Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Neljältä isolta kaupungilta hätähuuto nuorten syvenevästä ahdingosta koronakriisin keskellä: ”Lapsia katoaa”

Vierailija
11.02.2021 |

Mitä mietteitä oheinen uutinen aiheuttaa?

Mulle tuli ekana mieleen, että näiden katoavien lasten takia kouluja just pidetään auki ja muut alteistetaan tartuntavaaralle. Meillä lapsi olisi mielummin etäkoulussa, mutta on liian tunnollinen ollakseen pois koulusta.

"– Nyt on havaittu, että lapsia katoaa. Keväällä tällaista ei vielä ollut, mutta nyt on nähty, ettei lapsia tule kouluun."
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007795888.html

Kommentit (145)

Vierailija
61/145 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sosiaalitoimella ole mitään välineitä tai resursseja ottaa hoitaakseen lapsia jotka vaan lintsaa. Eri asia jos ovat oikeasti kadonneita, öitä luvatta pois jne.

Äänestäkää kuntavaaleissa resurrsien lisäystä niin saadaan vaikka jokaiselle koululaiselle oma kädestäpitäjä käymään ja soittelemaan päivittäin, läksyavuksi ja saattamaan harrastuksiin, kertomaan vanhemmille miten toimia aamuisin, päivisin ja iltaisin kaikissa eri kasvunvaiheissa.

Muuten tilanne jatkuu ja sitten vaan kilpaa voivotellaan.

Ja tämä maksaa, sekä raha on jostain muusta pois. 

Ei Suomella ole varaa menettää yhtään nuorta. Nuoret ikäluokat ovat liian pieniä muutenkin.

Nythän näitä menetetään ja rahaa ei ole. Se on arvokysymys halutaanko suojella vanhuksia ja riskiryhmiä näiden nuorten kustannuksella. Ja nyt se on arvotettu näin, niin että on saatu kurjistumisen kierre. Jatkossa ei ole varaa siihen hyvinvointiyhteiskuntaan mihin on aiemmin totuttu. Koronavaikutusten myötä on uusi normi, joka ei ole sellainen että yhteiskunta voisi huolehtia kansalaisistaan. 

Niinpä, on tehty valinta, että eläkeläiset ja laitosvanhukset ovat prioriteetti nro 1. Kun nämä korona-ajan lapset ja nuoret kasvavat, ei syntyvyys tai työllisyys ainakaan parane, jos toimet ovat tätä mitä ovat. 

Vierailija
62/145 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kannattaisi toimittajan yms. selvittää, koskeeko tämä ainoastaan Suomea vai onko ongelma maailmanlaajuinen. Muissa maissa tiukemmat rajoitteet, jopa ulkonaliikkumiskieltoja. Jos koskee vain Suomea, en välttämättä usko tähän propagandaan.

Jaa että pidät propagandana näiden henkilöiden lausuntoja - siis oikeasti!

Vantaan kaupunginjohtajan, Jyväskylän Perheiden ennaltaehkäisevien palveluiden palvelujohtajan, Tampereen sosiaali- ja terveyspalvelujen johtajan ja Turun Perhe- ja sosiaalipalveluiden palvelualuejohtajan esille tuomia asioita. 

No onko muualla maailmassa vastaavia ongelmia, esimerkiksi maissa joissa on ulkonaliikkumiskielto? Miksei ei, miksi vain meillä vaikka rajoituksemme ovat erittäin lieviä?

Omituinen oletus. Tottakai tuo koskee muitakin maita.

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/daily-life-coping/parental-re…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/145 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on se, että yhteiskunta on ottanut hoitaakseen tehtäviä, joiden hoitaminen ei siltä voi onnistua, kuten kasvatustehtävän. Yhteiskunta ei kykene kasvattamaan lapsia, vaikka uhraisi siihen koko Suomen valtion vuosibudjetin. Vastuu on viime kädessä vanhemmilla.

Minä olen ihan eri mieltä. Vanhemmille on laitettu kaikki vastuu, myös ensisijainen vastuu oppimisesta. Vaikka se todellisuudessa kuuluu kouluille. Kouluissa on isot luokkakoot, ja erityislapset integroitu tavallisiin luokkiin ilman avustajia. Se on katastrofi! Pieniä kouluja ei enää meinaa olla, ja isoissa kouluissa kukaan ei ehdi hoitaa kunnolla yhtään mitään. 

