***ELOisat Maanantaihin!***
Se on uusi viikko taas alkanut. Montahan uutta elovauvaa olemme saaneet tämän viikon loppuun mennessä?
Minä täällä valvon kun oli vatsa niin sekaisin että piti vessaan ravata ja sitten ei heti nukuttanutkaan. Tulin katselemaan koneelle (nettiriippuvuuttako?!?) ja viestiä oli että EliisaKu, Mii ja Kirppu ovat ihan lähtökuopissa. ONNEA KOITOKSEEN!!! Alkoi kutkuttamaan mukavalla tavalla teidän kaikkien puolesta =)
Nyt pehkuihin, huh heijaa.
t.tuuli72 ja jumppatyttö 37+5
Kommentit (44)
iskipäs kunnon siivousvimma piiiiiitkästä aikaa. Piti huhkia oikein urakalla ja nyt sitten hiki kaatuu päälle ja illan tietty puhti pois, mutta tulipahan vähän siistimpää...
Hiki kyllä on lentänyt nuitten kelienkin puolesta, onneksi nyt ei sentään porota täydeltä terältä vaan on pilvessä vaikkakin lämmintä.
On se hurjaa kun väkeä on lähtenyt vauvanhaku reissuun ihan porukalla... täällä ootellaan niitä kivuliaampia suppareita tai ees sitä veen menoa!!!
Molempiin on toivoa jos nuo lähtötavat yhtään menee suvussa, sillä äitillä on mennyt veet ja siskolla alkanut suppareilla... saa nähä miten meillä käy.
Mulla kyllä olo vaihtelee päivittäin... eilen oli karsee päivä... pariin otteeseen tuntu että taju lähtee ja hiki kaatu päälle.... piti nukkua neljän tunnin välein päikkärit. No senhän ties miten yöunien kans sitten kävi!!!
Tänään toistaseksi tuntus olevan taas hyvä päivä ja energiaakin on (oli) ihan mukavasti. Toisinaan sitten on ollut pahaaoloa ja sen seurauksena ihan naatti.... Ja nälkä vaivaa jatkuvasti!!! Tankata saa kokoajan ja tuntuu ettei maha täyty millään...
Ja eli eikun syömään ja valmistautua mullakin neuvolaan!!
Niki 38+1
Ketuttaa ihan hirveesti... Neuvolassa siis käyty, painoa tullu viikossa 2 kiloa, jee jee ja nyt se sitten pukkas kaikki turvotukseksi, eli ananasmehua lipetetään täällä. Mutta siis se miun suurin ärsytyksen aihe on se, et seuraava neuvola on rv 41+2 ja sillon sitten varataan äippäpolille aikaa suoraan käynnistykseen!!! Eli rv 41+3 ois normaalisti kontrolli, mut mulla ei sitä välttämättä sitten ole, vaan menen 41+5 tai 42+1 käynnistelyyn :(.... Ja esikoisen aikaanhan mulla oli 2 kontrollia ennen käynnistystä, nyt ei siis näin ole ja arvatkaa vaan että huolestuttaako minnuu et jos tuo istukka nyt ottaa ja pettää.... Vauvan sydänäänet oli kyllä tosi hyvät, että ei pitäne olla mitään huolta. Kaverin pääkään ei nyt sitten liiku enää yhtään, että kiinni on ja pysyy. Terkkari sitten yritti lohduttaa että siun kohtuhan supistaa jo tosi herkästi, heh heh, minä vastaan että niinhän se on tehny viimeset 22 viikkoo :), tuntusivatki vaa jossain.....
eli pahalla päällä täällä :(...
Täällä taas ollut kahtena päivänä huonoa oloa... en tiedä mistä mahtanee johtua. Etova olo tulee ja menee. Kummallista. Olo välillä niin huono et tekis mieli työntää sormet kurkkuu et oksentas...
Maha edellee sekasin.. no se on mulle jo normaalia. Sekasin tai kova.
