervannassa. Olen asunut sielä aikaisemminkin 90-luvun lopussa, ja silloin siellä oli tosissaan eri meno kun tänä päivänä. Ja on tottakai niin isossa ihmismäärässä niitä, joilla menee huonosti. Mutta olen sitä mieltä, että jos avaa silmänsä, niin niitä kyllä löytää ihan joka paikasta. Niitä alkoholisteja löytyy myös niistä työläisistä, eikä vain työttömistä.

Vierailija
32/32 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossa jakiksen ostarilla paljon spurguja. Käyn siellä kaupassa ja olen tosiaan ihmetellyt miten niitä siellä riittää. Tänään taas paikalla n. 10 rapajuoppoa. Kertoo aika paljon alueesta.

Samanlainen meno tapulissa, jakis kyl ehkä vielä pahempi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan