Työkaveri laihtunut ja näyttää tosi hyvältä. Saako häntä kehua asiasta?
Näin työkaverini pitkästä aikaa ja kiinnitin tottakai huomiota siihen, että oli laihtunut ehkä noin 10 kg. Teki mieli kehua, mutta sitten muistin täältä av:ltä lukeneeni usein, ettei kenenkään painoa tule kommentoida. Tavallaan ymmärrän hyvin, mutta toisaalta tulee jotenkin tyly olo itsestä, kun ei kehu ja huomioi toisen saavutusta.
En nyt enää tässä vaiheessa aio hänen painonpudotustaan kehua, kun en sitä jo aiemmin tehnyt, mutta vastaisuuden varalta kysyn, mitä mieltä te olette - onko sopivaa kehua toisen painonpudotusta?
Kommentit (49)
Voisit ehkä sanoa vain, että kylläpä näytät oikein erityisen hehkeältä tai jotain vastaavaa. Älä sano että "oho, näytätpä hyvältä", koska siitä tulee helposti sellainen olo, että ai lihavanako näytin kauhealta? Ja älä kommentoi laihtumista, ellei itse ota asiaa esille.
Oletko varma, että painon pudotus on laihduttamisen seurausta? Entäpä jos hänellä onkin joku sairaus minkä takia laihtunut?
Itse sanon jotain vain jos henkilö itse ottaa painonsa putoamisen puheeksi ensin. Vähän sama kuin raskaus, en onnittele ellei henkilö ole itse sanonut olevansa raskaana.
Älä sano painosta tai ulkonäöstä mitään
Itse olen tuon 10kg laihtunut, ihan ilman ponnistelujakin (lopetin vain e-pillerit). Ja onhan se kiva jos joku sanoo että näytän hyvältä. Jos töksäyttää että oletpa laihtunut, se ei ole enää kiva. Ja just niin kuin ap sanoi, sano se heti ensinäkemällä eikä vasta seuraavalla viikolla.
Anna olla. Muistan ikuisesti tilanteen jossa kehaistiin toisen ihmisen hoikistunutta ulkonäköä. Noh, kaikki osapuolet eivät tienneet, että hoikistumisen takana oli vakava sairastuminen.
Ihan tavistyyppi tuskin ottaisi nokkiinsa jos laihtumista kommentoi, mutta puolitutuista on mahdotonta tietää onko taustalla esimerkiksi syömishäiriötä (kuten itselläni on). Lounasruoan tai määrän kommentointi on samalla tavalla myrkkyä, se aktivoi syömishäiriöajattelua, kun saa "vahvistuksen" sille, että kaikki kyttäävät koko ajan mitä syön ja paljonko painan.
Kehu savolaisittain: Out sinnäe sitte kuivan kesän oravaks ruvenna.
Vierailija kirjoitti:
Mikset voi vain sanoa, että hän näyttää hyvältä? Ei sinun tarvitse mainita mitään hänen painosta.
Työkaveri on mies ja minä nainen. Jos yhtäkkiä kehuisin hänen ulkonäköään noin, niin hän varmaan luulisi että yritän iskeä häntä 😁 ja sitä en halua, varsinkaan kun olen parisuhteessa, eikä mies nyt muutenkaan kiinnostaisi (en sekaannu työkavereihin). Eli tässä tapauksessa olisi ainoa vaihtoehto kehua juuri sitä painonpudotusta, koska juuri sitähän hänessä ihailin.
No, olen kyllä tyytyväinen, etten sanonut mitään. Sanomattaa jättämiset harvoin kaduttaa.
Ap
Toisen painoa ei kannata koskaan kommentoida. Voit sen sijaan sanoa, että näytätpä terveeltä tai ryhdikkäältä.
Älä mainitse painoa, voit sanoa että näytätpä hyvältä/hehkeältä tms. tai kehu vaikka asua. Tai sanoa että hän näyttää erilaiselta, hyvällä tavalla. Tai voit ottaa puheeksi muuten vaan mitä hän on puuhaillut viime aikoina, jos hän mainitsee että on alkanut liikkua enemmän tms, niin voit sanoa että näytätkin hyvältä ja tuoda ilmi että olet huomannut muutoksen.
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma, että painon pudotus on laihduttamisen seurausta? Entäpä jos hänellä onkin joku sairaus minkä takia laihtunut?
Itse sanon jotain vain jos henkilö itse ottaa painonsa putoamisen puheeksi ensin. Vähän sama kuin raskaus, en onnittele ellei henkilö ole itse sanonut olevansa raskaana.
No tuskinpa on sairas. On ollut aina roteva ja vahva, mutta ylipainoa ollut. Näyttää oikein hyvinvoivalta.
Ap
Sano et hyvä kun oot laihduttanu, se on terveysteko. Näin olet positiivinen ja annat hyvää palautetta.
Joo ei painosta kannata koskaan puhua, ellei toinen itse sitä puhumista aloita.
Voi kehua muulla tavalla, neutraalisti. Oletpas pirteän näköinen, tai jotain sen tyyppistä.
Mitään aihetta ei ole mainita painoa. Jos haluat ilahduttaa toista, sano hänelle että näytät minusta upealta.
On hienoa että huomioi ja kommentoi muutoksen. Vahvistetaan hyviä muutoksia.
Vierailija kirjoitti:
Mikset voi vain sanoa, että hän näyttää hyvältä? Ei sinun tarvitse mainita mitään hänen painosta.
Miksi kommentoida toisen ulkonäköä mitenkään?
Et todellakaan voi, sika. Seksuaalinen häirintä ja kehopositiivisuus. S I K A !
Sietäisit saada potkut.
Itse laihduin 20kg vuodessa ja sen todellakin huomaa, koska en juurikaan nähnyt ihmisiä koronan vuoksi, oli joka kerta jonkun tavatessani ulkonäköni todellakin muuttunut. Vain pari henkilöä on kommentoinut 'oletko laihtunut?' ja koen sen normaalina ja positiivisena kommenttina. Tämän lisäksi ehkä parikymmentä ei ole reagoinut mitenkään!!! Olen kyllä ihmeissäni, mutta ihan sama mulle, olen itse tyytyväinen itseeni!
En ymmärrä miksi sanoisit mitään jollekin työkaverille hänen ulkonäöstään.