Hoi! Mistä ihmeestä voi olla kyse? Teinin (13v) oudot (sydän?)oireet
Syksyllä tuli normaalisti treeneistä kotiin ja säikähti kun sydämeen tuli rytmihäiriö tai joku. Sydän pulputti hetken tavallista nopeammin, pulssistakin tunnistin. Käytin pojan päivystyksessä, mutta mitään epänormaalia ei havaittu (silloin tosin lääkäri vain kuunteli sydänäänet ja mittasi verenpaineen). Ton jälkeen menikin monta viikkoa ennen kuin seuraava "kohtaus" oli tullut koulussa kesken liikkatunnin. Taaskin poika oltiin viety lääkäriin, mutta edelleenkään mitään poikkeavaa ei oltu havaittu. Itse huolestuin ihan todella paljon ja varasin ajan yksityiselle tammikuun alussa. Siellä tehtiin ekg ja sydämen ultraääni, mutta taaskaan mitään poikkeavaa ei havaittu. Pari viikkoa sitten oli tullut kesken lätkän peluun. Poika kertoi vasta pari päivää sitten kun kysyin onko niitä enää tullut. Ei siis enää mua halua huolestuttaa..
Mutta siis tuo tulee aina rasituksessa ja se kohtaus kestää puolesta minuutista minuuttiin suunnilleen. Ensimmäisellä kerralla meni kalpeaksi ja huonovointiseksi. Noista muista kerroista en tiedä. En tiedä, jotenkin huolettaa päästää hänet enää mihinkään treeneihin tai mihinkään. Onkohan tämä jotain ihan normaalia vai onkohan kuitenkin kyseessä joku vakavampi juttu mitä ei olla vaan huomattu? Älytön huoli kyllä
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Tuskin mitään rakenteellista tuossa iässä enää havaitaan. Rytmihäiriöthän on yleisiä, lähes kaikilla niitä on silloin tällöin
Oikorata esim voi olla. Älä oleta kun et tiedä.
Minulla on ollut noita myös, ensimmäinen säikäytti aika pahasti. Lähinnä sen takia että minulle noita on tullut vain täydellisessä levossa, esim. kerran nukkumaan mennessä. Kyllähän se säikäyttää kun pulssi nousee hiljalleen vailla mitään syytä ja rasitusta jostain 60 -> 150+.
Yhdellä kertaa menin suoraan päivystykseen taksilla missä tehtiin EKG, ei mitään löytynyt. Kohtaus tosin oli jo loppunut matkalla. Olen käynyt myös kardiologilla joka oli sitä mieltä että kyseessä voisi olla tuo SVT jota kannattaisi nyt vain seurata jatkossa. Verikokeissa ei mitään poikkeavaa.
Tiedän myös sairastavani paniikkihäiriötä ja se voi aiheuttaa vastaavanlaisia ongelmia, mutta minulla sen on aina laukaissut jonkinlainen psyykkinen stressi, jota ei noissa tilanteissa juuri ollut. Tosin olen miettinyt, että minulla noihin on voinut vaikuttaa osittain sekä fyysinen että psyykkinen stressi = liian vähän unta, liikaa kofeiinia, murheita ja huolenaiheuta, näitä on kyllä ollut ja luulisin että nämä ovat minulla vaikuttaneet. Minulla ei siis ikinä ole rasituksessa noita tullut.
Vierailija kirjoitti:
Kysyisin ehdottomasti rasitus-ekg eli polkupyörällä ajotestin. Nuo rytmihäiriöt näyttää tulevan vain rasituksessa. Pyytäisin myös, että antavat kotiin vuorokaudeksi Holter-laitteen, joka nauhoittaa sydämenlyönnit vuorokauden ajan. Sinä aikana kannattaa kirjoitta ylös mitä milloinkin on tekemässä ja silloin kannattaa myös urheilla, ettei ole vain paikoillaan hiljakseen. Kardiologi tutkii nuo ja lausuu onko rytmihäiriö harmiton vai ei. Useimmitenhan ne on harmittomia, mutta kuitenkin.
Joskushan vasta aikuisena paljastuu esim reikä sydämessä. Nekin on usein harmittomia mutta tietäisi ainakin mistä tämä johtuu. Juoko muuten poikasi paljon energiajuomia, kahvia tai kokista. Itse olen huomannut, että juotuani muutaman pullon kokista, seuraavana päivänä itselläni sydän helposti hyppii.
Aina kannattaa heti mennä päivystykseen jos rytmihäiriö. Yrittävät saada sen nauhalle. Ongelma vain on, että ne on monesti niin muutaman sekunnin juttuja, että niitä on vaikea saada nauhoitettua.
Vsd eli kammioväliseinäreikä on erittäin yleinen vauvoilla, mutta yleensä se umpeutuu. Ap:n pojan sydän siis ON ultrattu, jossa tuollaiset rakenteelliset ongelmat olisi kyllä huomattu.
Tosi on, että liika kofeiini, huonosti nukkuminen, tietyt lääkkeet, flunssat,stressi jne. lisäävät lisälyöntisyyttä. Jopa murrosikä ja vaihdevuodet eli hormonaaliset muutokset.
