Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päivähoito, kun työpäivä alkaa myöhään

Vierailija
07.08.2006 |

Aloitan työt lukion aineenopena ensi viikolla. Minulla on vain vähän kursseja ja lukujärjestyksessä paljon tyhjää. Tällä kohtaa näyttää siltä, että voisin mennä töihin useina päivinä vasta kymmenen maissa, joskus vieläkin myöhemmin. 1,5-vuotias poika menee perhepäivähoitajalle ja riemuitsin etukäteen siitä, ettei hänen hoitopäivistään tule pitkiä. Nyt pph kuitenkin toivoo, että veisin pojan hoitoon jo kahdeksaksi aamupalalle, jotta hän pääsisi samaan rytmiin muiden kanssa ja jotta hänen päivistään tulisi säännöllisiä.

Ymmärrän tuon rytmiseikan, mutta toisaalta meillä syötäisiin aamupalaa kahdeksan maissa joka tapauksessa, lähdinpä töihin aikaisemmin tai myöhemmin. Tietysti säännöllisyyskin on lapselle tärkeää, mutta silti tuntuu hullulta viedä lasta hoitoon ja tulla itse vielä pariksi tunniksi kotiin ennen töihin lähtöä. Kyllähän minulla tietysti töitä riittää kotona aamupäivän tunneiksi, mutta tuntuu vähän ansaitsemattomalta ylellisyydeltä saada tehdä niitä rauhassa ilman lasta...

Periaatteessa pojan on varmaan kivampi viettää aamupäivää hoitopaikassa ulkoillen kuin kotona säntäilevää äitiä ihmetellen - tuskin me kuitenkaan joka aamu ehdittäisiin ulos leikkimään, jos pitää olla töihin lähdössä. Tuntuu vaan hullulta lähteä varta vasten viemään lasta hoitoon. Onko jollain muulla kokemuksia saman tapaisesta?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
12.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minun lapsillani olisi mahdollisuus syödä aamupala kotona, ja mennä vasta sen jälkeen hoitoon, totta kai näin toimittaisiin. Hoitopaikka on sitä varten, että hoitaja/hoitajat hoitavat lapsia silloin, kun vanhempien työssäolo ei mahdollista kotona oloa. Ilman muuta antaisin lapsen saada kiireettömän ja rauhallisen aamun kotona. Mitä ihanaa aikaa lapselle.

Jos pph toivoo, että pieni 1,5 vuotias viedään hoitoon jo aamupalalle, jotta rytmi on muiden kanssa sama... Taitaa hoitaja "pelätä", että annat lapsen nukkua kotona pitkään, ja hoitaja jo miettii valmiiksi, mites päiväunet. Ja vielä noin pieni. Ehdottomasti kotona aamupala, jos mahdollista kerran. Kyllä hoitoon ehtii.

Ja sitten päiväkodin aamupiiri. Jeps, onhan se lapsia yhtenäistävä tekijä, mutta eivät ne kaikki muutkaan lapset siellä aamupiirissä mukana ole. Jos eskari-ikäisestä on kyse, ja eskariajasta, sitten asia voisi olla eri (huomaa, en sano, että pitäisi eskarinkaan siellä välttämättä olla), mutta pienemmälle -- kotona jos vain mahdollista. Älkää antako hoitajien "määrätä", milloin lapsenne "kuuluu" olla hoidossa. Hoitopaikka on teitä varten, eivätkä lapset hoitajia.

Vierailija
2/25 |
12.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapset olleet hoidossa, ensin yksityisellä pph:lla ja sitten päiväkodissa.

Pph:n kanssa sovittiin, että tuon lapsen yhdeksäksi aamupalan syöneenä. Yhdeksäksi siksi, että saattoivat tosiaan lähteä pihasta vaikka kävelylle, ja silloin olisi ollut hankala viedä lasta mukaan. Tämä oli se perussääntö, josta sitten tutustuttuamme paremmin joustimme aina tarpeen mukaan.

Minuakin alkuun vähän häiritsi tuo "liian aikainen" vieminen, mutta usko pois, töitä sinulla tulee kyllä olemaan muutenkin kuin vain lukujärjestyksen mukaan. Sen ylimääräisen tunnin aikana ehti valmistella tunteja, monistaa, hoidella kaikenlaisia juoksevia asioita, joita aina on.

Mutta tuo kahdeksaan vieminen kieltämättä kuulostaa vähän älyttömältä! Puhu nyt, että laittaisit lapselle aamupalaa samoihin aikoihin kuin pph:lla, että lapsi pääsee samaan ruokarytmiin, mutta saisi nauttia kotona kiireettömästä aamusta silloin, kun siihen on mahdollisuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
12.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vein lapsen, 5v, hoitoon lounaalle. Päikyssä eivät siitä pitäneet, mutta en todellakaan ajatellut lapseni tarvitsevan hoitoa aikana, jonka itse olin kotona.

