Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka itse tehdyissä pitsoissa saa juuston samanlaiseksi sulaneeksi venyväksi herkuksi kuin pitserioissa. Omassa pitsassani on aina pohja rapeaa mutta juusto kovettunutta

Vierailija
10.02.2021 |

ja pitsat maistuvat hyviltä ainoastaan jos niihin laittaa 2cm täytteitä.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä Edamia. Maku ei ole häävi, mutta se venyy aivan uskomattoman paljon.

Vierailija
22/39 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mozzarella venyy ja sitä pitää olla tarpeeksi. Juuston ei pidä antaa kärventyä vaan olla sen aikaa pizzan uunissa että se sulaa sopivasti. Olen esipaistanut tarvittaessa täytteitä esim kinkkua pannulla. Usein tuntuu ettei ne juuri ehdi kypsyä uunissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pellin etukäteislämmitystä olen myös kokeillut muttei se auttanut ja pitsapohjia olen tehnyt usealla ohjeella mm. Hans Välimäen ohjeella. 

Uskoakseni pitsojeni selkeästi huonompi maku johtuu juustosta joka ei ole läheskään yhtä hyvin sulanutta kuin paikallisissa pitserioissa.

Ap

Vierailija
24/39 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihda eri juusto. Älä laita raastetta pakastettuna/jäisenä. Ehkä myös paistat liian kauan.

Olen käyttänyt useampaa kylmähyllystä saatavaa pitsaraastetta ja olen koettanut tehdä pitsat usealla eri ohjeella, mutta vaikka laitan samat täytteet kun paikallisissa pitserioissa niin pitsa ei maistu läheskään samalta.

Tiedän pitserioiden pitsauunien olevan huomattavasti kuumempia kuin oma uunini ja pitsat ovat pitserioiden uunissa alle 10 minuuttia siinä missä resepteissä lämpötilat ovat selkeästi matalampia ja ajat pidempiä. 

Kuinka voisin parantaa omien pitsojeni makua hommaamatta isoa pitsauunia kotiini?

Ap

Itse asiasssa pizzerioiden uunien paistolämpötilat ovat yleensä hiukan alle 300 C, eli kotiuunissa saa saman potkun (ainakin meidän sähköuunista saa irti 300 astetta). Puhun nyt nimenomaan Suomessa toimivista karvakäsipizzerioista.

Tee pohja pari päivää ennen kuin aiot syödä sitä. Käytä erikoisvehnäjauhoa, sitä nuo karvakädet näyttävät kantavan Lidlistä kymmeniä pusseja kerrallaan. Kun taikina on noussut huoneenlämmössä noin 60%, laitat sen jääkaappiin lepäämään tiiviisti suljetussa astiassa. Pari tuntia ennen paistoa huoneenlämpöön.

Älä murjo pohjaa kaulimella vaan painele ja venytä se ohueksi. Käytä durum-vehnäjauhoja apuna pizzan muotoilussa (mutta älä laita niitä taikinaan).

Käytä halvinta (mutta rasvaista) juustoa muistuttavaa tuotetta, ja muista laittaa se suoraan tomaattikastikkeen päälle. Paista pizzaa aluksi siten että pelti on suoraan vasten uunin kuumaa pohjaa, ja siirrä se muutaman minuutin jälkeen keskitasoon.

Siitä tulee just niinkuin karvakäsipizza.

Vierailija
25/39 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu ettei juustot käyttäydy kuten ennen. Siis ihan lämppäreitä tehdessäkin.

Sitten on ne arkijuustot joista saa päälle vain kuivan kuoren. Ehkä se mozzarella venyy.

Ja se maku, suolaa suolaa enemmän suolaa. Niin taikinaan kuin kastikkeeseen, jäähän niistä pizzerian pizzoista niin julmettu jano että seuraavanakin päivänä janottaa.

Vierailija
26/39 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihda eri juusto. Älä laita raastetta pakastettuna/jäisenä. Ehkä myös paistat liian kauan.

Olen käyttänyt useampaa kylmähyllystä saatavaa pitsaraastetta ja olen koettanut tehdä pitsat usealla eri ohjeella, mutta vaikka laitan samat täytteet kun paikallisissa pitserioissa niin pitsa ei maistu läheskään samalta.

