Sairaanhoitajaksi, bioanalyytikoksi, rtghoitajaksi, terkkariksi, toimintaterapeutiksi, fyssariksi?
Suuhygienistiksi?
Minne hakisit? Oletko joku näistä itse? Mitä suosittelisit tai et suosittelisi? Miksi? Reilu kuukausi yhteishauen alkuun ja pitäisi keksiä, mitä tulevaisuudessa lähtisin tekemään.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta! Kuulostaa mukavan monipuoliselta.
Kannattaa itse käydä tutustumassa (röntgenpaikat).
En itse tekisi niin tylsää, yksitoikkoista, suljettua työtä.
Tiedoista ei myöskään olisi mulle erityistä hyötyä.
Mä olen kysynyt 23 röntgenhoitajalta mikä on parasta heidä työssään. Ylivoimaisesti suurin osa sai iloa siitä, että potilas on hiljaa, tekee tasan mitä käsketään ja lähtee pois. Kuulostaa kyllä aika unelmalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa miettiä haluaako esim. arkisin päivätyötä vai pitääkö vuorotyöstä
Jos yötyö ei kiinnosta, missä kaikissa se on mahdollista välttää?
Riippuu yötyön määrästä. Kuukaudessa on noin 30 vrk. Ja miten itse siitä palautuu (vanhemmat?). Niistä saa enemmän palkkaa, kuten muistakin lisistä. Voi mahdollisesti vaikuttaa myös itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko säteilylle altistuu ja paljonko palkka ekoina vuosina röntgenhoitajalla?
Itselläni oli alkupalkka reilu 2400 euroa.
Magneettikuvantamisessa ei käytetä ionisoivaa säteilyä, joten siinä ei altistu kukaan. Isotooppikuvantamisessa säteilee potilas (radioaktiivisten aineiden vuoksi), eivät laitteet. Potilaisiin on pidettävä etäisyyttä ja käytettävä suojia jos mahdollista. Rtg-hoitajilla isotoopeissa on henkilökohtaiset dosimetrit, jotka mittaavat hoitajan saaman säteilytason.
Esim. natiivikuvaamisen aikana hoitaja ei ole kuvaamishuoneessa kuvaamisen aikana, joten mitään altistusta ei tule. Samoin muissakin modaliteeteissa. Hoitaja ei ole kuvantamishuoneissa säteilyn käytön aikana. Pet-tt:ssäkin potilas säteilee, joten etäisyyden pitäminen on tärkeää. Siinäkin hoitajilla muistaakseni on dosimetrit. En itse ole koskaan ollut pet-tt:ssä töissä.
Pääasia on, että koneita pitää osata käyttää oikein ja huolehtia säteilyturvallisuudesta. Näin altistusta ei tule. Nämä asiat opetetaan tarkoin koulutuksen aikana.
"Rtg-hoitajilla isotoopeissa on henkilökohtaiset dosimetrit, jotka mittaavat hoitajan saaman säteilytason"
Olen neuvolassa terveydenhoitajana, meillä yhdistetty äitiys- ja lastenneuvola. Työ fyysisesti helppoa. Illat, viikonloput, juhlapyhät aina vapaata. Laajavastuisen terkan peruspalkka melko hyvä, lisäksi saan erilliskorvauksen synnytyksen jälkitarkastuksista. Voin suositella.
Kai kommentoijat tajusivat että aloittaja on jo hakenut kouluun viime vuonna?
Olipa miten oli, tilanne näyttää mahdollisesti erilaiselta nyt kuin vuosi sitten eri ammattiryhmien työllistymisen osalta. Yhden yleisen virhearvion haluaisin oikaista jos joku vielä ketjua lukee, eli sen että "töitä on joka paikassa". Yksikään, siis ei yksikään näistä ammateista ole sellainen että koulutuspaikkakunnilla Helsinkiä lukuunottamatta välttämättä olisi itselle sopivia töitä tarjolla tai mahdollista päästä sinne hyvälläkään soveltuvalla työkokemuksella tai suosittelijoilla. Sama ongelma tulee esille kuin kaikilla muillakin aloilla tässä maassa että silloin kun työnantaja ei ole todella pahasti työvoimaa vailla niin alkaa välittömästi tuttujen ja sukulaisten palkkaus päteviempien ohi. Helsingissä taas nuo palkat ovat aika huonot jos suunnittelee asunnon ostamista.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko säteilylle altistuu ja paljonko palkka ekoina vuosina röntgenhoitajalla?
AMK-koulutukseksi, ilman lisiä, kuka ihme opiskelee alalle? Kai joku lukion käynyt, tai alanvaihtaja. Muutoin en näe mieltä.
Noista hakisin ehdottomasti bioanalyytikoksi, sillä sillä koulutuksella on parhaat mahdollisuudet päästä hommiin, jossa ei paljon potilaita tapaa.
Mutta se on vain minun valintani ja joka tykkää nimenomaan siitä hoitamisesta, valitsisi ehkä toisin.
Vierailija kirjoitti:
Olipa miten oli, tilanne näyttää mahdollisesti erilaiselta nyt kuin vuosi sitten eri ammattiryhmien työllistymisen osalta. Yhden yleisen virhearvion haluaisin oikaista jos joku vielä ketjua lukee, eli sen että "töitä on joka paikassa". Yksikään, siis ei yksikään näistä ammateista ole sellainen että koulutuspaikkakunnilla Helsinkiä lukuunottamatta välttämättä olisi itselle sopivia töitä tarjolla tai mahdollista päästä sinne hyvälläkään soveltuvalla työkokemuksella tai suosittelijoilla. Sama ongelma tulee esille kuin kaikilla muillakin aloilla tässä maassa että silloin kun työnantaja ei ole todella pahasti työvoimaa vailla niin alkaa välittömästi tuttujen ja sukulaisten palkkaus päteviempien ohi. Helsingissä taas nuo palkat ovat aika huonot jos suunnittelee asunnon ostamista.
Nimenomaan muualla Suomessa on näitä töitä. Täällä huutava pula toimintaterapeuteista, bioanalyytikoista ja paikoin myös terveydenhoitajista. Palkalla elää muuttotappiokunnissa hyvin, Helsingissä ei meikäläisen palkalla oikein elä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan muualla Suomessa on näitä töitä. Täällä huutava pula toimintaterapeuteista, bioanalyytikoista ja paikoin myös terveydenhoitajista. Palkalla elää muuttotappiokunnissa hyvin, Helsingissä ei meikäläisen palkalla oikein elä.
Niinhän minä juuri tuossa sanoin itsekin.
Millä tiedoilla?