~~~ EX-HAAHUT - VIIKKO 32 ~~~
Kommentit (52)
Oltiin sitten kontrollissa siellä ä-polilla. Eipä kummempaa. Koko nyt 3.7 kg. Käynnistävät 40+1 eli 21.8, jos ei ole syntynyt sitä ennen.
Kohdunkaulaa ei kyllä oikeastaan ollut enää jäljellä, joten toiveita on, että pian syntyisi ihan itsestään :)
Lauris 38+3
Titi75: Ikävää, et päätäs särkee.. Esim. migreeni saattaa alkaa raskausaikana. Joku sanoi haahuissa, et sillä oli ollut päänsärkyä, mihin oli liittynyt se, et Hb oli matala ja verenpaineet korkealla. Toisaalta just myös riittävästi juominen saattais auttaa, ettei päänsärkyä tulis. Kiva, et oot ollut jo neuvolassa. Ja hienoa, et pääset toiseen mielenrauhaultraan, on se aina parempi. Mulla on ensimmäinen käynti ens viikolla. Mulla on ollut myös vähän sellainen tunne, ettei kuulu mihinkään ryhmään, ei haahuihin enää eikä vielä tänne. Mutta ehkä yritän vähän ahkerammin käydä nyt täällä.
eka-vekara: Totta, haahuissa on tosiaan ollut synkkiä juttuja, siksikin kai oon pitänyt pari viikkoa palstailutaukoa. Mä kävin kyllä siellä ruikuttamassa tätä mun epäuskoista ja epätietoista oloa, saa nähdä, mitä porukka vastailee...
nippula: Ihanaa, et sydänäänet kuuluivat vahvoina neuvolassa. Niitä on aina ihana kuunnella! Ja hyvin sulla on jo viikkoja, kiva!
Hannele81: Onnea paljon ihanista ultrakuulumisista! Nyt voi jo tosiaan varmaan vähän huokaista ja alkaa nauttia keskiraskaudesta!
Muille hyvää odotusta, täällä onkin tosi monta, jonka vauvan pitäisi piakkoin eli parin kuukauden sisään syntyä. Jännää!! Ja kaikille alkuraskauden tarpojille jaksuja.
ON: Vielä sen verran, että raskausoireita onneksi edelleen on, että sen puolesta en ole huolissani. Väsyttää, janottaa, nälättää, heikottaa, kuvottaa, nännit aristaa... Mutta silti niin varovaisen varpaillani olen ja toivon vain tai yritän olla liikaa ajattelematta raskautta. Ettei sattuisi niin kovin taas, jos jotain tapahtuu. Vaikka sattuuhan se sitten kumminkin. Että päivä kerrallaan siskot, Lizie rv8+5
Pitkästä aikaa piipahdus tällekin puolelle. Lähinnä ajattelin rohkaista teitä alkuviikoilla menijöitä, että ilman muuta tää on se paikka, missä voi tuntojaan purkaa ja en usko, että kukaan km:n kokenut vie seuraavaa raskautta läpi sinisilmäisenä...
LIZIEtä kyllä olisin rohkaissut menemään alkuraskauden ultraan. Mä olen käynyt ultrassa kaikista kolmesta raskaudesta n. rv7 ja kyllä se keskenmenoon päätynyt raskaus oli jo nähtävissä ultrassa, vaikka syke näkyikin. Samoin mulla on kokemuksia ainakin kolmesta tutusta, jotka eivät olleet alkuraskauden ultrassa ja km havaittiin sitten vasta harmillisen myöhään (rv11-13). Toinen puoli asiassa on lisäksi se, että jos tuossa alkuraskauden ultrassa on kaikki hyvin, riski saada km on enää minimaalisen pieni.
TOISAALTA, kyllä tuohon km-raskauteen verrattuna nämä kaksi muuta ovat alusta asti olleet erilaisia, ts. oireet ovat olleet paljon vahvempia (vaikken ole oksentanut koskaan) ja sekin antaa tietty uskoa raskauden jatkumiseen. Mutta niinhän se sitten taas on, että ei välttämättä vielä np-ultrakaan takaa onnellista odotusta (kun ei tunne liikkeitä) ja kyllä tässä loppuraskaudessakin vielä riittää jännättävää.
Mites sitten LAURIS: joko oot lähtenyt synnärille? Mä en vieläkään ymmärrä, miksi odotat synnytystä just tällä viikolla??? Mulla on kaikki kivuliaat supparit laantuneet ja olo on varsin mainio, eilen ja tänään tosiaan olen ollut töissäkin :)
Päivän jatkoja kaikille!