Nyt on mulla maanantaina sit rv37 täynnä. Yökyöpeleitä en ihmettele yhtään, että näemmä kuuluu kuvaan näin lopussa.. Ite olen valvoskellut jo muutaman viikon pitkin yötä. Hikka, potkut (tai oikeastaan kyljestä jalka läpi työnnöt) jatkuvat pissalla käynnit, selkäsärky, mahakivut ja supistukset toisinaan valvottaa. Tää kuumuus ei tosiaan ole kivaa...!
Mulla on keskiviikko-aamuna neuvolalääkäri. Koitan sitte kirjotella mitä siellä sanotaan.
Villa ja vasemman kyljen kautta ulos yrittävä höpö
Olipa ihana lähteä sairaalasta vielä kotiin. Näin kolmen äidin tulevan tuskissaan sairaalaan ja sanoin miehellekin, että ei hemmetti, tässä kuumuudessa en kyllä ala noita kipuja ottamaan vastaan. Yksikin äiti ulkoili parkkipaikalla ja puuskutti pylvästä vasten. Meinasin kärrätä hänet sisälle, näytti niin kärsivältä.
Mutta vauvalla siis kaikki ok, tosin nyt joka toinen päivä käyn käyrällä. Rytmihäiriötä vauvalla oli, mutta on kuulemma ihan normaalia, että välillä tulee pienenpieni tauko ja sitten tulee pari napakkaa tykytystä. No ei kuulosta hyvältä mun korvaan, mutta pakko uskoa tunnin käyrällä olon ja perusteellisen lääkärintarkastuksen jälkeen. Oli todella tarkka lääkäri ja otti myös huoleni huomioon hyvin.
Nyt pitää alkaa viihdyttää mun vanhempiani, eivät ymmärrä tällaistä netissä olemista...
Palaillaan!
PUMPULI: hyvä että kaikki oli hyvin. Aina sitä saa pelätä mitä kummallisempia asioita raskaana ollessaan. Ja hyvä että jatkavat tutkimista edelleen. Antaa varmaan teille kotona mielenrauhan ainakin jossain määrin
HANNELI: Kuulostaapa tosi oudolta noin harvat käynnit. Aika kurjaa. Mutta teillä on kuitenkin kiinnitytty jo. Mä veikkaan, että mun " vuokralainen" on vielä ihan vapaalla jalalla :) Mä kanssa mietin, että kun huomenna on neuvola ja sitten varmaan ensi viikolla, niin onko sitten seuraava vasta ya-tarkastuksessa. Pitääpä huomenna kysäistä, että miten nykyään meidän neuvolassa on tapana. Edellisillä kerroilla oli noita yliaikaisneuvolakäyntejä ihan kiitettävästi. Tai no kakkonen mitään yli mennyt kun syntyi 40+2, mutta esikoinen meni enemmän ja silloin taisi olla tyyliin kaksi kertaa viikossa jopa neuvolakäynti.
Villako se oli joka ei yöllä saanut nukuttua vauvan peppuroinnilta? Jaksamista kovasti. Mua myös ärsyttää välillä vauvan hikottelu, erityisesti jos se jatkuu pitkään.
Jamssa
Heippa vaan taas,
Itsellä nyt viikkoja 40+5 ja tässä raskaudessa toisin kuin ensimmäisessä (jossa ei ollut mitään tuntemuksia ennen lapsiveden menoa viikolla 42+3!) epäsäännöllisiä kohdun kovettumisia ollut monta riippuen päivästä enemmän tai vähemmän.
No nyt sitten viime torstaista asti supistukset ovat olleet ensin sunnuntaihin asti jo epämiellyttäviä ja jatkuvia ja sikäli säännöllisiä, että välillä jo 8 tuntiakin saattanut olla 10 minuutin välein ja välissä aina tunti, että tiheämminkin.
Ja nyt sitten sunnuntai-iltapäivästä tähän hetkeen ja edelleen supistukset ovat jatkuneet siten, että tosiaan tuon torstain jälkeen ei ole ollut tuntia, jolloin ei olisi ollut vähintään n. 3-4 vähintään 45 sekunnin supistusta, mutta nyt kohta vuorokauden ne ovat olleet tosi kipeitä, aivan kuin synnytyssupistuksia. Siis pitää puuskuttaa, väliin jopa huutaa, sattuu hirveästi jne. Olen torkahdellut joskus puoleksikin tunniksi, mutta en ole huomannut jaksoa, ettei tällaista kipeää supistusta tulisi vähintään vartin välein, mutta esim. yöllä ja eilen päivällä oli n. 7 tunnin jakso, että tuli koko ajan 10 minuutin välein ja pari tunnin jaksoa, että tuli noin 5 minuutin välein.