Tiedän, ongelma oli päiväunet. Lapseni ei tietenkään ollut väsynyt, kun heti lounaan jälkeen piti mennä päiväunille. Hyöri ja pyöri sängyssään. Niin tosin teki niinä kolmena muunakin päivänä, vaikka menikin aikaisemmin hoitoon.

Lapsi itse ei koskaan valittanut myöhäisistä aamuista.

Vierailija
4/25 |
12.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ehtii hyvin ulkoilla muiden kanssa ja mennä sitten lounaalle. Ei mitään ongelmia!

Vierailija
5/25 |
12.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksivuotias joka päiväkotiin, paitsi satunnaisesti on jonkun retken tms takia viety hieman aiemmin. Lapsi pääsee suoraan pihaleikkeihin mukaan ja päivät pysyvät lyhyinä. Ei ole koskaan aiheuttanut ongelmia esim. päiväunien suhteen, sama aikataulu meillä on kotonakin.

Vierailija
6/25 |
12.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluaisit olla lapsen kanssa rauhassa aamuisin silloin, kun se on mahdollista. mutta mitä jos miettisit homman siltä kannalta, että voisit tehdä aamulla töitä joko kotiin palaten tai sitten töissä? sulla on varmasti suunnittelua ja korjaamista, jota et ehdi tehdä sinä aikana, kun lapsi olisi hoidossa. miksi et tekisi niitä aamulla, jolloin ehtisit iltaisin olla lapsen kanssa enemmän? tai näin vaikka parina aamuna ja sitten viettäisitte vaikka yhden rennomman aamun viikossa kotona?

Vierailija
7/25 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin saada heti alkuunsa noottia siitä että lapsen pitäisi tulla hoitoon tiettyyn aikaan aamulla (tärkein syy taisi olla se että hän väsyisi tarpeeksi aamun aikana pitkiä päiväunia varten!!!). Jotenkin se tuntui hullulta, koska minulla työpäivät venyvät matkoineen helposti iltakuuteen, joskus kahdeksaankin, mutta aamulla ei ole pakko lähteä minnekään kuin vasta kymmenen, yhdentoista aikoihin.

Mielestäni tuntui oudolta ajatella että " lapsen parhaaksi" olisimme erossa 10-12 tuntia per arkipäivä. (Päiväkoti sulkee ovensa kuuteen mennessä, ja ellen itse pääse hakemaan lasta, hakee hänet joko isovanhemmat tai ystäväni.)

Ymmärrän myös hyvin tiettyjen rutiinien tärkeyden ja merkityksen, mutta mikä tai kuka sen päättää millaiset rutiinit ovat ne oikeat? Eikö aamupalan voi syödä kotona ja touhuta omia juttuja ennen hoitoon menoa? Miksi hoitopaikan rutiinit olisivat paremmat? Hoidossa, etenkin päiväkodeissa, on usein hälinää ja vauhtia liiankin kanssa, joten ihan hyvin aamut voi ottaa rauhallisemmin, jos se vaan on mahdollista.

Vierailija
8/25 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitajalla ole mitään nokan koputtamista. Puolitoista vuotias on sitä paitsi vielä niin hoidettavissa ettei mielestäni tule mitään ongelmaa rytmityksessä.

T:pph

Vierailija
9/25 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin yksityinen pph ja lapsi kokopäiväpaikalla. Saamme viedä kun haluamme eli työnalkamisajankohtana. Puolet kuukaudesta lapsi on kotona koska toisella meistä vapaapäiviä vuorotöiden vuoksi.

Vierailija
10/25 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

no kyllä minä hoitajana sanoisin vastaan, tosi hölmöä aina soitella et missähän nyt mahdatte olla... minä en ainakaan ole hoitolasteni kanssa juuri siinä samassa paikassa joka päivä tiettyyn kellonaikaan.. ja jos palkkojen maksussa katsotaan, et lapsi on puolipäiväinen niin se kyllä vaan vaikuttaa hoitajan palkkaan. Ei kukaan täysijärkinen pph muutenkin huonolla palkalla ala tuohon. ja se rytmiin kiinni pääsy on myös perusteltua.