Kerttukasperi ja Onni rv 38+1
Yhtyen Kerttukasperin sanomisiin (ilman että mulla yhtään lasta vielä onnistuneesti on), mutta mullekkin lääkäri sanoi tuolloin 7+3 ultrassa, että hän kyllä aikas hyvin tästä ultrasta jo näkisi, jos olisi viitteitä tulevasta km:sta. Eli siihen luotan uskoni, että kun meilläkin tällä kertaa oli pisimmällä kun kahtena kertana aikaisemmin ja koko vastas täysin kierron kanssa (aikaisemmin ollut aina jäljessä viikoista) ja syke näkyi vahvana ja yms. yms. sanoi että sieltä paljon muutakin tarkoilla laitteilla jo tuossa vaiheessa näkee ja sanoi, että oikein hyvältä näyttää...niin kyllä MÄ HALUAN SIIHEN USKOA...vaikka tosiasia on se, että mitä tahansahan voi AINA tapahtua. Kyllähän se koko raskausaika loppujen lopuksi riskialtista aikaa on. Jotenkin tosiaan ainakin hetkeksi pystyy hengähtämään oloaan ja ehkä vähän nauttimaankin olosta. Halusin toisaalta tavallaan kuitenkin siirtyä jo enemmän vähän tälle puolelle koska en halua myrkyttää mieltäni sillä suurella km:n pelolla...ja niitä joutuu koko ajan lukemaan tuolla haahuissa. Nyt vaan on se herkkä vaihe itellä menossa, että niin kauan kun raskaana ollaan, niin pitäs löytää tästä niitä positiivisiakin juttuja. Korkeeltahan tullaan jo kovaa jos jotain sattuu, mutta siitä on selvittävä. Yhtä hyvin kaikki voi mennä hyvin ja eka kolmannes olis mennyt sitten ihan panikoimiseen. Haluan yrittää edes muistaa, että pieniä onnellisuuden hetkiä olen tässä alkuvaiheessakin kokenut, vaikka kovia kolhuja onkin takana jos/ ja toivon mukaan kun loppuun asti tällä kertaa mennään. En mäkään uskalla ihan hirmuisesti tuon 7+3 ultran perusteella tuuletella, vaikka lääkäri sanoikin että sille näyttää että tuulettaa saa jo ihan komeesti...kyllä mäkin sen verran skeptinen olen. Mutta olen jo onnellinen siitä, että kolmatta raskautta mennään....näin pitkälle ei onnistuneesti ole vielä kertaakaan päästy. Laiha lohtu, mutta jotain sekin. Eli Lizielle kovasti tsempityksiä. Ihan liikaa ei kannata stressata, sillä tosiaan se helpottaa niin paljon sitten muiltakin osin elämää. Mulla on niin kauan helppo olla, kunhan vuodot pysyy poissa. Ne saa mun karvat nousemaan pystyyn ja hulluuden partaalle. Toivottavasti niistä ei tarvitse kärsiä tällä kertaa...ainakaan kohtalokkaasti.
Kai mä lähden töistä kotiin. Ihan veto pois ja massu pömpöttää kun on ihan turvoksissa. =)
titi ja pikku k 8+5
P.S. Kävi vaan silmään tuolla jossain, että km:n riski olis suurimmillaan rv9. Itse käsitän raskausviikon ajaksi 8+0 - 8+6. Ja että 9+0 alkava raskauvko olis jo rv10. Olenko ihan väärässä? Kirjoittajan tekstistä käsitin, että hän tarkoitti raskausviikolla 9:n aikaa 9+0 - 9+6...muta toi on jo rv10:ä. Eli nyt mietin, että olenko jo kohta ylittämässä tuon riskiviikon, vai onko se todellinen riskiviikko vasta alkamassa perjantaista 9+0:sta eteenpäin? Kirjoittaja kirjoitti, että siksi suurin km riski tuolloin, koska kaikki loput tärkeät elimet kehittyvät tuolloin? No anyway...olen pihalla kun lumiukko!
No kun en haluaisi sitä käynnistystä, jolla uhkailivat tälle viikolle koon ja sykkeen takia. Viikmeksikin synnytys oli ihan tarpeeksi raju ja nopea ja yl.käynnistetyt on kivuliaampia ja hankalia.
Mulla ei ole aikaisemmissa raskauksissa ollut tälläisiä suppareita, hevosia hoitelin ihan loppuun asti ongelmitta.
No nyt ei ole enää kohdunkaulla jäljellä, joten lähtö voi tulla piakkoin.
Nyt alkaa jo olla sen verran hankalaa tää yksin elo lasten ja koirien kanssa. Mies kun ei saa yhtään lomaa. Siksi toivon, että synnytys käynnistyy viikonloppuna eikä keskellä viikkoa. Viikonloppuna uskaltaa sitten touhuta enemmän, kun ei ole hätää lapsista ja koirista. Päivisin olo on ihan ok, mutta nyt olen kahtena yönä herännyt kovaan kipuun. Onneksi istukka ym.ok. Eiköhän tämä tästä :) Eihän tässä ole enää muutenkaan montaa päivää.
Lauris:ei se käynnistetty synnytys välttämättä ole sen pahempi.Mullahan on siis neljä käynnistettyä ja yks ainokainen ihan ilman lääkkeitä hoidettu.Eka käynnistettiin siis jollain ihme emätin puikolla (aika vähällä siis lähti),kaks pelkällä tipalla ja sit toi kuopus eka kaks päivää kypsyttelyä cytoteceilla ja sit tippaan.Toi kakkosen tippakäynnistys kyllä oli kaamee,mutta olipa pojalla kokoakin se 4,6 kiloa,että on voinut " hiukan" vaikuttaa myös synnytyksen kamaluuteen ;) Mutta noi muut on kyllä olleet ihan verrattavissa siihen ainoaan käynnistämättömään.Itse asiassa se käynnistämätön on ollut kaikista nopein,joskin erot on hyvin minimaalisia.
Mä huomasin juuri äsken,että musta on tulossa pahasti erakko!Ahistaa kun kaikki päivittelee mahaa ja voivottelee mun olotilaa tässä kuumuudessa :-/ Ja toi yks entinen naapuri,joka on nyt about kolme kuukautta joka halvatun kerta mut nähdessään ihmetellyt isoon ääneen,että " etkö sä VIELÄKÄÄN" ole synnyttänyt" Voi tsiisus,että se osaa ärsyttää.Ja joka saamarin kerta hymyilen ja sanon,että " joo en oo,kun laskettu aikakin on vasta 31.8..." Parempi siis pysyä piilossa kotona ;) Kohta varmaan alkaa ne ihanat jokojoko-puhelut/tekstarit.Ei siis voi puhelimeenkaan pian vastata ;)
Sari päänsärkyä potien ja Poikanen,joka yrittää ilmeisesti saada näköyhteyttä ulkomaailmaan...tuntuu nimittäin porautuvan pian pihalle X-/
Niin, laitoinkin jo tonne yahooseen hiukka selitystä, joten tänne lyhyesti:
sijaisen sijaisen sijaisen (th) tuntumalla ehkä ehkä rt, mutta ei varma, vaikka korttiin niin laittoikin.. Et vielä en pääse juhlimaan :-/ Muuten kaikki ok.
Titi: ilmeisesti riippuu sairaalasta et miten " helposti" perätilassa sektion " saa" , mutta periaatteessa se ei ole automaattista. Riippuu lantion mitoista ym. olen ymmärtänyt. Parin viikon päästä on lääkäri ja siellä se selviää et missä asennossa on (tai pitäis selvitä..).
Jaksuja alkuraskauden oireisiin ja epätietoisuuteen niin kuin loppuraskauden kulkijoille ja keskellä menijöille. Nyt on niin väsy, etten enempää jaksa kommentoida %-)
Peebee 33+5
Peebee: Toivotaan, että seuraavalla kerralla saisit sen ihan virallisen tiedon siitä, että pikkukaveri olis kääntynyt rt-tilaan. Mutta hyvä jos kuitenkin nyt viitteitä jo siitä kääntymisestä olisi ilmassa. =)
ON: No tänään on täällä sitten se paniikki päivä. Missä mun se pienikin huonovointisuus on? Kornia on vielä se, että mies oksentaa (ja tulee itseasiassa molempien päiden kautta)¿eli on oksennus-ja mahataudissa parhaillaan kotona sängyn pohjalla. Sanoinkin sille, että mullahan tän raskauden myötä pitäs tuo olo olla, mutta ei vaan ole. Ja nyt jos alan oksentamaan itse yhtäkkiä tai tulee huono olo, niin en voi tietä johtuuko se raskaudesta vai oksennustautipöpöstä. No toivottavasti en sitä tautia nyt saa. Eli ainut oire mitä oikeestaan on tällä hetkellä on se, että rinnat aristaa!!! Eikös sen oireilun pitäs nyt olla voimakkaimmillaan jos niitä oireita ylipäätään on? Ja mulla ei ole juuri mitään. =( Tai no se pieni hutelo tunne tuossa ylävatsalla, mutta nyt en tiedä johtuuko se sitten mahdollisesta mahatautitartunnasta? Ja sitten tietysti massua on kovasti turvottanut ja alkuviikosta oli niitä vihlontoja (mahd. Kasvukipuja), mutta nyt ei ole ollut pariin päivään enää niitäkään. =( Huomenna olis ¿jo¿ (huomatkaa *yrittää olla positiivinen*) 9+0 ja lähtis se kymppiviikko käyntiin. =) Silti tuntuu, että aika matelee¿.
Lisäksi mua suunnattomasti ärsyttää yksi tuttu, joka tietää että meillä olis pitänyt inssikokeilu alkaa nyt heti elokuussa ja se kyselee kaiken aikaa että mites kierto menee ja koskas on inssi nyt tehdäänkään jne. Ei olis varmaan pitänyt puhua sillon kesällä mitään. Hän ei siis tiedä tästä menossa olevasta raskaudesta ja olisi kiva ¿räjäyttää pankki¿ tuossa jokusen viikon päästä (esim. Np-ultran jälkeen 12+3, jos kaikki on kunnossa), että täällä oltaskin menossa jo rv13:lla. Mahtas alaleuka loksahtaa. =) No siitä päivästä haaveillen. Sitä ennen on vielä montaa päivää ja jokunen viikkonen tarvottava eteenpäin. Nyt kai alkaa pelottaa enemmän se, että jos tänne asti on päässyt ja vielä menis kesken, että kuinka paljon inhottavammaksi km:kin tulisi kun raskaus on jo vähän pidemmällä kun ne edelliset ehti olla. Onkohan tää ihan normaalia olla näin oireeton¿varsinkin kun niitä oireita oli alussa enemmän? Huolestuttaa kyllä. :´(
Kai sitä pitää yrittää töitä tehdä. Soittelen kohta miehelle, että kuinka kovasti se on sitä posliinipönttöä vielä käynyt halailemassa. Se oli kyllä aikas ressukan näkönen aamulla kun jäi sinne sairastamaan ja mä lähdin töihin. Se on muutenkin tosi harvoin kipee ja tollanen iso köriläs¿oli se sitten flunssassa ja kovassa kuumeessa tai tuollaisessa oksu-/mahataudissa¿se on kertakaikkisen säälittävä näky. =D Mun ihana raasu ukkoni. Pitää käydä töiden jälkeen kaupassa ja viedä sille vähän mustikkakeittoa ja banskua.
Ja nyt vähän töitä, vaikkei huvita yhtään. Onneksi huomenna on jo perjantai. =)
Titi ja pikku k 8+6
Ihania uutisia Hannelella oli, nyt kelpaa lomailla lomat loppuun!!
Titi: virtuaalisesti käsi kädessä toimii mulle kyllä : ) ihanaa kun on samassa " jamassa" olevia ystäviä, vaikka näin kasvottomasti! Ja älä huolehdi huonon olon puutteesta, nauti vaan. Tosin kyllähän se itseään joka aamu säikäyttää, jos hammastahna ei saa heti aikaseksi sitä yökkimisreaktiota (joka kyllä tulee viimeistään kun pitää kieli pestä tai tahnaa sylkiessä). sä kun mietit noita rv juttuja, niin musta jos ilmoitetaan rv 9 = 9+0 - 9+6 = kymmenes raskausviikko, kun taas jos ois merkattu 9. rv, niin tarkoittais 8+0 - 8+6 eli yhdeksäs raskausviikko. selkeniskö, en tiedä noidattaako kaikki näitä kieliopillisia kirjoitustapoja, mut noi niitä kuuluis käyttää mielestäni.. Ja mun käsityksen mukaan tuo riski on suurin yhdeksäs raskausviikon ajan eli 9. rv, eikä rv 9 (kieli/sormet menee solmuun), kun silloin juuri tuo istukka aloittaa toimintansa.. Sullahan se empaattinen mies on, kun hoitaa oksentamiset sun puolesta : )
Lizie, tuo epävarmuus saa munkin jotenkin araksi kirjoittelemaan, toisaalta ei haluaisi pysytellä ihan vaan taustalueskelijana, mut toisaalta joku ihme kynnys vaan on. Enkä mä pelkää/ei ahdista lukea nuita km-juttuja haahuissa, musta vaan tuntuu etten heille halua aiheuttaa turhaa pahaa mieltä, kun kuitenkin olen jo raskaana. Se vois olla jollekin liian raskasta, vaikka ihania ihmisiä ovatkin eivätkä olleet häätämässä heti pois. Tsempataan yhdessä toisiamme tässä epävarmuuden olossa uskomaan raskauksiimme, meitä eplokkaita kun on useampi!