Vanhemmille on kasattu vastuu olla paikalla myös keskellä päivää hammastarkastuksissa, koululääkärin luona, vasuissa, vanhempainvarteissa ym. Yhteiskunta painostaa olemaan koko ajan läsnä, koko ajan tekemään jotakin. Lapsen tulee kehittyä varhain, ja neuvolassa ei keskitytä vanhempiin tarpeeksi, vaan pääosassa on vauva ja lapsi. Ja huolestuminen tapahtuu helposti ja nopeasti. Ennen lapsi kasvoi omalla käyrällään, ja ehkä diagnosointi olisi voinut olla nopeaa. Nyt käyrät ovat tarkkoja malleja miten pitää kasvaa, ja jos käyrästä poikkeaa edes vähän, tulee huolestuminen. Mutta huomaa: se ei johda kunnon avun saantiin mitenkään. Vanhemmalle jää vastuu saada lapselle apua. 

Tämäpä juuri! Silloin, kun olin itse peruskoulussa, hammastarkastukset hoidettiin niin, että koko luokka laitettiin tiettynä päivänä taksiin ja sitten mentiin hammaslääkäriin. Muutamassa tunnissa koko luokan hampaat oli tsekattu ja tarvittaessa ohjattu eteenpäin. Nykyään on aivan naurettavaa, että vanhemmalle lähetetään ensin muistutuskirjeitä ajanvaraamiseksi. Ajan saa jonnekin monen kuukauden päähän keskelle päivää. Vanhempi ottaa töistä vapaata ja on puoli päivää poissa. Jossain vaiheessa pitäisi toki tehdä työpaikalle takaisin nuo puuttuvat tunnit. Puhumattakaan, että niitä keskellä päivää tapahtuvia käyntejä saattaa olla milloin missäkin, esim puheterapeutin ja psykologin arviot. Sitten jos pitää jatkotutkimuksia saada niin vanhempi joutuu itse selvittämään mikä kuuluu neuvolapsykologille, mikä terveysasemapsykologille... Mitän tukea ei saa mistään ilman älytöntä selvittelytyötä ja soitteulurumbaa. Vanhemmille ei tarjota mitään tukea eikä edes kysytä jaksamisesta.

🤦 Koulunko pitäisi hoitaa lapsesi hampaiden oikomisajan varauksen? Curling vanhemmuuden vastakohta bongattu.

Niinkö minä kirjoitin? Kritisoin sitä, että nykyään vaaditaan vanhempien osallistumista aivan kaikkeen ja koko ajan, vaikka tehostamalla voitaisiin asiat hoitaa paljon sujuvammin. Psykologin tutkimuksia voitaisiin aivan hyvin tehdä päiväkoti/koulupäivän aikana ja hammastarkastukset voitaisiin hoitaa joukkotarkastuksina. Ei ole mitään mieltä, että jokainen vanhempi on vuorollaan puolipäivää pois töistä noita asioita hoitaakseen. Ei minun lapsuudessani ja nuoruudessani vanhemmilta vaadittu läheskään samanlaista osallistumista vaan osa asioista hoitui koulupäivän aikanakin. Minun nuoruudessani vanhemmat pystyivät helpommin käymään töissä.

Yleiset hammastarkastukset tehdään jo nyt koulussa. Vanhempien tarvitsee täyttää vain yksi lappu ja suurin osa ei edes jaksa tehdä sitä. Psykologin assburger tutkimuksia ei tehdä koulussa koulussa koska ne vaativat lausunnon. Koulu-psykologin tehtävät on tehdä psykologia arviointeja ja auttaa opiskeluvaikeuksissa. Vaikeat tapaukset kuuluvat isomman tuen piiriin.

Ei hammastarkastuksia koulussa tehdä ainakaan täällä. Todellakin pitää itse varata/viedä/osallistua ja jos ei sitä tee niin lastensuojeluilmoitus tulee automaattisesti.