En meinaa enää millään jaksaa ja tuntuu, että jaksaako kohtukaan. Juuri tämän supistusväsymykseni takia meillä piti olla tänä aamuna viimein käynnistys, mutta osastolle ei mahtunutkaan, liikaa synnyttäjiä. Pikkuhiljaa ahdistaa myös toki se, että vauva oli ultrassa jo yli viikko sitten reilu nelikiloinen... Huomenna taas koitetaan aamulla soittaa osastolle mahdutaanko käynnistykseen, mutta en tiedä, miten jaksan taas yhden unettoman yön ja tämän vartein välein toistuvan tuskan, etenkään kun huomennakaan ei välttämättä mahdu sairaalaan. Miksi supistukset eivät voi tihentyä ja pysyä tiheinä tai sitten loppua kokonaan...?
Onko kellään muulla kokemusta usean päivän jatkuvista supistuksista, jotka ainakin nyt siis vuorokauden myös ihan synnytyssupistusten kiputasoa?
Hupuna rv40+5
ajattelin vain ilmoittautua että täällä ollaan edelleen yhtenä kappaleena!ja nyt siis mennään 40+5 ja ensisynnyttäjä..no korkeintaan 9pv enää..toivottavasti se pian tulis tuolta yksiöstä.täällä oli monta lähteny laitokselle tai lähdössä..tsemppiä vain kaikille ja täältäkin ilmoitellaan sitte ku ehtii..
JAMSSA: niin mieki luulin että nyt yliajalla olisin vähän tarkemmassa syynissä vielä (niinkuin viimeksikin) mutta ei ni ei. Tossa neuvolassa ei ees seuraavaan viikkoon ole mitään toimintaa!!! kiva kiva. Sano vaan että soittele keskusneuvolaan??? ja missähän se semmonen on ja mikähän on numero, ei mitään havaintoa. Niin eihän miula ois täs raskaudes ollu yhtään lääkäriäkään jos ei ois ollu niitä aikasia kovotuksia jne... ihan omituista toimintaa minusta. en tiedä et onko tää ihan yleinen käytäntö täällä nykyään vai johtuuko siitä kun olen tois synnyttäjä vai mikä tää juttu nyt oikein on... who knows.
Joku kyseli SF-MITASTA, miula esikoisen kohdalla mitta pysähty muistaakseni rv 35, ei kasvanu siitä mihinkään, mutta nyt tää vaan kasvaa ja kasvaa, yksi pysähdys oli. Mutta nyttenki oli sitten 0,5 cm kasvanu viikoaa. Ja sen kyllä tuntee.
PUMPULI: tsemppiä sinne. Mie olisin ihan hermona noitten sydänäänien takia, mutta kai ne ammattilaiset tietää mitä tekee.... (ainakin toivottavasti tietävät) Nyt vaan seurailet sitten ite niitä liikkeitä et liikkuu hyvin muksu ni eiköhän kaikki hyvin ole.
Miusta on tullu oikeesti tosi kiukkunen... ärsyttää kaikki nykyään... mieskään ei oikein uskalla mitään sanoa kun mie olen heti hyökkäämässä kimppuun.
Olen viime viikkoina lukenut tätä pinoa ahkerasti, mutten ole tullut kirjoitelleeksi.. Minulla on laskettuaika 24.8. ja viikkoja siis kasassa taitaa olla 37+4 ja ensimmäinen vauveli tulossa.
