Olen 51-vuotias ja eläkertymäni on
1250€. Jos jatkan nykyisellä palkkatasolla eläkeikään 65v 7kk asti, tulee bruttoeläkkeeksi 1700€. Aika vähän :O
Kommentit (48)
Koronaöyhötyskorjailuun käytetään teijän rahat.
Isäni kuoli 57-vuotiaana nauttimatta latiakaan maksamistaan eläkkeistä. Äiti sentään ehti kuluttaa kertymäänsä muutaman vuoden. Näissä arpajaisissa eivät kaikki arvat voita.
Vierailija kirjoitti:
Isäni kuoli 57-vuotiaana nauttimatta latiakaan maksamistaan eläkkeistä. Äiti sentään ehti kuluttaa kertymäänsä muutaman vuoden. Näissä arpajaisissa eivät kaikki arvat voita.
Tuskin on kellekään yllätys, että puolet voittaa ja puolet häviää.
48v mies. Eläkekertymä 1580e. Olisi enemmän, mutta ei kerry alle 23v tehdyistä töistä. Suhteellisen hyväpalkkaisissa töissä ollut. Tosin työkin on sitten ollut haastavaa. Jos mokaan, niin lehtiin pääsee aina.
Tuskin eläkettä maksetaan enää silloin kun olen itse eläkeiässä. En tiedä että pitäisikö tässä sitten hankkia lapsia, jotka ehkä auttaa kun olen eläkkeellä vai jättää lapset hankkimatta ettei niihin menee rahaa ja saa säästettyä huomattavasti enemmän eläkeikää varten.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin eläkettä maksetaan enää silloin kun olen itse eläkeiässä. En tiedä että pitäisikö tässä sitten hankkia lapsia, jotka ehkä auttaa kun olen eläkkeellä vai jättää lapset hankkimatta ettei niihin menee rahaa ja saa säästettyä huomattavasti enemmän eläkeikää varten.
Tai siis vanhuutta varten. Hölmösti käytin eläkeikä-termiä :D, kun sitä eläkettä ei kohta ole ollenkaan. Pahoittelut sekoilusta
-äskeinen.
Vierailija kirjoitti:
Olen 44-vuotias ja kertymäni on 325 e :D
50v. ja sama. Akateeminen olen.
63v, 700e, ja 18-vuotiaasta yhtäjaksoisesti työssä. Turhaan meni eläkemaksut kun takuueläkettä saisi saman verran vaikka ei olisi yhtään maksanut.
Vierailija kirjoitti:
63v, 700e, ja 18-vuotiaasta yhtäjaksoisesti työssä. Turhaan meni eläkemaksut kun takuueläkettä saisi saman verran vaikka ei olisi yhtään maksanut.
Nyt en usko, tai sitten olet ollut ison osan urastasi osa-aikaisessa työssä.
49 v yrittäjä. Kertymä 698. Tarkistin viime viikolla.
Maksan tarkoituksella pienempää YELiä. Säästän ja sijoitan. En aio nostaa yeliä.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti saatte rahanne, ettei valtio keksikin yht äkkiä lopettaa eläkettä tai käyttää sen johonkin muuhun. Oma luottamus on niin huonoa, että säästän itse eläkeikää varten. Tulen laskelmieni mukaan pärjäämään keskiverrosti kun saan asuntolainan pois.
Yksityisen puolen eläkerahat ovat eläkeyhtiöiden hallinnassa, eivät valtion. Valtion eläkkeet malsetaan budjetista eli me veronmaksajat maksamme
Vierailija kirjoitti:
Eläkevarat eivät tule riittämään. Mikäli nykymeno jatkuu, eläkkeesi tulee olemaan olennaisesti pienempi kuin nyt lupaillaan.
Höpsistä eläkeyhtiöiden voitto on noin 7 miljardia vuodessa. Eläkeyhtiöiden omaisuus yli 200 miljardia. Eli 7 miljardil kasvaa joka vuosi vaikka maksavat eläkkeet.
Minun mielestäni sillä tiedolla mikä eläkekertymä on tällä hetkellä ei ole suurtakaan väliä. Sen sijaan tieto eläkkeen suuruudesta eläkkeelle jäädessä on tärkeä tieto.
Jos huomaa tulevan eläkkeen olevan itselleen liian pieni, ehtii ehkä tehdä jotain. Säästää, sijoittaa, hakea paremmin palkattua työtä, olla työssä yli minimieläkeiän jne.
Mikäli tulot pienentyvät tai sattuisi jäämään työttömäksi, niin laskurissa kannattaa käydä päivittämässä eläkkeen suuruus, sillä pienet vuosiansiot vähentävät eläkettä varsinkin pitkään jatkuessaan reippaasti.
Vierailija kirjoitti:
49 v yrittäjä. Kertymä 698. Tarkistin viime viikolla.
Maksan tarkoituksella pienempää YELiä. Säästän ja sijoitan. En aio nostaa yeliä.
Samma här, t.51v yrittäjä
Ikää maaliskuussa 57, eläkekertymä 1612 €
Alin eläkeikä 65, jolloin eläkearvio 1,5 % palkankorotustahdilla oli jotain vähän alle 2300.
Vuodenkin kun viitsisi/jaksaisi tehdä töitä tuon jälkeen, niin eläke nousisi 220€ kuussa, kun on tuo 4,8 prosentin superkarttuma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt en usko, tai sitten olet ollut ison osan urastasi osa-aikaisessa työssä.
Kyllä ihan täysiaikaisessa työssä, mutta minimi tulot.
Minä olen 29v ja eläkekertymä tähän mennessä 650 euroa. Olen tehnyt töitä ulkomailla ja työskentelymaassani eläkekertymä on suurempi kuin Suomessa. Toisaalta myös eläkemaksut ovat kovemmat
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni sillä tiedolla mikä eläkekertymä on tällä hetkellä ei ole suurtakaan väliä. Sen sijaan tieto eläkkeen suuruudesta eläkkeelle jäädessä on tärkeä tieto.
Jos huomaa tulevan eläkkeen olevan itselleen liian pieni, ehtii ehkä tehdä jotain. Säästää, sijoittaa, hakea paremmin palkattua työtä, olla työssä yli minimieläkeiän jne.
Mikäli tulot pienentyvät tai sattuisi jäämään työttömäksi, niin laskurissa kannattaa käydä päivittämässä eläkkeen suuruus, sillä pienet vuosiansiot vähentävät eläkettä varsinkin pitkään jatkuessaan reippaasti.
Päinvastoin, on silmiä avaavaa käydä katsomassa oma eläkearvio. Silloin vielä ehtii tehdä toimenpiteitä eläkepäiviä varten. Voi etsiä uuden työn, säästää ja sijoittaa, hankkia kenties sijoitusasunnon. Sitten kun lopullinen eläke on tiedossa, niin siitäpä on paha enää säästää
Samassa junassa. Olen 49 ja alle tonnin kertymä nyt.