Opin puhumaan kieliä aika nopeasti, kielioppi taas on ikuinen ongelma.
Ei pitäisi olla mitään oppimishäiriöitä, lukutaito erinomaisella tasolla. Englantia osaan puhua mutta arvosanat lukiossa laahavat 6-8 välissä. Saan vain hyviä ellei erinomaiset pisteet luetun ja kuulleen ymmärtämisessä.
Mä en millään opi verbimuodot ja muut asiat. Pitääkö johonkin laitaa do vai does? Mä en ymmärrä enkä hahmota milloin pitää olla mitäkin muotoa.
Auttakaa joku! Miten oppisin nämä? Opettajilla ja erikoisopella ei ole aikaa :(
Kommentit (17)
Onko matematiikka sinulle vaikeaa? Kielioppi on kuin matematiikkaa.
Olisiko sinulla mahdollisuus ostaa muutama yksityistunti joltain, joka osaa selittää keskeisimmät asiat sinulle? Jos ei ole, niin sitten kannattaa yrittää löytää jokin kirja, jossa nämä on selitetty tarpeeksi perusteellisesti niin, että ymmärrät.
Esim. tuo do/does: does tulee, jos lauseen tekijä on yksikön kolmannessa persoonassa, muuten tulee do. Mutta tiedätkö sinä, mitä tarkoittaa lauseen tekijä ja mitä tarkoittaa yksikön kolmas persoona? Pitää tavallaan päästä perille, mikä on se asia, jonka ymmärtämättömyys estää sinua ymmärtämästä tällaisia selityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko sinulla mahdollisuus ostaa muutama yksityistunti joltain, joka osaa selittää keskeisimmät asiat sinulle? Jos ei ole, niin sitten kannattaa yrittää löytää jokin kirja, jossa nämä on selitetty tarpeeksi perusteellisesti niin, että ymmärrät.
Esim. tuo do/does: does tulee, jos lauseen tekijä on yksikön kolmannessa persoonassa, muuten tulee do. Mutta tiedätkö sinä, mitä tarkoittaa lauseen tekijä ja mitä tarkoittaa yksikön kolmas persoona? Pitää tavallaan päästä perille, mikä on se asia, jonka ymmärtämättömyys estää sinua ymmärtämästä tällaisia selityksiä.
Ja tämä on se syy, miksi näitä asioita opiskellaan äidinkielessä, vaikka osaamme kieliopin kielikorvalla.
Asiat tulevat vastaan muissa kielissä, ja kieliopin termejä käyttämällä ne ilmaistaan yksiselitteisesti.
Meilllä oli sellaine englannnin opettaja ala asteeella joka pisti nauhat pyörimäään ja lähti itte kahville. Sai toki potkut kun jäi kiiinni. Toinen ala asteeen opettaja oli sellainen joka teeetti pellkiä kaunokirjoitsutejtäviä, hänkin saii potku, oli mieädn luokan vastaaava. Sittten oli rehtor joka oli kaikinpuolin huono, hännkin sai potkuut.
Vierailija kirjoitti:
Meilllä oli sellaine englannnin opettaja ala asteeella joka pisti nauhat pyörimäään ja lähti itte kahville. Sai toki potkut kun jäi kiiinni. Toinen ala asteeen opettaja oli sellainen joka teeetti pellkiä kaunokirjoitsutejtäviä, hänkin saii potku, oli mieädn luokan vastaaava. Sittten oli rehtor joka oli kaikinpuolin huono, hännkin sai potkuut.
Lopuultya olii tusina opetttajia ja tulevieen murhamiesteeen kanssa samsssa luokassa ja lopulta pienessä kopisssa tarkkisluokasssa katselin vain tiellä ajavia autoja jotka ajelivat ohi ja tunsin olevaaani turvassa kun ei tarvinnut poistua sieeeltä kopista. Sitten 16 vuotiaaana tentiin 5 matikka arvosanaan kasiiin yhdeessä kuukaudess koko peruskoulun matematiiikan etääänä.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko sinulla mahdollisuus ostaa muutama yksityistunti joltain, joka osaa selittää keskeisimmät asiat sinulle? Jos ei ole, niin sitten kannattaa yrittää löytää jokin kirja, jossa nämä on selitetty tarpeeksi perusteellisesti niin, että ymmärrät.
Esim. tuo do/does: does tulee, jos lauseen tekijä on yksikön kolmannessa persoonassa, muuten tulee do. Mutta tiedätkö sinä, mitä tarkoittaa lauseen tekijä ja mitä tarkoittaa yksikön kolmas persoona? Pitää tavallaan päästä perille, mikä on se asia, jonka ymmärtämättömyys estää sinua ymmärtämästä tällaisia selityksiä.
