Työkaveri laihtunut ja näyttää tosi hyvältä. Saako häntä kehua asiasta?
Näin työkaverini pitkästä aikaa ja kiinnitin tottakai huomiota siihen, että oli laihtunut ehkä noin 10 kg. Teki mieli kehua, mutta sitten muistin täältä av:ltä lukeneeni usein, ettei kenenkään painoa tule kommentoida. Tavallaan ymmärrän hyvin, mutta toisaalta tulee jotenkin tyly olo itsestä, kun ei kehu ja huomioi toisen saavutusta.
En nyt enää tässä vaiheessa aio hänen painonpudotustaan kehua, kun en sitä jo aiemmin tehnyt, mutta vastaisuuden varalta kysyn, mitä mieltä te olette - onko sopivaa kehua toisen painonpudotusta?
Kommentit (49)
Tuntuu että sanoo niin tai näin tai on sanomatta jos liittyy mitenkään painoon, tekee väärin. Kaverini oli joskus laihtunut omien sanojensa mukaan. Itse vastasin jotain hienoa, mutta en itse kiinnitä huomiota toisten painoihin, tuntuu että loukkaantui. Minusta paino on asia jota ei sovi toisten kohdalla tarkastella tai kommentoida.
Ei ole kenenkään miehen asia kehua työkaverinaisen painonpudotusta. Ylipäänsä työkaverin ulkomuotoa ei ole hyvä kehua tai haukkua. Ei kuulu työnkuvaan.
Moehet pitäkööt kehunsa poissa vaan. Ei niitä kaivata työympäristössä. Kehu työkaveriasi hyvin suoritetusta työstä, jos aihetta on!
Ei kannata sanoa yhtään mitään. Nykyään vallitsee mielensäpahoittaja-kulttuuri, sanoit niin tai näin, aina löytyy jotain josta loukkaantua.
Ja jos mietitte miksi työkaverin laihtuminen on niin "merkityksellistä" minulle, niin syy on se, että yritän itsekin pudottaa painoa. Siksi ihailen kaikkia jotka ovat pystyneet siihen.
En kyllä tiedä haluaisinko itsekään kehuja sitten, jos laihdun. Tämän takia taidan jättää kommentoimatta jatkossakin, ihan varmuuden vuoksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Itse laihduin 20kg vuodessa ja sen todellakin huomaa, koska en juurikaan nähnyt ihmisiä koronan vuoksi, oli joka kerta jonkun tavatessani ulkonäköni todellakin muuttunut. Vain pari henkilöä on kommentoinut 'oletko laihtunut?' ja koen sen normaalina ja positiivisena kommenttina. Tämän lisäksi ehkä parikymmentä ei ole reagoinut mitenkään!!! Olen kyllä ihmeissäni, mutta ihan sama mulle, olen itse tyytyväinen itseeni!
Oletko puhunut ääneen laihdutuksesta? Uskon että moni on huomannut asian, mutta ei ole kommentoinut siksi, että ei voi tietää että onko laihtuminen ollut tarkoituksellista ja positiivinen asia, vai onko taustalla esim. vakava sairaus tai muita huolia, jolloin laihtunut ihminen ei välttämättä tykkää että hänen olemustaan kommentoidaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kenenkään miehen asia kehua työkaverinaisen painonpudotusta. Ylipäänsä työkaverin ulkomuotoa ei ole hyvä kehua tai haukkua. Ei kuulu työnkuvaan.
Moehet pitäkööt kehunsa poissa vaan. Ei niitä kaivata työympäristössä. Kehu työkaveriasi hyvin suoritetusta työstä, jos aihetta on!
Täh? Ap on nainen ja laihduttanut työkaveri mies. Näitköhän tässäkin keskustelussa juuri sen mitä halusit nähdä....
Niin, miksi pitäisi ääneen ihastella ja kehua, jos toinen on laihtunut. Sitä kun ei tosiaan voi tietää, mikä on syynä laihtumiselle. Eihän lihomisestakaan sanota, paitsi selän takana kauhistellaan. Ja sitten ihmetellään, mistä tytöt ottavat mallia.
Sano suoraan, että haluat nahkanuijaa kun se tässä kuitenkin on takana.
Minä kehuin työkaveria laihtumisesta ja hän purskahti itkuun. Tämä oli ollut normaalin painon ylärajalla, ei mitenkään järkyn pullea aiemmin. Nyt oli posket kuopalla ja todella laiha..
Oli menettänyt ruokahalun avioeron takia ja pahoitti mielensä kun luuli, että vittuilen. Häpesin itseäni, mutta miten olisin tuon voinut tietää? En uskalla kommentoida enää.
Vierailija kirjoitti:
Minä kehuin työkaveria laihtumisesta ja hän purskahti itkuun. Tämä oli ollut normaalin painon ylärajalla, ei mitenkään järkyn pullea aiemmin. Nyt oli posket kuopalla ja todella laiha..
Oli menettänyt ruokahalun avioeron takia ja pahoitti mielensä kun luuli, että vittuilen. Häpesin itseäni, mutta miten olisin tuon voinut tietää? En uskalla kommentoida enää.
”Miten olisin tuon voinut tietää?” No et mitenkään, ja juuri siksi kenenkään painoa ei tarvitse kommentoida ääneen. Mutta hyvä jos otit nyt opiksesi.
Jos olet mies niin et kehu. Olet pian sängyssä työkaverin kanssa. Työpaikka on vaarallinen paikka.
Vierailija kirjoitti:
Kehu savolaisittain: Out sinnäe sitte kuivan kesän oravaks ruvenna.
Väärin meni. Ei kannat yrittää matkia murretta, jota ei oikeasti osaa, kuulostaa vain typerältä.
Laihduin aikoinaan muutamassa kuukaudessa 10kg ja sain monelta taholta asiasta kommenttia, että hyvältä näyttää jne. Hymyillen vastailin puolitutuille, että joo olen kiinnittänyt huomiota ruokavalioon ja liikkunut paljon. Laihtumisen syynä oli kuitenkin puolison uskottomuuden paljastuminen, joka vei minut monelta osin huonoon kuntoon. En pystynyt syömään tai nukkumaan kunnolla. Näytin ulkoisesti hyvältä, mutta sisältä olin täysin rikki.
Jokaista pari kiloa kerryttänyt naista tulee onnitella tulevasta perheenlisäyksestä? Kait sitä samoin tien voi jo vähän sitä vatsakumpua silitelläkkin?
Ei tietenkään saa sanoa, tulee häirintäsyyte. Ennen pystyi sanomaan naispuoliselle kollegalle vaikka, että sinähän näytät tyylikäältä. Sitten tuli #metoo ja naisille puhuminen muuttui laittomaksi.
Ei ole kohteliasta kommentoida toisen painoa, mihinkään suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Toisen painoa ei kannata koskaan kommentoida. Voit sen sijaan sanoa, että näytätpä terveeltä tai ryhdikkäältä.
"Näytätpä terveeltä" ja sitten onkin laihtunut vakavan sairauden vuoksi...
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kohteliasta kommentoida toisen painoa, mihinkään suuntaan.
Läskin puhetta.
Näytätpä sinä hyvinvoivalta ja onnelliselta! Noin. Ei ole vaikeaa. Jos ei näytä onnelliselta, niin voi olla virkeä, sporttinen tai vaikka näpsäkkä, mitä nyt keksiikin.
Kuulostaa ihan pippa laukalta... Ja siltä kuin sanoja itse olisi oikea terveyden ja hyvinvoinnin lähettiläs rasvan ja sokerin kuorruttamien kuolevaisten joukossa.