Veisitkö teinin pelkästä oksentamisesta koronatestiin?
Teinillä tuli tänäänbaamulla huono olo ja on oksentanut. Ei ole syönyt, tai juonut mitään erikoisempaa. Muita oireita ei ole. Olemme olleet kotona koko ajan, hänellä ei ole ollut harrastuksia korona-aikaan. Koulussa on ollut viikolla kaksi koronatapausta, mutta eri luokkatasolla.
Luin artikkelista, että vaikka vatsaoire voi olla nuorella koronan ainoa oire, niin silloin virusta ei ole ylähengitysteissä usein tarpeeksi, joten tulee helposti väärä negatiivinen tulos. Testi pitäisi tehdä ulosyeesta, mutta sitähän ei Suomessa taas tehdä. Veisittekö te pahoinvoivan teinin testiin nyt heti, vai odottelisitteko ja jäisitte seurailemaan? Kun toisaalta sanotaan, että testi pitäisi tehdä ajoissa, että jos se tehdään liian myöhään, ei näytä enää oikeaa tulosta.
T. Hki
Kommentit (28)
Minä vein kaksi teiniä ripulin takia testiin. Todennäköisesti olivat saaneet jonkun pöpön ruoasta, jota vain he olivat syöneet. Siitä huolimatta kävivät testissä. Ei tarvitse minunkaan miettiä tartutanko tietämättäni koronaa töissä. Teinit käyvät etäkoulua, mutta käyvät harrastuksissa.
Mene HUS:sin koronabottiin, ja tee siellä oirekysely. Ajankohtaisin tieto siellä. Joulun alla omalla teinillä on oireena vain ripuli, mutta ohjasi testiin ja käytiin testissä. Ei ollut koronaa. Mutta joulukuussa siis ainakin ohjeistus oli ripulista testiin. Ei tarvi sun arvailla, kun teet oirekyselyn. Ja siis, vain harvasta tartunnastahan siis tiedetään, mistä se on saatu. Eli on ihan turha miettiä, että missään ei ole oltu. Kun se nyt on vähän ”herran hallussa”, tuleeko vaikka kaupan liukuportaiden hihnasta vai mistä...
En veisi. Koronahulluuden saisi jo lopettaa. Oireiset pysykööt kotona ja testit sitten tarvitseville jos tarttee päivystykseen lähteä.
Testejä tehdään ihan hullu määrä. Merkittävä osa terveydenhuollon resurssit on sidottu hiton koronatestaamiseen. >97% testeistä negatiivisia eli täysin turhaa resurssien haaskuuta.
Veisin. Suositus on viedä todella matalalla kynnyksellä. Olen itse opettaja ja arvostan testaamista. Testiin tuntuu kiusalliselta mennä, kun on käytännössä varmaa, ettei tartuntaa ole. Mutta itse näen tämän yhteisvastuuna, koska me ihan kaikki ollaan nyt samassa veneessä.
Veisin. On kuitenkin mahdollinen koronaoire.
Ainakin odottaisin että pahin oksentelu hellittäisi. Aika ikävä ottaa testiä.
Kannattaa viedä niin ei tarvitse miettiä levittääkö koko perhe epidemiaa eteenpäin. Varmuus on varmasti huolettomampaa.
Vie. Mutta hae ensin ffp3-suojain tai nasse jottei tartu testipaikalla. Itse kävin testipaikalla jossa oli löytynyt koronaa (ei kait se muhun tarttunut mutta toisaalta itsekseni oleskelin joten ei niin väliksikään, teitä useampi kuin yksi niin ensin se suojain, rautakaupoista jne. löytyy, esim. https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/tyokalut-24165501/tyoasut-ja-su… )
Teini tarvii vanhemman huolehtimaan niin ei kantsi riskeerata.
Vierailija kirjoitti:
Veisin. Suositus on viedä todella matalalla kynnyksellä. Olen itse opettaja ja arvostan testaamista. Testiin tuntuu kiusalliselta mennä, kun on käytännössä varmaa, ettei tartuntaa ole. Mutta itse näen tämän yhteisvastuuna, koska me ihan kaikki ollaan nyt samassa veneessä.
Eipä tuo miltään tuntunut, hyttysenpistoon verrattava. Mitenkään kiusallista ole. Kunnasta riippuen voi olla ettei aikaa meinaa saada, ehkä kannattaa liioitella oireita kuten kaikessa muussakin julkisessa terveydenhoidossa, tai sitten mennä yksityiselle mikäli ei rahasta ole kiinni asia.
Soita terveysneuvontaan ja kysy terveydenhuollon ammattilaiselta.
Veisin. Jos on korona, on riski, että sairastutte myös itse. Pahimmillaan ehditte oireettomina ja tartunnasta tietämättöminä tartuttaa muita.
Itse pelkäsin testiä paljon. Sain ohjeeksi ottaa Buranaa ennen testiä. Testin jälkeen nauroin omalle pelolleni. Sen ottaminen näyttää pahalta, mutta minulla se ei tuntunut missään.
Ehdottomasti testiin. Se on kaikkien etu. Sitä paitsi, kun tieto tartunnasta on terveydenhuollolla, on hoitoon pääsy nopeampaa, jos kunto romahtaa.
Alle 40-vuotiaan ystäväni kunto heitteli rajusti ja joutui 3 kertaa sairaalaan koronan takia.
Vierailija kirjoitti:
En veisi. Koronahulluuden saisi jo lopettaa. Oireiset pysykööt kotona ja testit sitten tarvitseville jos tarttee päivystykseen lähteä.
Tämä hulluus jatkuu yhä pidempään, jos väki ei mene testiin: ei saada tartuntaketjuja katki ja kituutetaan loputtomiin. Jätä vastuu terveysviranomaisille ja toimi ohjeiden mukaan, kiitos! Oletko ajatellut, että kaikki eivät asu yksin? Oireinen tietenkin pysyy kotona oli tauti mikä tahansa. Mutta muun perheen on hyvä tietää itääkö heissä korona vai joku muu tauti. Siksi testeissä käydään.
Mietin, että voiko se korona edes näkyä nenätestissä, jos ainoat oireet ovat vatsassa? Siinä artikkelissa Asko Järvinen sanoi, että voi olla, ettei näy, jos virus on mahassa, eikä hengitysteissä.
Tuleeko virusta nenään todennäköisemmin ihan vatsaoireiden alussa vai myöhemmin? Kummallista, että täällä testataan sitkeästi vain nenästä, vaikka voisi testata ulosteestakin.
Aiempaan kommenttiini: tuntuu kiusalliselta eli vähän ns. hölmöltä. Tietää vievänsä resurssia, vaikka tulos on lähes varma neg. Silti.
......kuinka naivi voi ollakaan! Ja eiköhän se eilen ollu juhlimassa penkkareita tai vanhojen tansseja, mutta jos oikein V-mäinen haluat olla ja vähän "näpäyttää" niin vie ihmeessä krapulainen teini korona testiin..Ehkä ei juopottele sitten hetkeen.
Täällä on niin paljon hulluja että pelottaa. Mitä ihmettä se koronatestin tulos vaikuttaisi vatsakipuun? Siis miten? Teini on kipeä eikä tietenkään hillu ympäri kyliä. Anna sairastaa. Menee ohi, ja jos ei sitten lääkäriin.
EN