Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini ei suostu noudattamaan gluteenitonta ruokavaliota

Vierailija
10.02.2021 |

Syö kyllä kotona ja koulussa gluteenittomasti, mutta eilekin oli syönyt kaverin kanssa tavallisen hampurilaisen. Viikonloppuna löytyi pojan jäljiltä tyhjä lakupussi. Ei oireile mitenkään, eli ei jätä syömättä vatsavaivojen takia. Olen selittänyt monesti, miksi ruokavaliota pitää noudattaa sataprosenttisesti, mutta ei mene perille. Mitä pitäisi tehdä?

Kommentit (41)

Vierailija
41/41 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin lähtisin nyt siitä, että etsisitte kauppojen valikoimista kaikkia uusia "herkkuja", jotta ruokavalio ei tunnu vain kieltäymykseltä. Suomessa sentään on aivan mahtava valikoima. Lapsellani on ärtyvän suolen oireyhtymä ja mm. vehnä aiheuttaa kovat oireet. Pari vuotta sitten matkailimme Saksassa ja olin etukäteen olettanut, että sellaisessa "sivistysmaassa" on noinkin tavallinen ruokarajoite varmasti huomioitu ravintoloissa jne. No eipä ollut. Missään ketjuhampurilaispaikassa ei ollut ensimmäistäkään gluteenitonta purilaista, pizzapaikoissa ei edes ymmärretty mistä on kyse ja ns. vähän hienommissakin ravintoloissa pihvit oli järjestään paneroitu eli niissä oli vehnää. Mitä ei itse laitettu ruokaa matkalla, lapsi söi ranskiksia, jee. Sen jälkeen olen arvostanut todella korkealle suomalaisia ravintoloita! Tosi yksinkertaisissakin pizzapaikoissa on yleensä vaihtoehtona gluteeniton pohja.

Keliaakikolla on kyllä Suomessa helppoa. Ja nykyään gluteenittomat ruuat on tosi hyviä ja valikoimaa on paljon. Toista oli 20 vuotta sitten, hyvin vähän vaihtoehtoja ja nekin vähät aivan kammottavaa pskaa (anteeksi Moilasen silloiset tuotekehittelijät). Vaikka muuten kävisi S-kaupassa tai Lidlissä, niin kannattaa lähteä K-kauppaan tai Citymarketiin, niissä kaikki gluteenittomat on kerätty samoihin hyllyihin, ei tarvitse metsästää pitkin kauppaa niin kuin ässällä.

Täällä on tosiaan myös K-kaupassa kaikki gluteenittomat samassa paikassa. Tosin olen tottunut käymään S-marketissa ja siihen, että gluteeniton pasta on siellä missä pasta yleensäkin jne. ja sitten kun olen K-kaupassa, en meinaa löytää mitään :) Sitten vasta muistan sen yhden hyllyn. Onneksi hyllynreunusmerkinnätkin ovat Suomessa hyvät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi