Entä jos opintojen jälkeen ei työllisty? (Opintolaina)
Joo ei ehkä sitten ihan sillä minuutilla tarvitse maksaa takaisin, mutta joskus se on kuitenkin hoidettava. Miten uskaltaa opiskella, jos ei tiedä työllistyykö opintojen jälkeen?
Kommentit (15)
Menee ulosottoon, menetät puhelimesi ja tietokoneesi + luottotietosi.
Täytyy vaan luottaa tulevaan ja tietenkin valita työllistävä ala eikä mitään huuhaata. Aikaisessa vaiheessa palkattomien harjoittelihin ja muuhun mukaan
Vierailija kirjoitti:
Lainaa ei tarvitse alkaa työttömänä maksaa .
No entä jos joutuu vielä opiskelemaan jotain työllistävämpää, ettei olisi loppuelämää työttömänä. Niin sitten kertyy taas uutta velkaa (onko sitä mahdollista saadakaan jos on vanhaa jo olemassa), ja takaisinmaksu alkaa sitten kahden tutkinnon mälleistä olla jo aikamoisia, vaikka olisikin jo työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No entä jos joutuu vielä opiskelemaan jotain työllistävämpää, ettei olisi loppuelämää työttömänä. Niin sitten kertyy taas uutta velkaa (onko sitä mahdollista saadakaan jos on vanhaa jo olemassa), ja takaisinmaksu alkaa sitten kahden tutkinnon mälleistä olla jo aikamoisia, vaikka olisikin jo työelämässä.
Voi sitä toivon, mikä taho sen määrää ?
Lainan takaisinmaksu alkoi mulla ainakin 2 vuoden kuluttua valmistumisesta. Kannattaa heti neuvotella ennen sen alkamista pienempi kuukausimaksuerä, jos ei ole duunia tai tiedossa on pätkää. Itse olen nyt muutaman vuoden maksanut 100e/kk, alunperin olisi ollut 150e/kk. Ja jos valmistut ajoissa niin silloin saat verohelpotuksia opintolainasta.
5000e maksamatta kirjoitti:
Lainan takaisinmaksu alkoi mulla ainakin 2 vuoden kuluttua valmistumisesta. Kannattaa heti neuvotella ennen sen alkamista pienempi kuukausimaksuerä, jos ei ole duunia tai tiedossa on pätkää. Itse olen nyt muutaman vuoden maksanut 100e/kk, alunperin olisi ollut 150e/kk. Ja jos valmistut ajoissa niin silloin saat verohelpotuksia opintolainasta.
Mikä työllisyystilaneesi siinä vaiheessa oli ? entä palkka
Ota lainaa ainakin sen verran kuin tarvitset pysyäksesi terveenä ja täyspäisenä (köyhyys on todella kuluttavaa). Niin saat todennäköisemmin myös niitä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä kukaan muukaan hoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitseeko opiskellessa maksaa ?
Vierailija kirjoitti:
5000e maksamatta kirjoitti:
Mikä työllisyystilaneesi siinä vaiheessa oli ? entä palkka
Tein sillon pätkää 1800e/kk palkalla. Nykyään edelleen pätkää, mutta palkka noussut tonnilla.
Miksi ottaa lainaa? Opintojen ohessa jotain keikkatyötä, niin hyvin elättää itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Menee ulosottoon, menetät puhelimesi ja tietokoneesi + luottotietosi.
Ei tosiaankaan ulosottomies vie mitään normaaleja arjen käyttötavaroita.
Ei siinä mitään tapahdu. Jos on työtön maksaa sitä minimiä. Jos niitä ei saa maksettua niin sit vasta tulee ongelmia.
Itse valmistuin 2011. Otin maksimimäärän velkaa ja lyhennän sitä kaksi kertaa vuodessa. Ollut jotain 700-800€ välillä erä. Nykyään tippunut himpun verran alle 700€, jee.... Kyllähän tuohon ehtii säästää puolen vuoden ajan, jos tarvis.
Sinällään halvinta lainaa mitä ikinä tulet saamaan, joten suosittelisin ottamaan vaikket opiskeluaikoina edes tarvis. Pitää varajemmana tai sijoittaa vaikka. Itseä harmittaa että törssäsin kaiken juopotteluun ja muuhun hömppään 😄
Takaisinmaksu alkoi 2v valmistumisen jälkeen muistaakseni, joten onhan siinä aikaa hankkia edes jotain töitä.