Juurikin tätä! Tuntuu että hukkuu kun lukee samaan aikaan 3 eri kieltä ja kaikissa on näitä sääntöjä. Eihän näitä millään voi muistaa? Miten te muut osatte?
En osaa matikkaa, koskaan päässyt yhtäkään kurssia läpi.
Oiskohan sulla joku oppimishäiriö? Saatko mitään tukea? Millainen osaamistaso vanhemmilla?
Sama ongelma.
Opin puhumaan ja kirjoittamaan kieltä nopeasti, mutta kielioppi tökkii.
En ole koskaan oppinut muistamaan kuinka sanotaan joku asia kjdfskhf-muodossa tai hureifuy-muodossa. Olen kyllä yrittänyt opetella niitä kaikkia polluaksiivejä ja muita ihmeellisiä kielioppisanoja, mutta ei vaan pysy päässä :/
Kirjoittamisesta ja kuullun- tai luetunymmärtämisestä saan aina hyviä pisteitä, mutta kielioppi laskee arvosanaa todella paljon.
?
Miten voit oppia helposti kieliä, jos kerran kielioppi on vaikeaa?
Terveisin: tyhmä kyselee
Vierailija kirjoitti:
?
Miten voit oppia helposti kieliä, jos kerran kielioppi on vaikeaa?
Terveisin: tyhmä kyselee
Varmaan niin, että ymmärtää suurin piirtein ja osaa puhua suurin piirtein hoono soomi -tyyliin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko sinulla mahdollisuus ostaa muutama yksityistunti joltain, joka osaa selittää keskeisimmät asiat sinulle? Jos ei ole, niin sitten kannattaa yrittää löytää jokin kirja, jossa nämä on selitetty tarpeeksi perusteellisesti niin, että ymmärrät.
Esim. tuo do/does: does tulee, jos lauseen tekijä on yksikön kolmannessa persoonassa, muuten tulee do. Mutta tiedätkö sinä, mitä tarkoittaa lauseen tekijä ja mitä tarkoittaa yksikön kolmas persoona? Pitää tavallaan päästä perille, mikä on se asia, jonka ymmärtämättömyys estää sinua ymmärtämästä tällaisia selityksiä.
Juurikin tätä! Tuntuu että hukkuu kun lukee samaan aikaan 3 eri kieltä ja kaikissa on näitä sääntöjä. Eihän näitä millään voi muistaa? Miten te muut osatte?
En osaa matikkaa, koskaan päässyt yhtäkään kurssia läpi.
Peruskielioppi on indoeurooppalaisissa kielissä melko samaa. Opettele ne perusasiat (artikkelien ja prepositioiden käyttö, aikamuodot jne.) ja jätä knoppien tankkaaminen joka kielessä vähemmälle, ellei se ole juuri sille kielelle tyypillinen. Kuten englannissa, että verbin hän-muoto on eri kuin muut muodot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilllä oli sellaine englannnin opettaja ala asteeella joka pisti nauhat pyörimäään ja lähti itte kahville. Sai toki potkut kun jäi kiiinni. Toinen ala asteeen opettaja oli sellainen joka teeetti pellkiä kaunokirjoitsutejtäviä, hänkin saii potku, oli mieädn luokan vastaaava. Sittten oli rehtor joka oli kaikinpuolin huono, hännkin sai potkuut.
Lopuultya olii tusina opetttajia ja tulevieen murhamiesteeen kanssa samsssa luokassa ja lopulta pienessä kopisssa tarkkisluokasssa katselin vain tiellä ajavia autoja jotka ajelivat ohi ja tunsin olevaaani turvassa kun ei tarvinnut poistua sieeeltä kopista. Sitten 16 vuotiaaana tentiin 5 matikka arvosanaan kasiiin yhdeessä kuukaudess koko peruskoulun matematiiikan etääänä.
Sinusta kyllä huomaa, että olet ollut tarkkiksella....
Vierailija kirjoitti:
?
Miten voit oppia helposti kieliä, jos kerran kielioppi on vaikeaa?
Terveisin: tyhmä kyselee
Tätä samaa kyllä ihmettelen kovasti ja olen ihan oikea enkun ope, yläasteella. Vaikea on kuvitella 'hyvää kielitaitoa' jos esimerkiksi et osaa does-sanaa käyttää? Sehän opetetaan jo 9-vuotiaille vasta-alkajille?
'Kielitaito' ilman kieliopin hallintaa on vain lista sanoja?
