Miksi Suomesta on hävinnyt kaikki kunnon grillikioskit?
Mäkkäri ja muuta paskaa on tarjolla mutta missä on vanhan ajan hyvät grillit. Hampurilaiset niissä oli aikoinaan ihan eri luokkaa. :(
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Suomen massiivinen byrokratia tuhoaa tällaisen yksinkertaisen pienyrittäjyyden.
Grillihän on ravitsemusliike ja tarvitsee tänäpäivänä varmaan kymmeniä erilaisia lupia, joita joutuu päivittämään jatkuvasti ja huolehtimaan, että ovat voimassa. Grillikioskilla pitäisi olla erikseen palkattu hallintopäällikkö.
Hyvä tietenkin, että Suomessa ollaan tarkkoja, mutta tuskin niihin lihapiirakoihin joukolla kuoltiin 60-90 luvuillakaan hiukan löyhemmän säädöstön vallitessa.
Juuri näin ja tämä onkin isompien toimijoiden, kauppaketjujen ym. tarkoituksella lobbaama suunta, että saadaan kaikki ketjujen haltuun. Ja poliitikot saa voitelurahansa ja kannattaa näitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole oikein taloudellisesti järkevää lähteä ajamaan satoja kilometrejä grilliannoksen takia. Rasvakeitin ja parillapannu ja saa yhtä hyvää jos jaksaa nähdä itse vaivaa. Mutta näiden mestojen pointti olikin että sai helposti ja nopeasti sitä sapuskaa muiden tekemänä suhteellisen vähällä rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ovat pääkaupunkiseudun parhaita perinteisiä grillejä?
Ei siellä ole enää sellaisia. On fine diningkia, einesketjuja ja sitten jotain etnisiä paskasoosipaikkoja kojuineen.
Eivät ole hävinnyt vaan vähentyneet. On niitä ympäri Suomea, ainakin viidellä eri grillillä nytkin kesällä kävin. Makkaraperunat vuodesta toiseen parhaimmat Torniossa, hyvänä kakkosena ehkä Kalajoki. Niiden takia kannattaa jo muutama sata km ajella hyvinkin.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tosiaan saa kunnon ranskanperunat, joissa on kurkkusalaattia, sipulia, sinappia ja ketsuppia? 90-luvulla vielä sai. Nyt jos pyytää kaikilla mausteilla niin hädin tuskin onketsuppia ripaus kyljessä.
Rovaniemeltä löytyvät Torikeidas ja Valtakadun autogrilli (ent. Alakunnas). En ole pariin vuoteen käynyt kummassakaan, mutta Alakunnaksen aikoihin, muutama vuosi sitten, pyysin aina kaikki mausteet, mutta puolet siitä mitä normaalisti laitetaan. Piti pyytää näillä sanoilla, koska kurkkusalaattia, sipulia, sinappia ja ketsuppia laitettiin niin paljon, että siististi syöminen oli mahdotonta.
Suomessa yrittämisen kulut ovat korkeat ja maa on näivetetty demarien yel-uudistuksella, veroilla ja lakoilla.
No ei tarvitsisi olla neropatti ymmärtääkseen syyn. Mutta kerron kumminkin, syy grillikioskien katoamiseen on se että joka kulmaan, joka kadulle, joka taloon on ilmestynyt vieri viereen ruokapaikkoja jotka ovat auki aamuun asti. Siinä on syy, menikö jakeluun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tosiaan saa kunnon ranskanperunat, joissa on kurkkusalaattia, sipulia, sinappia ja ketsuppia? 90-luvulla vielä sai. Nyt jos pyytää kaikilla mausteilla niin hädin tuskin onketsuppia ripaus kyljessä.
Rovaniemeltä löytyvät Torikeidas ja Valtakadun autogrilli (ent. Alakunnas). En ole pariin vuoteen käynyt kummassakaan, mutta Alakunnaksen aikoihin, muutama vuosi sitten, pyysin aina kaikki mausteet, mutta puolet siitä mitä normaalisti laitetaan. Piti pyytää näillä sanoilla, koska kurkkusalaattia, sipulia, sinappia ja ketsuppia laitettiin niin paljon, että siististi syöminen oli mahdotonta.
vähän jatkoa. . . Pyysin ranskalaiset paistettuna puoli minuuttia pitempään kuin normaalisti. Silloin ne olivat sopivan rapeita. Eräällä toisella paikkakunnalla, kun pyysin samoin, alkoi etninen ruokapaikan pitäjä tulkuttaa, että terveystarkastaja on kieltänyt ja että on epäterveellistä. Ranskalaiset olivat tuossa paikassa kalpeita lötköjä.
