Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuisena opiskelu: kokemuksia opintovapaasta ja aikuiskoulutustuesta tai ylipäänsä opiskelusta aikuisena?

Vierailija
12.02.2021 |

Onko täällä ketään joka olisi tehnyt irtioton töistä lähtemällä opiskelemaan uutta ammattia? Kaipaisin kokemuksia aikuisena opiskelusta, ja jos on taustaa nimenomaan opintovapaasta + aikuiskoulutustuesta, se olisi plussaa.

Miten työnantaja suhtautui? Palasitko opintojen jälkeen vanhaan työpaikkaasi? Kuinka opiskelu/alanvaihto aikuisena sujui? Muuta mieleen tulevaa aikuisena opiskelusta?

Itse suunnittelen jättäväni hr-hommat ja hankkivani jonkin ihan muun alan ammatin. Pääseehän opintovapaan jälkeen sitten takaisin nykyiseen, jos siltä tuntuu. Mutta nyt pidempi kunnon irtiotto on joka tapauksessa paikallaan, tahdon katsoa vieläkö tässä elämässä olisi jotain muutakin minulle.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ketään linjoilla? :)  ap

Vierailija
2/12 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

etsi monimuoto-opinnot,paras vaihtoehto. Ja jos on toisen asteen koulutus,ota selvää ...mikäs sen nimi nyt olikaan,aikuiskoulutustuki tms lopuille päiville. Esim 4xkk lähiopetusta. Ajoissa hae opintovapaata,olikohan 45vrk ennen opintojen alkua.

Mä tykkäsin opiskella,ei perhettä,teini oli ihan tav lapsi ei siis huolta. Mutta ei mulle juuri ollut hyötyä,homma olikin melk samaa kuin olin tehnyt ja rahallinen hyöty oli plus miinus nolla,eläke himpun parempi heh

Suosittelen monimuotoa,se oli kivaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin maksimit kaksi vuotta opintovapaata vakinaisesta työstä  ja kävin opiskelun loma-ajoilla tekemässä vanhaa työtä. Hyvä lisä opintotukiin. Olivat tyyytyväisiä, kun heillä oli pätevä sijainen.  Sitten irtisnouduin kun alkoi olla riittävästi työtä myös uudelta alaltani. Sain kivasti myös lomarahoja, joten heti ei kannata siksikään irtisanoutua, vaan vasta sitten kun tietää, että ei ole palaamassa ja on jo uutta työtä. Aloitin uuden alan työt siis jo puolivälissä 3,5 vuoden ammattikorkeakouluopintojani. 

Vierailija
4/12 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin vanhempainvapaalta opintovapaalle. Sehän on lakisääteinen vapaa, joten ei siitä sen kummemmin keskusteltu. Olin 2v opintovapaalla nauttien ansiosidonnaista ja sitten meninkin jo uuden alan töihin. Loput uudesta yliopistotutkinnosta tein töiden ohessa. 

Vierailija
5/12 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otin maksimit kaksi vuotta opintovapaata vakinaisesta työstä  ja kävin opiskelun loma-ajoilla tekemässä vanhaa työtä. Hyvä lisä opintotukiin. Olivat tyyytyväisiä, kun heillä oli pätevä sijainen.  Sitten irtisnouduin kun alkoi olla riittävästi työtä myös uudelta alaltani. Sain kivasti myös lomarahoja, joten heti ei kannata siksikään irtisanoutua, vaan vasta sitten kun tietää, että ei ole palaamassa ja on jo uutta työtä. Aloitin uuden alan työt siis jo puolivälissä 3,5 vuoden ammattikorkeakouluopintojani. 

Hyvä vinkki, minäkin voisin tehdä vielä just esim. lomatuurauksia opintojen ohella. Ja sitten valmistuttuani katsoa mikä on työtilanne ja oma ajatusmaailma siinä kohtaa, että palaanko vanhaan vai saanko uudelta alalta töitä.  ap

Vierailija
6/12 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opiskelen monimuoto-opintoina insinööriksi. Se on aika raskasta, koska täysiaikaisen työpäivän päälle joutuu vielä opiskelemaan ja ala on mulle ihan vieras, joten joudun tekemään tosi paljon töitä pärjätäkseni. Aloittaessani muutama vuosi sitten, oli tilanne hankala, koska asuin Helsingissä, kävin töissä Espoossa ja koulu oli Vantaalla. Matkoihin meni päivässä kolme tuntia ja päivät venyivät 14 tunnin pituisiksi. Nyt duunit ja koulu on etänä, joten aikaa jää paljon enemmän opiskeluun ja muuhun elämiseen.

Sinäänsä voin kyllä suositella monimuoto-opiskeluja, kun suurin osa opiskelijoista on aikuisia ja työelämässä, joten hommat yleensä sujuu ihan hyvin ja niillä, joilla ei suju, putoavat yleensä ensimmäisen lukukauden aikana.