Syy miksi kirjoitan nyt on se, että kun luin Kerutuksen viestin. Oli ihan pakko kirjoittaa ja kertoa, että täällä on aivan samanlainen fiilis. Aamulla, kun heräsin oli vielä aika hyvä olo ja sit taas iski tämä kauhea masennus ja ketutus. Minun mies on jalkapalloilija ja lähdössä talveksi kotimaahansa Uuteen-Seelantiin pelaamaan. Minun ja vauvan on tarkoitus tulla mukaan. Nyt hän kuitenkin oli sitä mieltä, että olisi parempi jos jäisimme vielä pariksi kuukaudeksi tänne, jotta hän voi järjestää kaiken valmiiksi siellä päässä. Kuulostaa öhemmin.ihan loogiselta, mutta minulle se tarkoittaa sitä, että olen esikoisemme kanssa ihan kahdestaa täällä ja matkustamme toiselle puolelle maapalloa kahdestaan myöhemmin.. Pahimmassa tapauksessa, jos tämä raskaus menee yliaikaiseksi, niin kuin nyt näyttäisi, vauva on vain parin viikon ikäinen kun mieheni lähtee.. Ja perheeni asuu 500 kilometrin päässä, joten apua ja tukea ei ihan lähellä ole. Anteeksi tämä vuodatus, on niin epäsosiaalinen ettei huvita soittaa kenellekään..
Ai niin, onnea kaikille vauvansa jo saaneille ja voimia niitä hakemassa oleville ja paljon supistuksia niitä toivoville :)
ONNEA PIA! Hyvän päivämäärän typykkä valitsi :)...
mä vähän aattelinkin siitä viestistä että sitä ollaan haku reissulla ;)
sitten yleistä..mulla on kanssa alkanu pinna kiristyy ja mua ärsyttää kaikki,mutsillekki tuli tiuskittuu ihan tyhmästä :( kaippa kaikki ymmärtää miks oon niin kiukkunen?!.
mullakin on neuvola keskiviikko aamuna että kait sitä pääsis vihdoin omalle hoitajalle! alkaa noi tuuraajat ottaa päähän!.
hassua ku vaavi on möyriny niin että kuuluu naksahduksia masusta,onkohan ne jotain nivel paukuntaa (vaavin) vai mitä..
noh,nyt oon ansainnu päikkärit,tyttö kattelee telkusta piirrettyjä..
k.h.p ja tärppyli 37+1
On kyllä tosi pulmallinen tilanne. Toivottavasti asiat selviää ja menee kuitenkin hyvin. Voisiko kukaan tulla sinun luoksesi auttelemaan sitten kun miehesi lähtee?
ONNEA PIA PIENESTÄ PRINSESSASTA! Hieno suoritus! Aika pitkään olet pakertanut, jos eilen syntyi, tai sitten muistan väärin, kun luin niin monen päivän viestit selaten kerralla.
ODElle vielä eiliseen pinoon, että me olimme kyllä Jumbossa, mutta vasta myöhempään. Hauska juttu kyllä toi, että tulee isoja vahdattua tyyliin " olisko toi elokuinen" . Vaikka olisin sut kyllä tunnistanut, kuten säkin mut, kiitos tapaamisen ;-)
HANNELI ja JAMSSA: kiitos myötätunnosta. Olihan mun huoli suuri, kun en aiemmissa raskauksissa ole tällaiseen törmännyt ja ääni kuulosti omaan korvaan todella huonolta. Se ei ollut sitä tuttua tasaista junantuksutusta. Lääkäri tosiaan katsoi ultrallakin vielä todella tarkkaan kaikki sydämen virtaukset, kammiot, kuunteli laitteella sykettä ja sanoi syynkin, miksi tuollaiset vielä on normaalin kirjoissa. Sitten hän sanoi, että oli vauvalla mikä huoli tahansa, ekana vauva reagoi aina liikkeen vähyydellä. Ja olen tosiaan vahdannut, että vauva liikkuu. Raukka ei saa yhtään nukuttua, kun tökin koko ajan hereille ;-)
Mitähän muuta mun pitikään kommentoida...tää kuumuus vie taas järjen.
No, kun ei tule mieleen niin toivotan vaan jaksuja kaikille!
Pumpuli
Paljon onnea PIA74:lle ja koko perheelle! Kerro kuulumisianne kunhan pääset kotiin ja jaksat.
