Jos ette tarvitsisi opintolainaa, niin nostaisitteko kuitenkin ja sijoittaisitte johonkin?
Mietin että pitäisikö tuo ottaa ulos ja laittaa johonkin. Opintolainan korko on tällä hetkellä keskimäärin 0,27 %, eli ei oikeastaan mitään. Rahastossa saa aika helposti 5 % tuottoa. Mietin vain että kun kyse on kuitenkin vain muutamasta tuhannesta eurosta, enkä itse kovin epävarmaan uskalla sijoittaa enkä osaa esimerkiksi shortata, niin kannattaako tuota nostaa. Tai tuleeko jotain kohtuu varmaa sijoituskohdetta mieleen, mistä saisi enemmän kuin tuon 5 %? Mitä tekisitte?
Kommentit (10)
En tarvinnut sitä opintojen aikana. Nostin sen kaiken ja osakkeisiin. Hyvin on tuottanut ja pesämuna valmis.
Jos valmistut aikataulussa, saat opintolainahyvityksen eli sun ei edes tarvitse maksaa koko lainaa pois. Oliko 40% n 10t€ lainasta mitä saat hyvityksenä. Ainakin yliopistosta kun maisteriksi tavoiteajassa valmistuu. Kyllä itelle ainakin kelpaa tuo ilmainen raha. Loput säästöön/sijoitukseen.
Mun serkut nostivat kaiken opintolainan ja sijoittivat. Valmistuttuaan perustivat yrityksen ja myös lisää yrityksiä. He ovat kaikki nyt superrikkaita. Siis oikeasti lehdissä mainittuja.
Lähtöjään he ovat aivan normaalista perheestä, jossa oli monta lasta. Keskituloisesta perheestä, jossa äiti kotiäitinä.
Jotkut hahmottavat ja osaavat. Minä en.
Aikuisopiskelija kirjoitti:
Jos valmistut aikataulussa, saat opintolainahyvityksen eli sun ei edes tarvitse maksaa koko lainaa pois. Oliko 40% n 10t€ lainasta mitä saat hyvityksenä. Ainakin yliopistosta kun maisteriksi tavoiteajassa valmistuu. Kyllä itelle ainakin kelpaa tuo ilmainen raha. Loput säästöön/sijoitukseen.
Milloin tämä on tullut? Ei varmaan voi hyödyntää vanhoihin opintolainoihin? Tällä hetkellä opiskelen toisella asteella. Aikaisempia opintolainoja on amk:sta.
Vierailija kirjoitti:
Mun serkut nostivat kaiken opintolainan ja sijoittivat. Valmistuttuaan perustivat yrityksen ja myös lisää yrityksiä. He ovat kaikki nyt superrikkaita. Siis oikeasti lehdissä mainittuja.
Lähtöjään he ovat aivan normaalista perheestä, jossa oli monta lasta. Keskituloisesta perheestä, jossa äiti kotiäitinä.
Jotkut hahmottavat ja osaavat. Minä en.
No ovat varmaan rikastuneet sillä yrityksellä, eikä opintolainan sijoittamisella. Ei sitä niin paljon saa, mutta olisi kai se rikkana rokassa, kun jaksaisi alkaa selvittään mihin sijoittaisi. Monet ns. arvo-osakkeet on niin korkeassa kurssissa tällä hetkellä, että ei oikein tee mieli ostaa niitä.
Tottakai opintolaina kannattaa nostaa, vain hölmöt jättävät nostamatta. Etenkin tuo opintolainahyvitys, ilmaista rahaa tuhansia euroja, toki jos ei halua, niin ei ole pakko.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai opintolaina kannattaa nostaa, vain hölmöt jättävät nostamatta. Etenkin tuo opintolainahyvitys, ilmaista rahaa tuhansia euroja, toki jos ei halua, niin ei ole pakko.
Opintolainahyvitystä saa vain kolmannen asteen opinnoista.
Lisäksi mietin tässä nyt kun tätä Kelan sivuilta lueskelen, että voinko edes saada opintolainaa, jos en saa opintorahaakaan. Tulorajat paukkuu niin etten voi kyllä opintorahaa nostaa. Pystyykö pelkkää lainaa edes nostamaan?
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi mietin tässä nyt kun tätä Kelan sivuilta lueskelen, että voinko edes saada opintolainaa, jos en saa opintorahaakaan. Tulorajat paukkuu niin etten voi kyllä opintorahaa nostaa. Pystyykö pelkkää lainaa edes nostamaan?
Haet opintotukea, nostat maksimilainasumman ja perut opintorahan tulevilta kuukausilta. Tai vaihtoehtoisesti nostat myös opintorahat ja palautat ne.
Tuskin. Mulla on niin paljon tekemistä siinä, että saan pidettyä ihan normaalin elämän edes suhteellisen järjestyksessä, en usko, että pystyisin keskittymään sijoittamiseen.