Lauris, sulla saattaapi alkaa olla jo jännät paikat, tosissaan eikun perjantaina vaan sitten siivoomaan ja saunomaan täysillä, ja josko se mieskin osallistuisi tuohon " käynnistely-yritykseen kunhan töistä pääsee. viikot on jo noin hyvällä mallilla!
Sartsukin tuntuu olevan valmis jo synnärille, nuin henkisesti ainakin. Ihan kivahan kun kyselevät kuulumisia ja voimisia, mutta ärsyttävää on varmasti kaikille vastata samat asiat ja moneen kertaan.
Peebee, toivottavasti se RT nyt siellä olisi, vaikka eiköhän pikkuisella ole aikaa kääntyä. Mulöla on kaveri noilla suunnilleen samoilla rv:lla ja kotona vuodelevossa, kun meinais supistella liikaakin. Minkäs kokoinen se sun pieni on jo, onkos arvioita? Mietityttää kovasti, että mitsä sillä mun kaverin pienellä on tiedossa, jso päättäiskin syntyä jo nyt..
ON:taas oikein itkettää/naurattaa, jouduin aamusta pistämään mammavaatteita töihin, kun oikeasti pömpöttää niin vietävästi. Nyt on caprit ja toppi, onneksi ei hirvittävä teltta tuo yläosa ole, niin ei näytä niin mammavaatteelta vielä. Ainakin miesvaltaisessa työympäristössä eivät kait osaa katsoa sillä tavalla.. Tää turvotus on hirveää, mulla on jalatkin kuin säpylät. Toivottavasti tää on nyt vaan alkuraskauden juttuja yhdistettynä helteeseen. Eihän se voi olla merkki ongelmista tuon raskauden kanssa? anyone? Edellisessä raskaudessa (siis siinä onnistuneessa) turvotus tuli vasta lopussa ja silloin ennakoi raskausmyrkytystä.. Uskaltauduin vaa' alle pitkästä aikaa.. juh, olikin sitten paino pumpsahtanut. Viiem syksystä 8olin laihduttanut silloin noin 6-7 kiloa, nyt on siihen lukuun tullut 12 kiloa lisää, joista kesällä ja tän raskauden alussa siinä 3-4 kiloa : ( ei ihme, ettei eds normaalisti mulle hitusen liian isot vaatteet mahdu, kun oon vaihtanut ihan uuteen kokoluokkaan !! PRKL, tällä kertaa taitaa mennä osotuksessa kolmen numeron raja rikki : ( Jos siis sinne asti päästään..
eka-vekara 8+4
ajattelin vaan piipahtaa ilmoittelemassa, että olen kuvioissa edelleen mukana, ja sintti myös.
en ole pitkään aikaan kirjoitellut, vaikkakin olen pari kolme kertaa viikossa käynyt teidän kirjoituksia lukemassa.
syy, miksi en ole kirjoitellut, on se sama, kuin aikaisemminkin, eli olen aivan tolkuttoman väsynyt.
koulusta kun tulen iltapäivällä, käyn kaupassa, paimennan poikaa ja laitan ruokaa, ja odotellaan että isi tulee töistä että sitten syödään, on mulle ihan riittävä vuorokausi-ohjelma.
sitten mä menenkin melkein 18.30 maate, ja isäntä herättää mut lapsen kanssa iltapuuhiin, jos lähtee illalla reeneihin, ja jos ei lähde, saatan koisia aamuun 6.15 asti, kunnes kello taas soi. =)
sairasta?
olo on koko ajan tosi nuutunut, ajatukset harhailee, en tajua että mulle puhutaan (koulussa),ja olen tosi hajamielinen. että on tää kanssa.
oksetusta ei vieläkään ole, mutta etominen ja ruokahaluttomuus on pikemminkin lisääntynyt parin viikon aikana, eikä mitenkään vähentynyt, tuntuu että väsymys myös.
outoa, eikös sen näissä paikkein pitäisi alkaa helpottaa?
toivottavasti sama oireiden kiihtyminen ei jatku loppuun asti, kun sitten mä varmaan vaan nukkuisin ja oksentaisin, kun on vielä rutosti viikkoja jäljellä.. =)
ei maar, pojan synttäreitä pitäis mennä valmistelemaan, la olis 2v juhlat. käär(m)e-tortun tekoon tästä taidan livetä.
-ennis- ja sintti rv11+1
ja toteaa olevansa poikki juostuaan polin,parkkipaikan ja polin välin kymmenessä minuutissa,ja suppailtuaan sen jälkeen kipuisesti niin että hikikarpalot nenästä vaan tipahteli..
Pikkaraisella kaikki ok,vesimäärä olikin tarkemmin mitattuna normin ja niukan välillä,uudelleen polille 21.pv jo.Ei kiinnittynyt mutta rt sentään.Pa 2,4-2,6 kiloo,pieni Pikkarainen siis.
