Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmisillä on seinällään kuvia afrikkalaisista heimoihmisistä?

Vierailija
13.02.2021 |

Ja ei, en kehtaa kysyä suoraan näiltä ihmisiltä. Onko teidän mielestänne poliittisesti korrektia sisustaa kotiaan esimerkiksi tuntemattoman afrikkalaisen heimoihmisen kuvilla? Tai intiaanien/eskimoiden/saamelaisten kuvilla? Mitä nämä kuvat mahdollisesti merkitsevät asunnon omistajalle, joka selkeästi kuuluu itse täysin erilaiseen kulttuuriin?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi outoa laittaa vaikka tuntemattomien valkoisten eurooppalaisten kuvia seinälle, eli miksi laittaisin tuntemattomien afrikkalaisten heimolaisten kuviakaan seinälleni. Arveluttavaa kyllä.

Vierailija
2/39 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pidät joitakin ihmisiä polittisesti epäkorrekteina?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/39 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kuva on hänen mielestään kaunis visuaalisesti ja symbolisesti muistuttaa jostain hänelle tärkeästä arvosta tms.? Tuskin kukaan pitää kotinsa seinällä kuvaa, johon liittää kielteisiä ajatuksia ja tunteita.

Nykyajan keskustelussa on se ehkä poliittisesti epäkorrektina pidettävää, mutta ei silti väärin mielestäni.

Vierailija
4/39 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ripustaa jonkun täysin tuntemattoman ihmisen kuva oman kotinsa seinälle, koska hän on jonkun vanhan ja erilaisen vähemmistökansan edustaja? Mitä se edustaa rikkaan länsimaalaisen valtakulttuurin edustajan kodin seinällä?

Vähän outoa jos nykyään kaikki ihmisten erilaisuutta korostava tuotteistus pitää poistaa ja kulttuurisesta omimisesta ollaan tarkkana, mutta sitten tässä ei nähdä mitään erikoista.

Vierailija
5/39 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ripustaa jonkun täysin tuntemattoman ihmisen kuva oman kotinsa seinälle, koska hän on jonkun vanhan ja erilaisen vähemmistökansan edustaja? Mitä se edustaa rikkaan länsimaalaisen valtakulttuurin edustajan kodin seinällä?

Vähän outoa jos nykyään kaikki ihmisten erilaisuutta korostava tuotteistus pitää poistaa ja kulttuurisesta omimisesta ollaan tarkkana, mutta sitten tässä ei nähdä mitään erikoista.

Olen aika kriittinen sen suhteen, miten keskustelussa asetetaan taiteelle vaatimuksia kulttuurisen omimisen ja intersektionaalisuuden nimissä.

Mutta minusta on todella outoa pitää tuntemattoman ihmisen valokuvaa seinällä, jos juuri tuo ihminen on kuvan keskeinen juttu. Itse en haluaisi juuri ketään seinälleni tuijottelemaan.

Vierailija
6/39 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli Jimi Hendrixin kuva seinällä.

T. Edina

Vierailija
7/39 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi kukaan ripustaa jonkun kuvia seinille? Siksi että ihailee tätä, pitää tämän ulkonäöstä, maisemasta, väreistä, ilmeestä, asenteesta?

Outo aloitus.

Vierailija
8/39 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on afrikkalaisaiheisia opetustauluja ja niitä olisi tyhmä säilyttää komerossakaan...

9/39 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö paikkansa, että Afrikan suurin anti maailmalle on oikeamielisten rikkaiden länsimaalaisten hyvesignaloinnin mahdollistaminen? Miettikää, kuinka paljon vaikeampaa olisi olla parempi ihminen, jos Afrikkaa ei olisi olemassa!  

Vierailija
10/39 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on afrikkalaisaiheisia opetustauluja ja niitä olisi tyhmä säilyttää komerossakaan...

Öhö-öhö. Vissiin oot niitä kun perustelee sanastoaan jollain 50-luvun äikänkirjalla kun on liian typerä oppiakseen uutta?

Vierailija
11/39 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öhö-öhö. Vissiin oot niitä kun perustelee sanastoaan jollain 50-luvun äikänkirjalla kun on liian typerä oppiakseen uutta?

Mikä on äikä?

Vierailija
12/39 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus on minun Herrani - älä palvo muita kuvia!

Vierailija
13/39 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on poliittisesti epäkorrektia osoittaa kiinnostusta jotain muuta kulttuuria kuin omaa syntymäkulttuuriaan kohtaan, niin totta kai afrikkalaisaiheisten taulujen ripustaminen seinälleen on epäkorrektia.

Jokainen pysyköön omassa karsinassaan!

T. Suominainen

Vierailija
14/39 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Afrikkalaiset heimon jäsenet tuskin lukevat tätä palstaa, mutta kysytään saamelaisilta!

Haittaako teitä jos joku ei-saamelainen, mutta saamelaiskulttuuria ihaileva henkilö löytää kauniin kuvan kulttuuriinne kuuluvasta ihmisestä ja ripustaa kuvan osaksi kotinsa sisustusta?