En jaksa uskoa tuota. Aina on tullut kutsu hammastarkastukseen.

Älä usko. Vantaalla on ainakin näin.

Oletko sä niitä vanhempia jotka valittavat kun koulusta tulee liikaa viestejä Wilmaan?

Koululaisen hammashoito

Suun terveydenhuollon palvelut ovat osa kouluterveydenhuoltoa ja ne ovat maksuttomia kaikille alle 18-vuotiaille. Oppilaat kutsutaan suun terveystarkastukseen hammashoitolaan 1., 3., 5. ja 8. luokilla. Muilla luokilla hoitoa annetaan yksilöllisen tarpeen mukaan. Oppilaiden oikomishoidon tarve arvioidaan kolmannella luokalla. Suun terveystarkastuksen tekee suuhygienisti tai hammaslääkäri.

https://www.vantaa.fi/varhaiskasvatus_ja_koulutus/perusopetus/koululais…

Niin? Joka kerta olen itse varannut ajan ja vienyt tarkastukseen. Kukaan muu ei sitä puolestani ole tehnyt, vaikka muistutuskirje tulisikin. Luen kyllä wilmaa joka päivä.

Vierailija
64/145 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että nämä "huolilapset" olisivat ilman koronaakaan niitä, jotka pelastavat Suomen talouden.

Kuinka yksinkertainen ihmisen pitää olla ettei tajua, että näitä huolilapsia on nyt paljon enemmän kuin ennen koronaa? Lisäämällä näiden lasten määrää ei ainakaan pelasteta taloutta!

Meillä huolilapset ovat nyt ihan samoka, kuin vielä lähikoulun aikana.

Oppilaista ja varsinkin opiskelijoita on kadonnut ennenkin. Koulun näkökulmasta uutta on vain se, että nyt kotiin jääneistä puhutaan.  Ennen kadonneet eivät tuntuneet kiinnostavan ketään koulun ulkopuolella.

Vierailija
65/145 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahdessa on enää muutama koulu, jonka yhteydessä on hammaslääkäri. Muista peruskouluista sitten saatetaan keskellä päivää lähteä ihan toiselle puolelle kaupunkia. Siis vanhempi lähtee töistä, ajaa koululle, ajaa useamman kilometrin kaupungin poikki hammaslääkäriin, ja sitten takaisin kouluun ja sitten töihin. Siinä menee tunteja. En käsitä, miten tätä ei uskota. 

En tiedä, tuleeko peruuttamatta ja käyttämättömästä jääneestä ajasta lasua, mutta en haluakaan tietää. Sen tiedän, että Suomessa on kuntia, joissa näin tehdään. 

Lahdessa myös kaikki neuvolapalvelut on keskitetty yhteen ainoaan, isoon rakennukseen joka on aivan kaupungin keskustassa. Ennen kun sinne pääsee, pitää etsiä jostain parkkipaikka. Tai mennä julkisilla. Siellä on myös esimerkiksi fysioterapeutin vastaanotto, jossa lapseni tulee jatkossa käymään muutaman viikon välein kuntouttamassa aikaisemmin syksyllä murtunutta jalkaansa. Aikaisemmin tämä oli koulun lähellä olevassa sairaalassa. 

Sanotaan, että Suomessa ei synny tarpeeksi lapsia. No, meillä on kolme, ja heidän kuskaamisensa milloin minnekin keskellä päivää vaikuttaa työntekoon. Ja arkeen muutenkin. Kun itse olin nuori 90-luvulla, joka paikkaan mentiin ilman vanhempia. Ja asiat hoitui. 

Vierailija
66/145 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan käsittämätöntä scheissea!

Vierailija
67/145 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että nämä "huolilapset" olisivat ilman koronaakaan niitä, jotka pelastavat Suomen talouden.

Kuinka yksinkertainen ihmisen pitää olla ettei tajua, että näitä huolilapsia on nyt paljon enemmän kuin ennen koronaa? Lisäämällä näiden lasten määrää ei ainakaan pelasteta taloutta!

Meillä huolilapset ovat nyt ihan samoka, kuin vielä lähikoulun aikana.