Sanot oppivasi puhumaan aika nopeasti - tiedätkö tai osaatko arvioida, pystytkö tuottamaan puhetta, joka on myös kieliopillisesti jokseenkin korrektia, vai puhutko sujuvasti mutta sinne päin?
Löytäisitkö mahdollisuuden harjoitella keskustelua englanniksi sellaisen natiivipuhujan kanssa, joka olisi aidosti kiinnostunut keskustelun aiheesta, kuuntelisi kärsivällisesti sinun puheenvuorosi mahdollisista kielivirheistä huolimatta ja antaisi keskustelun aikana sopivin välein rakentavaa palautetta?
Mikä on äidinkielesi? En sano tätä arvostelutarkoituksessa, mutta aloituksessasi on joitakin selviä suomen kielioppivirheitä. Olen edellisten kommentoijien kanssa samaa mieltä siitä, että äidinkielen kieliopin hallitseminen antaa välineet vieraiden kielten kieliopin haltuun ottamiseen, mutta eri mieltä siitä, että ainakaan kaikkien kielten kielioppi olisi yhtä säännönmukaista kuin matematiikka.
Suomen kieliopin terminologiakin on toki muuttunut. Esimerkiksi verbien nominaalimuotoja (infinitiivit ja partisiipit) kutsutaan nykyisin ilmeisesti eri tavalla kuin neljä vuosikymmentä sitten eli minun kuluttaessani koulunpenkkiä. Terminologiamuutoksista riippumatta pätee kuitenkin edelleen, että esimerkiksi kuulla-verbin partisiippimuodot tarkoittavat seuraavaa: kuuleva = kuulemisen tekijä nykyisyydessä, kuullut = kuulemisen tekijä menneisyydessä, kuultava = kuulemisen kohde nykyisyydessä ja kuultu = kuulemisen kohde menneisyydessä. Sanot aivan oikein "luetun ... ymmärtämisessä", mutta pitäisi sanoa samalla tavalla "kuullun ymmärtämisessä" (eikä "kuulleen..."). Myös kokonaisobjektin ja osaobjektin käyttö horjuu tekstissäsi. Tarkkuus ja analyyttisyys tällaisissakin asioissa jo äidinkielessä on avainasemassa, jos tavoitteena on vieraan kielen tuottaminen kieliopillisesti oikein: tällainen tavoite on varsin hankala, jollei osaa hahmottaa, mistä kieliopissa on kyse ja miten se toimii.
Tasan ei käy onnen lahjat: neljä vuosikymmentä sitten ranskan pitkässä oppimäärässä hinkattiin kielioppia ja oikeinkirjoitusta niin hartaasti, että ne minä kyllä osaan, jopa paremmin kuin useimmat koulutetutkin natiivit. Ja tämä ei missään tapauksessa ole merkki siitä, että minä olisin jotenkin ylivertainen, vaan siitä, että ranskan kielioppi ja oikeinkirjoitus ovat aidosti epäsäännöllisempiä kuin muiden romaanisten kielten. Natiivi oppii nämä asiat puhumalla jo pikkulapsena, mutta kirjoitetun kielen omaksuminen koulussa on heillekin haastavaa. Itse olen muuttanut ranskankieliseen maahan vasta niin vanhana, etten koskaan tule oppimaan kielen puhumista sujuvasti ja luontevasti.
Keskustelun varsinainen aihe on tietysti englannin eikä ranskan opiskelu, mutta kieleen kuin kieleen pätee yleisellä tasolla se, että keinot teoriaosaamisen ja käytännön osaamisen hankkimiseen eroavat toisistaan, ja se, että teoriaosaamisen ja käytännön osaamisen keskinäinen painoarvo työelämässä riippuu olennaisesti työtehtävien luonteesta.
No on kyllä aika iso puute jos ei ymmärrä do/does -eroa! Ei voi sanoa osaavansa edes puhua englantia.
Ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
?
Miten voit oppia helposti kieliä, jos kerran kielioppi on vaikeaa?
Terveisin: tyhmä kyselee
Tätä samaa kyllä ihmettelen kovasti ja olen ihan oikea enkun ope, yläasteella. Vaikea on kuvitella 'hyvää kielitaitoa' jos esimerkiksi et osaa does-sanaa käyttää? Sehän opetetaan jo 9-vuotiaille vasta-alkajille?
'Kielitaito' ilman kieliopin hallintaa on vain lista sanoja?
Minun kielitaitoni on juuri tuota lista sanoja ilman kielioppia, mistä en todellakaan ole ylpeä :(
Matiikka sen sijaan oli aikoinaan ylpeyteni
Terveisin: edelleen se tyhmä kyselee
Osaako joku auttaa?