Voiko pms-oireet alkaa jo kaksi viikkoa ennen menkkoja? Olen taas aivan helvetin ärtynyt ja maassa.
Minulla jostain syystä ottaa todella voimille pms:n aikaan.
Olen levoton, hermostuttaa, ottaa päähän ja sitten vielä tulee erittäin itsetuhoisia ajatuksia. Olen todella väsynyt ja masentunut.
Nyt on ollut viikon sellaista ja menkat alkaa vasta ehkä 10 päivän päästä.
Vai onko jotain muuta? Miten teillä?
Kommentit (40)
Estrogeenitaso romahtaa ovulaation jälkeen kaksi viikkoa ennen kuukautisia, joten ei ihme, että oireilet. Pahenee vaihdevuosien lähestyessä.
Vierailija kirjoitti:
Ruokavalio kuntoon niin ei tule pms-oireita.
Liian työlästä.
Vierailija kirjoitti:
Ei auta. Kokeiltu on.
Kuka idiootti kuvittelee, että hormonitasojen muutoksista aiheutuvia oireita voi ruokavaliolla poistaa?
Mulla ei ole noin voimakasta oireilua, mutta ovulaation jälkeen ole ei ole kovin energinen verrattuna aikaan ennen ovulaatiota. Voin hyvin kuvitella, että voi joillain aiheuttaa mielialaoireita sen pari viikkoakin.
Lisäksi minulla oli eilen aivan pohjaton nälkä tai oikeastaan oli edeltävät päivät.
Tänään jo helpottaa. Ei ole nälkä ja lisäksi itsetuhoiset ajatukset ilmeisesti laantumaan päin.
Meinasin taas että pitää hakea lääkäriltä masennuslääkkeisiin resepti mutta tajusin että jaaha, taas tämä sama paska mikä joka kuukausi vyörähtää päälle.
Se vaan tulee niin yllättäen tavallaan ja joka kerta niin voimalla päälle, niin aidosti tuntuu, että sitä ihan hämmentyy miten voi jotkut hormonit niin paljon vaikuttaa. Ap
Itsellä juuri ovulaatio aiheuttaa hirveitä oma oireita, mikä välillä itkettää ja naurattaa yhtä aikaa, kun silloin pitäisi viritellä jotakin kammarin puolella jos meinaa jälkipolvea saada. Oviksen jälkeen sitten on ihan normaali eikä menkkojen alkaminenkaan aiheuta mitään mielialan heittelyä, kuten ovis.
Kuukautisia edeltävä masennus (Premenstrual dysphoric disorder, PMD tai PMDD) on PMS-oireyhtymän vaikea muoto, joka vaivaa noin viittä prosenttia hedelmällisessä iässä olevista naisista. Oireina ovat ärtyneisyys, alakuloisuus tai masennus sekä liikuttuneisuus. Oireet alkavat pari päivää tai jopa kaksi viikkoa ennen kuukautisia ja päättyvät viimeistään kuukautisten alkaessa.
Lieväasteisena näitä oireita esiintyy useimmilla PMS-oireista kärsivillä naisilla. Vaikeammassa muodossa masennusoireet aiheuttavat työ- ja toimintakyvyttömyyttä sekä ongelmia perhesuhteisiin.
Tyypillisiä oireita ovat tällöin mm. vihanpuuskat, itkukohtaukset, arviointikyvyn häiriöt, paniikkikohtaukset ja ahdistuneisuus. Muita PMS-oireita ovat mm. sekavuus, keskittymiskyvyttömyys, syyllisyyden- ja alemmuudentunne, sukupuolihalun muutokset, uupumus ja pelkotilat.
Kuukautisia edeltävän masennuksen hoitoon on käytetty samoja keinoja kuin muihinkin PMS-oireisiin. Aina hyödyllisiä ovat itsehoidon keinot, kuten liikunnasta, levosta ja ruokavaliosta huolehtiminen. B6-vitamiinin hyödyllisyydestä on esitetty väitteitä. Keltarauhashormoni loppukuukautiskierron aikana on auttanut joitakin. Matalaestrogeenisen ehkäisypillereiden käyttö on kokeilemisen arvoista.