Jaksamista Hupunalle. Toivottavasti jatkuva supistelu edes jotenkin vie tilannetta eteenpäin. Ja toivottavasti jaksat vaatia käynnistystä, jotta tilanne helpottaisi!
Jaksamista myös Maya:lle. Tilanteesi kuulostaa raskaalta. Eräs tuttavani, jonka mies on myös ulkomaalainen, matkusteli ensimmäisen puolen vuoden aikana esikoisensa kanssa ympäri Eurooppa lentokoneella. Hän aina sanoi, että matkustelu on helppoa vauvan kanssa. Tietenkin yksinolo esikoisen kanssa on raskasta, se on rankkaa vaikka olisi jo useammankin lapsen " kokemus" taustalla. Toivotaan, että vauva syntyisi mahdollisimman pian, jotta saisitte nauttia yhdessäolosta jonkin aikaa ennen kuin isä lähtee muille maille.
Jamssa (ei osaa pysyä pois...tylsää...)
huoh! mukava kuulla että muitakin epäsosialisoidututtaa (mikä sana:) Mayalla on ehkä kuitenkin enemmän aihetta kiukkuiluun kuin minulla, mutta..
Mua hermostuttaa kohta alkavat puinnit, ukko on pellolla kokoajan, paitsi sen minkä on töissä, nyt alkoivat vielä kokouksetkin! Ja mikä parasta meiän ykkösauto on kokoviikon huollossa. Ainoa auto talossa on siis pakettiauto jolla mies on päivät töissä ja illat kokoustamassa. Kohtaloni on siis istua kotona (lähin kauppa on 10km:n päässä, ja enää en sinne selviä kävellen). Ahdistaa. Synnärillekkin on reilu 50km, että tällä viikolla en kyllä synnytä ettei tartte pakulla rutkutella laitokselle.
Ja sitten te viisaammat: Miten pitäisi suhtautua yöllisiin MENKKAKIPUIHIN/PUUKONVIILTOIHIN ALAMAHASSA? Viimeisessä nlalääkärissä kohdunsuu oli pehmeä. Pehmeneekö kohdunsuu itsekseen, vai vaatiiko se aina supistuksia tmv.? luulen ainakin ettei
vielä ole supistellut..ja mitä muita merkkejä mun pitäis huomata?
Ja toinen, miltä lapsivesi haisee? Ymmärtääkseni hajusta se pitäis erottaa jos epäilee että sitä tihkuu...?
Hankalaa..Jos kyse olis elukoista, tietäisin heti sanoa, mutta omasta kropasta en vaan ota selvää. Mitä te muut elomahat teitte ennen mahaanne? Täällä ratsastettiin paljon, pulattiin elukoiden kanssa vielä enemmän, reissattiin, tanssittiin, juotiin siideriä ja poltettiin tupakkaa.
Ratsastusta on ikävä, ja omaa kopukkaa joka on nyt kesän ollut kesätöissä muualla kun musta ei juuri iloa ole ollut..
nyt taas jotain muuta tekemään ees vähäksi aikaa..
Terkkuja vaan helvetillisestä helteestä täältäkin...
Mökkikesä taitaa nyt olla takana, ja loppuaika pitää kärvistellä kotona, että on lähempänä sairaalaa. Montakohan viikkoa tässä vielä menee?
Olo on kyllä ollut ihan mukava, tätä hellettä lukuun ottamatta, ja varsinkin mökillä sai nukuttuakin ihan hyvin, kun oli viileämpää. Siellä tuntui aikakin kuluvan paremmin, ehkä siksi, että mökillä elämä on jotenkin hitaampaa muutenkin. Kivuttomia suppareita tulee, mutta ei turvotuksia eikä närästyksiä. Liitoskipujakin siedettävästi vain. Ja se pyöräily sujuu vielä oikein hyvin, paremmin oikeastaan kuin kävely.
Eniten ärsyttää jatkuva mahan kommentointi liian pieneksi, vaikka se on ihan kauniisti ollut keskikäyrällä koko ajan. Torimyyjätkin kommentoivat: " Eihän siellä mitään valmista vauvaa voi vielä olla!" Olisikin, olisikin ja tulisikin... Vaikka kyllä toisaalta myös jännittää synnyttäminen ja vauvan hoito, kun eka yritys on kyseessä.
