Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko IBS oireita kun saan järkyttäviä ilmavaivoja

Vierailija
12.02.2021 |

Jos syön esim rasvaista ruokaa/sokeria/leipää niin vatsa alkaa pitämään kamalaa möyrimis ääntä ja saan jopa kahdeksi päiväksi ilmavaivoja. Joskus tulee vessassa vain limaa peräsuolesta jos olen syönyt esim pizzan. Söin työpaikalla työkaverin tuoman itsetehdyn sämpylän ja sain kahdeksi päiväksi turvotusta, möyrimis ääntä ja niin pahoja ilmavaivoja ettei puoliso pystynyt nukkumaan samassa huoneessa. Pitää olla todella varovainen mitä syön. En voi syödä työpaikan ruokia, kerran söin pastaa ja kalapyöryköitä ja sain kärsiä oireista taas sen kaksi päivää. Syön itsetehtyjä salaatteja, smootheja, soijajogurttia marjoilla, gluteenitonta pastaa, täysjyvä riisiä, kasviksia, kalaa, kaupan paistopisteen leipää pienissä määrin yms mutta jos poikkeaa näistä niin tulee oireita

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, älä syö sellaista ruokaa, mistä voit huonosti. Onko vaikeaa??

Vierailija
2/11 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä sillä väliä onko IBS vai ei, kun hoito joka tapauksessa sama: älä syö sellaisia ruokia, jotka aiheuttavat oireita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyn syömään linssejä ja papuja, ituja sekä raakoja kasviksia kuten punakaalia ja parsakaalia. Voi tulla välillä turvotusta ja ilmavaivoja mutta ihan vähän, normaalissa määrin ja menee muutamassa tunnissa ohi. Ap

Vierailija
4/11 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo lima voi olla merkki ihan jo ibd:stä (cu tai crhon). Itellä ekat oireet olivat juuri ilmavaivat, lima ja järkyttävät vatsanturvotuskohtaukset. Siitä se sitten pikkuhiljaa pahenee.

Vierailija
5/11 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennenkuin IBS todetaan, niin siinä suljetaan pois kaikki muut, eli esim. keliakia, laktoosi herkkyys ja suolistosyöpä ja Crohnin tauti. On aika helppo myös kokeilla itse ensin mikä vatsalle aiheuttaa nuo oireet, muutat ruokavaliota pikkuhiljaa.

Vierailija
6/11 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyn syömään linssejä ja papuja, ituja sekä raakoja kasviksia kuten punakaalia ja parsakaalia. Voi tulla välillä turvotusta ja ilmavaivoja mutta ihan vähän, normaalissa määrin ja menee muutamassa tunnissa ohi. Ap

Miksi ihmeessä syöt sellaista ruokaa, mistä voit huonosti? Oletko jotenkin puutteellinen ymmärryksestä?

Vierailija
7/11 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ibs ja välillä just kauheita ilmavaivoja syön sitten ihan mitä tahansa tai juon vaikka lasin vettä. Aloin käyttämään probiootteja niin noin reilun viikon kuluttua alkoi helpottaa. Tai sitten se on vaan sattumaa, kovin aaltomaista tämä oireilu on.

Vierailija
8/11 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietinpä vain mistä tämä vaiva johtuu. Alkoi noin 4v sitten kun olin hyvin stressaantunut. Voiko suoliston mikrobikanta muuttua stressin vuoksi eikä palaa normaaliksi? Ap

Vierailija
9/11 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietinpä vain mistä tämä vaiva johtuu. Alkoi noin 4v sitten kun olin hyvin stressaantunut. Voiko suoliston mikrobikanta muuttua stressin vuoksi eikä palaa normaaliksi? Ap

Jos on stressiä niin todella vahvoja B-vitamiineja kannattaa ottaa.

Vierailija
10/11 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä syöt sellaista ruokaa, mistä voit huonosti? Oletko jotenkin puutteellinen ymmärryksestä?

Syön pääosin vegaanisesti ja proteiinin lähteitä pitää olla. Yleensä ei tule oireita, välillä saattaa tulla lievästi jos raakasalaatti jossa parsakaali+punakaalia ym, siksi onkin vaikea arvioida kun oireet ei tule aina kasviksista. Ja kasviksista/pavuista ei tule kuin lieviä oireita. Vehnä, rasva ja sokeri pahinta. Sitä joskus ottaa riskin ja syö keksiä tai leipää palaverissa. Ap

Vierailija
11/11 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennenkuin IBS todetaan, niin siinä suljetaan pois kaikki muut, eli esim. keliakia, laktoosi herkkyys ja suolistosyöpä ja Crohnin tauti. On aika helppo myös kokeilla itse ensin mikä vatsalle aiheuttaa nuo oireet, muutat ruokavaliota pikkuhiljaa.

Ei mene aina näin, että ibs-diagnoosi tulee vasta sitten, kun on kaikki muut suolistosairaudet suljettu pois. Itse sain diagnoosin tk-lääkäriltä, kun oli katsottu verikokeella, ettei ole keliakiaa. Otettiin myös pvk ja niissä kaikki arvot olivat normaalit. Lääkäri sanoi, ettei ole aihetta laittaa tähystykseen. Vähän kyllä hirvittää, että näin helposti tulee diagnoosi pelkän oirekuvailun ja parin verikokeen perusteella, eikä poissuljeta tutkimuksilla muita mahdollisia oireiden aiheuttajia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yksi