Miten on mahdollista, ettei paljon treenaava ole tikissä?
Tuli vaan mieleen tämä, kun ystäväni treenaa monta krt viikossa nyrkkeily, sali + erilaiset ryhmäliikunnat. Hänellä on hyvä kunto, mut ulkoisesti näyttää tavalliselta eli massaakin on. Toki geenitkin vaikuttaa. Suurin osa suomalaisista naisista on ns persjalkaisia.
Kommentit (21)
Kuulostaa ihan multa. Tykkään treenata, mut tykkään myös syödä. Painan noin 10 kg enemmän kuin kilpaurheiluvuosinani, mutta olen edelleen hyvässä kunnossa, vaikka en siltä näytäkkään.
5-6 krt viikossa rankkaa treeniä, luulis tulosta tulevan..
1. riippuu, mitä syö ja tietysti myös rasvaprosentista
2. aerobiset lajit (nyrkkeily, ryhmäliikunta) eivät muokkaa kroppaa, jos taviskuntoilija harrastaa niitä kerran, pari viikossa
3. riippuu myös geeneistä, näkyykö kuntoilu kropassa ja millä tavalla
4. aloittajalla voi olla myös epärealistiset käsitykset siitä, liikuntaa harrastamalla jokaisen kroppa automaattisesti muuttuu samanlaiseksi kuin jollain fitnessbeibillä
5. aloittajan kaveri ei harrasta tiettyä lajia tavoitteellisesti niin, että siitä tulisi hänen vartaloonsa muutoksia
Vierailija kirjoitti:
Hanki elämä.
En mä sitä pahalla tarkoita, on vaan erikoista.
Ap
Lihas kasvaa levossa. Ehkä se treenaa liikaa?
Ruokavalio merkkaa ehkä 95%. liikunnalla ei kilot lähde hyötysuhde ehkä 5-10% luokkaa,et suklaapatukkaa saa liikkuu tosi paljon,mut kunto kyllä nousee ja jos tulee lihasmassaaki ni seki painaa
Eihän se lihas näy, jos päällä on rasvaa. Mitä sitten? Ap ei luultavasti osaa hahmottaa ihmisen kehon muodosta, ryhdistä ja liikkeestä onko tällä lihaskunto kohdillaan vai ei. Muutenkin joku lihaksikas ihminen saattaa peittävät vaatteet päällä vaikuttaa ihan normikroppaiselta tai jopa vähän plösöltä.
No mä oon just tommonen, olen tosin jo 54, joten se sellu vaan kertyy. Toisaalta olen hoikempi kuin moni sukuni nainen, joten ainakaan en ole mikään valas. Tykkään syödä kunnon annoksia, mutta välttelen roskaruokaa, sokeria ja vaaleita jauhotuotteita. Nuorena olin alipainoinen...
Vierailija kirjoitti:
1. riippuu, mitä syö ja tietysti myös rasvaprosentista
2. aerobiset lajit (nyrkkeily, ryhmäliikunta) eivät muokkaa kroppaa, jos taviskuntoilija harrastaa niitä kerran, pari viikossa
3. riippuu myös geeneistä, näkyykö kuntoilu kropassa ja millä tavalla
4. aloittajalla voi olla myös epärealistiset käsitykset siitä, liikuntaa harrastamalla jokaisen kroppa automaattisesti muuttuu samanlaiseksi kuin jollain fitnessbeibillä
5. aloittajan kaveri ei harrasta tiettyä lajia tavoitteellisesti niin, että siitä tulisi hänen vartaloonsa muutoksia
Älä viitsi, en tarkoittanut että jokaisen pitäis haluta rasvatonta kroppaa. Jos luit kunnolla, niin hän treenaa monta krt viikossa ja monipuolisesti.
Tottakai geenit vaikuttaa, totesin sen tuossa jo itsekin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki elämä.
Ap
Et varmasti, mutta olet omituisen tietämätön ihmiskehosta. Esim. huippupainonnostajat raskaissa luokissa eivät usein näytä olevan "erityisen tikissä" lihasten päällä olevan rasvakerroksen vuoksi, vaikka heillä on todella suuret lihakset.
Kuinka paljon pitäisi liikkua, että se alkaisi näkyä?
Montako kertaa viikossa, kaunko kerrallaan, millaisilla painoilla/tehoilla?
Itse treenaan 30min-tunti aerobista 4-5krt /vk (tai kesällä melontaa 6-15h/vk vähintään) ja 3-6 krt /vk painoilla (5-7kg) muutamien kymmenten toistojen sarjoja ja silminnähtävää muutosta on tapahtunut, mutta mietin, että paljonkohan pitäisi lisätä, että alkaisi näkyä kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Lihas kasvaa levossa. Ehkä se treenaa liikaa?
Voi olla myös tämä, 1 lepopv on tosi vähän.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki elämä.
Ap
Et varmasti, mutta olet omituisen tietämätön ihmiskehosta. Esim. huippupainonnostajat raskaissa luokissa eivät usein näytä olevan "erityisen tikissä" lihasten päällä olevan rasvakerroksen vuoksi, vaikka heillä on todella suuret lihakset.
Hän treenaa myös aerobista, jos luit aloituksen. Kyse ei ole mistään crossfit -kilpailijasta 😁
Ao
Hän syö enemmän kuin kuluttaa. Ole hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki elämä.
Ap
Hän treenaa myös aerobista, jos luit aloituksen. Kyse ei ole mistään crossfit -kilpailijasta 😁
Ao
Niin, mutta ymmärrät varmaan pointin eli lihakset eivät välttämättä näy rasvakerroksen alta, vaikka kaverillasi normaalia suuremmat lihakset olisi. Huippupainonnostajat mainitsin vain ihan sen vuoksi, että ymmärrät, ettei äärimmäisen isotkaan lihakset välttämättä erotu rasvakerroksen alta.
Mikä on muuten käsityksesi siitä, millainen keho on tikissä? Vaatiiko kuinka matalan rasvaprosentin ja kuinka selvästi erottuvat lihakset?
Vierailija kirjoitti:
Hän syö enemmän kuin kuluttaa. Ole hyvä.
Jos syö enemmän kuin kuluttaa, paino nousee. Missään ei sanottu, että kyseinen nainen olisi viime aikoina lihonut. Kun paino pysyy samana, syö suunnilleen saman verran kuin kuluttaa, oli miten lihava tahansa.
Siis tikkikuntoon päästään kun paino nousee eli tulee lihasta. Esimerkki tikkikunnosta:
Jotkut tykkäävät treenata voidakseen hyvin tai saadakseen voimaa, ei näyttääkseen instabeibeltä tai anorektikolta. Sellaiset eivät nälkäkituuta vaan saattavat jopa nauttia ruoasta eivätkä pingota siinä elämän osa-alueessa. Lihasta ja kuntoa voi olla mutta myös rasvaa päällä joten ei ehkä erotu sikspäkki.
Hanki elämä.