Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1,5-vuotias ja jäällä kävely. Reitti olis 8km, välissä makkaranpaistoa. Onko mahdoton ajatus?

Vierailija
14.02.2021 |

Meillä on yksi potkukelkka, ja kaksi aikuista ja taapero. 8km reitti ja välissä makkaranpaistoa. Mies tyrmää jutun koska on vain yksi kelkka niin ei oo kuulemman järkevää, 2 kelkalla voisi lähteä. Yksin en taaperon kanssa menisi. Mitä mieltä te olette? Uhka vai mahdollisuus?

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinne jäälle ei pidä lähteä nyt ollenkaan. Asun itse meren rannalla. Jää on monin paikoin aivan sulaa. Aamullakin aurinko porotti siihen malliin, että se lumisohjojää sulaa sieltä alta aikayksikön.

Oletat, että koko Suomessa jäillä on sama tilanne kuin siellä teillä?

Vierailija
62/79 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinne jäälle ei pidä lähteä nyt ollenkaan. Asun itse meren rannalla. Jää on monin paikoin aivan sulaa. Aamullakin aurinko porotti siihen malliin, että se lumisohjojää sulaa sieltä alta aikayksikön.

Ihan ympäri maan se lumisohjojään osuus jäästä on huomattava. Kantavuus ei ole hyvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä vielä. Meillä on "perinteinen" potkukelkka, miehen peruja eli 20 vuotta vanha, mutta hyvässä kunnossa. Retkeilty ei olla taaperon kanssa kauheasti mutta muutettiin tänne nykyiselle paikkakunnalle ja minua kiinnostaisi tutustua paikkoihin kun ajattelin tuon olevan kivaa touhua kaikille. Myönnän nyt että kyllä se toinen kelkka olisi ehdoton. Reitti olisi ison järven jäällä ja reitin rannalla asuva henkilö päivittää puskaradioon pari kertaa päivässä jäätilanteen, eli sen suhteen luottoa olisi että jää kestää.

Kaksin en tuon vilkkaan taaperon kanssa uskalla lähteä kuitenkaan, sen takia tarvitsen miestäkin mukaan. Lapsi viihtyy kyllä hyvin kelkan kyydissä mitä ollaan kotona testailtu ja muutenkin tykkää katsella maisemia ja kunnon vaatetuskin löytyy kaikilta. Sovittiin miehen kanssa että voin ensi viikolla mennä yksin reitin kun itsellä on kuitenkin intoa ja uteliaisuutta käydä paikan päällä :)

Ap

Vierailija
64/79 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä vielä. Meillä on "perinteinen" potkukelkka, miehen peruja eli 20 vuotta vanha, mutta hyvässä kunnossa. Retkeilty ei olla taaperon kanssa kauheasti mutta muutettiin tänne nykyiselle paikkakunnalle ja minua kiinnostaisi tutustua paikkoihin kun ajattelin tuon olevan kivaa touhua kaikille. Myönnän nyt että kyllä se toinen kelkka olisi ehdoton. Reitti olisi ison järven jäällä ja reitin rannalla asuva henkilö päivittää puskaradioon pari kertaa päivässä jäätilanteen, eli sen suhteen luottoa olisi että jää kestää.

Kaksin en tuon vilkkaan taaperon kanssa uskalla lähteä kuitenkaan, sen takia tarvitsen miestäkin mukaan. Lapsi viihtyy kyllä hyvin kelkan kyydissä mitä ollaan kotona testailtu ja muutenkin tykkää katsella maisemia ja kunnon vaatetuskin löytyy kaikilta. Sovittiin miehen kanssa että voin ensi viikolla mennä yksin reitin kun itsellä on kuitenkin intoa ja uteliaisuutta käydä paikan päällä :)

Ap

Anteeksi nipotus, mutta ei ole suositeltavaa mennä jäälle yksin.

Vierailija
65/79 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ympäri maan se lumisohjojään osuus jäästä on huomattava. Kantavuus ei ole hyvä.

Noh täällä on ainakin kaupunki ajanut koneella ladut jäälle, ja järven jää on täynnä ulkoilijoita, joten oletan että se kantaa.

