Mitä voin tehdä kun työpaikallemme tullutta nuorta kaunista naista pilkataan ja kiusataan? (pomo on yksi kiusaajista)
Harmittaa kun tämä ihana kiltti, kaunis ihminen on joka päivä murheen murtama. Pomolle kertominen ei auta, sillä pomo on kiusaaja itse. Esimerkiksi kun tämä nainen kysyi ensimmäisenä työpäivänään miten hänelle tuntematonta kassajärjestelmää käytetään, pomo (nainen, n. 45v) tokaisi "Eikö bimbo oo ennen kassaa käyttänyt, mut kyllähän sen nyt jo päältä näkee" Punaisista silmistä päätellen tämä uusi nainen oli käynyt vessassa itkemässä.
Minä olen aina ollut hänelle mukava ja neuvonut jos hän ei ole tiennyt jotakin. Ruokatunnilla inhottaa kuunnella kuinka hänestä puhutaan pahaa "tuokin on työn saanut tissien avulla" ja muuta. Mitä voin tehdä?
Kommentit (30)
Pomollakin on esimies, ja yhteyttä voi ottaa myös luottamusmieheen tai työsuojelupäällikköön. Työpaikkakiusaaminen on rangaistava teko nykyään.
Miten se tyttö sitten on tullut töihin? Eikö se esimies ole itse hänet palkannut?
Vierailija kirjoitti:
Miten se tyttö sitten on tullut töihin? Eikö se esimies ole itse hänet palkannut?
Toki, mutta olettaa että osaa kaikki asiat automaattisesti ilman neuvoa. Meitä muita, vanhempia naisia kyllä neuvoi ja perehdytti kunnolla hommiin.
Ap
Oi näihin törmäsi itsekin silloin, kun oli nuori ja nätti uudessa työpaikassa. Kiusaamiskeinoina vähättely ja porukan ulkopuolelle sulkeminen. Pilkkasivat myös surkean laihaksi ( itse tuhteja vanhempia tätejä). Tuossa tilanteessa riittää yksikin kiva ja empaattinen työkaveri varsinkin jos antaa julkisesti tukensa.
Jos hän syö yksin, mene kysymään onko ok istua hänen seurakseen?
Antakaa kiusaajien juoruta omassa pöydässään.
Vierailija kirjoitti:
meinaat että vuoropäällikkö valitsee alaaisensa vaikkapa jossain S-ryhmässä?
Ei jeesus mitä ihmisiä täällä on...
Kehota tyttöä ottamaan yhteyttä liittoon ja toimi todistajana mahdollisessa oikeudenkäynnissä. Kysy suoraan kiusaajalta mitä hän touhuaa, kun tilanne on päällä.
1) sano ääneen, että toisten kommentointi on epäasiallista ja neuvomatta jättäminen on esimiehen oman työn laiminlyöntiä - silloin kun sitä tapahtuu.
2) puhu esimiehesi esimiehelle, luottamusmiehelle ja työsuojelivastaavalle
3) muista että kiusaaminen on työsuojelurikos. Siitä ja siihen osallistumisesta voi saada sakot.
Vierailija kirjoitti:
Onko pomo mies vai nainen?
Nainen, n.45v.
Ap
Jokaisella työpaikalla on kyllä ihan toimintaohjeet miten näissä tilanteissa toimitaan. Kts esim intra ja on sillä esimihelläkin esimies?
Vierailija kirjoitti:
Siis mistä alapeukut? Eikö esimiehen ristiriitaista toimintaa saa kyseenalaistaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mistä alapeukut? Eikö esimiehen ristiriitaista toimintaa saa kyseenalaistaa?
Aika harvassa paikassa esimies rekryää alaisensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse työskennellyt S-ryhmässä ja kyllä meillä päällikkö ne rekrytointipäätökset teki eikä niitä mistään ylempää saneltu. Puolisoni on eräällä toisella ketjulla päällikkönä ja sielläkin hän itse valitsee työntekijät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki, mutta olettaa että osaa kaikki asiat automaattisesti ilman neuvoa. Meitä muita, vanhempia naisia kyllä neuvoi ja perehdytti kunnolla hommiin.
Ap
Sitten voi huomauttaa ainakin huonosta perehdyttämisestä. Aika rohkea veto esimieheltä jättää ihan pokkana perehdytys kokonaan tekemättä.
Tällaista se oli itsellänikin nuorena ja nättinä. Vannoin silloin etten koskaan mene naisvaltaiselle alalle ja etten itse kohtele ketään huonosti. Päätös on pitänyt.
Olen kohta 50 ja olen aina ottanut uudet nuoret työntekijät siipieni suojaan. Kaikkia kohdellaan kunniottavasti ja reilusti ja sitä odotan myös muilta työyhteisössä.
Huonoa ilmapiiriä ei pääse syntymään, kun epäkohtiin tartutaan heti. Tee sinä samoin ja ilmoita asiasta esimiehen esimiehelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse työskennellyt S-ryhmässä ja kyllä meillä päällikkö ne rekrytointipäätökset teki eikä niitä mistään ylempää saneltu. Puolisoni on eräällä toisella ketjulla päällikkönä ja sielläkin hän itse valitsee työntekijät.
Ai että joka kerta kun tulee uusi esimies, vaihdetaan koko tiimi? No ei todllakaan. Useimmiten esimieheksi päätyneelle ihmiselle vaan sanotaan, että tämmöistä väkeä täällä on, hoida ne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korros nyt vähän tarkemmin mikä päällikkö?
Toimipisteen päällikkö?
Osastopäällikkö?
Vuoropäällikkö?
Mikä oli tarinan naisen "esimiehen" tosiasiallinen asema? Itse en kymppinä tai vuoropäällikkönä todellakaan ollut mukana palkkaamassa ketään, edes kesäduunareita, vaan kerroimme tarpeesta ja vuorolistaan tuli kasa nimiä joita sitten ohjasin tarvittaessa.
Puutu tilanteisiin, ja sano, ettei ole reilua käytöstä. Ja tytölle voi sanoa, että olet huomannut epäreilua kohtelua eikä se susta ole ok, voitte yhdessä miettiä, miten edetä. Hälle olisi varmasti tosi tärkeää kuulla, että joku on hänen puolellaan.
:''c Kyllä joku rikas asiakasmies hänet pian huomaa ja pelastaa kateellisten kotkien kynsistä, eikä tarvitse enää kakkatöitä vääntää. Ja vajaan kymmenen vuoden kuluttua tämä kiusattu on itse kiusaava, katkera harpyija, joka ottaa silmätikukseen nuoret ja kauniit naiset...