Vierailija
11/25 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vien lapset vasta 10 maissa ja he jäävät suoraan ulos. Koskaan ei ole ongelmia ollut. Mukavempaahan se on jos ehtii vähänaikaa olla lasten kanssa, tulen myöhään kotiin ja silloin ei enään mitään ehdi tekemään. Teen vuorotyötä ja hoitopaikassa siihen on suhtauduttu hyvin. Sanovat aina että tehdään niin kuin meille on parasta! =)

Vierailija
12/25 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ketjussa olleet perheet maksavat KOKOPÄIVÄPAIKASTA vaikka lapsi hoidossa vain osan ajasta!

Vierailija
13/25 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä tuo ei aina onnistuisi... t 16

Vierailija
14/25 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja varmaan kaikki retket ym voi sopia vanhempien kanssa etukäteen.

Vanhemmathan ovat luvanneet maksaa kokopäivähoidosta

Vierailija:

no kyllä minä hoitajana sanoisin vastaan, tosi hölmöä aina soitella et missähän nyt mahdatte olla... minä en ainakaan ole hoitolasteni kanssa juuri siinä samassa paikassa joka päivä tiettyyn kellonaikaan.. ja jos palkkojen maksussa katsotaan, et lapsi on puolipäiväinen niin se kyllä vaan vaikuttaa hoitajan palkkaan. Ei kukaan täysijärkinen pph muutenkin huonolla palkalla ala tuohon. ja se rytmiin kiinni pääsy on myös perusteltua.

Vierailija
15/25 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hei, ei ole varmaan tarvis kovin kuumiin tunteisiin, minä uskon, että meillä tämä on ihan neuvoteltavissa. =) Tietenkin hoitajan kanssa on sovittava ajoista etukäteen viikko-ohjelman mukaan, enkä tietenkään vie lastani hoitoon kesken ruoka-ajan tai hae kesken päiväunien tai muuta älytöntä. Kiva kuulla hoitajienkin kommentteja!

Vierailija
16/25 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselin tuossa lukujärjestystäni: kahtena aamuna poika pitäisi viedä kahdeksaan, kolmena aamuna riittäisi, että veisin myöhemmin, esim. suoraan ulkoilemaan. Onko siitä sitten suurta haittaa, että viikossa on erilaisia päiviä? Olisi kiva nousta rauhassa ja touhuta aamujuttuja pojan kanssa edes niinä aamuina, jolloin se on mahdollista. (" Nousta rauhassa" ei tarkoita kymmeneen nukkumista, vaan kiireetöntä aamua, sylittelyä ja aamusadun lukemista sängystä repimisen ja autoon istuttamisen sijaan.)

Vierailija
17/25 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

neljältä. Tarhasta toivottiin, että lapsi tulisi paikalle viimeistään 8.30, koska aamupäivällä on ohjattua toimintaa ja aamupiiri yms. Oli sitten pakko keikauttaa rytmi niin, että vien lapsen puoli kahdeksaksi / kahdeksaksi ja isänsä hakee noin neljältä. Päivät piteni melko lailla.

Vierailija
18/25 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja itse vain lapset hoitoon liukuvasti klo 8.30-10.30. Mitään ongelmia ei ollut/tullut. Lapset olivai aloittaessaan 2- ja 4-vuotiaita.

Ainoa oli, että 4-vuotiaan ryhmässä askartelut oli usein tehty ennen aamun ulkoilua mutta sekään ei lasta häirinnyt.

Usein muut lapset olivat ulkona kun omani tulivat sinne. Ja ihan kivasti pääsivät leikkiin mukaan. Oma työpäiväni saattoi alkaa vasta klo 14 ja tuo em. hoitojärjestely oli vain siksi, että lasten päivärytmit pysyisivät normaaleina.

Vierailija
19/25 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla alkaa monesti työt klo 11 ja vien lapset hoitoon vasta kun itse lähden töihin. Musta lapselle on kuitenkin tärkeetä ihan vaan kotona olo aika, oli se sit ulkoilua tai ei. meillä kyllä keritään siinä aamusta vielä uloskin ennen hoitoon menoa... Ja jos viet lapses hoitoon kun menet töihin klo 10, kyllähän hän kerkee viel siiinä ennen ruokaa ulkoilla. Älä anna hoitajan hyppiä nenille ja tehdä päätöksiä jotka kuuluvat vanhemmille!!! Jos annat tässä hänen nyt sanella miten toimitte, ihan takuulla yrittää samaa muussa tilanteessa myöhemminkin.

Vierailija
20/25 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ymmärsi kyllä että lapsi tuodaan vasta 10 hoitoon jos mä menin 11 töihin. ei sanonut mistään rytmistä mitään... :O ei meillä tullut mieleenkään. sama rytmihän lapsella on, söi kotona tai hoidossa klo 8.