Todellaan EI tarvitse sännätä AINA terveyskeskukseen, kun tulee rytmihäiriö. Niitä kun on tosiaan kaikilla. Mutta jos ne aiheuttavat kipua tai pahoinvointia tai vievät tajun, sitten toki on hakeuduttava tutkimuksiin saman tien. Ja jos niitä tulee ihmiselle, jolla ei ole aiemmin niitä oman havaintonsa mukaan ollut, syy on hyvä selvittää, ei tosin akuutisti ole kiire kuin em. tilanteissa.
13
Selvittäkää ihmeessä, onko ollut käytössä joku nenäsumute tai silmätippa. Niissä kun on ihan järkkyjä aineksia, eikä ihmiset saa tietoa mistään!!
"Lääketieteellisen johtajan mukaan Digifundus Oy tuottaa
Jyväskylän kaupungin diabeetikoiden silmänpohjakuvausten lisäksi oheispalvelut,
joita ovat silmälääkärin lausunto-, ajanhallinta-, kutsu- ja
vastauskirjepalvelu.
Palvelukokonaisuuden sisältö on sovittu yhdessä Keski-Suomen sairaanhoitopiirin
silmätautien yksikön ja Jyväskylän kaupungin edustajien kanssa.
Lääketieteellinen johtaja toteaa, että vastauskirjeen lähettämisestä, sisällöstä
ja allekirjoituksesta on sovittu yhdessä Jyväskylän kaupungin kanssa.
Kirjeen tarkoituksena on lisätä diabeetikoiden tietämystä sairaudestaan ja sitä kautta
parantaa omahoitoa. Mikäli kirjeen saanut henkilö haluaa lisätietoja kirjeen sisällöstä,
on hänellä mahdollisuus saada lisätietoja paikalliselta diabeteshoitajalta tai omalta lääkäriltään."
---jos joku ei kuitenkaan jaksa/ehdi kokonaan lukemaan.
Lähettääkö ne kutsun kuvaukseen kaikille 100-vuotiaillekin?
Siinä kuvauksessa käytetään silmän mustuaista laajentavia tippoja, oftan Tropicamid
Sen pakkausseloste on kyllä melkoinen, kun apuaineiden listassa lukee Keuhkopöhön aiheuttava aine,
siis tuntien kuluttua!
Löytyy käyttöturvallisuustiedotteesta: B e n t s a l k o n i u m k l o r i d i :
"aine on syövyttävää silmille, iholle ja hengitysteille.
Syövyttävää nieltynä.
Liuoksen nieleminen voi aiheuttaa aineen joutumisen keuhkoihin ja kemiallisen keuhkotulehduksen vaaran"
Bentsalkoniumkloridi
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut noita myös, ensimmäinen säikäytti aika pahasti. Lähinnä sen takia että minulle noita on tullut vain täydellisessä levossa, esim. kerran nukkumaan mennessä. Kyllähän se säikäyttää kun pulssi nousee hiljalleen vailla mitään syytä ja rasitusta jostain 60 -> 150+.
Yhdellä kertaa menin suoraan päivystykseen taksilla missä tehtiin EKG, ei mitään löytynyt. Kohtaus tosin oli jo loppunut matkalla. Olen käynyt myös kardiologilla joka oli sitä mieltä että kyseessä voisi olla tuo SVT jota kannattaisi nyt vain seurata jatkossa. Verikokeissa ei mitään poikkeavaa.
Tiedän myös sairastavani paniikkihäiriötä ja se voi aiheuttaa vastaavanlaisia ongelmia, mutta minulla sen on aina laukaissut jonkinlainen psyykkinen stressi, jota ei noissa tilanteissa juuri ollut. Tosin olen miettinyt, että minulla noihin on voinut vaikuttaa osittain sekä fyysinen että psyykkinen stressi = liian vähän unta, liikaa kofeiinia, murheita ja huolenaiheuta, näitä on kyllä ollut ja luulisin että nämä ovat minulla vaikuttaneet. Minulla ei siis ikinä ole rasituksessa noita tullut.
Nimenomaan levossa rulevat rytmihäiriöt ovat todennäköisimmin viattomia. Mutta olet oikeassa, silloin ne huomaa helpoiten ja ne säikäyttävät, jos niitä ei ole aiemmin ollut ja niitä ei ole tutkittu kunnolla.
Ja kyllä, stressi, väsymys ja kofeiini - samoin kuin tietyt lääkkeet, alkoholi, tulehdussairaudet altistavat rytmihäiriöille, samoin hormonaaliset muutokset murrosiässä ja vaihdevuosien aikana.
13
Vierailija kirjoitti:
Selvittäkää ihmeessä, onko ollut käytössä joku nenäsumute tai silmätippa. Niissä kun on ihan järkkyjä aineksia, eikä ihmiset saa tietoa mistään!!
"Lääketieteellisen johtajan mukaan Digifundus Oy tuottaa
Jyväskylän kaupungin diabeetikoiden silmänpohjakuvausten lisäksi oheispalvelut,
joita ovat silmälääkärin lausunto-, ajanhallinta-, kutsu- ja
vastauskirjepalvelu.Palvelukokonaisuuden sisältö on sovittu yhdessä Keski-Suomen sairaanhoitopiirin
silmätautien yksikön ja Jyväskylän kaupungin edustajien kanssa.