Serotoniiniaineenvaihduntaan vaikuttavilla masennuslääkkeillä on vaikutusta kuukautisia edeltävään masennukseen. Näitä on käytetty sekä jatkuvana hoitona, mutta niillä on tehoa myös otettaessa jaksoissa, vain oireiden esiintymisen aikaan. Kuukautisia edeltävässä masennuksessa saadaan masennuslääkkeillä välitöntä apua lääkityksestä toisin kuin tavallisessa masennuksessa. Myös ahdistuslääkkeitä on toisinaan jouduttu käyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Estrogeenitaso romahtaa ovulaation jälkeen kaksi viikkoa ennen kuukautisia, joten ei ihme, että oireilet. Pahenee vaihdevuosien lähestyessä.
Kuten ovulaatiokin. Ennen en kärsinyt pms:stä, nyt sitä esiintyy ajoittain. Välillä ei ollut ovista, nyt irtoaa kaikki mikä lähtee. Munasarjat toimivat ylikierroksilla pitääkseen hedelmällisyyttä yllä. Supistava hormoni kiristää koko kehoa. Kun munasoluja ei enää kierrossa irtoa, kohtu supistuu tyhjentyäkseen.
Vierailija kirjoitti:
Kuka idiootti kuvittelee, että hormonitasojen muutoksista aiheutuvia oireita voi ruokavaliolla poistaa?
Se joka tietää, että suolistomikrobit vaikuttavat kehossa lähestulkoon kaikkeen. Hämmentävää, että sulla on pokkaa haukkua muita idiootiksi ihan omaa tietämättömyyttäsi. Toivottavasti ymmärrät edes englantia..
"One of the principal regulators of circulating estrogens is the gut microbiome."
Näin myös unta toissa yönä, että minulla alkoi ihan todella runsaat menkat ja sattumat oli valtavia. Minä vain supistelin isot määrät jättimäisiä sattumia pois veren mukana. :D
Ehkä alitajunta halusi kertoa, että joo, nyt on menkat tuloillaan mutta vasta tänään sisäistin asian kun pahin synkkyys laantui. Kyllä sen on oltava tätä pms:sää. Niin kauhea muutos tulee olotilaan, että onpa hienoa olla nainen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, ruokavaliouskovaiset laatisivat sinullekin mielellään ruokavalion jolla paranee sekä syöpä, MS-tauti että asentohuimaus. Muista olla sitten kyseenalaistamatta, muuten et parane
Mikset mene aiheesta kuntasi tai terveyskeskus lääkärin kanssa keskustelemaan? Jokainen ihminen on yksilöllilnen .Joten mikä toisella on tai toisella toimii ei käy sinulle.Veri- kokeista selviää mikä sinulla on.
Vierailija kirjoitti:
Mikset mene aiheesta kuntasi tai terveyskeskus lääkärin kanssa keskustelemaan? Jokainen ihminen on yksilöllilnen .Joten mikä toisella on tai toisella toimii ei käy sinulle.Veri- kokeista selviää mikä sinulla on.
Olen vasta alkanut havahtumaan miten voimakkaat pms-oireet minulla on. Olen kuvitellut olevani epävakaa tai muuten psyykkisesti ja persoonallisesti häiriintynyt. On tullut masennuslääkkeitäkin syötyä. Ehkä varaan ajan työterveyteen ja kyselen sieltä jos sais apua. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se joka tietää, että suolistomikrobit vaikuttavat kehossa lähestulkoon kaikkeen. Hämmentävää, että sulla on pokkaa haukkua muita idiootiksi ihan omaa tietämättömyyttäsi. Toivottavasti ymmärrät edes englantia..
"One of the principal regulators of circulating estrogens is the gut microbiome."
Just tätä tarkoitin. Lukevat näitä tutkimuksiakin kuin piru raamattua, irrallaan kaikesta siitä muusta mikä ei uskontoon sovi. Esim. suolistomikrobeista tiedetään paljon minkä pohjalta vedetään kaikki mutkat suoriksi ymmärtämättä esim. neurobiologiasta mitään. T. 15
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten ovulaatiokin. Ennen en kärsinyt pms:stä, nyt sitä esiintyy ajoittain. Välillä ei ollut ovista, nyt irtoaa kaikki mikä lähtee. Munasarjat toimivat ylikierroksilla pitääkseen hedelmällisyyttä yllä. Supistava hormoni kiristää koko kehoa. Kun munasoluja ei enää kierrossa irtoa, kohtu supistuu tyhjentyäkseen.
Ennen hormonikorvaushoidon aloitusta kehoni lopulta oireili hormonimuutosten vuoksi kaikkina muina paitsi kahtena ovulaatiota edeltävänä päivänä.