Oppilaista ja varsinkin opiskelijoita on kadonnut ennenkin. Koulun näkökulmasta uutta on vain se, että nyt kotiin jääneistä puhutaan.  Ennen kadonneet eivät tuntuneet kiinnostavan ketään koulun ulkopuolella.

Sivusta mutta luulisin että ennen nämä koulupudokkaat olivat vain pieni vähemmistö jotka sitten koronan tullessa on ollutkin kasvavissa määrin ja nyt vasta näihin aletaan kiinnittämään kunnolla huomiota.

Vierailija
68/145 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on se, että yhteiskunta on ottanut hoitaakseen tehtäviä, joiden hoitaminen ei siltä voi onnistua, kuten kasvatustehtävän. Yhteiskunta ei kykene kasvattamaan lapsia, vaikka uhraisi siihen koko Suomen valtion vuosibudjetin. Vastuu on viime kädessä vanhemmilla.

Minä olen ihan eri mieltä. Vanhemmille on laitettu kaikki vastuu, myös ensisijainen vastuu oppimisesta. Vaikka se todellisuudessa kuuluu kouluille. Kouluissa on isot luokkakoot, ja erityislapset integroitu tavallisiin luokkiin ilman avustajia. Se on katastrofi! Pieniä kouluja ei enää meinaa olla, ja isoissa kouluissa kukaan ei ehdi hoitaa kunnolla yhtään mitään. 

Vanhemmille on kasattu vastuu olla paikalla myös keskellä päivää hammastarkastuksissa, koululääkärin luona, vasuissa, vanhempainvarteissa ym. Yhteiskunta painostaa olemaan koko ajan läsnä, koko ajan tekemään jotakin. Lapsen tulee kehittyä varhain, ja neuvolassa ei keskitytä vanhempiin tarpeeksi, vaan pääosassa on vauva ja lapsi. Ja huolestuminen tapahtuu helposti ja nopeasti. Ennen lapsi kasvoi omalla käyrällään, ja ehkä diagnosointi olisi voinut olla nopeaa. Nyt käyrät ovat tarkkoja malleja miten pitää kasvaa, ja jos käyrästä poikkeaa edes vähän, tulee huolestuminen. Mutta huomaa: se ei johda kunnon avun saantiin mitenkään. Vanhemmalle jää vastuu saada lapselle apua. 

Tämäpä juuri! Silloin, kun olin itse peruskoulussa, hammastarkastukset hoidettiin niin, että koko luokka laitettiin tiettynä päivänä taksiin ja sitten mentiin hammaslääkäriin. Muutamassa tunnissa koko luokan hampaat oli tsekattu ja tarvittaessa ohjattu eteenpäin. Nykyään on aivan naurettavaa, että vanhemmalle lähetetään ensin muistutuskirjeitä ajanvaraamiseksi. Ajan saa jonnekin monen kuukauden päähän keskelle päivää. Vanhempi ottaa töistä vapaata ja on puoli päivää poissa. Jossain vaiheessa pitäisi toki tehdä työpaikalle takaisin nuo puuttuvat tunnit. Puhumattakaan, että niitä keskellä päivää tapahtuvia käyntejä saattaa olla milloin missäkin, esim puheterapeutin ja psykologin arviot. Sitten jos pitää jatkotutkimuksia saada niin vanhempi joutuu itse selvittämään mikä kuuluu neuvolapsykologille, mikä terveysasemapsykologille... Mitän tukea ei saa mistään ilman älytöntä selvittelytyötä ja soitteulurumbaa. Vanhemmille ei tarjota mitään tukea eikä edes kysytä jaksamisesta.

🤦 Koulunko pitäisi hoitaa lapsesi hampaiden oikomisajan varauksen? Curling vanhemmuuden vastakohta bongattu.

Niinkö minä kirjoitin? Kritisoin sitä, että nykyään vaaditaan vanhempien osallistumista aivan kaikkeen ja koko ajan, vaikka tehostamalla voitaisiin asiat hoitaa paljon sujuvammin. Psykologin tutkimuksia voitaisiin aivan hyvin tehdä päiväkoti/koulupäivän aikana ja hammastarkastukset voitaisiin hoitaa joukkotarkastuksina. Ei ole mitään mieltä, että jokainen vanhempi on vuorollaan puolipäivää pois töistä noita asioita hoitaakseen. Ei minun lapsuudessani ja nuoruudessani vanhemmilta vaadittu läheskään samanlaista osallistumista vaan osa asioista hoitui koulupäivän aikanakin. Minun nuoruudessani vanhemmat pystyivät helpommin käymään töissä.

Yleiset hammastarkastukset tehdään jo nyt koulussa. Vanhempien tarvitsee täyttää vain yksi lappu ja suurin osa ei edes jaksa tehdä sitä. Psykologin assburger tutkimuksia ei tehdä koulussa koulussa koska ne vaativat lausunnon. Koulu-psykologin tehtävät on tehdä psykologia arviointeja ja auttaa opiskeluvaikeuksissa. Vaikeat tapaukset kuuluvat isomman tuen piiriin.

Ei hammastarkastuksia koulussa tehdä ainakaan täällä. Todellakin pitää itse varata/viedä/osallistua ja jos ei sitä tee niin lastensuojeluilmoitus tulee automaattisesti.

Oletko sä niitä vanhempia jotka valittavat kun koulusta tulee liikaa viestejä Wilmaan?

Koululaisen hammashoito

Suun terveydenhuollon palvelut ovat osa kouluterveydenhuoltoa ja ne ovat maksuttomia kaikille alle 18-vuotiaille. Oppilaat kutsutaan suun terveystarkastukseen hammashoitolaan 1., 3., 5. ja 8. luokilla. Muilla luokilla hoitoa annetaan yksilöllisen tarpeen mukaan. Oppilaiden oikomishoidon tarve arvioidaan kolmannella luokalla. Suun terveystarkastuksen tekee suuhygienisti tai hammaslääkäri.

Niin? Joka kerta olen itse varannut ajan ja vienyt tarkastukseen. Kukaan muu ei sitä puolestani ole tehnyt, vaikka muistutuskirje tulisikin. Luen kyllä wilmaa joka päivä.

Eli lapsesi ei mennyt koulussa järjestettyyn hammastarkastukseen joka on järjestetty koko ikäryhmälle. Ja joudut itse huolehtimaan uudesta tarkastuksen varaamisesta.

Vierailija
69/145 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä missä viime vuoden puolella olisi helposti tukahdutettu epidemia parissa viikossa, nyt pari kk tarvis. Vähempi sekin kuin se että tarvii vielä enempi. Viha suomalaisia kohtaan suurta hallituksella. Miksi niin tekevät, kuka niitä käskee?

Höpö höpö, ei se kevään rajoituksillakaan sammunut, rauhoittui vaan ja muutenkin kesällä sairastellaan vähemmän. Kuinka kauan pitäisitte rajoituksia? Vaikka Suomessa epidemia häviäisi, se tulisi rajan takaa uudestaan. Rajojakaan ei voi loputtomaksi sulkea, kun emme ole mikään Uusi-Seelanti vaan kiinteä osa Eurooppaa, perhe- ja työsuhteet menevät valtionrajojen yli. Jos epidemia häviäisi oltaisiin silti tilanteessa, jossa koko ajan ollaan varpaillaan koska se palaa. Vaikka koko Eurooppa rokotettaisiin, ei köyhempiä maita saa rokotettua, sieltä se tulee uudestaan ja uudestaan eri muunnoksina ja aaltoina. Rajat kiinni -politiikalla ja ideologiana että koronaan ei saa kuolla tai sairastua yksikään (vaikka muihin sairauksiin saa) ollaan ikuisesti tässä pattitilanteessa. Suomi on ollut koko ajan rauhallisessa vaiheessa koronan suhteen. Parasta olisi jos tämän kevään jälkeen kun riskiryhmät on saatu rokotettua palattaisiin normaaliin ja lopetettaisiin karanteenit ja rajoitukset. Sitten seuraavana talvena taas riskiryhmien kausirokotukset tuoreimpia muunnoksia vastaan. Muuten ollaan ikuisesti vaan karanteenissa. Lapsia ja nuoria ei tule rajoittaa.