Mulla oli sartsu muuten se sama lääkäri nyt,minusta se oli kiva,ultras tosiaankin tarkasti ja esitteli ihanasti koko ajan,näytti hengitysliikkeitäkin joita P muutaman siinä näytti,mutta tosi vähän kuitenkin.Niin että sainpahan minäkin jotain huolenaihetta kuitenkin,sen veden ja hengitysliikkeet,siis summa summarum:voin kehittää peikon ihan mistä vaan.Klö oli kirjoittanu että mä pelkään vauvan kuolemaa...lääkäri kyseli siitä.Sanoi että tuut vaikka joka pv tänne jos pelottaa.Voi kun kehtaiskin,edes silloin kun oikeesti pelottaa!
Sokerit on mulla upeesti nyt,insuliinihoito siis tehoaa hyvin sanoi lääkäri tuosta vauvan koonkin perusteella.Olo onkin loistava ellei pää krenais.
Ihanaa kun suppailee niin että reisiinkin säteilee,saan katsokaas hehkuttaa tätä tunnetta et TÄTÄ se sit olis jos alkais itsekseen.
Ennustaja Elli kyllä kirjoitti että tyttö syntyis vasta 21.9....eikÄ!!!!! emmä usko kuitenkaan että yli annetaan paljoo mennä vaikka P oliskin pienehkö,eli siis oikeesti normaalivauvan kokoinen :))))))
Joo nyt mittaamaan taas sokrut ja sitte reppuostoksille.moe.
F+P 35+2
Taas yksi helteinen päivä takana. Milloin tää oikein loppuu?! Onneksi turvotuksia ei ole suuremmin enää ollut ja kun pysyttelee alakerrassa sisällä, ei tarvitse kärvistellä ihan kauheasti.
TITILLE lohdutusta oireista: kyllä ne oireet alkaa usein helpottaa just tuossa ysiviikon maissa. En olisi huolissani ja tais se mullakin olla niin, että ainoastaan tuo rintojen arkuus oli jatkuva oire! Väsymys taisi kestää himpun pidempään, mutta sekin voi vaihdella päivästä toiseen.
LAURIKSELLE tsemppiä, jos siis lähtö tosiaan koittaa!
Mulla oli tänään NLA. Ei mitään erikoista, olinkin siellä vain n. vartin. Nyt Onni oli viimein lähtökuopissaan, eli pää heilui vain vähän eikä edes sormea saanut sinne väliin. Ihmetyttää, miten ne voi tuntea vauvan niin tarkkaan?! Ei ainakaan epäilyjä, että olis perätilassa, vaikka ultrassa asiaa ei ole vahvistetukaan :) Paino nousee nyt säntillisesti n. 200gr viikossa, vaikka mulla onkin viime aikoina ollut mieletön ruokahalu. Kuulemma tässä loppuvaiheessa aineenvaihduntakin kiihtyy ja sen huomaa nopeana näläntunteena. Sf-mitta ei noussut nyt lainkaan ja koska se on nyt 32 cm, menee käyrä siellä alakäyrän yläpuolella. Taitaa mulla olla aika pieni masu, tosin samanlainen kuin esikoisestakin.
Eipä muuta uutta tällä rintamalla. Jatkan surffailua!
Kerttukasperi ja Onni rv 38+2
Jos tännekin taas jotain kirjottelis,vaikka eipä juuri ole mitään uutta missään.Melkein valittamiseksihan tää kirjoittelu on viime aikoina mennyt :(
Kiva kuulla,että Enniskin kuuluu edelleen vahvuuteen :) Toivottavasti väsy helpottaa,se alun zombie-väsymys on kyllä jotain ihan kamalaa!
Femmis:joo,se lääkäri kyllä silleen oli tosi tarkka ultran kanssa ja tosiaan esitteli kauheen tarkkaan kaikki.Hengitysliikkeitä näytti mullekin ja joka mitatun jutun selitti tarkkaan,ja kuvas pitkään vielä kasvoja yläviistosta,kun näytti niin huvittavalta nenän nipukka pystyssä =) Mutta ärsyttävän nihkeesti se suhtautui kaikkeen muuhun :-/
Ja sitten siihen vali vali napa-osuuteen.Jättäkää suosilla väliin ;) Aamusta saakka on alaselkää juilinut ilkeesti.Ja supistellutkin ihan kivasti,vallankin kun vähän ärsytin ja kävin lähikaupassa aika haipakkaa kävellen...No,ainakin sitä limaa on taas tänään tullut enemmän :-/ Vaikka enpä tiiä voiko noista ihme limoista mitään päätellä.
Tänään ei oikein ole ruokakaan maittanut,kiiviä ja luumuja oon popsinut (ja pakko tunnustaa:jätskiä myös...) ja vettä litkinyt varmaan monta litraa.Jotenkin on vaan ihan pöhelö olo.No,ehkä tää loppuu aikanaan :) Ei kai tässä kamalan montaa viikkoa enää ole.Vaikka mä en kyllä oikeestaan edelleenkään osaa ajatella,että meille oikeesti tulee vauva.
Sari Zombie ja Poikanen 37+0 (hiljaista poikaa ollut tänään,pitää ihan taas keskittyä liikkeitten määrään)
...vaikka pariin otteeseen ollut kipukohtauksia ja supistelua.
Ärsyttää noi toisten viestiketjujen tyttö/ poika kuumeilijat. Toiset yrittää raskautua haahuissa ja täällä yritetään toivoa, että vauva edes pysyisi matkassa mukana! Kunhan saisi sen vauvan, niin se on pääasia.
No juu, tätä protestointia, mutta kun tuntuu niin tyhmältä.
Tsemppiä kaikille alkutaipaleella!!! Täällä eletään hengessä mukana.
Lauris 38+4
Eka-Vekara: Mies tosiaan oli tuossa pari pvää tosi heikossa kunnossa. Sillä oli tosi kovia vatsan väänteitä yms. kipuja ja itellä ei kyllä sellaisia ole ollut. Onneksi. Toivottavasti pääsin säikähdyksellä. Sitä pientä ¿painon- ja huonon olon tunnetta¿ tuossa pallean kohdalla. Sitä on ollut koko raskauden ajan.
Musta tuolla haahuissa on niin mahtava porukka, että en tunnu itekkään pääsevän sieltä eroon. Ihan pakko käydä ainakin lukemassa haahujen kuulumiset, vaikka mäkään en sit kovasti ole enää sinne mitään nyt kirjoitellutkaan.
Sulla on työpaikalla tosiaan se helpotus (ainakin tässä raskausasiassa), että kun on miesvalta työpaikalla, niin ei tarvitse ihan hirveesti tuohon masun peittelyyn satsata. Tai miehet ei sillä tavalla kyyläile kun naiset. Harmi, että turvotus sulla on noin pahana jaloissa. Mulla ei onneksi vielä ole ollut muu turvoksissa kun vaan toi pömppis maha iltaisin.
Kävin ite taas aamulla vaa¿alla ja ei näköjään ole paino kotivaa¿an mukaan noussut. Eli se sama lähtöpaino 53kg. Yleensä käyn aina ite ekaks aamulla herättyäni ja vaan pikkarit jalassa. Tuolla neuvolassahan tiesinkin, että se paino on varmaan enemmän kun olin ennättänyt jo syödä aamupalat ja sielä kun vaa¿alle noustaan aina vaatteet päällä. Mutta sen neuvolan vaa¿an mukaanhan sitä kai sitten paino pelataan.
Tai voishan sitä kai alkaa tehdä niinkin, että neuvola päivänä käy vaa¿alla kotona aina aamusta ja antaa se ¿vaatteettoman¿ painon joka kerta. En mä nyt tiedä onko sillä niin grammalleen väliä paljon paino lähtee nousemaan, mutta että olis aina sama vaaka millä katsotaan. Talvellakin neuvolassa varmaan vääristää vaaka oikeeta painoo ihan hirveesti, kun ainakin lavon päälleni vaatteita tosi paljon kun olen sellainen vilukissa. Mullahan tulee siihen painoon aina varmaan 2kg lisää pelkistä vaatteista. ;-) Meillä on muuten yhdet rippijuhlat tulossa viikon päästä ja kokeilin yhden jakkupuvun suoria housuja mitkä ajattelin laittaa sinne, niin tänä aamuna kokeilin (kun masu ei vielä niin turvoksissa) ja silti teki aikas tiukkaa. = / Se olis vaan ollu helppo ja siisti asukokonaisuus josta olen kovasti tykännyt, mutta iltapäivästä turvotus on kyllä jo sitä luokkaa, että ne housut voi tuntua kauheen ahdistavilta. Hhhhhmmm¿ehkä laitan sitten jonkun löysemmän pitkän hameen. ;-)
Ennis: Kiva kuulla Sinustakin. Ihmekkös tuo, että väsy painaa kun sulla on sielä vielä se vilpertti kotonakin ja akut pitää riittää sielä kotonakin touhuamiseen. Täälläkin väsyn kanssa ongelmia. Ihan nuutunut olo kaiken aikaa. Ja päänsäryllä alkoi taas tääkin aamu. Onneki on perjantai ja pari päivää taas helppoa. Tuskin jaksan mitään tehdä koko vkonloppuna, mutta ei tarvi miettiä jaksaako istua täällä töissä 8h putkeen. Eka työviikko loman jälkeen takana ja aikas raskaalta tuntuu. Kunnon kiireet eivät vielä ole edes täällä alkanet, joten vähän paniikki, miten pysyy tahdissa mukana kun normaali työtahti taas alkaa. =(
Kai tuo huonovointisuus ja väsymyskin on kaikilla niin henk.kohtaista, että kaikki reagoivat vähän eri tavalla. Kyllä itsekkin toivoo, että hieman energisempi olis kun/ jos tästä ekasta jaksosta nyt pääsis jotenkin kunnialla läpi. Sull on jo kivasti viikkoja kasassa. Alkaako pahin jännitys jo helpottaa ja tulla tunne, että kyllä tää sittenkin onnistuu¿ Toivottavasti näin. =) * lähettää voimia tuleviin päiviin ja energiaa kans * =)
Femmamma: No ompas Sinullakin ollut aikas juokukisat sielä parkkiksella ja vielä supparien kera. Auts! = / Mutta pieni sievä pikkarainen sielä masussa köllii kuitenkin. =) Kiva kuitenkin jos lääkäri lupasi, että saat käydä sielä visiitillä vaikka joka päivä jos sille tuntuu. Noi pelkotilat on kyllä karmivia. Alat kuitenkin olla ihanasti jo loppusuoralla. Kyllä se pikkuinen sielä loppuun asti jaksaa. Usko pois. =) Ai niin, löytyikö hyvät reput ostoksilta muksuille?
Kerttukasperi: * ottaa lohdutukset vastaan kiitollisena * Niin¿siis kyllä mullakin tuo väsymys painaa kovasti päälle. En tiedä onko siihen sillain turtunut, että ei edes tajua aina miten väsynyt on¿ehkä sen huomaa eniten siitä, että on tosi saamaton ja nuutunut olo. Sitä vaan töiden jälkeen illat pyörii saamatta mitään aikaiseksi ja nuokkuu. Harmittaa oikein kun kaikki tehot on nollissa. Kai se väsymys on sit just sitä. Olen kans nukkunut normaalia enemmän. Päänsärky on ollut tän viikon oire vahvimmillaan. Heräsin tänäänkin päänsärkyyn ja jatkuu edelleen. =( Ja pientä ellotusta on ilmassa kyllä. Että kai niitä oireita on, mutta ehkä niihin on sit tottunut ja turtunut ja odottaa kai sitten jotain ¿massiivisia¿ merkkejä raskauden etenemisestä.