Jaksamista meille kaikille yhä odottaville ja onnittelut jo lapsensa saaneille!
t. Picapica ja Peukaloinen 38+5 - alussa ja lopussa aika menee yhtä hitaasti?
ONNITTELUT PIALLE pienestä tytöstä! Ja tuu tosiaan kertomaan lisää, kun kotiudutte :)
HUPUNAlle tsemppiä jatkuvien suppareiden kanssa. Itselläni ei ole kokemusta noin pitkään jatkuvista supistuksista, mutta muistelen kyllä jonkun kertoneen, että oli supistellut kovasti 9 päivää ennen kuin vauva päätti syntyä. Mutta pidä huoli omasta jaksamisesta, ärsyttävää jos
ovat käännyttäneet teidän pois vedoten tilanahtauteen :(
PUMPULI: outo homma ne rytmihäiriöt, mutta eihän teitä olisi sieltä pois laskettu, jos lääkäri olisi jotain vakavaa epäillyt.
KERUTUS: mulla oli parina yönä noita menkkakipuja ja päivisin on rasituksen jälkeen saattanut olla viiltelyjä. Kysyin neuvolassa noista viiltelyistä (menkkakivut on tulleet ed. neuvolan jälkeen) ja th oli sitä mieltä, että kyllä ne alkaa tehdä tehtäväänsä kohdunsuulla. Itse en muista esikoisesta moisia vihlaisuja ja suurin piirtein ainoat menkkamaiset kivut olivat kyllä jo ihan synnytyssupistuksia (jos nyt oikein muistan). En tiedä tarkemmin, voiko kohdunsuu pehmentyä ilman mitään kovempia kipuja, itselläni ei ainakaan ne kivuttomat supistukset (vaikka niitä onkin ollut jo viikolta 19 lähtien) olleet tehneet mitään muutoksia rv36 neuvolassa.
Sit siitä LAPSIVESIEPÄILYSTÄ: sanotaanko näin, että tosi monella kyse on loppujen lopuksi vetistyneestä valkovuodosta, jota voi tulla paljonkin loppuraskaudessa. Itse olin viime raskaudessa tuon takia polillakin näytillä, kun " jotain" valui reittä pitkin ja kas vaan, ei se mitään lapsivettä ollut! Mulla on nyt myös noita lirahteluja, mutta koska ne tulee yleensä aina vain aamulla ja sitä on tapahtunut jo monta viikkoa, ajattelen että se on sitä valkovuotoa. Hajusta en osaa sanoa mitään, kun viimeksi lapsivesi lirahti synnytyssalissa kippoon :)
JAMSSA ja HANNELI: mulle th sanoi, että toissynnyttäjillä vauvat ei kiinnity välttämättä lainkaan! Eli niillä on tilaa muutenkin lantiossa ja niinpä ne voi olla tosi ylhäällä just ennen synnytystä. Ja kiinnittäkääpäs huomiota: tuntuuko vauva olevan iltaisin alempana, kun se päivän mittaan " valuu" sinne? Mulla ainakin sitä paineentunnetta alapäähän tulee selkeästi enemmän iltaisin supistuksen yhteydessä, jolloin vauva on varmaan aika alhaalla, mutta aamulla se taas on ylempänä.
SF-MITTA: mulla mitta oli viimeksi rv37 32cm eli keskikäyrän alapuolella. Tuo mitta oli myös korkein mitta esikoisesta eli just ennen synnytystä rv39 ja se jämähti tuohon mittaan jo monta viikkoa ennen synnytystä.
NLAKÄYNNIT: Hanneliko se valitteli harvoista yliaikaiskäynneistä? Täällä Etelä-Karjalassa käyntejä on viikottain rvt37-40 ja sitten käsittääkseni kaksi kertaa viikossa! Tai ainakin kerran viikossa, jos ei mitään ihmeitä ole.
Jepjep, nyt pyykit koneesta ja sit pikkuhiljaa yöpuulle.
