Poikani haluaa hakea kone ja metallipuolelle amikseen, miten voin puhua järkeä??!
Todistuksen k.a. 6 mutta uskon silti että pystyy lukioon jos vaan motivaatio kohdillaan. Itse tiedän mitä nuo teollisuuden hommat on kun suvussa alan miehiä, ja siitä glamour kaukana. Itse olin aina toivonut lapsestani tutkijaa tai professoria.
Kommentit (27)
Pääsee pikkujätkä koville palkoille jos valitsee tuollaisen alan. Lukiosta muistan monia kutosen keskiarvolla sinne tulleita, eikä noista kyllä tullut professoreita tai tutkijoita sen jälkeenkään.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole enää olemassa kone- ja metallialaa, hyvä yritys.
No juu eri nimellä mutta samaa kauraa. Jos niissä hommissa on oikeasti poikkeuksellisen taitava voi päästä kyllä isoille liksoille. Jos on huono niin siivoojan palkkaa vastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole enää olemassa kone- ja metallialaa, hyvä yritys.
No juu eri nimellä mutta samaa kauraa. Jos niissä hommissa on oikeasti poikkeuksellisen taitava voi päästä kyllä isoille liksoille. Jos on huono niin siivoojan palkkaa vastaa.
Kannattaa hakea. Töihin päästyä voi innostus kasvaa, ja poika opiskella päälle vaikka alan insinööritutkinnon.
Sille alalle pitää hakea, mikä eniten kiinnostaa.
Nuorihan poika vielä, pääasia että on edes joku kiinnostuksen kohde opiskeluun.
Tulevaisuudessa ammatit tulevat vaihtumaan joka tapauksessa, entisiä ammatteja kuihtuu pois ja uusia syntyy.
Hyvä valinta.
Suomen talous lepää koneenrakennuksen varassa ja siellä jos missä on tekijäpulaa. Tulee pajoilla kierreltyä niin sen näkee, että pula tekijöistä on todellinen. Keski-ikä sorvin ääressä pajassa kuin pajassa on siellä 50 tienoilla. Jopa vanhoja neuvostoliittolaisia koneistajia näkee - kotimaisia kun ei vain ole.
Jos poika ei ole veltto mössö, niin ennustan valoisaa tulevaisuutta alavalinnalla.
Sinulle tässä pitäis järkeä puhua. Suomi elää viennistä ja infrasta. Ei lukioelämästä ja runoilemisesta.
Älkää pliis kutosen keskiarvolla menkö lukioon. Jättäkää se niille, joita ihan oikeasti kiinnostaa siellä olla.
Vierailija kirjoitti:
Älkää pliis kutosen keskiarvolla menkö lukioon. Jättäkää se niille, joita ihan oikeasti kiinnostaa siellä olla.
Tämä. Ja jos sitten myöhemmin innostuu lukemisesta, niin voihan sitten ammattikoulun jälkeen hakea ensin ammattikorkeaan ja sitten sieltä jatkaa di-muuntokoulutukseen, väitellä sitten edelleen tohtoriksi ja työllistyä vaikka proffaksi sinne yliopistoon.
Pakota tekemään mitä itse haluat niin varmasti jää työttömäksi kun ei homma kiinnosta.
Anna pojan mennä. Aivan hyviä ammatteja. Jos oot it-alan DI, niin tienaat Oulussa 3000-3500e. Ei kannata lukea.
Mikä amis dissaaja trolli täällä viettää perjantaitaan? Lapsen elämä on hänen omansa.
Oma poikani meni metallilinjalle ja jatkoi ammattikorkeaan. Sai heti vakituisen työpaikan hyvällä palkalla kun valmistui. Kaikki lomat teki töitä, välillä esimiestä tuuraten, ei tarvinnut senttiäkään opintolainaa vaan sai päinvastoin säästettyä mojovan summan.
Suomi tarvitsee myös jatkossa duunareita, joilla on ns. kädentaidot hallussa.
Itse pidän kullanarvoisena muutamia tuttuja, jotka voi ottaa tekemään remonttia, sähkötöitä, putkitöitä tms. ja heistä tietää, että jälki on ok ja pitävät sanansa. Laskutuskin on ollut aina sovitun mukaista. Maksan mielelläni ammattimiehille ammattimiehen työstä.
Vierailija kirjoitti:
Anna pojan mennä. Aivan hyviä ammatteja. Jos oot it-alan DI, niin tienaat Oulussa 3000-3500e. Ei kannata lukea.
No tuon palkan saa kyllä ihan amk tutkinnollakin :D Eipä kannata enempää opiskella jos ei palkka nouse tuon ylemmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Mikä amis dissaaja trolli täällä viettää perjantaitaan? Lapsen elämä on hänen omansa.
Ainahan täällä samasta aiheesta tehdään, eri sanoilla, useita aloituksia. Kyseessä varmaan sama huomiota kaipaava reppana.
Niin, mä olen FT ja tutkija ja akateemisista pätkätöistä huolimatta pidin lukioo ja vähintään nyt AMK: ta itsestään selvänä. Olihan siinä nieleskelemistä kun esikoinen päättikin mennä sähkölinjalle amikseen. Mutta sellaista se on - lapset elää ja niiden pitää antaa elää omaa elämäänsä. Nyt pari vuotta valmistumisen jälkeen suunnittelee AMKiin hakemista. Katsotaan miten käy..
Kuinka monta aloitusta pitää oikein tehdä amishullu?