Sullakin tosiaan vähiin käy ennenkun loppuu noi viikot. Hyvää tahtia sitä ppainoa silti tulee lisää ja saat varmasti olla onnellinen jos massu pysyy ¿kohtuuden¿ rajoissa. Ei kai sitä masaa niin kauheesti tarvitse tulla ja silti kaikki voi olla hyvin. Noista muista mitoista mä olen vielä pihalla kun lumppaukko, mutta toivottavasti se sf-mittakin siitä vielä kirii.
Sartsu: Miten se pikku poikanen on sielä masussa nyt liikkunut? Toivottavasti on ollut vilkkaampi. =)
Lauris: Mä yhdyn tuohon protestiin noista ¿Miten tehdään tyttö-tai poika¿-viesteistä. Jotenkin tuntuu asia niin typerältä ja tyhjänpäiväiseltä kun ite yrittää ylipäätään pysytellä tavalla tai toisella tässä raskausolotilassa mihin on työllä ja tuskalla päässyt. Mulle on aivan sama kumpi sieltä putkahtaisi, kunhan vaan kaikki olis ja menis hyvin. Mä en usko, että olisin siltikään miettinyt tuollaisia juttuja, vaikka en olis km:ja kokenutkaan. En vaan ole koskaan ajatellut raskautumista itsestäänselvyytenä ja lahja se on joka tapauksessa, tuli sieltä kumpi tahansa. Eli protestoin tässä kohtaa myös ihmisten turhamaisuutta näissä asioissa. Suurempiakin ongelmia on maailmassa. Mutta täähän on nyt vaan tietysti mun mielipide. Kirjoitan sen ennemmin tänne kun, että menen aukomaan päätä noihin viestiketjuihin, jotka ärsyttää. Sieltä ei näille kommenteille kauheesti varmaan myötätuntoa heruisi.
ON: Heräsin aamulla kauheeseen päänsärkyyn ja se jatkuu edelleen. On varmaan pakko ottaa kohta Panadol, muuten tästä työpäivästä tulee ihan helvettiä. Yritän vaan miettiä, että vielä tää päivä ja sit on pari pvää vapaata. Muutenkin väsyttää ihan kauheesti ja olo on ihan pöllö! Tulen kirjoittelemaan uudelleen myöhemmin jos vielä jaksan. Kai se on tehtävä vähän töitäkin.
titi75 ja kirmeli 9+0 (Jippii, kymppäviikko alkaa)
Enpä olekaan nyt muutamaan päivään tänne kirjoittanut. Sitä vaikeammalta tuntuu kirjoittaa, mitä pitempi aika mennyt, ettei kirjoita. Hyvä että ainakin alkuraskaudessa menijät ovat aktivoituneet :-).
Sorry, mä taas kerron vatunpoimintareissustani ;-). Eilen varmaan viikon tauon jälkeen menin tuonne metsäaukulle ja olipas siellä kyllä surullinen näky vastassa. Nimittäin pienemmät koivut ja pihlajat olivat kuivuneet aivan ruskeiksi. Ruskeita lehtipuita vieri vieressä. Aluskasvillisuus, varvikko oli myös kuivunut aivan ruskeaksi. Ja sammalikko vaan rutisi jalkojen alla, kun sekin oli kerta kaikkiaan niin kuivaa. Minusta oli kyllä tosi masentavaa ja ruman näköistä :-(. Ja sit vielä kahta puolta kulki ukkospilviä ja jyrisi, mutta kun eivät kohdalle sattuneet, niin eivät sitten sattuneet. Lie vissiin jossain päin sitten satanut, toivottavasti. Olihan tuo kiva edes nähdä niitä ukkospilviä, kun eipä oo kyllä varmaan 1,5 kuukauteen näkynyt. Vattujakin sain kaksi litraa, joten ei huono.
Niin, oli juttua tuosta, miten jotkut yrittämällä yrittää tyttöä tai poikaa. Eipä olla kyllä mekään koskaan tähdätty mihinkään tiettyyn sukupuoleen. Veljeähän me ollaan kyllä vähän toivottu meidän esikoispojalle, mutta ei me mitään olla sen eteen tehty, että vauvasta just nimenomaan poika tulis. Meillä oli ihan tarpeeksi stressiä jo siinä, että saatiin siimahännät suurin piirtein oviksen aikaan lähtemään, kun mies ei ole enää ihan nuori ja muutenkin työn ja vähäisten yöunien uuvuttama. Eli mulle ainakin oli riemuvoitto, että pääsi oviksen jälkeen jännäilemään, onkohan tärpännyt vai ei, hällä väliä kumpi sieltä tulisi.
Lisäksi ihmettelen sitä, miten jotkut välttämättä haluaisivat pikkukakkosen olevan eri sukupuolta kuin esikoisen. Kaikista kätevintähän olisi, että olisivat samaa sukupuolta ja heistä tulisi hyvät leikkikaverit keskenään. Meillä ainakin nuo kolme tyttöä ovat niin läheiset toisilleen ja aina on leikkikaverit omasta takaa. Toisin on sitten pojan kanssa, mutta onneksi hänellä on isi kaverinaan.
Juu, nyt katkesi ajatus, kun poika tuli tuohon kommentoimaan, että eikös sinun pitänyt siivota... Itse asiassa mulla oli tarkoitus tehdä kirjanpito tänään, niin olenpahan siitäkin sitten huoletta kuukauden ajan. Pojan sunnuntaisista synttäreistä kun vielä selvitään ja pojan ja vanhimman tytön ekoista eskari- ja koulupäivistä, niin sitten tuntuu, että ollaan päästy toivon mukaan rauhalliseen arkeen eikä mitään erikoista ole enää odotettavissa ennen synnytystä. Toivottavasti näin.