Kerttukasperi rv37+6
Tulihan ne uutiset sieltä vighdoin. Laitahan sitten kuulumisia ja synnytyskertomus kun ehdit. Kiinnostaa varsinkin nuo ensisynnyttäjien synnytyskertomukset, vaikka ei kai se helpommaksi jatkossakaan muutu, mutta ensisynnyttäjä ei tiiä mihin varautua.
Tsemppiä MAYALLE!! On varmasti tosi kurja tilanne! Sun pitää valjastaa lähellä asuvia ystäviä remmiin! Vaikka eihän se aja samaa asiaa.
Täällä ollaan kans kiukkusia. Varsinkin tuolle ukolle jaksan vihotella. Välillä mietin et miks tommosen kans on ees ruvennut lapsia tekeen!!! Prkl! Tiiän kyllä että siitä tulee loisto isukki, mutta ärsyttää, kun se ei tajua, että aika kuluu koko ajan eteenpäin ja vieläkin on hankintoja tekemättä. Suivaannuin sille jo siitä niin, että sanoin, että hankkikoon mitä haluaa, mä en enää jaksa koko ajan napista että vielä sitä ja tätä ja tuota. Ku täällä nimittäin tilanne se, että en oo koko kesänä saanut rahaa mistään ja alkaa olla rahat kaputo, niin ei voi itsenäisesti tehä hankintoja. Kuukausi sitten meille kyllä tuli 1000¿ kiuas saunaan, mutta pari tuttia ja potkaria on sitten vissiin liian kalliita ostoksia... ARRRRGHH!!!! Pitihän taas avautua. No, kyllä se sitten tajuaa, kun vauva syntyy ja siinähän paniikissa haalii tavaroita kokoon. (vaikka eihän se niin mene, vaan silloinkin pitää komentaa... )
Erittäin äkäinen Ikarus
Hanneli: Täällä neuvolakäynnit todella harvassa. Eli rv32, rv35, rv37, rv39 ja sitten rv40. Sen jälkeen saa suoraan ajan yliaikaiskontrolliin rv41+. Itsestäni tämä väli rv37-39 on tuntunut pitkältä. Minulla oli notkahdus sekä sf-mitassa että painossa, joten olisin mielelläni käynyt näytillä, mutta täällä on nämä käytännöt... Minusta neuvola saisi rv36 jälkeen olla joka viikko. Huomenna tosiaan on neuvola ja kysymyksiä on monta...
Suomessa kuulemma ollaan menossa samaan suuntaan eli harvennetaan rutiinikäyntejä ja satsataan niihin, jotka tarvitsevat lisäseurantaa.
Velho78 rv38+5
..olen vaan pari viestiä laittanut, mutta tiiviisti seurannut keskustelujanne.
HUH HUH, ku on kuuma. Ei jaksais enään yhtään näitä helteitä, ihan tuskaa tää oleminen.
Monia elokuisia onkin jo syntynyt ja lisää taitanee syntyä päivittäin...ONNEA !!! KLUPS, jännää :) Tuntuu kyllä että sais jo vauva syntyä, mutta samassa tulee ajatus,et nooh, jos vielä päivän tai kaksi olisi yksiössään.. Jännittää aika sikana , vaikka jo kolmatta odotan. Kaveri synnytti jokunen päivä sitten ja kertoi (kivasti) että olipa hänen elämänsä kauhein kokemus...kiva oli kuunnella...hui. Hänelle sattui inhottava kätilö, en olis uskonut ,että sellaisa edes onkaan olemassa mitä kertoi tästä tädistä. (haukkunut (jopa puhelinlaskuista) ja eikä puhunut hänelle kunnolla koko aikana, mutta onneksi oli sitten vuoro vaihtunut ja tullut joku nuorempi kätilö tilalle joka olikin ollut todella ihana ja ystävällinen.)
Onneksi ei tartte yksin lähteä tuskailee, ukkeli lähtee mukaan....jos tästä mahasta joskus pääsee eroon..:)
No, nyt yritän käydä laittamassa vaikka astiat koneseen, että sais jotain edes aikasiksi. Inhottaa ku paikat vähän rempallaan...mutta odottakaas, kun masusta pääsen niin johan alkaa kämppä kiiltää :))
Höpis 39+4