Mitä käy, jos vauva kohdussa todetaan liian suureksi?
Edessä on tutkimusaika äitiyspolille rv36. Rv32 arvioitiin lapsen painon olevan +200g, joten laittoivat lähetteen äitiyspolille suuren vauvan takia. Mitä tapahtuu, jos lapsi on liian suuri rv36? Vaikuttaako jotenkin synnytykseen? Ei ole raskausdiabetesta, testattu on.
Ap
Kommentit (17)
Siitä menee ylipainomaksu ihan niinkuin matkatavaroista. 5 kg on muistaakseni raja, siitä eteenpäin se on 25€/ 100g normaalin synnytykseen liittyvän sairaalahoidon maksujen lisäksi.
Ei se mitään kerro, jos vauvalla on tossa vaiheessa raskautta joku 200grammaa "ylimääräistä". Voi hyvin tasoittua tai sit painoarviotkin heittää.
Tutulle päätettiin tehdä sektio, koska lapsi oli jo kuukautta ennen laskettua aikaa tosi iso. Sektio tehtiin lopulta ennen laskettua aikaa.
Jos on tosi isokoinen lapsi, niin silloin tehdään yleensä sektio eli äiti ei synnytä normaalisti. Tällaista taitaa tosin olla erittäin harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Ei se mitään kerro, jos vauvalla on tossa vaiheessa raskautta joku 200grammaa "ylimääräistä". Voi hyvin tasoittua tai sit painoarviotkin heittää.
Tämä! Painoarviot voi olla ihan päin honkia. Olen mm. kuullut lapsesta, jonka peloteltiin olevan hurjan suuri. Olisi sitten syntyessään n.3,5 kiloinen. Sitten taas on näitä, joissa on arvioitu lapsen olevan tuon 3,5 kg luokkaa ja onkin ollut reilusti yli 4 kiloa. Älä siis stressaa liikaa.
Voihan vauva syntyä vaikka rv 37 ja vaikka olisi viikkoihin nähden vähän iso niin voi olla vähän tavallista vastasyntynyttä pienempi, n. 3 kg? Jos vauva meinaa kasvaa kovin isoksi/ei ala syntymään normaalimitoissa vielä niin ehkä aletaan yrittää käynnistää synnytystä tai sovitaan sektioaika. Ehkä jopa odotetaan vielä jos äiti niin toivoo eikä ison vauvan synnyttäminen tunnu kauhean ikävältä ajatukselta. Itse kyllä toivoisin sitä sektiota sitten siinä vaiheessa jos lapsi todetaan valtavaksi ja supistukset pitäisi käynnistää, tilastollisesti aika turhaa edes yrittää alateitse silloin, saa vain huonon kokemuksen ja lisäksi sen kiire- tai hätäsektionkin. Mutta voi se noilla viikoilla olla aivan normaalikokoinen jos alkaa muutaman viikon sisällä syntymään, noilla viikoilla saattaisi itse suostua vielä käynnistykseen, kun lapsi on vain viikkoihin nähden iso muttei ISO.
Painoarviot on arvioita, kaverin vauvaa pidettiin normaalin rajoissa olevana, syntyi 4990 g jytkylä.
Vierailija kirjoitti:
Jos on tosi isokoinen lapsi, niin silloin tehdään yleensä sektio eli äiti ei synnytä normaalisti. Tällaista taitaa tosin olla erittäin harvoin.
Eikös siihen sektiopäätökseen vaikuta myös se, arvioidaanko vauvan mahtuvan synnytyskanavasta läpi? Oon ymmärtäny, että on äitejä, joilla edes normivauva ei mahtuisi ja siksi päädytään sektioon.
Painoarviot on tosiaan vain arvioita. Minua peloteltu 4-4,5 -kiloisella vauvalla, mutta sieltä tuli ihan perus 3,6 kg.
mulle ei suostuttu edes antamaan painoarviota rakenneultrassa tai muutenkaan. todettiin vaan, että ei ne mitään kerro.
rv34
Hyvä vaan et tsekkaavat ylimääräisen kerran vauvan koon. Ei silti kannata liikaa ottaa tuosta paineita. Jos ei oo radia ja elät ihan normaalisti, niin minkäs vauvan kasvulle voi?
Synnyttäjä leikataan kahtia ja parsitaan kasaan villalangalla.
Vierailija kirjoitti:
Painoarviot on arvioita, kaverin vauvaa pidettiin normaalin rajoissa olevana, syntyi 4990 g jytkylä.
Mulle on parikin ultrahoitajaa sanonut, että läskin läpi ei saa edes kunnolla ultrattua (ei ihan noin roskissa muodossa mutta suunnilleen). Kaverisi vatsarasvan läpi näki huonosti? Juu siis heittäähän ne arviot aina paljon, lähinnä jonkun reisiluun ja kallon perusteella arvioivat. Meillä arvioitu lapsia noin 3500+g ja kaikki olleet hieman alle 3000. Joten tuo +200g voi mennä todellakin metsään. Viisikiloista ei kyllä enää luulla normaalikokoiseksi, olen nähnyt 5-kilpisen vastasyntyneen ja voi jösses sentään mikä mänkkiparka.
Vierailija kirjoitti:
mulle ei suostuttu edes antamaan painoarviota rakenneultrassa tai muutenkaan. todettiin vaan, että ei ne mitään kerro.
rv34
Rakenneultra on noin viikolla 20 eli puolessa välissä raskautta. Sen jälkeen kasvu voi kiihtyä tai hidastua, joten ei sitä voi pitää sopivana arviona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on parikin ultrahoitajaa sanonut, että läskin läpi ei saa edes kunnolla ultrattua (ei ihan noin roskissa muodossa mutta suunnilleen). Kaverisi vatsarasvan läpi näki huonosti? Juu siis heittäähän ne arviot aina paljon, lähinnä jonkun reisiluun ja kallon perusteella arvioivat. Meillä arvioitu lapsia noin 3500+g ja kaikki olleet hieman alle 3000. Joten tuo +200g voi mennä todellakin metsään. Viisikiloista ei kyllä enää luulla normaalikokoiseksi, olen nähnyt 5-kilpisen vastasyntyneen ja voi jösses sentään mikä mänkkiparka.
Mitä se reisiluu tai kallo painosta kertoo? Voihan vauva olla pitkä ja hintelä, jos on sellaiset geenit.
Synnytin alateitse, vauva oli melkein 5kg ja oliko viikon yli lasketusta ajasta. Sanottiin, että jos olisi tiedetty, olisi suunniteltu sektio. Episiotomia tuli, joka parani nopeasti. Yhessä vaiheessa vauva jumittui synnytyskanavaan jolloin puhe tuli imukupista, ei kumminkaan tarvittu. Vauvan koko oli arvioitu aika paljon alakanttiin että yllätyksenä tuli tämä koko.
joudut pusertaa en kuitenkin ulos vaik ois kuinka isokokoinen