Tiedän pitserioiden pitsauunien olevan huomattavasti kuumempia kuin oma uunini ja pitsat ovat pitserioiden uunissa alle 10 minuuttia siinä missä resepteissä lämpötilat ovat selkeästi matalampia ja ajat pidempiä. 

Kuinka voisin parantaa omien pitsojeni makua hommaamatta isoa pitsauunia kotiini?

Ap

Ne pizzaraasteet eivät ole juustoa.

Vierailija
27/39 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen tomaattikastike sinulla on? Pohjan kohottamiseen pitää myös varata kunnolla aikaa.

Vierailija
28/39 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bufala-mozzarellaa siivuina kastikkeen päälle, mahdolliset muut täytteet juuston päälle.

Vierailija
29/39 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sieltä puuttuu abdulin ullatustäyte

Pitkä ja kiharainen kainalokarva?

Vierailija
30/39 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verisuonesi kiittävät jos unohdat pizzat🍕🍟🍔

Ei kai nyt pari hassua mozzarellan palaa verisuonia tuki.

Vierailija
31/39 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bufala-mozzarellaa siivuina kastikkeen päälle, mahdolliset muut täytteet juuston päälle.

Bufala on ihan liian märkää pizzaan, sillä tavalla saat pizzastasi lammikon. Italialaiset pizzakokit nauravat selän takana turisteille jotka haluavat bufalaa pizzaan. Fior di Latte (normi lehmänmaitomozzarella all the way).

Jos on tarve käyttää puhvelimozzarellaa, se laitetaan huoneenlämpöisenä valmiiksi paistetun pizzan päälle.

Vierailija
32/39 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Osa ei ole, mutta kunnollista juustoakin saa valmiina raasteena.

Vierailija
33/39 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Osa ei ole, mutta kunnollista juustoakin saa valmiina raasteena.

Ne onkin sitten juustoraasteen nimellä eikä pizzaraasteen.

Vierailija
34/39 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä pohjaan tipo- vehnäjauhoja,0.0.

Vierailija
35/39 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mozzarellaa heti tomaattikastikkeen päälle, sitten täytteet ja loput mozzarellat päälle. Kuuma uuni, lyhyt paistoaika.

Itse käytän vain mozzarellapalloja, en ollenkaan mitään raasteita.

Vierailija
36/39 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuni 350 asteeseen. Ei onnistu kotona, ei.

Vierailija
37/39 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Itse asiasssa pizzerioiden uunien paistolämpötilat ovat yleensä hiukan alle 300 C, eli kotiuunissa saa saman potkun (ainakin meidän sähköuunista saa irti 300 astetta). Puhun nyt nimenomaan Suomessa toimivista karvakäsipizzerioista.

Tee pohja pari päivää ennen kuin aiot syödä sitä. Käytä erikoisvehnäjauhoa, sitä nuo karvakädet näyttävät kantavan Lidlistä kymmeniä pusseja kerrallaan. Kun taikina on noussut huoneenlämmössä noin 60%, laitat sen jääkaappiin lepäämään tiiviisti suljetussa astiassa. Pari tuntia ennen paistoa huoneenlämpöön.

Älä murjo pohjaa kaulimella vaan painele ja venytä se ohueksi. Käytä durum-vehnäjauhoja apuna pizzan muotoilussa (mutta älä laita niitä taikinaan).

Käytä halvinta (mutta rasvaista) juustoa muistuttavaa tuotetta, ja muista laittaa se suoraan tomaattikastikkeen päälle. Paista pizzaa aluksi siten että pelti on suoraan vasten uunin kuumaa pohjaa, ja siirrä se muutaman minuutin jälkeen keskitasoon.

Siitä tulee just niinkuin karvakäsipizza.

Itseasiassa yleensä pitserioiden uunin lämpötila on +400 astetta

www.metos.fi/news/neuvokit/miten-valitsen-pizzauunin/

Vierailija
38/39 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mozzarellaa ja uuni niin kuumaksi kuin nappula vääntyy. Pizza ihan uunin pohjalle. Ota pois ennenkuin juusto ruskettuu

Vierailija
39/39 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uuni 350 asteeseen. Ei onnistu kotona, ei.

Ei onnistu koska uunissa lukee 300 astetta maksimilämmön kohdalla. Uutta uunia en viitsisi ostaa pelkkien pitsojen takia.

Ap