Vierailija
7/12 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ymmärtänyt, että monimuoto-opiskelu sopii sellaiselle joka täydentää nykyistä koulutusta tai ylipäätään liittyy alaan jolla jo työskentelet ja on työpaikka? Kuulostaa muutenkin aika rankalta sekä olla töissä että opiskella. En taida enää jaksaa...

Itse olen lähdössä täysin uusille urille, tyyliin henkilöstöhallinnosta lähihoitajaksi. Irtiotto kaikesta nykyisestä on se juttu itselleni.

ap

Vierailija
8/12 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ymmärtänyt, että monimuoto-opiskelu sopii sellaiselle joka täydentää nykyistä koulutusta tai ylipäätään liittyy alaan jolla jo työskentelet ja on työpaikka? Kuulostaa muutenkin aika rankalta sekä olla töissä että opiskella. En taida enää jaksaa...

Itse olen lähdössä täysin uusille urille, tyyliin henkilöstöhallinnosta lähihoitajaksi. Irtiotto kaikesta nykyisestä on se juttu itselleni.

ap

Monimuoto-opiskeluun ei yleensä tarvita kokemusta, vaan se on ihan samanlaista kuin päiväopiskelijoillakin. Tosin tunteja on vähemmän eli kotona joutuu opiskelemaan enemmän. Itse teen töitä taloushallinnon parissa ja insinööriksi on tarkoitus valmistua.

Rankkaa monimuoto-opiskelu on eikä se tarjoa samanlaista irtiottoa elämästä kuin täysipäiväinen opiskelu, joten ehkä sulle on parempi vaihtoehto se opintovapaa.

Tosin eikö lähihoitajaksi voi opiskella myös oppisopimuskoulutuksena, jolloin alat saamaan palkkaa samantien eikä tarvitse opiskella tuilla?

Vastaankin omaan kysymykseeni. Tuollainen tuli ainakin vastaan googlella ja paikkoja näytti olevan paljon muitakin.

https://www.takk.fi/fi/koulutus/id/sosiaali-ja-terveysalan-perustutkint…

Vierailija
9/12 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Monimuoto-opiskeluun ei yleensä tarvita kokemusta, vaan se on ihan samanlaista kuin päiväopiskelijoillakin. Tosin tunteja on vähemmän eli kotona joutuu opiskelemaan enemmän. Itse teen töitä taloushallinnon parissa ja insinööriksi on tarkoitus valmistua.

Rankkaa monimuoto-opiskelu on eikä se tarjoa samanlaista irtiottoa elämästä kuin täysipäiväinen opiskelu, joten ehkä sulle on parempi vaihtoehto se opintovapaa.

Tosin eikö lähihoitajaksi voi opiskella myös oppisopimuskoulutuksena, jolloin alat saamaan palkkaa samantien eikä tarvitse opiskella tuilla?

Vastaankin omaan kysymykseeni. Tuollainen tuli ainakin vastaan googlella ja paikkoja näytti olevan paljon muitakin.

https://www.takk.fi/fi/koulutus/id/sosiaali-ja-terveysalan-perustutkint…

Kiitos linkistä, noita olen itse asiassa selannutkin ja miettinytkin.

ap

Vierailija
10/12 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse tempaissut vaan sain kenkää omistajanvaihdoksen vuoksi. Enkä vaihtanut alaakaan vaan jatkoin opistotason tutkinnosta yliopistoon. Työttömyysturvalla oli ajatus opiskella, muttei onnistunut. Kandiksi pääsin aika helposti, mutta nyt ottaa syventävät hietaan, ehkei musta tule maisteria? Pätkätöihin olen sopeutunut, kerran kysyttiin vakityöhön, mutten uskaltaunut niinkään fyysiseen työhön. Ja sekin olisi jäänyt alle vuoden työksi.

Nyt pärjäilen vielä aiemman työn tiensteillä ja siipan kanssa ei paljoa kuluteta. Tämä etäopiskelu sopii erinomaisesti. Joku opiskelukaveri, joka haluais vaihtaa työpaikkaa, etsii uutta, muttei näyttäisi helpolta hänelläkään, vaikka on nuorempi kuin minä, vaikkei enää lisääntymisikäinen.

Vierailija
11/12 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut irtisanottiin YT-neuvotteluissa käytännössä opintovapaan vuoksi.

Arvasin, että niin käy, joten ei haitannut. Nyt en ainakaan mene koskaan takaisin. :)

Vierailija
12/12 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja ei välttämättä suostu oppisopimukseen, koska siinä mennään toiselle töihin. Jos siis haluat pitää vanhan työpaikan takaporttina niin aloita ainakin normiopiskelijana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä