Elatusmaksun määrä, eksä vaatii korotusta
Erosin 4-vee lapseni äidistä reilu 2v sitte. Lastenvalvojan tapaamiseen en ollu valmistautunu, koska luotin hänen puolueettomuuteen. No nyt on jo käynyt selväksi, että ei olisi pitäny.
Olen maksanu erosta lähtien elareita 336e eksälleni joka on lähi. Hän on nyt ostanu talon uuden äijänsä kanssa ja ilmoitti, että minun pitää nyt maksaa lisää. Voiko tuo oikeesti nostaa elareita?
Minun palkka on 3500e/kk ja eksän 3000e/kk. Eksä saa lapsilisän. Luonapitosopimuksessa on huomioitu vaa et lapsi on minulla 8 yötä/kk, todellisuudessa tyttö on pääsääntösesti 50-50. Välimatkaa on 40km ja minä hoidan kaikki kuljetukset ilman korvausta. Päiväkoti on eksän työpaikan vieressä.
Yleiset kustannukset minilexin mukaan ton ikäsellä on 305e + esim päiväkotimaksu (meillä 286e/kk). Vähintään kaksio pitää itselläki olla, et on kiva asuu tytön kans.
Mimmosia summia saat/maksat elareita? Paljo tuloja? Miten lapsi on kummanki vanhemman luona?
Kommentit (44)
Tulojen mukaan ne elarit menee, eksä saa ostaa vaikka palatsin, et sinä sitä joudu maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Tulojen mukaan ne elarit menee, eksä saa ostaa vaikka palatsin, et sinä sitä joudu maksamaan.
Eksä sanoo et asumiskulut nousee niin paljon, et siks elari nousee. Voinko siis itse muuttaa kans isompaan ja tasata näin asumiskuluja?!
Tosi paljon maksat elareita. Olen lähivanhempi, lapset isällä 4 vrk/ kk ja isän brutto siinä 5000-6000e/kk. Itse huonosti palkatussa osa-aikatyössä ja maksan kaikki lasten menot, paitsi ruuan kun ovat isällään. Pitäisiköhän itsekin vaatia lisää elareita?
4/4 jatkaa. Ja saan siis 600e kahdesta lapsesta.
Lastenvalvojalle tapaaminen, jossa tuot esiin nykyiset tulosi ja elatettäväsi. Vaimo samat. Lastenvalvoja tekee sitten laskelman. Siihen ei vaikuta yhtään se kuinka isossa asunnossa eksäsi asuu, mikä voi tietysti eksälle tulla yllätyksenä.
Olen ymmärtänyt, että mihinkään sopimukseen ei tarvitse suostua eikä antaa omaa allekirjoitusta. Jotkut ei koskaan allekirjoita noita sopimuksia, kun allekirjoittamalla hyväksyt sen summan, joka on sopimuksessa.
Jos olet joskus sopinut tuon nykyisen summan, niin maksat sitä. Välttele uuden sopimuksen tekemistä. Jos kutsutaan tapaamiseen, niin unohdat ja jne..
Ei voi yksin päättää elatusmaksun määrää. http://www.sosiaalikollega.fi/virtu.fi/laskurit/elatusapulaskuri Laske tuolla paljonko sinun kuuluu maksaa elatusmaksuja-
No se tapaamissopimus vastaamaan todellisuutta myös, jos lapsi oikeasti enemmän sinulla kuin pitäisi. Ei kai ne lähin menot tuohon vaikuta, vaan sun tulot. Ja menot. Sun asumismenot huomioidaan kyllä, ainakin meillä näin on.
TytönIskä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eksä sanoo et asumiskulut nousee niin paljon, et siks elari nousee. Voinko siis itse muuttaa kans isompaan ja tasata näin asumiskuluja?!
Elareissa huomioidaan vain kohtuulliset asumiskulut ja niistäkin lapsen osuus.