Vierailija
15/39 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku jossain päin maailmaa ottaisi kuvaa julkisella paikalla ja satun siinä olemaan... mikäli kuvaaja pitää kuvaa niin kauniina että laittaa sen seinälleen, en loukkaantuisi. Olisin imarreltu.

Jos joku stalkkaa minua ja kuvaa salaa ja laittaa kuviani seinälleen, olisin kauhuissani(jos saisin selville).

Tämä on kuitenkin lähempänä ensimmäistä vaihtoehtoa, joten on on ok.

Vierailija
16/39 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi kun Stalinin kuva.

Vierailija
17/39 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskallan täällä anonyymisti tunnustaa, että en ole koskaan ollut kiinnostunut Afrikasta tai afrikkalaisesta kulttuurista. En halua tuhlata aikaani siihen perehtymiseen, en halua matkustaa sinne tai harrastaa afrikkalaista musiikkia tai tanssia sikäläisiä tansseja tai täyttää kotiani afrikkalaistaustaisella krääsällä (siis sikäli kun täällä länsimaissa on edellämainittuihin asioihin mahdollisuuksia).

Joskus kymmenen vuotta sitten oli vähän hankalaa liikkua ns. tiedostavissa piireissä, kun kaikki hehkuttivat kulttuurista monimuotoisuutta, suunnittelivat silmät loistaen matkoja Afrikkaan ja yrittivät houkutella mukaansa johonkin rumpusessioihin. Tuli vähän juntti olo, kun en osannut eläytyä heidän innostukseensa.

Se hyvä puoli tästä nykyisestä herkkähipiäisestä menosta on, että nyt ei tarvitse teeskennellä kiinnostusta tai yrittää ynähdellä kohteliaasti toisten vuodatuksille. Kukaan tuttavapiiristäni ei ole pitkään aikaan tuonut Afrikkaa harrastamismielessä esille, lähinnä vain afrikkalaistaustaisten ihmisten kokeman syrjinnän jne. ja siitä minulla ei ole mitään ongelmia keskustella, koska itsekin vastustan ihmisten jaottelua sellaisten ominaisuuksien perusteella, joille he eivät itse voi mitään (kuten syntyperä tai ihonväri). 

Koskaan ei ole ollut näin helppoa olla salonkikelpoisesti täysin välinpitämätön afrikkalaista kulttuuria kohtaan. Kiitos poliittisen korrektiuden.

Vierailija
18/39 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin laittaa seinälle minkä tahansa kulttuurin edustajan kuvan, jos se kuva on mielestäni kaunis tai "taidetta" tai jos siinä on erityinen viesti mikä on minulle tärkeä, kuten vaikka jossakin uutiskuvassa.

Olen kuitenkin perus-sisastajaan verrattuna hieman poikkeus tässä asiassa. Kotonani on niin paljon kaikkea muutakin erikoista. Itse maalattuja ihmisten muotokuvia, taide- ja kulttuurikirjoja isot kansikuvat esillä, lehtileikkeitä uutiskuvista ja kollaaseja lehtileikkeistä. Kuvia matkoilta ja matkoilta tuoduista lehdistä. Ja suomalaisten köyhien valokuvia 1800-luvulta. Underground-musiikki- ja muusikkokuvia. Kollaaseilla on myös kantaaottava tarkoitus.

Kotini kuvien sekaan piiloutuu hyvin yksi afrikkalainen torikauppias hymyilemässä.

Mutta, ymmärrän ajatuksen täysin!

Pidetäänkö valokuvia afrikkalaisista ihmisistä hienona eksoottisena sisustusobjektina vai minä niitä pidetään, onko niissä Oikeita Persoonia vai pelkkää eksotiikkaa pikku paketissa?

Jos koti on muuten harkiten sisustettu, trendejä seuraillen, ja kuvat seinillä enimmäkseen valmiita tauluja, sisustustauluja, niin afrikkalaisten kuvat siellä harvojen kuvien seassa suomalaisen kaksion omistajan seinällä ei tunnu ihan sopivalta.

Ajatelkaa asiaa näin:

Tutustut töissä afrikkalaiseen pariskuntaan, joka kuuluu siihen kotisi kuvien esittämään kulttuuriin. He tulevat heti samana päivänä kylään luoksesi juomaan kupit teetä.

He astuvat sisään ja näkevät kuvat seinälläsi.

Miten selität heidän kulttuurinsa kuvat heille?

Tuleeko vaivaantunut olo?

Hävettääkö?

Otatko kuvat mieluummin pois?

Vierailija
19/39 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanan jumalaisia mustia naisia minun seinät täynnä!

Vierailija
20/39 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulla ihan sen takia, että pidän kuvaa hienona. Sellainen silhuettikuva ja värit todella hienot. Toki löytyy myös taulu, jossa intialaiselta vaikuttava nainen. Myös muutama patsas löytyy, toinen meksikolainen nainen (Dia de los Muertos) ja toinen afrikkalaistyylinen nainen.

Minulle näissä ei ole kyse poliittisesta korrektiudesta vaan estetiikasta. Mitään suurempaa sanomaa tässä ei siis ole takana, ainoastaan omaa silmää miellyttävien kuvien ja esineiden esille laitto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä