Maksaisitko koirasta varausmaksun
... jos:
- et ole nähnyt koirasta kuin muutaman kuvan
- pääset katsomaan koiraa vasta parin viikon kuluttua
- koirankasvattajaa ei löydy numerotiedustelusta, Facebookista tai Googlesta, ei puhelinnumerolla, nimellä eikä sähköpostiosoitteella
Jos et, niin miten lähtisit varmistamaan, että ”kasvattaja” on oikeasti kasvattaja?
Kommentit (45)
Ok ei kaikki ilman virallista kennelnimeä koiraansa pennuttavat ole mitään pentutehtailijoita. Itse en halunnut ainoan koirani pentuetta ryhtyä virallisesti kennelnimellä kasvattamaan. Pennut kuitenkin madotetaan monta kertaa, sirutetaan, rokotetaan, käytetään eläinlääkärille ja tietysti rekisteröidään. Epäilen, että saavat melkoisen hyvää hoivaa myöskin. Erittäin varovainen pitää silti olla, ei saa antaa pentuhuuman sekoittaa päätä, joukossa on mätiä omenoita ja itse olen vaan tyytyväinen, jos minuun suhtaudutaan epäillen. Se kertoo vastuullisesta pennunostajasta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normi käytäntö, pitäähän kasvattajan hoitaa eläinlääkärit, rokotukset, ruokinnat ynnä muut. Vähintään puolet pennun hinnasta kannattaa maksaa varausmaksuna. Jos haluat varmasti saada pennun, niin maksa näkemättä koko ostohinta.
Hyvin varmalta ja luotettavalta vaikuttaa, odottelet vaan kahden viikon päästä sovitussa paikassa, niin kyllä varmasti myyjä sinne ilmaantuu.
Aika paljon alapeukutusta.
Sarkasmi on vaikea laji niin kirjoittaa kuin ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen törmännyt hyviin kasvattajiin ja varausmaksua ollaan kyllä heti vaatimassa, vaikka pentua ei ole vielä nähty. Muutenkin varaukset joutuu usein tekemään ennen kuin pennut ova tedes jaloillaan, outoa.
Suosittuja rotuja jonotetaan jopa vuosia. Kun jonossa on pennun odottajia ja soittoja tulee paljon uusilta, eipä ole kauhen suurta motivaatiota alkaa "pelaamaan" näiden epäileväisten tuomasten kanssa, joille pitäisi erikseen todistaa, että en muuten ole pentutehtailija tai eläinrääkkääjä tms. Varsinkin näin kokeneena kasvattajana jolla on paljon palkintoja niin näyttely- kuin koiraharrastuskehistä sekä kasvatustyöstäkin Vuolasvirta-palkinto, löytyy kyllä halukkaita pennun ottajia jotka on harrastus- ja rotujärjestöpiireistä jo tietoisia etten ole huijari tai pentutehtailija.
Tyypillinen "konkari"kasvattajan asenne tässä, joskus nämä "epäileväiset tuomakset" saattaa pystyä tarjomaan paremman kodin koiralle, ei kannata vähätellä keitä. Usein noilla pitkään kasvattaneilla "vuolasvirtatyypeillä" saattaa kasvatustyö jämähtää ja usein asenne on töykeä ensikertalaisiin. Kierrän suosiolla nämä kasvattajat kun pentua etsin, muitakin hyviä kasvattajia löytyy, jotka ei pidä niin "melua" itsestään, mutta jalostustietojärjestelmässä näkyy kiitettävää jälkeä heidän kasvatustyössä. Arvostan heitä, tekevät sydämellä sitä kasvatusta. 🤍
Love dogs kirjoitti:
Kyseessä on pentutehtailija tai sitten pentua ei ole olemassakaan.
Vastuullinen ostaja vaatii saada tutustua pentuun, nähdä pennun emän sekä tavata kasvattajan. Jos nämä ei jostain syystä toteudu, älä osta. Myyjällä on takuulla hyvät selitykset kaikkeen mutta älä usko.
Haluatko ostaa pennun jonka emää pennutetaan joka juoksun yhteydessä, pentua jota ei ole rokotettu tai sirutettu eikä ole eläinlääkärin tarkastama? Haluatko tukea tällaista eläinten hyväksikäyttöä? Jos pennussa ilmenee kuukauden päästä sydänvika ja kuolee tai tarvitsee kallista hoitoa, et tule ikinä saamaan latin latia korvausta.
Myös vastuullinen koirankasvattaja vaatii saada tutustua potentiaaliseen ostajaan/tämän perheeseen ja tietää minne se on menossa. Jos ei onnistu, niin ei pidä myydä.
Ok ei kaikki ilman virallista kennelnimeä koiraansa pennuttavat ole mitään pentutehtailijoita. Itse en halunnut ainoan koirani pentuetta ryhtyä virallisesti kennelnimellä kasvattamaan. Pennut kuitenkin madotetaan monta kertaa, sirutetaan, rokotetaan, käytetään eläinlääkärille ja tietysti rekisteröidään. Epäilen, että saavat melkoisen hyvää hoivaa myöskin. Erittäin varovainen pitää silti olla, ei saa antaa pentuhuuman sekoittaa päätä, joukossa on mätiä omenoita ja itse olen vaan tyytyväinen, jos minuun suhtaudutaan epäillen. Se kertoo vastuullisesta pennunostajasta.