Te, jotka kävelette kunnon ylläpitämiseksi, mikä on kävelyvauhtinne?
Siinäpä se kysymys.
Aloin vaan miettimään tätä asiaa sen takia, että erään kauempana asuvan ystäväni kanssa oli puhetta kävelylenkkien pituudesta ja ajankäytöstä. Kuvittelin, että olen ripeä kävelijä kun vauhtini on 7-7½ km/tunnissa, mutta ystäväni sanoi kävelevänsä joka aamu tunnin, ja lenkin pituus on kymmenen kilometriä.
Kommentit (51)
5,5-7km/h. Riippuu kelistä ja kävelypaikasta. Kaupungissa muut ihmiset, liikennevalot jne hidastaa matkantekoa. Vuodessa kilometrejä kertyy reilu 5000.
Mä en pysty edes juosta 10 km/h, hölkkä on jotain 7-8 ja reipas kävely 6 km/h. (Olen viisikymppinen.) Ystäväsi on ihan kujalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovaa vetää ystäväsi :) ! Toki riippuu maastosta jne jne. Itse kävelen kyllä ajoittain lähes hölkkävauhtia mutta kyllä kilometriin menee noin 10-15 min riippuen säästä ja maastosta jne.
Niin, ottaen huomioon, että ystäväni on jo täyttänyt 60 vuotta ja ylipaimoa on 15 kiloa.
-ap-
No joo, puheissaan moni kävelee vartissa kymmenen kilsaa:D
5,6-5,8 km/h on mun reippaan kävelyn nopeus, mikäli Sports Trackeriin voi luottaa. On fysiikan lakien vastaista kävellä 10 km/h :D
Kännykän mukaan 5-6 km/h. En ole kovin nopea kävelijä, mutta tuntuu ihan sopivalta. Lenkkien pituus on 5-8 km. Kävelyn lisäksi pyöräilen.
Ellei nyt puhuta kilpakävelystä, millä suht vähän tekemistä kävelyn kanssa, niin ihminen kävelee tunnissa noin 6 kilometriä. Riippuen sitten yksilöstä, maastosta ja kelistä tähän tulee pientä vaihtelua.
Kun vauhti nousee mulla yli 6 km/h, kävely muuttuu teknisesti haastavaksi ja on paljon helpompi edetä hölkkäämällä.
Kunnosta ei ole kiinni, juoksen maratoneja pidempiä polkujuoksukisoja.
Itse en saa hölkkäämälläkään 10 kilometriä tuntiin! :D Aina menee 1h 5min, vaikka kuinka yritän. Enkä ota yhtäkään kävelyaskelta tuon tunnin aikana.
Eli ystäväsi valehtelee tai hänen kannattaisi osallistua 10 km juoksukilpailuun tai puolimaratonille.
5km/h tälläinen keski-ikäinen läski 115kg.
Normaalipituisella askeleella kävelyvauhtini on 5-5,5 km/h, mutta harppomalla menee 7 km/h. Tosin olen lopettanut tuon harppomisen.
5km/h on mun vauhti. Lenkkiin sisältyy 50 m korkeusero mikä käydään pohjilla kaksi kertaa matkan aikana. Eli on mäkistä maastoa.
En usko yli 6 km/h kävelyihin, jos ei ole urheilija kysymyksessä.
5 km tunnissa taitaa olla yleisin. Sellainen "ostoskeskuskävely"-tahti taas on lähempänä 3-4 km tunnissa, eli tuo 5km/h vaatii ettei yhtään maleksita vaan kävellään reippaasti. 6km/h on jo melko pikakävelyä, jota pitäisi jaksaa ylläpitää tunnin verran.
10km/h on juoksemista ja sillä saisi hyvän puolimaratonin ajan itselleen.
Onko sillä kilometrimäärällä jotain väliä. Kunhan vauhti on itselle sopiva.
Vierailija kirjoitti:
Onko sillä kilometrimäärällä jotain väliä. Kunhan vauhti on itselle sopiva.
On, jos valehtelee törkeästi muille.
Ihan huvikseen piti googlettaa. AP:n kaverin pitäisi varmaan alkaa harrastaa yleisurheilua. W65-sarjan 5000 m ratakävelyn SE on 30.22 (eli aika lailla sitä 10 km/h -vauhtia). Huomatkaa, että kyseessä kilpakävely, ja vielä rataolosuhteissa. Ei mikään "käynpäs lenkin tuolla ulkona"-tyyppinen kävely.
Vierailija kirjoitti:
Ihan huvikseen piti googlettaa. AP:n kaverin pitäisi varmaan alkaa harrastaa yleisurheilua. W65-sarjan 5000 m ratakävelyn SE on 30.22 (eli aika lailla sitä 10 km/h -vauhtia). Huomatkaa, että kyseessä kilpakävely, ja vielä rataolosuhteissa. Ei mikään "käynpäs lenkin tuolla ulkona"-tyyppinen kävely.
Korjaan, silmät hyppi riveillä taulukkoa lukiessa. Yllä mainittu aika on W60-sarjan SE, W65-sarjan SE on 30.43.07
Tehkääs perässä.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten pitää muistaa, että 5000 metrillä pystyy pitämään kovempaa vauhtia kuin 10000 metrillä, eli AP:n kaverihan rikkoisi tosiaan kaikki ikäluokan Suomen ennätyksen kävelyvauhdillaan, kun ei tarvitsisi kävellä, kuin puolet normaalilenkistä.
Itsellä 5km tunnissa.Todella epätasaisessa maastossa paljon vähemmän.Tykkään tehdä monen tunnin kävelyitä ja huomaan kyllä miten monet painavat minusta ohi,mutta he ovatkin paljon lyhyemmällä kävelyllä.