Tarvitsen apua. Teinin rasvoittuvat hiukset
Mulla on siis 15v tyttö jolle on tullut ihan todella paha rasvoittumisongelma. En tiedä mikä siihen auttaa. Tuntuu et kaikki on kokeiltu. On syväpuhdistavat ja eri pesuainemerkit, lomalla kokeiltiin olla pesemättäkin..
Ne on päivässä ihan tosi likaiset. Ennen pesi illalla, mutta nyt siirtynyt pesemään aamuisin kun illalla pessyt näyttivät ja haisivat aamulla todella likaisille.. vaikka aamulla pesee silti on illalla jo LIKAISET. On siis todella ohut ja vaalea hiuslaatu niin se lika näkyy helposti. En tiedä mistä on kyse mutta tyttöä itseään ihan hirveästi harmittaa. Lääkäriinkö tästä pitäisi?
Kommentit (38)
Mulla oli raskausaikana tuollaista kun tyttöä odotin. Muutenkin herkästi rasvoittuva päänahka ja iho mutta silloin oikein korostui. On tosi inhottavaa kyllä ja varmaan teinille vielä herkempi juttu.
Aamulla ja illalla pesin silloin hiukset.
Mulla on herkkä päänahka ja iho muuten. Pintakuiva.
En suosittele että ainakaan pesuvälejä pidentäisi. Itse sitä koitin ja sain päänahan ihan hirveeseen kuntoon! En silloin edes tiennyt että minulla on herkkä päänahka mutta se tuli selväksi tuon testin aikana. Sen jälkeen ei ole päänahka enää ollut entisensä ja tuosta kokeilusta jo monta vuotta aikaa. Nytkin kutisee.
Ehkä kysyisin apteekista jotain rauhoittavaa shampoota. Tuskin lääkäriin lähtisin. Ainakaan ihan heti. Hormoneistahan tuo johtuu eikä päänahan rasvoittuminen yksinään vaarallista ole.
Omalla teinipojalla sama juttu että rasvoittuu hiukset ja ihokin. Hän käy joka aamu suihkussa. Iltaa kohti likaisen näköiset. Haroo hiuksiaan niin se vaikuttaa.
Föönaako tyttösi hiukset? Sekin voi auttaa vähän kun föönaa hyvin pää alaspäin. Myös hiusten jatkuvaa näpelöintiä ja harjaamista kannattaa välttää.
Plussapuolena tuossa on se että hiukset pysyy hyvässä kunnossa kun raavoittuu. Jos jotain hyvää täytyy asiasta keksiä 🙂
Minulla auttoi loiva permanentti, hiukset laitoin ilmakihartimella. Shampoo kannattaa olla mahdollisimman mieto, rasvoittuva päänahka vain rasvoittuu lisää liian voimakkaalla shampoolla. Latvoihin suihkutettava hoitoaine on paras.
Ohuet hiukset olen pessyt aamuisin miedolla pesuaineella jo teinistä. Ohuet hiukset on suttuiset muuten. Onneksi pedi on nopea ja kuivuvat vartissa
Kuulin jostain että ei saa käyttää liikaa shampoota, sekin tekee rasvaiseksi!
Jos kampaajana saisin yhden ainoan asian muuttaa ihmisten hiustenhoitorutiineissa, se olisi ehdottomasti hiusten pesun siirtäminen illasta aamuun!
https://www.ruohonjuuri.fi/products/oliva-oliivioljysaippua-pala-125-g?…
Tämä pelasti mun hiukset. Hoitoainettakaan ei tarvitse. Eikä oo hinnalla pilattu eli kannattaa kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
system 4 aineet kehiin
Minulle ei auttanut, eikä juniper palashampoot, tai teepuu-Paul Mitchell, eikä bio plus tms . Eikä Biozelin rasvoittuville tarkoitetut. Ei kuivashampookaan, vaikka vähän se toki freesaa. Kymmeniä kokeiltu!
Sitten luin blogista tästä shampoosta
https://miiajohansson.com/2020/07/10/nopeasti-rasvoittuvat-hiukset-para…
Ennen pesin n joka toinen päivä, mutta tuolla riittää n kerran viikossa. Valtava helpotus. Tuoksuu kyllä voimakkaasti, valitettavasti.
"...haisivat aamulla todella likaisille..."
Jos rasvahiivojen määrä lisääntyy, niin tali alkaa haista voimakkaammin, vaikka ei olisi edes hilsettä.
Nizoralia kannattaa kokeilla.
https://www.yliopistonapteekki.fi/nizoral-shampoo-20mg-ml.html
Ylläpitoon esim. CUTRIN BIO+
Täysin normaalia teini-iässä. Tässä asiassa "loogisin ratkaisu" on yleensä lisätä hiusten pesua mitä vahvemmilla shampoilla, mikä ei ole välttämättä oikea ratkaisu. Vahvat ainesosat voivat pahimmassa tapauksessa ärsyttää päänahkaa lisäten rasvan tuottoa ja hilseilyä. Tämä vaatii kokeilua ja kärsivällisyyttä, mutta mikäli hiusten rasvoittuminen koituu erityisen hankalaksi, voi hiusten pesun ajoittaa kevyesti aamuin sekä illoin (painosanalla kevyesti).
Vierailija kirjoitti:
googlesta: "permanentattua hiusta ei tarvitse pestä ainakaan alkuun kovinkaan usein. Hius on hetkellisesti hieman irti hiuspohjasta, eikä ehkä rasvoitu niin nopeasti kuin ennen permanenttia."
Voi silti pestä joka päivä mutta näyttää paremmalta.
Kuka kampaaja suostuu tekemään 15v permanentin, edes vanhempien luvalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
googlesta: "permanentattua hiusta ei tarvitse pestä ainakaan alkuun kovinkaan usein. Hius on hetkellisesti hieman irti hiuspohjasta, eikä ehkä rasvoitu niin nopeasti kuin ennen permanenttia."
Voi silti pestä joka päivä mutta näyttää paremmalta.
Kuka kampaaja suostuu tekemään 15v permanentin, edes vanhempien luvalla?
Miksei suostuisi eli mitä haittaa siitä voi olla? Itse otin aikoinaan ekan permanentin 12-vuotiaana ja sen jälkeen aina puolen vuoden välein juuri siksi, kun hiukset rasvoittuivat muuten niin nopeasti. Mutta tästähän on nyt aikaa jo vuosikymmeniä. Permanentitkin ovat varmaan kehittyneet niistä ajoista.
Vierailija kirjoitti:
Onko päänahka ylikuiva, joten kompensoi tekemällä talia?
Samaa mietin. Ei tuo tilanne normaali ole. Suosittelen myös lääkärikäyntiä.
Täällä myös hyvin rasvoittuvat hiukset. Raskausaikana oli ihanaa kun ei rasvoittunut yhtään niin paljon. Nyt synnytyksen jälkeen taas räjähti käsiin. Kaikkea kokeiltu mutta ei tunnu ihan hirveästi auttavan. Parhaiten toimii kun pesen hiukset kerran viikossa kuorivalla esipesulla ja sitten shampoolla.
Ei siihen autakaan. Turha kiusata itseään ja pantata noita hiustenpesuja. Itse sain tuolla konstilla hiuspohjan kamalaan kuntoon, kun sitkeästi pidin liian harvaa pesuväliä sen jokapäiväisen sijasta jonka hiuspohjani vaatii.