Plus eksän uuden miehen tulot vaikuttavat.
Ja muuten, jos lapsi on 50-50 käytännössä, vaatisin sen kirjalliseksi
Meillä isä maksaa lapsesta 580 e/kk koska itse niin haluaa! Totesi, että se menee lapselle, jonka pitää voida harrastaa ja elää sellaista elämää, jossa ei ole puutetta mistään. Ei edes mieti, millä rahalla minä matkustan Lappiin, koska tietää, että teen töitä ja verottajalta saa tarvittaessa tiedon verotettavasta tulosta.
Meillä lapsen isä ajattelee ensisijaisesti lasta, ei minua.
Elareillakin on katto eli vaikka maksava osapuoli olisi toista huomattavasti hyvätuloisempi, ei sitä tuloeroa loputtomiin kompensoida paremmin tienaavan kustannuksella. Lähivanhemmalla on yhtäläinen elatusvelvollisuus eli saman verran kuin elarit ovat.
Se, että joku ostaa kalliimman kämpän ei ole elatusmaksun korotusperuste. 336€/kk on iso raha, ja eksäsi tienaa aivan riittävästi. Älä suostu muutokseen. Jos eksä alkaa hankalaksi ja vaatii sopimaan, käske huomioida kaikki luonapidot, kuljetukset yms.
Vierailija kirjoitti:
Tosi paljon maksat elareita. Olen lähivanhempi, lapset isällä 4 vrk/ kk ja isän brutto siinä 5000-6000e/kk. Itse huonosti palkatussa osa-aikatyössä ja maksan kaikki lasten menot, paitsi ruuan kun ovat isällään. Pitäisiköhän itsekin vaatia lisää elareita?
No pitäisi. Lastenvalvojalle laskemaan vaan.
Vierailija kirjoitti:
Plus eksän uuden miehen tulot vaikuttavat.
Ei pitäisi vaikuttaa, koska elatusvelvollisuus on lasten vanhemmilla. Uusien puolisoiden ei tarvitse investoida lapsen elämään euroakaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen ymmärtänyt, että mihinkään sopimukseen ei tarvitse suostua eikä antaa omaa allekirjoitusta. Jotkut ei koskaan allekirjoita noita sopimuksia, kun allekirjoittamalla hyväksyt sen summan, joka on sopimuksessa.
Jos olet joskus sopinut tuon nykyisen summan, niin maksat sitä. Välttele uuden sopimuksen tekemistä. Jos kutsutaan tapaamiseen, niin unohdat ja jne..
Lapsia kuuluu vanhempien elättää.
Siis jos olen laittanut nimeni paperiin, että maksan esim 300e elatusmaksuja ja sitten tuloni tippuvat eikö lähivanhemman tarvitse suostua elareiden pienentämiseen, koska olen allekirjoittanut sopimuksen 300 eurosta?
Nykyään viikko-viikko-yhteishuoltajuudessa voi jättää asumiskulut laskelmasta pois. Näin ainakin suositeltiin meille, kun teimme uuden sopimuksen vuosi sitten.
Lasketaan yleiset ja erityiset kustannukset lapselle, jotka jaetaan vanhempien elatuskyvyn mukaan.
Näin ei voi esim etävanhempi väittää maksavansa lähivanhemman asumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Siis jos olen laittanut nimeni paperiin, että maksan esim 300e elatusmaksuja ja sitten tuloni tippuvat eikö lähivanhemman tarvitse suostua elareiden pienentämiseen, koska olen allekirjoittanut sopimuksen 300 eurosta?
Siinä tapauksessa pitää tehdä uusi laskelma ja sopimus.
Vierailija kirjoitti:
Sopimus esim. vuodeksi kerrallaan. Voi tehdä vaikka puolenkin vuoden sopimuksen, jos tulot epävarmat. Ei monen vuoden sopimuksia.
Herranjumala minkälaisia palkkoja te saatte.
En maksa mitään.