Vierailija
70/145 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kannattaisi toimittajan yms. selvittää, koskeeko tämä ainoastaan Suomea vai onko ongelma maailmanlaajuinen. Muissa maissa tiukemmat rajoitteet, jopa ulkonaliikkumiskieltoja. Jos koskee vain Suomea, en välttämättä usko tähän propagandaan.

Vantaan kaupunginjohtajan, Jyväskylän Perheiden ennaltaehkäisevien palveluiden palvelujohtajan, Tampereen sosiaali- ja terveyspalvelujen johtajan ja Turun Perhe- ja sosiaalipalveluiden palvelualuejohtajan esille tuomia asioita. 

No onko muualla maailmassa vastaavia ongelmia, esimerkiksi maissa joissa on ulkonaliikkumiskielto? Miksei ei, miksi vain meillä vaikka rajoituksemme ovat erittäin lieviä?

"Koronakriisillä on ollut huomattavat vaikutukset lasten, nuorten ja perheiden hyvin-

vointiin ja oikeuksien toteutumiseen. Lasten oikeudet ja erityinen asema jäävät kuiten-

kin poikkeusoloissa ja niiden jälkeisissä toimissa helposti sivurooliin. On syytä myös

huomata, että koronakriisillä on vakavia globaaleja vaikutuksia lasten oikeuksien to-

teutumiseen."

Valtioneuvoston julkaisuja 2020:21

Vierailija
71/145 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahdessa on enää muutama koulu, jonka yhteydessä on hammaslääkäri. Muista peruskouluista sitten saatetaan keskellä päivää lähteä ihan toiselle puolelle kaupunkia. Siis vanhempi lähtee töistä, ajaa koululle, ajaa useamman kilometrin kaupungin poikki hammaslääkäriin, ja sitten takaisin kouluun ja sitten töihin. Siinä menee tunteja. En käsitä, miten tätä ei uskota. 

En tiedä, tuleeko peruuttamatta ja käyttämättömästä jääneestä ajasta lasua, mutta en haluakaan tietää. Sen tiedän, että Suomessa on kuntia, joissa näin tehdään. 

Lahdessa myös kaikki neuvolapalvelut on keskitetty yhteen ainoaan, isoon rakennukseen joka on aivan kaupungin keskustassa. Ennen kun sinne pääsee, pitää etsiä jostain parkkipaikka. Tai mennä julkisilla. Siellä on myös esimerkiksi fysioterapeutin vastaanotto, jossa lapseni tulee jatkossa käymään muutaman viikon välein kuntouttamassa aikaisemmin syksyllä murtunutta jalkaansa. Aikaisemmin tämä oli koulun lähellä olevassa sairaalassa. 

Sanotaan, että Suomessa ei synny tarpeeksi lapsia. No, meillä on kolme, ja heidän kuskaamisensa milloin minnekin keskellä päivää vaikuttaa työntekoon. Ja arkeen muutenkin. Kun itse olin nuori 90-luvulla, joka paikkaan mentiin ilman vanhempia. Ja asiat hoitui. 

Sama täällä. Olen kahden lapsen yksinhuoltaja ja teen osa-aikaista työtä, koska lasten kanssa on koko ajan jotakin hoidettavaa. Täysi työaika yhdistettynä kaikkiin velvollisuuksiin ja työmatkoihin ei vain ole mahdollista.

Vierailija
72/145 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koululaisen hammashoito

Eli lapsesi ei mennyt koulussa järjestettyyn hammastarkastukseen joka on järjestetty koko ikäryhmälle. Ja joudut itse huolehtimaan uudesta tarkastuksen varaamisesta.

Senkus jankkaat. Lapseni koulussa ei järjestetä hammastarkastuksia vaan vanhempi vie itse lapsen tarkastukseen.

Vierailija
73/145 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä edes yritä. Tämä huolipropagandajankkaaja hyökkää heti paikalle, jos heidän lastensa eristäytymistä koulusta uhkaa mikään. Kyynärpäillä survotaan kaikki heikommat tieltä, jotta mamman oma jälkikasvu kukoistaa ja pysyy terveenä. Puhumattakaan mamman omasta hengestä, joka ohittaa tärkeydessään ihan kaikki faktatiedot.