Vierailija
66/79 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monessa paikassa on avattu ihan virallisia jääteitä tänä talvena, kuten muinakin talvina. On se kumma jos jää kestää kuorma-auton, mutta ei potkuria jonka kyydissä on vauva. :)

Vierailija
67/79 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu säästä. 1,5-vuotiaalle paleltumisriski on aina erittäin todellinen, sillä hän ei liiku samalla tavalla kuin isompi lapsi. Jäällä todennäköisesti myös käy viima. Tietysti myös pitää suunnitella vaipanvaihto, koska kakkavaipassa ei voi lasta pitää pakkasella tunteja.

Itse menisin tuon ikäisen kanssa pienemmälle retkelle, jossa on aito mahdollisuus seurata lapsen lämpötilaa ja oloa.

En ole katsonut muiden paikkakuntien sääennusteita, mutta ei varmasti omalla paikkakunnallani onnistuisi nyt.

T. Pohjoisen emäntä, joka on omien lasten kanssa vaelluksellakin käynyt ja retket ihan arkipäivää meidän perheessä (eli asennekysymys se ei ole, mutta hölmökään ei saa olla).

Vierailija
68/79 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksin en tuon vilkkaan taaperon kanssa uskalla lähteä kuitenkaan, sen takia tarvitsen miestäkin mukaan.

Mikset uskalla? Kai nyt sen verran sitä pystyt valvomaan siellä retkellä niin kuin muuallakin?

Vierailija
69/79 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh täällä on ainakin kaupunki ajanut koneella ladut jäälle, ja järven jää on täynnä ulkoilijoita, joten oletan että se kantaa.

Omalla riskillä. Kannattaa vielä mennä yksin... Vain koska joku muu tai muut tekevät jonkun asian, ei tarkoita että se asia x olisi turvallista tai hyvä idea. Tilanne myös elää koko ajan. Auringon ja valon määrä vaikuttaa paljon siihen sulamiseen. Kyllä minäkin olen liikkunut jäällä aiemmin. Tänä vuonna olen jättänyt suosiolla väliin.

Vierailija
70/79 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pulkka matkaan?

Sellainen pilkkiahkio on ihan paras, jos kävellen on liikkeellä. Korkeat laidat, tilava ja halpa hankkia. Sinne lampaantalja pohjalle, pieni tyyny selkänojaksi ja villaviltti tai parikin lapsen ympärille. Unien yllättäessä lapsen voi laittaa pitkälleen.

Ap, teidän idea lähteä potkukelkalla noin pienen kanssa noin pitkälle ei toimi sen takia, että potkukelkassa on aika raskasta istua pitkään ja potkujen tahtiin lapsi heiluu kelkassa edes takas. Selkänoja on huono (käytännössä sitä ei ole) ja tuon ikäinen pitää sitoa jotenkin kiinni, että pysyy kyydissä (kaulaliina on aika hyvä), mutta silti istuminen on huteraa, koska uni tulee vääjäämättä, ja silloin pää retkottaa minne sattuu eikä sitä saa mitenkään tuettua (+ se potkurin heijaava liike). Eli en lähtisi ihan näistä syistä noin pitkälle reissulle noin pienen kanssa tai ainakin se pulkka tai mieluummin ahkio mukaan.

T. Paljon lasten kanssa retkeillyt

Vierailija
71/79 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalla riskillä. Kannattaa vielä mennä yksin... Vain koska joku muu tai muut tekevät jonkun asian, ei tarkoita että se asia x olisi turvallista tai hyvä idea. Tilanne myös elää koko ajan. Auringon ja valon määrä vaikuttaa paljon siihen sulamiseen. Kyllä minäkin olen liikkunut jäällä aiemmin. Tänä vuonna olen jättänyt suosiolla väliin.

No eipä näillä pakkasilla tähän aikaan vuodesta pahemmin sulamista tapahdu. Jää paksunee koko ajan, ei sula.

Vierailija
72/79 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika ihme juttu, ettei nykyihminen pärjää luonnossa edes tuon vertaa, että tekisi sunnuntaina makkaranpaistoreissun.

