Kuuluuko lapsen itse maksaa ajakorttinsa vai vanhempien?
Kumman se teidän mielestä kuuluu maksaa?
Kommentit (38)
Jokaine voi itse aikaan kustantaa ajokortin itselleen, jos sellaisen haluaa ja tarvitsee.
Ei kannata maksaa eikä hankkia ajokorttia, jos sille ei ole käytännössä käyttöä ollenkaan.
Harvemmalla opiskelijalla on varaa pitää autoa opiskeluaikoina, elleivät vanhemmat autoa osta ja vastaa sen kustannuksista.
Nuorella on paljon muitakin tärkeitä kulutusmenoja opiskeluaikoinaan, ja autonkulut ovat niistä vihon viimeisiä.
Joten vanhempien eikä myöskään isovanhempien ykkösjuttu ei ole maksaa autokoulua.
Senkin rahan opiskelija voi tarvita muihin menoihin.
Maksetaan lapsille ajokortit. Iso kuluerä sen ikäiselle, useimmiten opiskelevalle nuorelle.
Aikanaan maksoin itse oman ajokorttini, pystyinkin sen hankkimaan vasta 21-vuotiaana, kun oli niin kallis. Mieluummin säästän lapseni sen kustantamiselta.
Näille kermaperseillehän pitää kustantaa kaikki. Ollaan työttömiä tai muuten lokkeillaan. Mutta itse ei muuten makseta.
Vierailija kirjoitti:
Teidän perheessä tehdään just niin kuin teidän perheessä tehdään.
niin no siis kysyn tätä lähinnä sen takia että kehtaanko vanhemmiltani pyytää ajokortin maksamista jos kaikki automaattisesti olettaa että mun kuuluu se ite maksaa.
Kysymys on vähän outo sillä jotkut vanhemmat maksaa ja jotkut ovat niin pienituloisia etteivät voi. Joku nuori haluaa tienata rahat itse ja maksaa kortin omalla työllään, joku ei halua ajokorttia ollenkaan (jos asuu pääkaupunkiseudulla tms). Minulle vanhemmat maksoi kortin vaikken sitä halunnut silloin (luojan kiitos pitivät päänsä, en pystyisi tekemään työtäni ilman ajokorttia) ja aion maksaa teinille ensi vuonna hänen korttinsa 18-v lahjaksi.
Kyllähän vanhempien kannattaa maksaa kun se auttaa lapsen elämää todella paljon toisin kuin jos pistää lapsen maksamaan kaikki omat kulunsa. Sanoisin, että ne joille vanhempi maksaa niin menestyy paljon paremmin elämässä kuin ne jotka itse maksaa. Toki joitain poikkeuksia on.
En tiedä, mutta mun vanhempani maksoivat minun ja sisaruksieni ajokortit. Ei kyllä olisi 17-vuotiaana ollut varaa tuohon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isovanhemmat
Ei todellakaan kuulu isovanhempien vastuulle.
Ei kuulu juridisesti kenellekään, mutta isovanhempien mielestä ajokortti on kansalaisvelvollisuus.
Ei kai siihen ole mitään kenelle kuuluu, jokainen perhe päättää itse miten toimii. Vanhempina olemme luvanneet maksaa ajokortin jokaiselle lapsellemme.
Lapset maksavat itse säästöillään, jos haluavat, mulla ei ole rahaa. Katson kuitenkin tavallaan osallistuneeni kuluihin, koska olen mahdollistanut lapsille säästämisen, en ole esim. vaatinut heitä käyttämään lahjarahojaan vaatteisiin tai muuhun tarpeelliseen.
Vierailija kirjoitti:
Minun vanhemmat aikanaan maksoivat meille ajokortit.
Mieheni perheessa 3 lapsesta vain tytölle maksettiin. En tiedä mikä syy tähän...paitsi siis sukupuoli.Me tulemme omille lapsille kortin maksamaan.
Mulla taas veljet saivat vanhempien kustantamana ajokortit ja minä ainoana tyttärenä en saanut.
Mekin olemme maksaneet kummallekin lapsellemme ajokortin 18-vuotislahjaksi.
Itse olen aikanaan maksanut se itse kesätyöansioillani.
Hmm, mun vanhemmilla yhteistulot silloin kun olin ajokortti-ikäinen, oli yli 200 000 euroa vuodessa.. silti eivät suostuneet maksamaan ajokorttia mulle. Elämänneuvona oli, ja on edelleenkin heillä: jos haluat jotain, teet töitä sen eteen.
Kyllä vit utti, ja vit uttaa edelleenkin niin paljon etten pyydä apua, vaikka sitä välillä tarvitsisinkin.
Minä ja siskoni ollaan ABC-kortit ajettu opetusluvilla. Jos autokouluun oltaisiin menty niin itse olisimme maksaneet
Omani maksoin itse, omille lapsilleni säästin rahat etukäteen ja maksoin heidän. Jokaisen oma asia, ei se muille kuulu. Mut onhan se outoa jos työtön
tai eläkkeellä oleva vanhempi maksaisi omillaan asuva työsskäyvän lapsen menoja. Sen kortin kun voi hankkia vaikka olmelymppisenä tai jopa keski-ikäisenä.