Mitä jos omista lapsista kukaan ei hanki lapsia ja sukupuu päättyy siihen? Harmittaako?
Omat lapset alkaa olla jo sen ikäisiä että lapsia pitäisi alkaa joo kiireellä tekemään, mutta yksikään ei ole vielä edes parisuhteessa. Pelottaa että lapsenlapset jää saamatta ja suku päättyy siihen. Mitä voin tehdä?
Kommentit (33)
Lapseni tehköön omat valintansa, jos asia edes heidän valittavissa. Nythän en voi edes tietää onko toinen tai molemmat kykenemättömiä lisääntymään. En koe olevani mitään velkaa aiemmille sukupolville, että suvun jatkuvuus olisi mitenkään merkitsevä seikka.
Vierailija kirjoitti:
Ei haittaa. Hyvä vaan. Ei olisi itsekään pitänyt hankkia yhtään. Nuorena, ja naiivina sitä vain meni omien vanhempien linjalla. Onneksi en ole ikäloppu, kun nuorempi muuttaa omilleen. Kun vapaus vihdoin koittaa, ei kiinnosta yhtään aloittaa sitä alusta, kun hoitoon ne meille lykättäisiin. Ei. Sitten on minun elämäni aika, jossa saan keskittyä omiin huoliini, enkä muiden. Ei tarvitse näyttää esimerkkiä, eikä varoa sanomisiani. Ja vedän päiväkännit kun huvittaa.
Kiinnostaisi tietää, että mistä tämä valtava itsekkyys kumpuaa? Oma sukupolveni ei ole lainkaan tällainen.
Ei harmittaisi yhtään, koska Suomi on menossa siihen suuntaan että lastenlastemme tulevaisuus tässä multiculti-sirkuksessa ja maksumiehenä EU-liittovaltiossa tulee olemaan karmea. Ikävä kyllä poikamme sai muutama kuukausi sitten meille ensimmäisen lapsenlapsen.
Eikö niitä lapsia saada, nytkö niitä sitten taas tehdäänkin? En yhtään ihmettele, että nykyajan nuoret eivät ole kiinnostuneita tekemään niitä lapsia ei ne tyhmiä ole, vaikka ei minulla mitään lapsi vastaan ole. Mielestäni lapsettomuus on todella raju kannanotto myös maan tilaa, tulevaisuutta, politiikkaa, omistavaa hallitsevaa johtavaa luokkaa kohtaan siitä voi nähdä heidän epäonnistumisensa vuosien ajalta, työpaikat eivät enää anna riittävää taloudellista yms turvaa ja oikeiston saati äärimmäisen oikeiston jatkuva huuto turvien heikentämisen välttämättömyydestä vihapuheineen ei todellakaan innosta muita kuin niitä elitisti "lääkärien lapsia" lisääntymään kun almpi kasti tietää, että tulevaisuus on vielä kovempi kuin nykyisyys. No eihän maailmasta orjat lopu ja lopputulema on senkin vuoksi hupaisa kun rajojamme sulkevat voimat joutuvat suorastaan rukoilemaan rahatukkujen kanssa ulkomaalaisia suomeen, siellä on mestarit sisäänheittäjinä rajoilla kuin ravintoloissa, ei niitä rahoja sitten voinut oman kansan kehittämiseen käyttää ei piti vain kyykyttää kepittää kurjistaa orjuuttaa ja puhua pskaa.
13 jatkaa... Lisään vielä, että kuopukseni on 17 v. ja hänellä on todettu paha endometrioosi. Leikkausta suunnitellaan. Endometrioosissa on riskinä, ettei voi saada biologisia lapsia tai raskaaksi tuleminen on erittäin vaikeaa. Olisi julmaa, jos oma äiti alkaisi surra sitä, että ”suku sammuu”, jos minun lapseni eivät saa lapsia.
Minulla ei ole sisaruksia, ja äitini oli jo 42-vuotias, kun synnyin. Hän oli ollut aiemmin 12 tai 13 vuotta naimisissa, mutta liitto oli lapseton. Minä olen syntynyt 70-luvun alkupuolella vahingosta. Äitini ja isäni olivat juuri alkaneet seurustella, kun ilmoitin tulostani. Isäni oli maatalon ”peräkammarin poika”, joka hoiti maatilaa ja iäkkäitä vanhempiaan. Me emme koskaan asuneet perheenä yhdessä, koska minä asuin äidin kanssa kaupungissa ja isäni asui maalla kotitilallaan. Isäni kuoli yllättäen, kun olin vasta 6-vuotias.
Aikuinen lapseni elää omaa elämäänsä ja tekee omat valintansa. Lisääntyminen ei näytä kuuluvan niihin ja se on ok. Olen itse lapsirakas ja surukseni en saanut useampia lapsia, joten toki lapsenlapset olisivat mukavia. Toisaalta taas asumme eri puolilla maata, joten emme kuitenkaan näkisi kovin usein. Käy kuinka käy, niin kaikki on hyvin.
Mitä sukuun tulee, niin sukumme on melko omalaatuinen (huonolla tavalla) ja joutaa sammumaan minun puolestani.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan tee lapsia vain sen takia että suku jatkuu? Niitä tehdään siksi, koska niitä halutaan kasvattaa ja olla niiden kanssa jne.
Minä tein kolmannen lapsen osittain sen takia, että halusin lisätä mahdollisuuksiani päästä isoäidiksi! Totta kai ensisijaisesti hankin lapsia, koska haluan olla äiti, mutta todellakin haluan myös joku päivä olla isoäiti. Pohdiskeltiin kahden ja kolmen välillä ja tämä oli kyllä yksi syy minulla.
Puhu asiasta niille.
Kyllä muakin harmittaisi. Menisi kaikki mun vaivannäkö tavallaan ihan haaskoon. Kaikkeni yritin, että omista lapsistani olisin saanut onnistunteita täyspäisiä aikuisia ja sit ne mokomat eivät edes älyäisi lisääntyä!
Onhan se jokaisen oma valinta tottakai hommaako lapsia vai ei, mutta jos minun tunteitani kysytään kuten tässä nyt, niin voin sanoa, että olisin pettynyt.
Kyllä se kieltämättä vähän kirpaisisi. Mutta toisaalta vaikka minun lapseni ja vielä heidänkin lapsensa saisivat lapsia, saattaapa se sukulinja kuolla sitten seuraavien sukupolvien aikana. Siinä vaiheessa puhutaan kuitenkin niin nykyhetkestä kaukaisesta asiasta, että eipä se minua henkilökohtaisesti juurikaan hetkauta ja harmita. Ehkä pääpointti on se, että haluaisin itse vielä omien lapsien hankkivan lapsiaja nähdä heidän elinkaartaan. Että näkisin, että ainakin omana elinaikana näyttäisi, että minusta jää tänne jotain.
Vierailija kirjoitti:
Ei meidän suku niin erinomainen ole, että maailma jotain menettää jos tämä sammuu. Minulla on kaksi lasta ja on ihan ok jos kumpikaan ei lapsia hanki. En usko, että edes olisin mitenkään erityisen hyvä mummi.
Samat sanat.
Lapsia pitää hankkia omasta halusta, ei mistään muusta syystä.
Vierailija kirjoitti:
Ei meidän suku niin erinomainen ole, että maailma jotain menettää jos tämä sammuu. Minulla on kaksi lasta ja on ihan ok jos kumpikaan ei lapsia hanki. En usko, että edes olisin mitenkään erityisen hyvä mummi.
No miksi sitten olet ne lapset hankkinut? Sinun pitäisi patistaa jälkikasvuasi lisääntymään.
Vierailija kirjoitti:
Aika monet vasemmistolaiset suvut sammuvat :) Tulevaisuus näyttää valoisalta porvarissukujen vesoille, kun ei ole enää vasemmistolaisia häiriötekijöitä riesana.
Kuinka niin? porvarissuvun vesat tarvitsevat proltariaatin vesoja orjikseen, muuten näyttää myös porvarien tulevaisuus vähemmän valoisalta.
köyhät vassarithan just sikiää, sä teet 1.7 lasta, ne tekee 4.7