Vierailija kirjoitti:
No ei tarvitsisi olla neropatti ymmärtääkseen syyn. Mutta kerron kumminkin, syy grillikioskien katoamiseen on se että joka kulmaan, joka kadulle, joka taloon on ilmestynyt vieri viereen ruokapaikkoja jotka ovat auki aamuun asti. Siinä on syy, menikö jakeluun?
No ei mennyt kun ei ne tarjoa läheskään samaa mitä aidot grillit. Mäkkäri on ihan paskaa.
Mielestäni se on kyllä ankarasti rangaistavaa maanpetturuutta, että enää ei kunnon snägäri käy, vaan mieluummin syödään eineskebabbeja ja eineshampurilaisia, joita muslimit myy pimeesti. Sairasta.
Kunnolla rapeiksi paistettuja ranskalaisia ei saa enää mistään.
Vierailija kirjoitti:
Corv jöran Vaasassa.
No kas kun ei Ruotsissa asti.
Olen ratkaissut nämä herkutteluasiat siten, että kun haluan hyvää niin teen itse. Sushit, grillimätöt, ramenit ja niin edelleen. Menee kivasti perjantai-ilta eikä alkoholiakaan oikeastaan kaipaile. Hyvää mättöä ja YouTubea.
Höyhtyän grilli Oulussa on hyvä.
Väännä siinä nyt yrittäjän riskillä rasvan käryssä makkaraperunoita vuosikymmenestä toiseen kin käteen ei jää juuri mitään
Perinteisiä grillejä vielä toki on, mutta hinnat on nousseet melkoisesti niissäkin. Itse syön aina kerroshampurilaisen ja juomaksi kylkeen 0,5l maito, näin olen tehnyt jotain 30 vuotta. Nykyään tämä herkullinen yhdistelmä maksaa kotiseudullani jo 13,90 euroa, mikä mielestäni on aika paljon.
Toki minulla on varaa tämä summa maksaa, ei siinä mitään. Mutta herkuttelen enää tästä johtuen vain 1-3 krt/v perinteisellä grillillä, koska hinta on noussut niin korkeaksi. Joitain vuosia sitten sama yhdistelmä maksoi 9,90e, jolloin saatoinkin käydä siinä omalla vakkarigrillillä jopa 1-2 krt/kk. Joten väitänpä, että yleinen kustannusten nousu on syynä siihen, että miksi grillit katoavat yksi toisensa perään.
Vierailija kirjoitti:
Perinteisiä grillejä vielä toki on, mutta hinnat on nousseet melkoisesti niissäkin. Itse syön aina kerroshampurilaisen ja juomaksi kylkeen 0,5l maito, näin olen tehnyt jotain 30 vuotta. Nykyään tämä herkullinen yhdistelmä maksaa kotiseudullani jo 13,90 euroa, mikä mielestäni on aika paljon.
Toki minulla on varaa tämä summa maksaa, ei siinä mitään. Mutta herkuttelen enää tästä johtuen vain 1-3 krt/v perinteisellä grillillä, koska hinta on noussut niin korkeaksi. Joitain vuosia sitten sama yhdistelmä maksoi 9,90e, jolloin saatoinkin käydä siinä omalla vakkarigrillillä jopa 1-2 krt/kk. Joten väitänpä, että yleinen kustannusten nousu on syynä siihen, että miksi grillit katoavat yksi toisensa perään.
Mulle ei ole hinta ongelma vaan aikataulu. Jos haluan lähimpään hyvään grillipaikkaan, niin pitää ajaa jompaan kumpaan lähimpään kaupunkiin sen takia ja takaisin. Se on tunti per suunta + auton pyörittely + annoksen odottelu ja mättäminen. Sen lähempänä näitä mestoja ei enää ole maakunnissa.
Käyn muutaman kerran vuodessa Helsingissä, yleensä junalla, ja ennen takaisin lähtöä kävin aina steissillä Aseman Wurstissa syömässä Möttösen tai makkaraperunat kaljatuopin kera. No eipä onnistu enää, kun ekaksi kyseinen paikka korvasi perinteiset annokset pienillä pizzoilla ja hodareilla, ja nyt se lopetti jo kokonaan. Lähistöltä löytyy kyllä perusheseä parempia hampparipaikkoja sekä Rax, joten nälkäisenä ei sentään tarvii takaisin pöndelle mennä, mutta silti tekisi mieli vielä noita wanhan liiton snagarimättöjä.
Ilmeisesti ulkomaalainen turisti on kantista tärkeämpi asiakas nykyään. Mikä haloo siitä nousisi jos vaikka Lontoon rautatieasemalla loppuisi Fish & chipsin myynti? Täällä ei nouse, kun suomalaiset on opetettu häpeämään omaa kulttuuriaan.
Lennun tupa Lehtimäellä, paras paikka 🥰