Mut ajatus tosiaan katkesi niin pahasti, että paras ruveta tässä ihan " asiallisiin" hommiin. Pojan huomautus taisi kolahtaa oikeaan osoitteeseen ;-). Neuvola on puolen päivän jälkeen, joten tulen sitten kertomaan kuulumiset.
Tsemppiä kaikille alkuraskauden menijöille ja paljon suppareita niitä toivoville :-)!
neronja rv 36+5
Tytön/pojan " tekemisestä" :tuntuuhan se aika tyhmältä,että joillekin se on niin kamalan tärkeää kumpaa sukupuolta halutaan.Toisille kun se ei tosiaankaan ole mikään itsestään selvyys yleensäkään saada kumpaakaan :-/ Ja vaikka mäkin ole lapseni helpolla saanut,niin kyllä noi pari keskenmenoakin on opettaneet silleen nöyräksi.Sitä on kiitollinen ihan kummasta tahansa,kunhan sen saa syliin saakka!Noi " miten tehdään tyttöjä/poikia" -viestit mä vielä jotenkin ymmärrän,ainahan sitä voi koittaa onneaan ;) Mutta kun niitäkin on ollut,missä valitetaan että " ultrassa vauvan huomattiin olevan " väärää" sukupuolta" ja valitetaan pettymystä.Niitä en todellakaan jaksa ymmärtää.
Oma napa on tosi hellänä yöllisitä suppareista.Aamulla oli mahakin ihan sekaisin,joten olo on aika hutera.Muutaman yöunilla pitäis taas sinnitellä tää päivä.Onneks vauva tuossa illalla vilkastui ennen kuin mä ehdin huolestua liikkeitten vähyydestä ;) Nytkin jammailee taas.Eli eipä tässä sen ihmeellisempiä,suppareita odotellessa =)
Sari ja Poikanen 37+2
Mulle tuli äsken edellisestä polikäynnistä se sanelu tai mikälie.Meinas pokka pettää,kun siinä oli erikseen kirjoitettu,että " alkaa olla vähitellen kypsä tilanteeseen" =D Ehkäpä se lääkäri sit kuitenkin kuunteli mitä mä puhuin ;)
ehhhehehehhhe...olet tainnut oikein kunnolla sielä ripittää...ainakin on mennyt viesti perille kun on oikein saneluunkin lisätty. Huippua! =) Ehkä ne lääkärit sittenkin jotain meidän valituksista rekisteröi...
ON: SIIS KARMEE OLO!!! Päänsärky nyt hieman helpotti kun kävi syömässä, mutta nyt mietin tässä että tuleeko safkat ylös vai pysyykö sisällä....ja oikeesti kun en tiedä johtuuko tää näin heikko olo nyt sitten raskauspahoinvoinnista joka on ollut kateissa jokusia päiviä, vai olenko mä sitten saanut jonkun sortin pöpön tuosta ukkokullastani. Pari tärkeetä raporttia pitäs vielä työstää töissä ja niille on deadline tänään, joten keskittyminen tuntuu tällä ololla tosi vaikeelta. Lisäksi anoppilaan pitäs mennä kyläilemään heti töistä suoraan miehen kanssa. Ne tuli just viime yönä Pariisista ja on niin täpinöistään matkasta ja halusivat nyt kertoa siitä kovasti ja pyysivät kaffelle. Tällä ololla ei naposta kyllä yhtään, mutta kai tässä on voimat jotenkin nyt kerättävä. *erittäin syvä huokaus*
Edes kahvia ei pysty juomaan...tai noh...oikeestaan se on koko raskausajan maistunut tosi huonosti. Koskahan työkollega alkaa ihmetellä kun haen kyllä kahvia, mutta se jää aina tuohon kuppiin. =) Ja kamalinta on se, että ton kylmän kahvin haju kiipii tuosta mukista aina nenään ja se haisee KARSEELLE!
Kai vielä pitää ryhdistäytyä ja rykästä nää viimeset hommat vielä.
titi-tyy ja pikku k 9+0
En oo pitkään aikaan halunnut tulla palstailemaan, kun jotenkin ahdistaa tää alkuraskauden epävarmuus. Ja toisaalta olen käynyt vielä tuolla haahu-puolella palstailemassa, kun tunnen tyypit siellä ja sieltä on saanut lukea aika paljon taas ikäviä juttuja. Erityisesti kaikki keskenmenoon viittaavat jutut ovat hyperahdistavia. Ja mun pitäisi nyt kuitenkin yrittää jaksaa uskoa, että kaikki menisi tällä kertaa hyvin. Jos äiti voi hyvin, niin vauvakin... Niin...
Ehkä auttaisi, jos vaikka koettaisin aktiivisemmin tulla mukaan tälle palstalle.
Eli isossa epävarmuudessa vielä eletään tai epäuskossa. En viitsi liikaa uskoa tähän raskauteen ja haaveilla vauvasta ennen kuin tiedän, että masussa jotain on ja ennen kuin viikko 13 alkaa. Viimeksi pudottiin niin korkealta (rv11+6), kun olin jo kaikenlaista haaveillut, mitä sitten vauvan kanssa puuhataan... Sitä ei aiemmin edes uskonut eikä tajunnut, että keskenmeno voisi koskea juuri itseään, ennen kuin se sitten tuli kohdalle. Nyt olen niin varpaillani, vaikkakin yritän olla varovaisen toiveikas ja positiivinen. Että saa nähdä. Ens viikolla on neuvola, et sitten saan ainakin ajan sinne ultraan. Oon päättänyt, etten yksityiselle mene ultraan, kun kuitenkin voihan sitten sen ultran jälkeen vielä mitä tahansa tapahtua. Pelko elää mukana.
Kaikille hyvää odotusta, yritän opetella teidän taustoja tässä pian! Terv. Lizie rv 8+5