Lääketieteellinen johtaja toteaa, että vastauskirjeen lähettämisestä, sisällöstä
ja allekirjoituksesta on sovittu yhdessä Jyväskylän kaupungin kanssa.
Kirjeen tarkoituksena on lisätä diabeetikoiden tietämystä sairaudestaan ja sitä kautta
parantaa omahoitoa. Mikäli kirjeen saanut henkilö haluaa lisätietoja kirjeen sisällöstä,
on hänellä mahdollisuus saada lisätietoja paikalliselta diabeteshoitajalta tai omalta lääkäriltään."
---jos joku ei kuitenkaan jaksa/ehdi kokonaan lukemaan.
Lähettääkö ne kutsun kuvaukseen kaikille 100-vuotiaillekin?Siinä kuvauksessa käytetään silmän mustuaista laajentavia tippoja, oftan Tropicamid
Sen pakkausseloste on kyllä melkoinen, kun apuaineiden listassa lukee Keuhkopöhön aiheuttava aine,
siis tuntien kuluttua!
Löytyy käyttöturvallisuustiedotteesta: B e n t s a l k o n i u m k l o r i d i :
"aine on syövyttävää silmille, iholle ja hengitysteille.
Syövyttävää nieltynä.Liuoksen nieleminen voi aiheuttaa aineen joutumisen keuhkoihin ja kemiallisen keuhkotulehduksen vaaran"
Bentsalkoniumkloridi
Mitä ihmettä tuo vouhotus nyt liittyi varhaisteinin urheillessa saamiin rytmihäiriöihin?
Myös kilpirauhasongelmat voi aiheuttaa rytmihäiriöitä jo mainittujen lisäksi. Eteisvärinä ei ohimenevänä kohtauksena ole sinänsä vaarallinen. Jos jää päälle eikä rytmi palaudu normaaliksi, niin yhteys päivystykseen.
Onko kilpirauhaskokeet otettu? Kilpirauhasen ylitoiminta voi aiheuttaa tykyttelyä ja hikoilua. tytölläni diagnosoitiin basedowin tauti 11 vuotiaana. Lepopulssi oli 140, pyörtyili, laihtui, hikoili/ oli alilämpöinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin mitään rakenteellista tuossa iässä enää havaitaan. Rytmihäiriöthän on yleisiä, lähes kaikilla niitä on silloin tällöin
Voi tosiaan olla. Ja rakenteellisiakin muutoksia voi toki kehittyä iän myötä, mm. sydänseinämän paksuuntumista.
Mutta ap:n pojan sydän on ultrattu, nuo olisi huomattu. Ymmärtääkseni myös johtumishäiriöt olisi huomattu ekg:ssä ja ultrassa.
13
Vierailija kirjoitti:
Myös kilpirauhasongelmat voi aiheuttaa rytmihäiriöitä jo mainittujen lisäksi. Eteisvärinä ei ohimenevänä kohtauksena ole sinänsä vaarallinen. Jos jää päälle eikä rytmi palaudu normaaliksi, niin yhteys päivystykseen.
Kyllä, nuo kuuluvat tosiaan rytmihäiriötutkimuksissa myös peruslabroihin. Ehdottomasti kannattaa tutkia nuo.
13
Meillä samanikäinen urheilijanuori, joka vuoden sisällä saanut ainakin 2 tuollaista kohtausta. Toinen kesti hetken, toinen muutaman minuutin, molemmat tulivat tilanteessa, jossa syke on ollut maksimissa juuri kun rivakasti liikkuminen on lopetettu - vaihtopenkille meno ja pyörän selästä nouseminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän sukulaisen, jolla juuri 13-vuotiaana havaittiin oikorata. Nopeapulssisuus-kohtaukset olivat hirveitä. Tulivat rasituksessa. Aina ambulanssi paikalle. Meni muutama kohtaus ennen kuin saatiin "nauhalle" ja sai ajan operaatioon Lastenklinikalle.
Perus stressi, liian paljon menoa ja urheilua jne. hommaa.
Vitamiini ja hivenaine vajaus? C-vitamiinia vähintään 500mg päivässä + vahvoja B-vitamiineja + mineraaleja kannattaisi kokeilla vaikka ikää onkin vasta 13v.
Samaa epäilin.
Itsellä alkoi vaivata vajaa parikymppisenä just liikunnan yhteydessä. Silloin tehtiin rasituskoe muttei kohtaus tullut silloin.
Siitä meni yli 10 vuotta kun oli aika harvakseltaan, kunnes alkoi haitata niin paljon että tehtiin katetriablaatio. Eli poltettiin sydämessä ollut ylimääräinen oikorata.
Tykytyskohtaukset loppui siihen. Diagnoosi siis WPW. Beetasalpaajia ei kokeiltu onneksi vaan operoitiin heti. Se oli hyvä.
Se olisi hyvä saada "nauhalle" se pojan kohtaus 🤔