Vierailija
74/145 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaha. Hysteerinen lähiopetusrummutus alkoi taas.

Kaikkien lasten ja perheiden pitää ottaa riski, kun nämä "neljä suurta" ei saa lastensuojelupalvelujaan toimimaan.

Vierailija
75/145 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koululaisen hammashoito

60-lukuko siellä kirjoittelee?

Ei nykyään ole mitään "kouluissa järjestettäviä hammastarkastuksia".

Vierailija
76/145 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne koulut on kaikkia lapsia varten auki. Ei vain syrjäytymisvaarassa olevien takia. Hyvin pärjäävätkin lapset ja nuoret jää sivuun tarvitsemastaan tuesta, vaikka vanhemmat kokoajan yritetään kuunnella, keskustella ja olla läsnä.

Muisatko mitkä ne perustelut oli silloin kun peruskoulut aukesi?

"Olli-Pekka Heinonen kertoi selvityksestä koulupudokkaista. Peruskoulusta putoamisen riski kasvaa pitkien lomien jälkeen. Etäopetus nostaa riskiä koulupudokkuuteen."

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006504864.html

Ilmeisesti elät kuvitelmassa ettei kouluista ole muille kuin noille muutamalle hyötyä ja ettei tilanne itsessään ole syventynyt.

Kritisoin sitä, että kun koulut avattiin keväällä, avaamista perusteltiin juuri näillä "kadonneilla lapsilla" jotka ei edes käy koulussa. Yhtä monelle lapselle (esim. kiusatuille ja muille, jotka häiriintyvät luokan hälinästä) etäkoulu on siunaus.

Vierailija
77/145 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne koulut on kaikkia lapsia varten auki. Ei vain syrjäytymisvaarassa olevien takia. Hyvin pärjäävätkin lapset ja nuoret jää sivuun tarvitsemastaan tuesta, vaikka vanhemmat kokoajan yritetään kuunnella, keskustella ja olla läsnä.

"Olli-Pekka Heinonen kertoi selvityksestä koulupudokkaista. Peruskoulusta putoamisen riski kasvaa pitkien lomien jälkeen. Etäopetus nostaa riskiä koulupudokkuuteen."

Ilmeisesti elät kuvitelmassa ettei kouluista ole muille kuin noille muutamalle hyötyä ja ettei tilanne itsessään ole syventynyt.

Kritisoin sitä, että kun koulut avattiin keväällä, avaamista perusteltiin juuri näillä "kadonneilla lapsilla" jotka ei edes käy koulussa. Yhtä monelle lapselle (esim. kiusatuille ja muille, jotka häiriintyvät luokan hälinästä) etäkoulu on siunaus.

On täysin normaalia että terveet nuoret ja lapset kaipaavat ikätovereidensa seuraa. Jos oma lapsi on sellainen että haluaa vain hyyröttää kotona vanhempiensa kanssa, voi sen lapsen ottaa kotiopetukseen.

Vierailija
78/145 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien lasten ja perheiden pitää ottaa riski, kun nämä "neljä suurta" ei saa lastensuojelupalvelujaan toimimaan.

Miksi kaikkien pitäisi kärsiä, jos muutama vanhempi haluaa hillota lapsensa neljän seinän sisälle.

Vierailija
79/145 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epidemian kiihtyessä koronatapaukset ovat lisääntyneet myös koululaisilla, mutta koulussa altistuneista vain prosentti on saanut jatkotartunnan.

Vierailija
80/145 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On täysin normaalia että terveet nuoret ja lapset kaipaavat ikätovereidensa seuraa. Jos oma lapsi on sellainen että haluaa vain hyyröttää kotona vanhempiensa kanssa, voi sen lapsen ottaa kotiopetukseen.

Koulujen ensisijainen tarkoitus on tarjota opetusta. Ei toimia jonain lasten/teinien päivähoitosäilönä ja pääluvun laskentapaikkana.

Nyt siellä ns lähiopetuksessa ei paljo muuta ole tarjolla, mikä tulee kostautumaan pahasti vielä tulevaisuudessa.

Etäopetuksessa saa opetusta päteviltä opettajilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yhdeksän