Vapaaehtoistyö ei olekaan vapaaehtoista
Kun vähän enemmän alkaa auttaa, aletaan esittää vaatimuksia kuin olisi joku työntekijä, joka saa palkkaa. Jos sanon, että en ehdi, niin aletaan kiukutella. Vaikka pitäisi jo riittää sekin, kun sanoo, ettei huvita. Tietysti jos ottaa jotain vastuualueita, voi olettaa, että ne hoidetaan, mutta minä en ole näihin suostunut, koska harrastan paljon muutakin, käyn töissä ja on muutakin elämää.
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Jos harrastaa paljon muutakin, käy töissä ja on muuta elämää, mikä on motiivi vapaaehtoistyölle? Pari kertaa vuodessa vapaaehtoisesti vapaaehtoistyötä ja voi feikata hyväntekijää ja hyvää ihmistä - teen vapaaehtoistyötä?
Mitäpä jos vain harrastaisit niitä muita harrastuksiasi etkä stressaisi vapaaehtoistyöllä itseäsi.
No sellaiseen satunnaiseen hommaan kuitenkin jää aikaa ja ihan mielekkyyden takia, tai se tuntui mielekkäältä, kun voi vähän auttaa "oman aikataulun mukaan eikä tarvitse sitoutua mihinkään", kuten juhlallisesti luvattiin. Ei pitänyt paikkaansa, vaan vaaditaan osallistumaan milloin mihinkin, mihin ei ehdi. Esimerkiksi nyt ei ole myyjäisiä, mutta kun sanoin, että voin leipoa jotain ja tulla laittamaan pöytiä, vaaditaan, että tulenkin koko päiväksi myymään ja sitten haukutaan selän takana osallistumattomuudesta kun sanon, että myyminen ei ole mun juttuni. En halua myymään edes vaikka olisi aikaa. Sen takia onkin helpompi olla tekemättä mitään - ja toiset ihmettelevät, miksei vapaaehtoisia löydy. No vaatimusten takia.
Siis nyt korona-aikaan ei ole myyjäisiä, mutta tuo esimerkki vuoden takaa.
Joo toki kaikki muutkin haluaa leipoa kun se on kivaa ja ei kukaan halua myydä kun se on tylsempää. Rusinat pullasta kaikille
Kun yhdistyksessä mietitään, järjestetäänkö joku tapahtuma, helposti ajatellaan, että ne, jotka ilmoittautuvat mukaan, tulevat mukaan ihan tosissaan ja ovat tapahtumassa koko ajan tekemässä jotain hyödyllistä. Eihän siellä kukaan muukaan ole töissä, vaan koko talkooporukka hoitaa homman yhdessä toisiaan auttaen. Jos haluat auttaa satunnaisesti, ei ehkä kannata edes liittyä yhdistykseen ja osallistua tapahtumien suunnittelukokouksiin, vaan kysyä vain esim. yhdistyksen puheenjohtajalta, voisitko toimittaa leivonnaisia tapahtumiin. Voit sitten auttaa myös menemällä kyseiseen tapahtumaan ja ostamalla siellä kahvia, arpoja ja mitä tapahtumaan kuuluukaan.
Vierailija kirjoitti:
Joo toki kaikki muutkin haluaa leipoa kun se on kivaa ja ei kukaan halua myydä kun se on tylsempää. Rusinat pullasta kaikille
No just tätä tarkoitin! On helpompi olla osallistumatta ollenkaan, en ota osaa enää mitenkään. Jos tykkäisin myymisestä, olisin töissäkin jossain asiakaspalvelualalla, mutta inhoan kaikkea asiakaspalvelua. En halua olla ihmisten kanssa tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Kun yhdistyksessä mietitään, järjestetäänkö joku tapahtuma, helposti ajatellaan, että ne, jotka ilmoittautuvat mukaan, tulevat mukaan ihan tosissaan ja ovat tapahtumassa koko ajan tekemässä jotain hyödyllistä. Eihän siellä kukaan muukaan ole töissä, vaan koko talkooporukka hoitaa homman yhdessä toisiaan auttaen. Jos haluat auttaa satunnaisesti, ei ehkä kannata edes liittyä yhdistykseen ja osallistua tapahtumien suunnittelukokouksiin, vaan kysyä vain esim. yhdistyksen puheenjohtajalta, voisitko toimittaa leivonnaisia tapahtumiin. Voit sitten auttaa myös menemällä kyseiseen tapahtumaan ja ostamalla siellä kahvia, arpoja ja mitä tapahtumaan kuuluukaan.
No en minä käykään kokouksissa! En käy edes vuosikokouksissa, sillä minulle hallitus yms. on yhdentekeviä. Olen sanonut sata kertaa, että en ole aktiivi, en ehdi aktiivitoimintaan, vaan olen mielestäni asiakas, joka voi joskus vähän auttaa.
Vierailija kirjoitti:
En leivokaan enää ja olen sanonut, etten osallistu mihinkään toimintaan enää missää muodossa näiden vaatimusten takia. Ne, jotka haluaa olla aktiivisia, saa olla aktiivisia. Tässä nyt ei ole kyse mistään lasten urheiluseurasta tai vastaavasta, vaan ihan puhtaasti avustusjärjestöstä. Kun lapset olivat pieniä ja oltiin heidän harrastuksensa takia, jossain yhdistyksissä, silloin oltiin myös saamapuolella ja silloin tottakai autoin enemmän, että harrastus voisi jatkua.
Jos harrastaa paljon muutakin, käy töissä ja on muuta elämää, mikä on motiivi vapaaehtoistyölle? Pari kertaa vuodessa vapaaehtoisesti vapaaehtoistyötä ja voi feikata hyväntekijää ja hyvää ihmistä - teen vapaaehtoistyötä?
Mitäpä jos vain harrastaisit niitä muita harrastuksiasi etkä stressaisi vapaaehtoistyöllä itseäsi.