Luuletko etteivät ihmiset ennen suojanneet itseään kylmältä, ja esim. tehneet kovilla pakkasilla ja tuulella vain pienen retken pikkulapsen kanssa. Kyllä kylmältä suojautuminen on kuulunut ihmisen eloon tuhansia vuosia. Ennen ei vieläpä ollut niin hyviä varusteita kuin nyt.

Vierailija
73/79 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu säästä. 1,5-vuotiaalle paleltumisriski on aina erittäin todellinen, sillä hän ei liiku samalla tavalla kuin isompi lapsi. Jäällä todennäköisesti myös käy viima. Tietysti myös pitää suunnitella vaipanvaihto, koska kakkavaipassa ei voi lasta pitää pakkasella tunteja.

Itse menisin tuon ikäisen kanssa pienemmälle retkelle, jossa on aito mahdollisuus seurata lapsen lämpötilaa ja oloa.

En ole katsonut muiden paikkakuntien sääennusteita, mutta ei varmasti omalla paikkakunnallani onnistuisi nyt.

T. Pohjoisen emäntä, joka on omien lasten kanssa vaelluksellakin käynyt ja retket ihan arkipäivää meidän perheessä (eli asennekysymys se ei ole, mutta hölmökään ei saa olla).

Meidän lapset oli jo kuivia 1,5 v. eli ei olleet vaipoissa. Pissit voi tehdä hankeen, kakka kinkkisempi vaikka pidettiin kyllä huussin varalta pienentäjää mukana retkillä.

Vierailija
74/79 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En olisi lähtenyt 1,5-vuotiaan kanssa. Ei olisi jaksanut noin pitkää matkaa, tulee kuitenkin nälkä/vilu/väsy/kiukku ja kenelläkään ei ole enää mukavaa. Nyt 2,5-vuotiaan kanssa voisi onnistua, jos makkaranpaistopaikalla on mahdollisuus käydä vessassa.

Kumma juttu, miten menneet sukupolvet pärjäsivät metsässä lastensa kanssa ilman, että siellä oli vessoja.

No, puolet niistä kuoli jo ennen talven tuloa.

Vierailija
75/79 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monessa paikassa on avattu ihan virallisia jääteitä tänä talvena, kuten muinakin talvina. On se kumma jos jää kestää kuorma-auton, mutta ei potkuria jonka kyydissä on vauva. :)

Entäs kun se kuorma-auto on mennyt sitä samaa reittiä riittävän monta kertaa?

Vierailija
76/79 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukeutuminen se hankalin kysymys mun mielestä. Noin pieni lapsi ei jaksa kävellä kauaakaan ”lämpimikseen”, eli vaatetukseen pitäisi kiinnittää erityistä huomiota. Kelkkaan ei pysty pukemaan mihinkään suojapussukkaan. Itse tekisin tuon reissun niin, että lapsi rattaissa lämpimästi suojattuna, siellä makkaranpaistopaikalla pois rattaista ja liikettä lapseen, ja paluumatkalle sitten päiväunien aikaan, kun lapsen saa suojaan taas rattaisiin.

Vierailija
77/79 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs kun se kuorma-auto on mennyt sitä samaa reittiä riittävän monta kertaa?

Tarkoitat nyt jotain sellaista skenaariota, että jäätietä pitkin menee 100 kuorma-autoa, ja sitten kun niiden jäljessä tulee potkukelkka, niin potkukelkka tipahtaa jäihin?

Vierailija
78/79 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei asu siellä missä sinä.

Vierailija
79/79 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tuollainen kahdeksan kilsaa on aivan eri matka istua kelkassa kuin kotikadut. Se vaatii lapselta todella paljon.

Itse nappaisin kantoliinan mukaan.

Ja näille yksille, jotka ei reissuissa vaippojen kanssa pärjää, niin se vaipan vaihto ei vie kuin minuutin. Siellä laavulla on hyvää tilaa vaihtaa housuvaippa, ja se onnistuu vaikka jäälläkin. babypyyhkeitä mukaan ja putsputs. Pieni vilu saattaa hetkeksi tulla, mutta se menee kyllä ohi, kun saa taas vaatteet päälle.

Itselle tuossa ei olisi ongelmaa kuin tuo vanhassa kelkassa istuttaminen.

Naskaleita ei saa unohtaa, kun jäällä kulkee!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi